Padelfantast här!

Skrattar lite åt den avundsjuka som råder i denna tråd, mestadels feta tangentbordskrigare märker jag. Ut och gå vetja, om ni nu inte har råd att spela padel.
Ska man generalisera padelmotionären så är det väl en medelålders man med plånbok nog att lägga 1000 spänn i månaden på padel (alternativt ett jobb med generöst friskvårdsbidrag). Med det sagt så är det dock väldigt väl fördelat mellan könen på de anläggningar där jag spelar. Det verkar dock som att det är fler yngre (20-30 år) kvinnor som spelar än män i den åldern.
Att padel blivit så populärt beror enligt mig på två saker.
1. Corona-boom. När samhället stängde igen förra vintern var det i princip bara padelhallarna som fortsatte ha öppet, eftersom dessa är privatägda. Det var så jag kom in i det. Sporten jag höll igång med som motionär tvingades till en ofrivillig paus och jag ville/behövde hitta en träningsform.
2. Lätt att lära sig. Du lär dig regler på 2 minuter och har du sedan 3 jämbördiga medspelare så blir det kul oavsett om man är nybörjare eller mer avancerad (medel+ är väl alla?).
En stor nackdel är att det är orimligt dyrt för tillfället och jag väntar på att överetableringen ska bli ett faktum så att priserna humaniseras lite.
Angående att det stavas padel men uttalas paddel är ju bara för att vi i Sverige inte kan spanska. Det korrekta uttalet vore egentligen pa-dell, men det är för sent att göra nåt åt.