2021-10-26, 22:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
(..) Och var har jag någonsin tyckt att detta är vare sig empatiskt, normalt eller försvarbart att hon yttrar de härorden???
Och var har jag någonsin sagt att du tycker det är ok?
Du borde ta text mindre personlig.
Citat:
Genom att skriva på det sättet får du det att låta som att jag skulle ha skrivet något om det. Jag ser det som ett retoriskt fult grepp som du ofta kör. Det är helt överflödigt att du skriver det här.
Jo tack. Det går på repeat från dig i olika ordval.

And I couldn't care less. Eftersom du tolkar som fan läser bibeln.

Vad jag diskuterar är en bild av en betydligt mer egocentrerad, kall person än vad du tycks ha gjort i över tre år - eftersom du betonar HD som ett hjärntvättat offer.

Chefen reagerar och anser är att det är övermaga men tycks bli överrumplad.

Vad hon misstänker har jag öht inte diskuterat heller.
Senast redigerad av develi 2021-10-26 kl. 22:39.
Citera
2021-10-26, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Lätt besvarat. SD och HD hade kontakt under natten, efter mordet men innan HD gick till jobbet.

Helt klart ;-)
Citera
2021-10-26, 23:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Hon har haft mångåriga allvarliga psykiska problem, och då inte varit förmögen att varken orka eller kunna se allt klart. På det kan hon ha fått en tacksamhetsskuld som kanske har spätts på av föräldrarna? För något osunt är det att ens egna föräldrar försvarar en otrogen man ända in i rätten, med tanke på hur länge och hur fult han svikit HD.
.
Det har aldrig slagit dig att deras åsikt - kan vara HDs åsikt?

Att de håller med henne. Vilket ses speciellt tydligt via systerns förhör. Hennes mor vet inte hur väl hon ska framställa HD och deras relation.

Det har aldrig slagit dig att deras beteende kan bero på att HD anser att de gjort henne psykiskt sjuk?

Det är som om JS vore genomskinlig i deras förhör. Han nämns inte ens.
Jämfört med diskussionen i Aten och jämfört med vad JS säger så är det rätt underligt att BA inte vet vilka som är HDs GC-polare i förhör.
Hon vet att HD flörtar med JS och tycker han är så bra för HD.

Eftersom HD ljuger för SD så kanske det är i paritet med HDs önskan.
Citera
2021-10-26, 23:46
Medlem
Citat:
Ja, det är väldigt konstigt.
Som sagt, vi har ju gått igenom det här många gånger och det hade varit bra att se vilken tid HD ringde JS.

Det finns många konstigheter i det här fallet, och sanningen kommer vi nog aldrig få veta.

Min tro är nog ändå att HD inte har med mordet att göra. det skulle vara alltför dumt att avslöja sig på det här sättet.

Att det skulle finnas två lika narcissistiska/psykopatiska personer i ett förhållande tror jag inte går. Och jag ser också att HD vid några tillfällen nämner saker som gör att jag tror att hon har empati.

Vi ser ju en "galenpanna" som filmar sig själv när han slår in domkraftsskaftet och som håller sitt galna försvarstal. Det finns inte många som slår den personligheten i kontrollbehov och som så totalt havererar när det börjar krackelera.

För mig är det ingen tvekan om vem som mördat Lena.

Om jag inte minns helt fel så ringde HD till JS runtomkring 14-tiden. Att han mindes tiden så bra var för att han var på sitt barns födelsedagskalas hos sitt ex just då.
Senast redigerad av zilvereko 2021-10-26 kl. 23:55.
Citera
2021-10-27, 02:40
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ja, det är väldigt konstigt.
Som sagt, vi har ju gått igenom det här många gånger och det hade varit bra att se vilken tid HD ringde JS.

Det finns många konstigheter i det här fallet, och sanningen kommer vi nog aldrig få veta.

Min tro är nog ändå att HD inte har med mordet att göra. det skulle vara alltför dumt att avslöja sig på det här sättet.

Att det skulle finnas två lika narcissistiska/psykopatiska personer i ett förhållande tror jag inte går. Och jag ser också att HD vid några tillfällen nämner saker som gör att jag tror att hon har empati.

Vi ser ju en "galenpanna" som filmar sig själv när han slår in domkraftsskaftet och som håller sitt galna försvarstal. Det finns inte många som slår den personligheten i kontrollbehov och som så totalt havererar när det börjar krackelera.

För mig är det ingen tvekan om vem som mördat Lena.

Citat:
Att det skulle finnas två lika narcissistiska/psykopatiska personer i ett förhållande tror jag inte går.

Jo; SD och LW.
Citera
2021-10-27, 03:20
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Jag reagerar på några av dina punkter här, förutom att jag anser att genom att sätta avbockningssymboler vid konstaterandet får dina slutsatser att se ut som fakta.

