2021-10-04, 13:47
Medlem
Storakoppens avatar
Hejsan
Jag fick mitt välkomstbrev för en viss utbildning på ett visst regemente med början ett visst datum. Läste brevet och så var det inget mer med det. Men senare upptäckte jag två sidor längst ned i brevet som jag tidigare missat, där mycket specifik info riktades till mig. Inrycknings- och muckdatum stämde exakt, men inte riktigt den befattning jag skall inleda om man nu ska tro på vad som står i antagningsbeskedet till fullo. I beskedet står PB, xxx-pluton. Men i välkomstbrevet står bl.a. ”Till dig som är blivande KB-Elev”. Vad ska jag tro om detta? Är det bara en bagatell eller har planen för mig och andra med samma inskrivning ändrats? Vore ytterst tacksam om någon med förståelse i frågan kan svara på detta!
//Stora
Citera
2021-10-04, 14:19
Medlem
elbels avatar
Hur gick det, gick ångesten över?
Citat:
Ursprungligen postat av v.giroux
Gör just nu värnplikt och är ett par månader in men mår skit psykiskt och vill verkligen bara hem. Befälen är bra, kamraterna är bra men jag hör verkligen inte hemma här. Hur går jag tillväga för att ta mig hem och bort från detta iom totalförsvarpliktslagen? Har inget intresse i det militära. Är ute efter raka svar och inte att jag ska bita ihop osv. Har försökt bita ihop men mått såhär en längre tid.

Citat:
Ursprungligen postat av stockholm223
Hej,

Kom hem precis på min första permis efter 10 dagar inne. Har mått psykiskt dåligt varannan dag och bara känt att jag inte vill mer. Har lätt för att vända mig inåt när jag är stressad och allt är nytt, och har därför inte kommit in i gruppen på samma vis som övriga verkat göra. Har ni några tips? Jag är en person som ofta behöver lite längre tid för att smälta och komma in i grejer.

Hur var det för er i början och hur mådde ni? Vet att jag inte är ensam om att känna såhär men skulle verkligen uppskatta om någon vill dela med sig av tankar och erfarenheter. Hur ska jag tänka? När kände ni att det blev bättre?
Citera
2021-10-26, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Hur gick det, gick ångesten över?

Avbröt utb. Ett av de bättre besluten jag gjort. Saknar inte vpl, kan sakna kamraterna ibland. Passar inte för alla, helt enkelt.
Citera
2021-10-27, 11:28
Medlem
Om jag fattat rätt så kan man åka hem på vardagar om man har rätt nära hem och inte har någon utbildning på kvällen. Vad räknas som nära egentligen? Bor norr om Stockholm och är intresserad av utbildning i Uppsala eller Enköping
Citera
2021-10-27, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolt95
Om jag fattat rätt så kan man åka hem på vardagar om man har rätt nära hem och inte har någon utbildning på kvällen. Vad räknas som nära egentligen? Bor norr om Stockholm och är intresserad av utbildning i Uppsala eller Enköping

Så länge du är tillbaka i tid dagen efter för morgonrutinen när dina kamrater stiger upp så är det oftast lugnt, men beror från regemente till regemente. Borde vara lugnt för regementena i Uppsala och Enköping. Personligen tycker jag det är ovärt då revelj är runt 0530 vilket innebär att du lär behöva gå upp minst 1h innan det för att hinna.
Citera
2021-10-28, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Så länge du är tillbaka i tid dagen efter för morgonrutinen när dina kamrater stiger upp så är det oftast lugnt, men beror från regemente till regemente. Borde vara lugnt för regementena i Uppsala och Enköping. Personligen tycker jag det är ovärt då revelj är runt 0530 vilket innebär att du lär behöva gå upp minst 1h innan det för att hinna.

Aahh I see, tack för info! Btw, någon aning om hur ofta man kan göra rekryttestet online? Kom inte ens vidare där ifrån, tog ju död på ens idé direkt haha. Vill gå cybersoldat som börjar nästa höst, men antar att det är kört?
Citera
2022-01-08, 02:29
Medlem
SkoterFreaks avatar
Frukost I Lumpen?

Tjena. Har många tankar och funderingar angående min kommande värnplikt. Men störst av allt är nog de tankarna angående mat, framför allt dagens viktigaste måltid - frukost.

Vad erbjöds på erat logement när ni gjorde lumpen? Finns det mycket variation att välja mellan? Hur skiljer det sig till vad man får äta ute i skogen vid form av någon stridsövning?
Citera
2022-01-08, 02:37
Medlem
Brukar vara basgrejer till frukost, typ fil, flingor, lite olika sorters mackor, gröt, mm

I fält är det lite olika beror på om det finns fältkök eller om ni får fältransoner. Kan vara limpmackor med små smörpaket och några skivor ost/prickikorv, lite gröt och en 2 dl paket mjölk.

Fältransonerna finns det ju lite olika typer av, svårt att säga vad du får. Finns frystorkade varianter man tillsätter vatten till bara, och så lite kex och annat smått och gott.

Du kommer att klara dig fint! Hoppas du får en riktigt bra värnplikt!
Citera
2022-01-08, 02:41
Medlem
knark-kungens avatar
Du borde ta med dig ett gäng proteinbars om du blir hungrig, du kan gömma dom i madrassen.

Under sängen kan du ha en elgrill, då kommer du bli en fucking legend på logementet.
Citera
2022-01-08, 02:43
Medlem
Ken-Ring-Intes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Du borde ta med dig ett gäng proteinbars om du blir hungrig, du kan gömma dom i madrassen.

Under sängen kan du ha en elgrill, då kommer du bli en fucking legend på logementet.

Det är fult att ljuga!

Mackor musli flingor skinka ost ägg , lite som en fattig Hotellfrukost men ändå bra käk.
Citera
2022-01-08, 02:51
Medlem
hippilis avatar
Kommer ihåg brödbullar, ost skivor i förpackning, små smör paketet, någon sorts prickigkorv som var god, burkar med leverpastej, kjärnmjölks limpa tror jag den hette och varm choklad, ja och kokta ägg fans åxå. Var slutet på 80 talet, Hmm jag börjar bli gammal
Citera
2022-01-08, 02:59
Medlem
Ken-Ring-Intes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Kommer ihåg brödbullar, ost skivor i förpackning, små smör paketet, någon sorts prickigkorv som var god, burkar med leverpastej, kjärnmjölks limpa tror jag den hette och varm choklad, ja och kokta ägg fans åxå. Var slutet på 80 talet, Hmm jag börjar bli gammal

Jag glömde leverpastejen, den gillade jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in