Jag reagerar på några av dina punkter här, förutom att jag anser att genom att sätta avbockningssymboler vid konstaterandet får dina slutsatser att se ut som fakta.
Även på det vis du ganska godtyckligt (enligt mig)sätter ihop dina antaganden/slutsater, som faktiskt är enbart spekulationer, inte fakta, gör att det helt klart får HD att verka mer skyldig än hon kanske är.
För att ta exempel från dina påståenden här ovan:
"✔️HD berättade för SD att dörren stod öppen."
"✔️HD var först att berätta att LW hittats död, både till SD och JS. "
Hur vet du att detta stämmer?
Hur vet du att HD berättade för SD att dörren stod öppen? Aktbilaga och sida?
Hur vet du att HD var först att berätta för SD att Lena var död? Aktibilaga och sida?
Vad gäller JS, har jag tilltro till honom som vittne, även om det hade varit bra att se något som styrker hans berättelse, t ex mobildamtalets tidpunkt.
Jag undrar även vad du menar med ditt inlägg för någon vecka sedan där du helt apropå ingenting (som det verkade) skrev i ett inlägg som inte var riktiat som svar till någon; att mord preskriberas aldrig.
Även det här nedan reagerar jag på hur du framställer, även om det inte är särskilt smickrande för HD hur och vad hon säger till MT den här dagen:
Du skriver:
"✔️HD hoppades väldigt snabbt att hon var död; att hon försvunnit för alltid. Hon funderar på hur LWs död skulle kunna vara till hennes fördel:
" Hanna gjorde en "resa" under samtalet. Att hon kastades mellan olika känslor."
" (..) funderingar över vad det skulle kunna innebära för Hanna på sikt (..) med en underton att det skulle lätta på trycket för hennes familj." (MT, ab 149)"
Jag är inte alls övertygad om att MT har rätt på tiden här, vilket jag skrivit om flera gånger. Det hon säger passar helt och hållet med det som UW tar upp med SD och som SD förmedlar senare vid lunch till HD. Så här tror vi olika.
Sedan berättar MT att det är först på slutet av samtalet som HD yttrar orden att hon hoppas att Lena är död.
Jag är inte säker på att HD först säger att hon önskar att Lena var död, och att hon sedan undrar hur det skulle kunna lätta på trycket för henne och hennes familj på det stt som du framställer det. Vad jag förstår pendlar tankarna och sinnestämningen och det pratas även om att Lena är försvunnen, även om MT verkar ju uppfatta det som att det är något "konstigt" som har hänt Lena, dvs om jag ska tolka det; något mer än bara något som man kan rycka på axlarna åt.
Förhör med MT november -18
"Maria ringer förhörsledare och uppger att hon har något som hon vill tillägga som gnagt i
henne.
Kompletterande information gällande samtalet mellan Maria och Hanna på morgonen efter
Lenas försvinnande.
Mot slutet av samtalet tittade Hanna på Maria och sa, "jag hoppas att hon är död". Då hon sa
det var hennes ansiktsuttryck inte särskilt allvarligt. Ofta då Hanna pratar om även allvarliga
och svåra saker har hon ett leende i mungipan.
Maria beskriver det som att Hanna gjorde en "resa" under samtalet. Att hon kastades mellan
olika känslor. Det var båda delarna; en bestörtning men samtidigt inte oro över att hon var
borta, men också funderingar över vad det skulle kunna innebära för Hanna på sikt. Maria
uppfattade det Hanna sa som något som hon sa i förbifatien. Hon sa det inte på ett allvarligt
eller hotfullt sätt utan mer med en underton att det skulle lätta på trycket för hennes familj. I
samtalet tänkte Maria att Lena pressat Hanna och hennes familj så hårt och att hon därav
kunde förstå varför Hanna önskade livet ur henne och att det vore skönt för dem om Lena
försvann ur deras liv. Samtidigt kan inte Maria minnas att hon själv någon gång önskat livet
ur någon och hon reagerade därav med "oj" på det Hanna sa.
Att Maria är så säker på det hon tidigare berättat gällande detaljer kring samtalet och
tidsmarkörerna var utifrån att samtalet utmärker sig från andra samtal hon haft med Hanna.