Även på det vis du ganska godtyckligt (enligt mig)sätter ihop dina antaganden/slutsater, som faktiskt är enbart spekulationer, inte fakta, gör att det helt klart får HD att verka mer skyldig än hon kanske är.

För att ta exempel från dina påståenden här ovan:

"✔️HD berättade för SD att dörren stod öppen."

"✔️HD var först att berätta att LW hittats död, både till SD och JS. "

Hur vet du att detta stämmer?

Hur vet du att HD berättade för SD att dörren stod öppen? Aktbilaga och sida?
Hur vet du att HD var först att berätta för SD att Lena var död? Aktibilaga och sida?

Vad gäller JS, har jag tilltro till honom som vittne, även om det hade varit bra att se något som styrker hans berättelse, t ex mobildamtalets tidpunkt.

Jag undrar även vad du menar med ditt inlägg för någon vecka sedan där du helt apropå ingenting (som det verkade) skrev i ett inlägg som inte var riktiat som svar till någon; att mord preskriberas aldrig.

Även det här nedan reagerar jag på hur du framställer, även om det inte är särskilt smickrande för HD hur och vad hon säger till MT den här dagen:

Du skriver:

"✔️HD hoppades väldigt snabbt att hon var död; att hon försvunnit för alltid. Hon funderar på hur LWs död skulle kunna vara till hennes fördel:

" Hanna gjorde en "resa" under samtalet. Att hon kastades mellan olika känslor."

" (..) funderingar över vad det skulle kunna innebära för Hanna på sikt (..) med en underton att det skulle lätta på trycket för hennes familj." (MT, ab 149)
"

Jag är inte alls övertygad om att MT har rätt på tiden här, vilket jag skrivit om flera gånger. Det hon säger passar helt och hållet med det som UW tar upp med SD och som SD förmedlar senare vid lunch till HD. Så här tror vi olika.

Sedan berättar MT att det är först på slutet av samtalet som HD yttrar orden att hon hoppas att Lena är död.

Jag är inte säker på att HD först säger att hon önskar att Lena var död, och att hon sedan undrar hur det skulle kunna lätta på trycket för henne och hennes familj på det stt som du framställer det. Vad jag förstår pendlar tankarna och sinnestämningen och det pratas även om att Lena är försvunnen, även om MT verkar ju uppfatta det som att det är något "konstigt" som har hänt Lena, dvs om jag ska tolka det; något mer än bara något som man kan rycka på axlarna åt.

Förhör med MT november -18

Citat:
I samtalet tänkte Maria att Lena pressat Hanna och hennes familj så hårt och att hon därav
kunde förstå varför Hanna önskade livet ur henne
och att det vore skönt för dem om Lena
försvann ur deras liv. Samtidigt kan inte Maria minnas att hon själv någon gång önskat livet
ur någon och hon reagerade därav med "oj" på det Hanna sa.

Tack för att du citerade det. MT kunde alltså förstå HDs önskan.

Att MT aldrig önskat livet ur någon kanske beror på att hon aldrig har varit i en liknande situation som HD. Det kan hon ju vara tacksam för i så fall. Men det betyder inte att hon är en bättre människa för det. Det betyder bara att ingen har varir så elak mot henne så att hon har haft anledning att önska livet ur någon.

Jag tror att HDs önskan var att få vara ifred från LW. Speciellt efter skilsmässan från SD. Men eftersom LW var gränslös och inte respekterade andra människors fria vilja så vägrade hon lämna HD ifred. Jag tror att det var därför HD hoppades att hon var död. Hon visste att det var enda sättet att slippa henne. LW hade aldrig gett upp och låtit HD vara ifred. Hon var bitter och svartsjuk för att SD alltid valde HD när han tvingades välja. Därför ville hon straffa HD.

Det är inte förbjudet att önska att någon är död och det betyder inte att hon skulle vara skyldig till mord. De flesta människor har en spärr som hindrar dem från att mörda hur mycket de än hatar någon. Det bästa är väl att försöka undvika den man hatar så mycket som möjligt. Att ha så lite som möjligt med dem att göra.
Citera
2021-10-27, 04:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Tack för att du citerade det. MT kunde alltså förstå HDs önskan.

Att MT aldrig önskat livet ur någon kanske beror på att hon aldrig har varit i en liknande situation som HD. Det kan hon ju vara tacksam för i så fall. Men det betyder inte att hon är en bättre människa för det. Det betyder bara att ingen har varir så elak mot henne så att hon har haft anledning att önska livet ur någon.

Jag tror att HDs önskan var att få vara ifred från LW. Speciellt efter skilsmässan från SD. Men eftersom LW var gränslös och inte respekterade andra människors fria vilja så vägrade hon lämna HD ifred. Jag tror att det var därför HD hoppades att hon var död. Hon visste att det var enda sättet att slippa henne. LW hade aldrig gett upp och låtit HD vara ifred. Hon var bitter och svartsjuk för att SD alltid valde HD när han tvingades välja. Därför ville hon straffa HD.

