2021-10-27, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
I Uppsala Regionen ligger första dosen vaccin till 12-15 åringar på över 31 procent och bokade på över 6,5 procent. Så i slutet av nästa vecka kan, säkert över 50 procent av 12-15 åringarna där antingen fått sin första dos eller bokat den.

Vad utländska myndigheter och företag kan tänkas göra för bedömning är en sak. Vad Folkhälsomyndigheten kan tänkas göra för bedömning är en helt annan sak. Vad gäller 12-15 åringar så var FHM:s bedömning att risk-nytta balansen vägde, lite, över till vaccinets fördel. Jag tror inte att det kommer att göra samma bedömning vad gäller 5-12 åringarna.
Skicka gärna källa på vaccinationstäckningen vad gäller Uppsala.

Självfallet kan olika länders myndigheter göra olika bedömningar. Tack för den informationen.
Citera
2021-10-27, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vaccinpassen är bara giltiga i 6 månader. Säkerligen inte helt utan anledning.

Vaccinpass är också övergående.
Citera
2021-10-27, 08:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ja, det är ju knappas någon nyhet att det finns en geopolitisk konkurrens mellan USA och de auktoritära staterna Ryssland och Kina. Men jag tvivlar på att USA kan/vill påverka EMA:s bedömning, för då skulle fransmännen gå i taket, ännu en gång. USA och EU är, kanske, inte 100 procentiga partners, men heller inte enimies eller "frenimies".
Ja, kära du! Jag är ganska säker på att USA ligger bakom Sydafrikas beslut med påtryckningar. Jag vet att Bolsonaro låtit sig påverkas av Washington.

Och var man än står så borde världen lagt åt sidan de vanliga konflikterna. Nu blev det ju så att världens främsta supermakt misslyckades kapitalt med hanteringen på alla fronter och nivåer. Man hade inte ens test-kit framme i USA i början. De första man tog fram var oanvändbara. Sedan satsade man allt krut på mRNA-tekniken som iofs är en imponerande teknik men fortfarande inte helt utvecklat för att kunna användas i alla lägen.

Jag misstänker också starkt att AZ-vaccinet bl.a. varit utsatt för svartmålning då det har varit en teknik som förutom gör vaccinet tio gånger billigare per dos också med lätthet går att distribuera överallt till normala kostnader. Nu betalar alla västregeringar utvecklingen och lanseringen av mRNA-vaccinerna. De hade inte kommit ut på marknaden på minst tio år säkert hade det inte varit för pandemin.

Allt medan tredje världen står utan vacciner. USA "skänker" bort 110 miljoner doser svårdistribuerat mRNA-vaccin. Bara Afrika behöver 1,6 miljarder doser lågt räknat.

Det är just detta jag skulle vilja att anti-vaxxarna protesterade emot istället för tramset de håller på med. Nu tror jag att hela rörelsen är en enda psyop för att göra alt-right-rörelsen omöjliga i seriösa sammanhang och ge ryssarna mer problem än vad de kan hantera.

Konspirationer? Nej, det är exakt vad jag skulle ha gjort om jag var ansvarig för USA:s kontraspionage både på hemmaplan och utrikes.
Citera
2021-10-27, 08:23
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, visst är det vänligt. En annan faktor skulle kunna vara att 50 % av Vietnams befolkning har hunnit få första dosen, vilket bör ge avtryck på antalet dödsfall.

Vi pratar om smittspridning - inte dödsfall. Det är knäpptyst om dessa två länder. Smittan borde skena.

Viruset sprids förvisso i tropiskt klimat, men sprids det lika bra som i Europa?

Jag tror du relativt enkelt kan se över smittoantal / tropiska länder själv. Du gör dock klassikern att ställa en dum fråga för svaret på frågan går emot din egen övertygelse.

Återigen: orsak och verkan. Dom länder som har drabbats hårdast är också mest ivriga att vaccinera snabbt.

Stämmer inte - jag är dock inte förvånad över att du försöker sno billiga poäng genom att svara utan att läsa studien jag länkat. Det har gått en längre tid nu och smittan är ändå högre på de högst vaccinerade platserna så ditt resonemang är löjligt och helt orelevant.

Orsak och verkan har mao varit i effekt sen vaccinet kunde skeppas ut i större mängder. Även om du kortar perioden med 3 månader för att vara snäll är vaccinet värdelöst då smittan är högre där täckningen är som högst. Fakta. Vetenskap.

Eller gäller inte det när det går emot era egna argument? Ni är jävligt märkliga.