Hanna var bestört och irriterad på att Lenas försvinnande skulle ta Stefan fokus och att han
skulle oroa sig över Lena under resan. Det var som att de inte ens kunde resa iväg utan att
Lena skulle lägga en grå hinna över resan. Det Hanna sa till Maria gällande omständigheterna
kring Lenas försvinnande gjorde också att Maria förstod att det förmodligen var något
konstigt som hänt Lena."
Men frågan är ändå; Hur kunde HD så tidigt veta att Lena var död.
Jag reagerar på några av dina punkter här, förutom att jag anser att genom att sätta avbockningssymboler vid konstaterandet får dina slutsatser att se ut som fakta.
Även på det vis du ganska godtyckligt (enligt mig)sätter ihop dina antaganden/slutsater, som faktiskt är enbart spekulationer, inte fakta, gör att det helt klart får HD att verka mer skyldig än hon kanske är.
För att ta exempel från dina påståenden här ovan:
"✔️HD berättade för SD att dörren stod öppen."
"✔️HD var först att berätta att LW hittats död, både till SD och JS. "
Hur vet du att detta stämmer?
Hur vet du att HD berättade för SD att dörren stod öppen? Aktbilaga och sida?
Hur vet du att HD var först att berätta för SD att Lena var död? Aktibilaga och sida?
Vad gäller JS, har jag tilltro till honom som vittne, även om det hade varit bra att se något som styrker hans berättelse, t ex mobildamtalets tidpunkt.
Jag undrar även vad du menar med ditt inlägg för någon vecka sedan där du helt apropå ingenting (som det verkade) skrev i ett inlägg som inte var riktiat som svar till någon; att mord preskriberas aldrig.
Även det här nedan reagerar jag på hur du framställer, även om det inte är särskilt smickrande för HD hur och vad hon säger till MT den här dagen:
Du skriver:
"✔️HD hoppades väldigt snabbt att hon var död; att hon försvunnit för alltid. Hon funderar på hur LWs död skulle kunna vara till hennes fördel:
" Hanna gjorde en "resa" under samtalet. Att hon kastades mellan olika känslor."
" (..) funderingar över vad det skulle kunna innebära för Hanna på sikt (..) med en underton att det skulle lätta på trycket för hennes familj." (MT, ab 149)"
Jag är inte alls övertygad om att MT har rätt på tiden här, vilket jag skrivit om flera gånger. Det hon säger passar helt och hållet med det som UW tar upp med SD och som SD förmedlar senare vid lunch till HD. Så här tror vi olika.
Sedan berättar MT att det är först på slutet av samtalet som HD yttrar orden att hon hoppas att Lena är död.
Jag är inte säker på att HD först säger att hon önskar att Lena var död, och att hon sedan undrar hur det skulle kunna lätta på trycket för henne och hennes familj på det stt som du framställer det. Vad jag förstår pendlar tankarna och sinnestämningen och det pratas även om att Lena är försvunnen, även om MT verkar ju uppfatta det som att det är något "konstigt" som har hänt Lena, dvs om jag ska tolka det; något mer än bara något som man kan rycka på axlarna åt.
Förhör med MT november -18
"Maria ringer förhörsledare och uppger att hon har något som hon vill tillägga som gnagt i
henne.
Kompletterande information gällande samtalet mellan Maria och Hanna på morgonen efter
Lenas försvinnande.
Mot slutet av samtalet tittade Hanna på Maria och sa, "jag hoppas att hon är död". Då hon sa
det var hennes ansiktsuttryck inte särskilt allvarligt. Ofta då Hanna pratar om även allvarliga
och svåra saker har hon ett leende i mungipan.
Maria beskriver det som att Hanna gjorde en "resa" under samtalet. Att hon kastades mellan
olika känslor. Det var båda delarna; en bestörtning men samtidigt inte oro över att hon var
borta, men också funderingar över vad det skulle kunna innebära för Hanna på sikt. Maria
uppfattade det Hanna sa som något som hon sa i förbifatien. Hon sa det inte på ett allvarligt
eller hotfullt sätt utan mer med en underton att det skulle lätta på trycket för hennes familj. I
samtalet tänkte Maria att Lena pressat Hanna och hennes familj så hårt och att hon därav
kunde förstå varför Hanna önskade livet ur henne och att det vore skönt för dem om Lena
försvann ur deras liv. Samtidigt kan inte Maria minnas att hon själv någon gång önskat livet
ur någon och hon reagerade därav med "oj" på det Hanna sa.