Det är inte förbjudet att önska att någon är död och det betyder inte att hon skulle vara skyldig till mord. De flesta människor har en spärr som hindrar dem från att mörda hur mycket de än hatar någon. Det bästa är väl att försöka undvika den man hatar så mycket som möjligt. Att ha så lite som möjligt med dem att göra.
Sammantagen bild uppvisar att HD både ljuger medvetet och är utan skrupler.

Det är vad som diskuteras. Du har nämligen ansett att HD hämnas på SD.
Då är hon liksom väldigt farlig.

Nej det är inte förbjudet och inget bevis på mord att hoppas att LW är död.
Finns ingen som ens resonerar i dessa termer:

Det är däremot sjukligt egocentrerat och känslokallt att hoppas LW är död - som knappt ens försvunnit - och börja kalkylera vad det skulle innebära för henne själv.

Hon är skild på eget bevåg och borde ha skaffat sig ett liv än att älta om LW.
Citera
2021-10-27, 04:55
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sammantagen bild uppvisar att HD både ljuger medvetet och är utan skrupler.

Det är vad som diskuteras. Du har nämligen ansett att HD hämnas på SD.
Då är hon liksom väldigt farlig.

Det är däremot sjukligt egocentrerat och känslokallt att hoppas LW är död - som knappt ens försvunnit - och börja kalkylera vad det skulle innebära för henne själv.

Hon är skild på eget bevåg och borde ha skaffat sig ett liv än att älta om LW.

Citat:

Enligt dig.

Citat:
Du har nämligen ansett att HD hämnas på SD.

Jag skrev att det enda som skulle kunna förklara att HD hade den detaljerade infon om vad som hände hemma hos LW tidigt på morgonen, redan kl 8, skulle vara om UW eller något av barnen berättat det för henne. Då spekulerade jag om att UW och HD kanske hade en pakt för att hämnas på LW och SD.

Citat:
Hon är skild på eget bevåg och borde ha skaffat sig ett liv än att älta om LW

Det går väl knappast att kalla det för eget bevåg när SD varit otrogen i 6 år. Hon ville ju att de skulle hitta tillbaka till varandra så det är väl inte konstigt om hon störde sig på LW. Dessutom så var hon nyskild. Det måste väl vara tillåtet att bearbeta och älta tills man är klar. Det är ju som ett sorgearbete. Ingen annan kan bestämma hur lång tid det får ta.

Citat:
Det är däremot sjukligt egocentrerat och känslokallt att hoppas LW är död

Ungefär lika egocentrerat och känslokallt som när LW önskade att HD skulle bli ett "skal" igen så att LW kunde ta över HDs liv.

Citat:

Så varför tjatar ni om det hela tiden? Tråden ska handla om mordet på LW. Inte om hur illa du tycker om HD.
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-10-27 kl. 05:18.
Citera
2021-10-27, 06:54
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Jo; SD och LW.

Hur tycker du att det gick?
Citera
2021-10-27, 08:40
Medlem
Citat:
Att hon levt med SD så många år är förvånande på ett sätt, men på andr sätt inte.
Hon har haft mångåriga allvarliga psykiska problem, och då inte varit förmögen att varken orka eller kunna se allt klart. På det kan hon ha fått en tacksamhetsskuld som kanske har spätts på av föräldrarna? För något osunt är det att ens egna föräldrar försvarar en otrogen man ända in i rätten, med tanke på hur länge och hur fult han svikit HD.

Och det är väl här jag tänker att SD har lurat dom alla. Allt från familjen till vännerna som stått på hans sida.

Det osar skumt enligt mig.

Jag tror inte på konspirationer...inte i de här kretsarna och inte så många med så lösa band till varandra.

HDs föräldrar gör exakt det HD ber dom om att göra. HD deklarerar att hon älskar SD och vill gifta om sig med honom. Allt skall bli som det varit. BA frågar flera ggr om hon verkligen vill det/tänkt efter och SOA deklarerar att har han gjort detta är det verkligen det värsta man kan göra. Men båda gör det hon ber om. Håller låg profil. Går på rättegången. BA skickar hjärthälsning, SOA minimerar otroheten, oskyldig till man är dömd blir ledordet.
Senast redigerad av Remark 2021-10-27 kl. 08:46.
Citera
2021-10-27, 10:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Om jag inte minns helt fel så ringde HD till JS runtomkring 14-tiden. Att han mindes tiden så bra var för att han var på sitt barns födelsedagskalas hos sitt ex just då.

