2021-10-26, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Men herrejösses...
Det här är kanske det märkligaste jag läst under de 11 år som jag varit på den här plattformen. Användare Paapen skriver:

• Du. Hävdar. Att det var ”Wallenbergarna” som höll apparaten igång?

• Att två stormakter körde chicken-race med sina kärnvapenarsenaler, var alltså Wallenbergarnas fel?

• Vilka instrument för manipulation använde de?

• Hur upplevde du indoktrineringen? Var du med på den tiden?

Bäste Paapen, bevisbördan ligger faktiskt på dig nu... Kort sagt: Hur gjorde de?

Spännande uppvaknande för dig....
Rekommenderar dig att googla om den ryska revolutionen 1917 och framåt. Där framgår hur finansfamiljen Wallenberg har varit (och är) inblandade politiskt i det politiska maktspelet.
För övrigt lyssna på carlnorberg.se som upplyser.väldigt bra om historien om Sverige som inte folk upplyst om.
Citera
2021-10-26, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paapen
Spännande uppvaknande för dig....
Rekommenderar dig att googla om den ryska revolutionen 1917 och framåt. Där framgår hur finansfamiljen Wallenberg har varit (och är) inblandade politiskt i det politiska maktspelet.
För övrigt lyssna på carlnorberg.se som upplyser.väldigt bra om historien om Sverige som inte folk upplyst om.
Haha, da sier vi takk for deg, og lykke til med "den alternative virkeligheten" hos Norberg.
Citera
2021-10-27, 01:40
Medlem
IceEyess avatar
40 år sedan idag således.

Man kan ju undra hur en identisk situation idag skulle se ut.
Citera
2021-10-27, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Bra vi är överens om att det var en felnavigering.
Skillnaden är bara i hur stor felnavigering...

Ja, men den skillnaden är ganska avgörande...
Citera
2021-10-27, 08:02
Medlem
En rätt så medveten felnavigering som blev fel
Citera
2021-10-27, 08:39
Medlem
HEDP502s avatar
Om mindre än 12 timmar gick hon på grund, för prick fyrtio år sedan...
Citera
2021-10-27, 08:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En av de två uppgifterna är fel. (Hint: Det är inte att den hade svensk, militär nationalitetsmärkning). Icke att förglömma, Catalinan (sjöräddningsplanet) sköts också ner.

Skall man vara hjälpligt On-Topic här kan man ju fastslå att Sverige gått fram varligare med den typen av intrång, vilket bevisas bland annat av Gåsöfjärden.

Det var Vänsterpartiet som hade spioner på Bromma , som talade om för sina kamrater i sovjet när dc3 lyfte.
Citera
2021-10-27, 09:52
Medlem
Liko.Trikos avatar
Hej, hej! Jag har inte läst tråden alls, men en liten kommentar kring detta stycke:

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Självklart var det en felnavigering att de gick på grund. Men oddsen att de var på helt fel plats vid vår främsta örlogsbas av en slump är enorma. Det är minst 1000 ggr pengarna på det bettet.

Jag tycker man får vara lite försiktig med påståenden som "vid" vår främsta örlogsbas. Det var trots allt någon mil mellan förlisningsplatsen och Karlskronabasen. Platsen där den också körde på grund var ju dessutom en ointressant fjärd där ubåtar inte kan operera.
Citera
2021-10-27, 10:06
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liko.Triko
Hej, hej! Jag har inte läst tråden alls, men en liten kommentar kring detta stycke:

Jag tycker man får vara lite försiktig med påståenden som "vid" vår främsta örlogsbas. Det var trots allt någon mil mellan förlisningsplatsen och Karlskronabasen. Platsen där den också körde på grund var ju dessutom en ointressant fjärd där ubåtar inte kan operera.

Ubåtar kan utan problem manövrera i den fjärden (i ytläge). Den är dessutom militär farled in till örlogsbasen.
Citera
2021-10-27, 10:14
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liko.Triko

Den tvådelade fråga man bör ställa sig därvid är (ungefär)

a) hur kan yrkesfolk i Sovjetmarinen inte veta exakt var de är och hur kan de vara så inkompetenta att de går på grund i ett svenskt skyddsområde, givet att de haft ungefär lika bra sjökort som svenska marinen? Svaren på denna fråga kan vara inkompetens, missförstånd, fylle i tjänsten, kriminell oskicklighet och kanske andra liknande förklaringar. (Klassikern i sjöfartssammanhang är att när kapten klantar sig med manövrer är det chiefens fel, som inte haft styrmaskin i ordning...)

b (den större frågan) : Vad gjorde en kärnvapenbestyckad rysk ubåt på svenskt vatten över huvud taget, och hur har man inte märkt (via ekolod, pejling av vanliga fyrar och radiofyrar, inklusive Decca) att man kommit allt längre innanför territorialgränsen ?

(Fjärden var krigsförtöjningsplats för kustflottans lätta enheter, torpedbåtar och slikt. Alls ej ointressant. Om man nu vill ha någon sorts rimligt skäl för visisten.)
Citera
2021-10-27, 10:15
Medlem
Liko.Trikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Ubåtar kan utan problem manövrera i den fjärden (i ytläge). Den är dessutom militär farled in till örlogsbasen.

Nej, ubåtar kan inte "utan problem" manövrera där. Det är som att påstå att en långtradare kan manövrera "utan problem" inne i Gamla Stans trängsta gränder.
Citera
2021-10-27, 10:17
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Det var Vänsterpartiet som hade spioner på Bromma , som talade om för sina kamrater i sovjet när dc3 lyfte.

Det kan säkert vara rimligt. Nu är ju snarare frågan om ifall man bryr sig (eller inte) om nationella gränser, internationellt luftrum eller om man är en j-a buse som gör som man själv vill i sitt närområde. Att veta när DC-3 skulle göra sitt svep var inte det viktiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in