Att Maria är så säker på det hon tidigare berättat gällande detaljer kring samtalet och
tidsmarkörerna var utifrån att samtalet utmärker sig från andra samtal hon haft med Hanna.
Hanna var bestört och irriterad på att Lenas försvinnande skulle ta Stefan fokus och att han
skulle oroa sig över Lena under resan. Det var som att de inte ens kunde resa iväg utan att
Lena skulle lägga en grå hinna över resan. Det Hanna sa till Maria gällande omständigheterna
kring Lenas försvinnande gjorde också att Maria förstod att det förmodligen var något
konstigt som hänt Lena."
Men kära nån. Hade det gått bättre med svart fyrkant?
Typ som att sensmoral inte är nån slutsats, vilket du påstått, utan snarare andemening när jag skrivit ordet.
Vad jag skriver är det som står i FUP - och där står att just HD sägs ha sett att dörren stod öppen (ab 147) och hon ringer JS direkt hon kommer ut från förhör (ab 150), och säger att LW hittats död.
Sen säger SD också att HD förmedlat info via polis (ab 163).
Så HD är nämnd i epicentrum av händelser och HD har ett ytterst suspekt beteende rent generellt.
Jag citerade följande:
Varav du svarar:
"Jag är inte alls övertygad om att MT har rätt på tiden här, vilket jag skrivit om flera gånger. Det hon säger passar helt och hållet med det som UW tar upp med SD och som SD förmedlar senare vid lunch till HD. Så här tror vi olika."
Jag diskuterat överhuvudtaget inte tider och "hoppas hon är död" sitter i ett sammanhang direkt i anslutning. Det sker när hon uttalar de vidriga orden.
1. För det första har LW knappt försvunnit.
HD hoppas - sjukt snabbt - att hon är död.
Ingen normal person skulle reagera på ett försvinnande likt henne.
2.Just de citerade meningarna visar att HD är extremt självcentrerad när hon hoppas att LW är död:
Hon börjar nämligen kalkylera vad det skulle innebära för hennes del.
En i sig lika skev reaktion.
Senast redigerad av develi 2021-10-26 kl. 19:49.
Att HDs chef skulle ha "tagit fel på tiden" finns det ett par stycken som fått för sig. Det finns ju inget som tyder på det? Varför ältas det då?
Jag förstår att det är mig du syftar på.
Och ja, jag har tagit upp det tidigare vid några tillfällen.
Varför jag ändå "ältar" detta är ju för att jag svarade develi, som tar upp att HD hoppades att Lena var död och kopplade ihop det med att Lena knappt hade försvunnit. Om jag inte har missuppfattat något, något, så har develi skrivit om detta ganska många gånger.
Redan i augusti förra året skrev jag att jag kopplade ihop UWs uttalande till SD med det som HD berättar för MT. Så det är möjligt att jag tjatat om det. Hittar iaf tre inlägg om det.
Här är ett, med förklaring varför jag tror att MT kan ha blandat ihop det.
Det är inte meningen att älta det här, bara att jag känner det viktigt att vi kan besvara andra om man inte har samma tolkning eller tro om hur saker och ting ligger till.
Jag har ingen annan agenda än att försöka komma så nära sanningen som det går. Att vi sedan tolkar olika är naturligt.
Typiskt dig att angripa andra postare och att återigen rabbla din hat-lista mot HD när du inte kan svara på det som diskuteras.
Det är du som undviker det jag frågar.
Det jag citerat är vad HD sysslat med och det är ingen fager bild som framträder - eftersom hon är otrogen, ljuger medvetet, undanhåller fakta och är utan skrupler.
Så hur går det?
Får du nån ordning på din tes om hur HD samverkat med UW för att hämnas på SD?
[quote=develi|77716622]Men kära nån. Hade det gått bättre med svart fyrkant?
Typ som att sensmoral inte är nån slutsats, vilket du påstått, utan snarare andemening när jag skrivit ordet.
[/spoiler]
Det har ingen betydelse vilken markering du gör alls, utan att du räknar upp ett antl punkter som fakta.