Ja, S*illen har vid förhör berättat att det var efter HDs förhör som slutade 14:49 och han knyter det ihop med kalaset, som han lämnar pga av att han tycker att det var jobbigt eftersom han kände Lena. JS nämner tiden som ca 14-15- tiden:

Förhör med JS 17 dec- 18
A150/554

Här nämner JS att det är via HDs pappa SOA som informationen kommer:
"J*onas minns tydligt att han vid lunch, mitt på dagen mellan kl. 13-15, på lördagen fick ett
samtal från Hanna. Hannas pappa hade fått veta att Lena var funnen död då han väntade på att
hämta Hanna hos polisen. Hanna ringde till J*onas, som då var hos sin exfru och firade ditt
barns födelsedag. Hanna var då vid polisstationen, innan hon skulle åka hem från förhöret.
Hon hade fått veta det precis efter sitt förhör. Hanna sa, "dom har hittat Lena död". Som
J*onas minns det var det då inte bekräftat att det var Lena.
"
Från kompletteringen/37, 2020-06-18,
Här säger JS at det är antingen från polisen eler frå SOA HD har fått veta det. Han har en känsla av att det är SOA:
"Gällande 2018-05-19
J*onas dotter fyller år 19 maj. 2018 är de hemma hos hans exfru J tillsammans med
bådas föräldrar och firar dottern. De har fikat och sitter utomhus när Hanna ringer J*onas.
Hanna har just kommit ut från ett förhör hos polisen, hennes pappa ska hämta henne. J*onas
känsla är att hon är kvar i anslutning till polishuset när hon ringer. Han har för sig att S-O(A)
inte är precis i närheten av Hanna. Hanna säger till J*onas "Lena är hittad, hon är död".

Antingen har Hanna fått veta det i samband med förhöret eller så har hennes pappa fått reda
på det medan han väntar på Hanna. J*onas känsla just då är att Hannas pappa fått reda på det
medan han väntat på Hanna. När J*onas fått veta att Lena är död avviker han från kalaset, han
kände Lena och tyckte att det var jobbigt. Han tror att klockan var i 15-tiden då han avviker.
Det hade först ätit lunch och senare fikat. Han avviker troligen efter eftermiddagsfikat, runt kl
15. Även J minns att J*onas lämnade kalaset, de har pratat om det efteråt.
J*onas har inte kvar några foton från kalaset som gör att han närmre kan avgöra vilken tid han
lämnar. Det kan finnas foton från kalaset och i så fall finns de i den första av hans telefoner
som polisen tömde. Han tror eventuellt att J kan ha foton från dess.
"
Citera
2021-10-27, 10:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Enligt dig.
Enligt FUP så är HD otrogen med en gift man, HD ljuger medvetet för SD om JS så sent som 28 april , hon är skenhelig inför JO om hans otrogna ex och hon undanhåller giga för JS.
Hon är utan skrupler då hon tar LWs cacher när hon mördats och hon är egocentrerad då hon hoppas att LW är död och funderar på vad det ska bli för hennes del.
Citat:
Jag skrev att det enda som skulle kunna förklara att HD hade den detaljerade infon om vad som hände hemma hos LW tidigt på morgonen, redan kl 8, skulle vara om UW eller något av barnen berättat det för henne. Då spekulerade jag om att UW och HD kanske hade en pakt för att hämnas på LW och SD.
Ja, du spekulerade om att att HD allierat sig med UW och att LW mördades för att hämnas på SD.
Att HD ville hämnas både LW och SD skulle inte förvåna mig ett dugg, men att dra in UW som partner in crime var ju väldigt långsökt.
Citat:
Det går väl knappast att kalla det för eget bevåg när SD varit otrogen i 6 år. Hon ville ju att de skulle hitta tillbaka till varandra så det är väl inte konstigt om hon störde sig på LW. Dessutom så var hon nyskild. Det måste väl vara tillåtet att bearbeta och älta tills man är klar. Det är ju som ett sorgearbete. Ingen annan kan bestämma hur lång tid det får ta.
HD var otrogen, tog ut skilsmässa och körde dubbelt med JS och SD.
Som nyskild och inte rent mjöl i påsen hade hon fortsatta krav på SD.
Att hon fortsatt "störde sig" på LW är ett understatement enligt FUP.
Citat:
Ungefär lika egocentrerat och känslokallt som när LW önskade att HD skulle bli ett "skal" igen så att LW kunde ta över HDs liv.
Kan du lämna citat eller aktbilaga/vem hon hon skriver med.
Citat:
Så varför tjatar ni om det hela tiden? Tråden ska handla om mordet på LW. Inte om hur illa du tycker om HD.
Tråden handlar om mordet på LW där HD är central som motiv. Hon startar även bråk med offret i tiden upp till mordet.
Att hon diskuteras är inte likt dig (på bas av hat) utan pga av att hon beter sig extremt suspekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in