2021-10-27, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vaccinpassen är bara giltiga i 6 månader. Säkerligen inte helt utan anledning.
6 månader i taget, hämtade det nu igen och tänka sig, det är giltigt till 25/4 2022. Dvs 6 månader from nu.
Citera
2021-10-27, 10:36
Medlem
Citat:
Tittar man hur det ser ut i omvärlden tror jag det kommer dröja innan sådant avskaffas. Tongångarna idag är snarast de motsatta. Tror vi får leva med vaccinpass i åtminstone 2-3 år.

Precis, de är övergående. Men SARS-CoV-2 kommer finns kvar för evigt.
Citera
2021-10-27, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vem har pratat om förkylningar?

De enda kända pandemin av möjligt coronavirus är ryska snuvan på 1800-talet. Men där är man inte säker på att det handlade om ett coronavirus. Sedan har vi i modern tid haft två tidigare epidemier av SARS och MERS.

Men du klassar väl de två sistnämnda som förkylningar. Det är du nog ganska ensam om.
Inte jag, Wikipedia:
"Coronavirus är en virusfamilj som bland annat orsakar sjukdomar hos fåglar, däggdjur och människor. Hos människor orsakar de förkylning med halsont och hosta, och ibland lunginflammation."
En förkylning alltså, om än lite mer potent än vanligt.
Citera
2021-10-27, 11:07
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Kl 14 håller Hallengen pressträff om vaccinet. Blir det tvång nu tro?
Då hade det varit en större stab med, tror jag. Jag gissar på att det rör plan för tredje dos.
Citera
2021-10-27, 11:13
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Då hade det varit en större stab med, tror jag. Jag gissar på att det rör plan för tredje dos.

Ja det har du nog rätt i. Fast fattar inte varför de måste ha pressträff för det. Kan de inte bara mejla ett dokument…
Citera
2021-10-27, 11:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razz3l
Skicka gärna källa på vaccinationstäckningen vad gäller Uppsala.

Självfallet kan olika länders myndigheter göra olika bedömningar. Tack för den informationen.

Här kommer länk

https://regionuppsala.se/det-har-gor-vi/vara-verksamheter/halso-och-sjukvard/information-om-covid-19-coronaviruset/

Väntar du tills i morgon förmiddag så får du, helt, aktuell information ifrån regionen och ytterst fyllig information ifrån cruch-covid.
Citera
2021-10-27, 11:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ja, kära du! Jag är ganska säker på att USA ligger bakom Sydafrikas beslut med påtryckningar. Jag vet att Bolsonaro låtit sig påverkas av Washington.

Och var man än står så borde världen lagt åt sidan de vanliga konflikterna. Nu blev det ju så att världens främsta supermakt misslyckades kapitalt med hanteringen på alla fronter och nivåer. Man hade inte ens test-kit framme i USA i början. De första man tog fram var oanvändbara. Sedan satsade man allt krut på mRNA-tekniken som iofs är en imponerande teknik men fortfarande inte helt utvecklat för att kunna användas i alla lägen.

Jag misstänker också starkt att AZ-vaccinet bl.a. varit utsatt för svartmålning då det har varit en teknik som förutom gör vaccinet tio gånger billigare per dos också med lätthet går att distribuera överallt till normala kostnader. Nu betalar alla västregeringar utvecklingen och lanseringen av mRNA-vaccinerna. De hade inte kommit ut på marknaden på minst tio år säkert hade det inte varit för pandemin.

Allt medan tredje världen står utan vacciner. USA "skänker" bort 110 miljoner doser svårdistribuerat mRNA-vaccin. Bara Afrika behöver 1,6 miljarder doser lågt räknat.

Det är just detta jag skulle vilja att anti-vaxxarna protesterade emot istället för tramset de håller på med. Nu tror jag att hela rörelsen är en enda psyop för att göra alt-right-rörelsen omöjliga i seriösa sammanhang och ge ryssarna mer problem än vad de kan hantera.

Konspirationer? Nej, det är exakt vad jag skulle ha gjort om jag var ansvarig för USA:s kontraspionage både på hemmaplan och utrikes.

Fast hade jag tillhört den ryska civila och militära underättelsetjänsterna så hade jag:

1. propagerat för Sputnik vaccinet

2. Förtalat andra vacciner, t.ex Astra-zenicas vaccin och påstått att de som tar det får "apliknande drag".

Allt detta har, givetvis, gjorts ifrån rysk sida.
Citera
2021-10-27, 11:40
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Tror inte siffrorna är så höga. De som blev vaccinerade i våras har knappast antikroppar kvar längre. Sedan har det inte varit så mycket smitta senaste halvåret. Mycket möjligt att sådana studier hade givit ett högre resultat om de genomförts för 3 månader sedan. Jag tror vi backat nu.

Svårt att avgöra med om det iof finns mätbara antikroppsnivåer, då individer är så olika.

Men skulle effekten av såväl vacciner som av en genomgången SARS-COV2 infektion avtagit så mycket som du tror så skulle vi ha samma smittspridning som våra nordiska grannländer.
Citera
2021-10-27, 11:48
Medlem
FP. Jag gör en egen tråd istället.
Citera
2021-10-27, 12:05
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Inte jag, Wikipedia:
"Coronavirus är en virusfamilj som bland annat orsakar sjukdomar hos fåglar, däggdjur och människor. Hos människor orsakar de förkylning med halsont och hosta, och ibland lunginflammation."
En förkylning alltså, om än lite mer potent än vanligt.
Håll dig till Wikipedia i din allmänbildning. Saker blir nog alltför komplexa att förstå annars.

Nej, det är ett coronavirus som bl.a. ger förkylningssymptom men kärlpåverkan och andra trevligheter som cytokinstormar.
Citera
2021-10-27, 12:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast hade jag tillhört den ryska civila och militära underättelsetjänsterna så hade jag:

1. propagerat för Sputnik vaccinet

2. Förtalat andra vacciner, t.ex Astra-zenicas vaccin och påstått att de som tar det får "apliknande drag".

Allt detta har, givetvis, gjorts ifrån rysk sida.
Nu kör du med psykologisk projicering. Du kan inte tänka dig att man faktiskt tar pandemin på allvar i Ryssland och agerar efter det.

Som att lägga sådant trams åt sidan.

Jag tror det.
Citera
2021-10-27, 12:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Nu kör du med psykologisk projicering. Du kan inte tänka dig att man faktiskt tar pandemin på allvar i Ryssland och agerar efter det.

Som att lägga sådant trams åt sidan.

Jag tror det.

What???? Man har bara strax över 30 procent vaccintäckning i Ryssland!

Det är ditt geopolitiska trams jag svarar på, då Ryssland är minst lika skyldig till sådant som USA!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in