Vad jag skriver är det som står i FUP - och där står att just HD sägs ha sett att dörren stod öppen (ab 147) och hon ringer JS direkt hon kommer ut från förhör (ab 150), och säger att LW hittats död.
Aktbilaga 147, vilken sida?
Aktbilaga 147 består av 810 sidor.
Du behöver inte hänvisa till JS, eftersom jag kommenterade just det.
Det jag efterfrågade var att HD var den som först berättade för SD att Lena var död.
Din mening:
"✔️HD var först att berätta att LW hittats död, både till SD och JS."
Nu kan jag säga att jag redan vet svaret. Vad jag ville visa är att källan är synnerligen opålitlig, dvs källan till ditt påstående bör visas och inte skrivas ut som fakta. Det första var ju jag själv som upptäckte, vilket du redan vet.
Sen säger SD också att HD förmedlat info via polis (ab 163).
Ja, det är mycket SD säger. Är allt sanning?
Så HD är nämnd i epicentrum av händelser och HD har ett ytterst suspekt beteende rent generellt.
Jag citerade följande:
Varav du svarar:
"Jag är inte alls övertygad om att MT har rätt på tiden här, vilket jag skrivit om flera gånger. Det hon säger passar helt och hållet med det som UW tar upp med SD och som SD förmedlar senare vid lunch till HD. Så här tror vi olika."
Jag diskuterat överhuvudtaget inte tider och "hoppas hon är död" sitter i ett sammanhang direkt i anslutning.
Du har gjort ett stort antal inlägg om HDs uttalande om att hon hoppas att Lena är död, och det kan knappast undgått någon att du menar vid morgonmedicinutdelningen. I det här inlägget skrev du om tidpunkten "LW hade knappt försvunnit.", vilket förstås inte hade betytt någon skillnad om HD sagt det kl 8:00 eller kl 11:00 rent etiskt, men rent skuldmässigt (till mordet eller kännedom om det) har det en stor betydelse. Och det är ju där du är; du använder den postionen som HD har i din syn på hennes delaktighet i mordet, genom att hon med den vetskapen sedan funderar ytterligare på hur hennes död skulle påverka HDs liv.
Och då har jag andra tankar här.
1. För det första har LW knappt försvunnit.
HD hoppas - sjukt snabbt - att hon är död.
Ingen normal person skulle reagera på ett försvinnande likt henne.
Och var har jag någonsin tyckt att detta är vare sig empatiskt, normalt eller försvarbart att hon yttrar de härorden???
Genom att skriva på det sättet får du det att låta som att jag skulle ha skrivet något om det. Jag ser det som ett retoriskt fult grepp som du ofta kör. Det är helt överflödigt att du skriver det här.
Citat:
2.Just de citerade meningarna visar att HD är extremt självcentrerad när hon hoppas att LW är död:
Hon börjar nämligen kalkylera vad det skulle innebära för hennes del.
En i sig lika skev reaktion.
Och här håller med dig, oavsett om HD första sa att jag hoppas att hon är död, och sedan började kalkylera hur livet skulle vara utan Lena eller om det var tvärtom. På vilket vis det förhöll sig, vet vi inte. Vi vet bara att MT sa att det var i slutet av samtalet som HD sa att hon önskade Lena död.
Min tro är att om HD hade sagt till MT den första varianten som du tror, då hade MT reagerat så starkt på det hela, att hon omedelbart hade hört av sig till polisen när Lena hade hittats. Det skulle ju vara ett yttrande som gör att man nästan tänker att HD är mördaren eller minst anstiftaren.
Nu hör hon av sig först i november om det. Det visar att hon funderat och mått dåligt av det, men ändå kanske inte reagerat på det på ett sätt som hon borde ha gjort om hon misstänkte att HD var involverad på något plan. Det är vad jag tror. Jag uppfattar MT som en väldigt ärlig person, utan att veta säkert förstås.
MT:
"Mot slutet av samtalet tittade Hanna på Maria och sa, "jag hoppas att hon är död". Då hon sa
och svåra saker har hon ett leende i mungipan. "
Jag tänker att den 11:e är en varm sommarkväll, dessutom en fredag där mycket folk rör sig i området.
