Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Ja, det är ju knappas någon nyhet att det finns en geopolitisk konkurrens mellan USA och de auktoritära staterna Ryssland och Kina. Men jag tvivlar på att USA kan/vill påverka EMA:s bedömning, för då skulle fransmännen gå i taket, ännu en gång. USA och EU är, kanske, inte 100 procentiga partners, men heller inte enimies eller "frenimies".
Ja, kära du! Jag är ganska säker på att USA ligger bakom Sydafrikas beslut med påtryckningar. Jag vet att Bolsonaro låtit sig påverkas av Washington.
Och var man än står så borde världen lagt åt sidan de vanliga konflikterna. Nu blev det ju så att världens främsta supermakt misslyckades kapitalt med hanteringen på alla fronter och nivåer. Man hade inte ens test-kit framme i USA i början. De första man tog fram var oanvändbara. Sedan satsade man allt krut på mRNA-tekniken som iofs är en imponerande teknik men fortfarande inte helt utvecklat för att kunna användas i alla lägen.
Jag misstänker också starkt att AZ-vaccinet bl.a. varit utsatt för svartmålning då det har varit en teknik som förutom gör vaccinet tio gånger billigare per dos också med lätthet går att distribuera överallt till normala kostnader. Nu betalar alla västregeringar utvecklingen och lanseringen av mRNA-vaccinerna. De hade inte kommit ut på marknaden på minst tio år säkert hade det inte varit för pandemin.
Allt medan tredje världen står utan vacciner. USA "skänker" bort 110 miljoner doser svårdistribuerat mRNA-vaccin. Bara Afrika behöver 1,6 miljarder doser lågt räknat.
Det är just detta jag skulle vilja att anti-vaxxarna protesterade emot istället för tramset de håller på med. Nu tror jag att hela rörelsen är en enda psyop för att göra alt-right-rörelsen omöjliga i seriösa sammanhang och ge ryssarna mer problem än vad de kan hantera.
Konspirationer? Nej, det är exakt vad jag skulle ha gjort om jag var ansvarig för USA:s kontraspionage både på hemmaplan och utrikes.