Jag önskar att vaccinerna hade varit bättre. I synnerhet önskar jag att vaccinerna hade varit bättre på att stoppa spridning. Men vaccinerna är uppenbart inte värdelösa.

De är helt värdelösa sett till hur farligt covid är. FDA röstade 17-0 för att ge vaccin till 5-11 åringar igår.

Motiveringen?

"Vi vet inte hur vaccinera påverkar barn på lång sikt om vi inte ger vaccinet."

Du kan själv se omröstningen då mötet ligger ute för alla att se.

Var det där ett försök att tillskriva mig åsikten att det enbart är ovaccinerade som sprider smitta till övriga befolkningen?

Nej, det var ett konstaterande på att ni vaccinvurmare kommer få stå till svars för er arrogans och vidriga beteende.

Ni använder vetenskap, bristfällig sådan, när det passar er och dumförklarar folk som kommer med vettiga ifrågasättanden.

När ni själva får möta vetenskaplig fakta som strider emot det ni tror på så beter ni er som små offer och tar inte till er fakta öht. Såna som ni är problemet och jag är jävligt trött på det.
Citera
2021-10-27, 08:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Ja det är fantastiskt att det råkade ske precis efter att COVID dök upp. 50 års kunskap och erfarenhet blev plötsligt obsolet pga hysteriker i politik och media.
Du är antagligen för ung för att ha varit med förut under polioepidemin och TBC-inympningar.

Du har antagligen också missat även asiaten och Hong-Kong-influensan. Där hade man inte tillräckligt med vacciner särskilt under den förstnämnda pandemin. Efter den sistnämnda insåg man nödvändigheten att ta fram vacciner mot just influensa som ska räcka för hela befolkningen.

Så vad du har fått idén att strategin varit att bara vaccinera riskgrupper vet jag faktiskt inte.
Citera
2021-10-27, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vetenskapen utvecklas förstår du och det är första gången i den kända medicinska historien vi har fått erfara ett utbrott av ett coronavirus.
Verkligen? Förkylningar bryter ut varje år och har nog gjort så så länge människor funnits eller åtminstone sedan man började domesticera diverse andra djur.
Citera
2021-10-27, 08:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Verkligen? Förkylningar bryter ut varje år och har nog gjort så så länge människor funnits eller åtminstone sedan man började domesticera diverse andra djur.
Vem har pratat om förkylningar?

De enda kända pandemin av möjligt coronavirus är ryska snuvan på 1800-talet. Men där är man inte säker på att det handlade om ett coronavirus. Sedan har vi i modern tid haft två tidigare epidemier av SARS och MERS.

Men du klassar väl de två sistnämnda som förkylningar. Det är du nog ganska ensam om.
Citera
2021-10-27, 09:38
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vetenskapen utvecklas förstår du och det är första gången i den kända medicinska historien vi har fått erfara ett utbrott av ett coronavirus.
Ja, många hysterikor i tråden agerar ju så åtminstone.
Citera
2021-10-27, 09:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Sant att, de nuvarande, vaccinerna bara har bra effekt 6-9 månader. En "naturlig" immunitet räcker 9-18 månader, plus att vissa komponenter i den, troligen,räcker ännu längre.

Det skall bli intressant att få veta resultatet av den immunologiska studie som FHM dog igång i september, de gör en sådan studie en gång i halvåret. Sist så hade 20-30 procent av den vuxna befolkningen, under 65 år, i maj, antikroppar. Det är därför jag gissar på 85 procent nu, med tanke på vaccineffekten och nysmittade det senaste halvåret

Tror inte siffrorna är så höga. De som blev vaccinerade i våras har knappast antikroppar kvar längre. Sedan har det inte varit så mycket smitta senaste halvåret. Mycket möjligt att sådana studier hade givit ett högre resultat om de genomförts för 3 månader sedan. Jag tror vi backat nu.
Citera
2021-10-27, 09:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Vaccinpass är också övergående.

Tittar man hur det ser ut i omvärlden tror jag det kommer dröja innan sådant avskaffas. Tongångarna idag är snarast de motsatta. Tror vi får leva med vaccinpass i åtminstone 2-3 år.
Citera
2021-10-27, 10:13
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tittar man hur det ser ut i omvärlden tror jag det kommer dröja innan sådant avskaffas. Tongångarna idag är snarast de motsatta. Tror vi får leva med vaccinpass i åtminstone 2-3 år.

Men.. övergående
Citera
2021-10-27, 10:30
Medlem
Hamsterbolls avatar
Kl 14 håller Hallengen pressträff om vaccinet. Blir det tvång nu tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in