Kanske SD vid första vändan kom på att det var för tidigt (folk i rörelse i området).
Andra rundan (om det nu var vid den), tog han en sväng för att kolla rörelser, bron mot Baronbacken där ser han om det kommer några från stan (mot Hjärsta, Vivalla). Kanske är det där han ser att det kommer folk så att ta LW av daga denna natt funkar inte (LW kan skrika).
SD funderar någon halvtimme och kommer på att en bra ide är att ringa polisen och berätta om skumma personer uppehåller sig i området och att dessa dessutom kan vara farliga för någon kvinna som kan röra sig i området.
Det är dessutom samma dag som SD senare berättar för polisen att han hade sitt blodiga sex med LW på kontoret.
Mordet fick vänta några dagar, men före USA-resan var en nödvändighet för SD.
Ovanstående spekulationer så klart.
Ja, vi kommer aldrig få ett svar, men visst kand et varit så att det var för mycket folk i rörelse vid första rundan. Och visst, polissamtalet kan ha varit en impulshandling.
Det är väl inte osannolikt att SD och Lena träffats den 11:e på kontoret, och då beslutat om att ses, var och när.
Alla lögner som SD kommer med under förhöret om den 11:e är för mig väldigt underligt om han inte hade något att dölja.
Det fetade. Hon har säkert utvecklat en taktik för att kunna hålla näsan ovanför vattenytan under alla år. Hon vet hur SD är och hur han "ska tas" för att inte hon och barnen skulle råka illa ut. Lögnerna har säkert varit nödvändiga för henne i deras förhållande. Övning ger färdighet
Självklart att det är ett osunt förhållande när man måste tänka på allt man säger för att kunna bemöta all skit som kommer ur SDs mun. Att gå i clinch med en sådan person innebär fara. Tror att HD visste allt detta och att hon nu verkar må bra är inte konstigt alls.
Men sådant håller inte i längden, man måste s.a.s göra upp med sig själv och göra sig av med hat och kränkthet. Annars kan man aldrig bli fri.
Otroligt att hon ändå klarade av att leva så länge med weirdot och självklart att hon mot slutet ville bli av med både SD och Lena. Så blev det också.
Att hon levt med SD så många år är förvånande på ett sätt, men på andr sätt inte.
Hon har haft mångåriga allvarliga psykiska problem, och då inte varit förmögen att varken orka eller kunna se allt klart. På det kan hon ha fått en tacksamhetsskuld som kanske har spätts på av föräldrarna? För något osunt är det att ens egna föräldrar försvarar en otrogen man ända in i rätten, med tanke på hur länge och hur fult han svikit HD.
Och det är väl här jag tänker att SD har lurat dom alla. Allt från familjen till vännerna som stått på hans sida.
Det osar skumt enligt mig.
Jag tror inte på konspirationer...inte i de här kretsarna och inte så många med så lösa band till varandra.
Det är bara det att jag sakta börjar känna att det möjligtvis finns något "bortom" det....
Jo, visst kan det finnas något bortom det.
Men jag ser också en djup störd man som är benägen att manipulera sjukt mycket för "ingenting". En person som hotar barn med blodig död. Och mycket mer.
Med honom och hans manipulationer har hon levt under så lång tid att man inte kan undgå att bli skadad.
Men frågan är ändå; Hur kunde HD så tidigt veta att Lena var död.
Ja, det är väldigt konstigt.
Som sagt, vi har ju gått igenom det här många gånger och det hade varit bra att se vilken tid HD ringde JS.
Det finns många konstigheter i det här fallet, och sanningen kommer vi nog aldrig få veta.
Min tro är nog ändå att HD inte har med mordet att göra. det skulle vara alltför dumt att avslöja sig på det här sättet.
Att det skulle finnas två lika narcissistiska/psykopatiska personer i ett förhållande tror jag inte går. Och jag ser också att HD vid några tillfällen nämner saker som gör att jag tror att hon har empati.
Vi ser ju en "galenpanna" som filmar sig själv när han slår in domkraftsskaftet och som håller sitt galna försvarstal. Det finns inte många som slår den personligheten i kontrollbehov och som så totalt havererar när det börjar krackelera.
För mig är det ingen tvekan om vem som mördat Lena.