2021-10-27, 04:24
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Vaccinviljan på den dosen lär nog inte bli så hög. Redan nu har vi planat ut. Ungdomen vill inte vaxxa sig.
Samma sak ser ut att gälla 80+.
Av de 21 000 som är över 80 år i Halland är det knappt hälften som antingen tagit den tredje vaccindosen mot covid-19 eller bokat tid.
Maria Löfgren, biträdande smittskyddsläkare på Region Halland, tror att en anledning är att man känner sig trygg med de första doserna.
https://sverigesradio.se/artikel/80arna-dyker-inte-upp-till-tredje-vaccindosen

Jag tror att det finns en anledning till.

Jag känner en 80+ som fortfarande inte tillfrisknat efter vaccinationen. Hon vill inte ta fler sprutor. Har man fåt "post vaccination" eller vad det nu kallas så är man nog inte så angelägen. Speciellt inte när man inte får synas. Hade vari skillnad om man öppet erkände att en del blir långvarigt sjuka av vaccinet på samma sätt som man blir av sjukdomen och aktivt hjälpte dem.
Citera
2021-10-27, 06:03
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Vore ju dumt med automatisk förlängning om effekten bevisligen avtar. Om det bara är själva pappret som har betydelse kan vi väl bifoga det deklarationen.
Det som är dumt är anti propaganda från antivaxxers här som inte ens avser att resa utan endast är här i tråden för att sprida sin dynga.

Reglerna som sätts upp för EU kan Sverige och allra minst du påverka ett skit. Stäng nu av datorn och åk till jobbet och gör rätt för dig.
Citera
2021-10-27, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, jag tittar på alla siffror men framförallt på konsekvenserna av att man inte vaccinerar tillräckligt. Högt och ihållande antal sjukhusfall och dödstal.

Brasilien är som sagt ett tydligt och uppmuntrande exempel på inbromsning efter vaccinering av befolkning. Anmärkningsvärt snabbt faktiskt. Jag har en teori om det. Många har en tidigare exponering för viruset och får ett mycket starkt skydd redan efter första sprutan s.k. hybridimmunitet.

Samma ska kommer vi att se i Iran förhoppningsvis. Faktiskt redan nu ser jag. Man får ta in att rapportering är högst opålitlig och grovt underskattad framförallt när det gäller döda men glädjande nog ser vi en klar och snabb förbättring även i Iran. Troligtvis som sagt p.g.a. hybridimmunitet:

Vaccinationer:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=People+vaccinated&Interval=New+per +day&Relative+to+Population=true&Align+outbreaks=f alse&country=GBR~RUS~BRA~IRN

Döda:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+deaths&Interval=New+per+ day&Relative+to+Population=true&Align+outbreaks=fa lse&country=GBR~RUS~BRA~IRN

Finns inget stöd i dina siffror för att vaccinera andra än de i riskgrupp.
Citera
2021-10-27, 07:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Finns inget stöd i dina siffror för att vaccinera andra än de i riskgrupp.
Eftersom man inte följt dina rekommendationer någonstans så finns det förutom inget stöd ingen kunskap heller.

Man får då anta att du drar det du har att säga om detta ur röven.
Citera
2021-10-27, 07:07
Medlem
Citat:
Eftersom man inte följt dina rekommendationer någonstans så finns det förutom inget stöd ingen kunskap heller.

Man får då anta att du drar det du har att säga om detta ur röven.

Nej, det är ganska konstigt faktiskt eftersom det var just "min" strategi som var konsensus bland forskare och experter innan pandemin. Men sen kom politiker och andra hysteriker in och ställde till det.
Citera
2021-10-27, 07:15
Avstängd
Citat:
Nej, det är ganska konstigt faktiskt eftersom det var just "min" strategi som var konsensus bland forskare och experter innan pandemin. Men sen kom politiker och andra hysteriker in och ställde till det.

Var det konsensus? Har jag helt missat. Var kan jag läsa mer om detta?
Citera
2021-10-27, 07:21
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tyskland har ju klarat sig förhållandevis bra i tidigare vågor av epidemin. Samtidigt så är vaccintäckningen i Tyskland inte imponerande. Deras immunitet bör därmed vara lägre än i många andra delar av Europa.

Finns risk för en besvärlig vinter i Tyskland?
Nog för att vi gick om de i vaccintäckning för några veckor sen men det skiljer bara några procentenheter. De har högre vaccintäckning än EU-genomsnittet.
Citera
2021-10-27, 07:39
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razz3l
Vaccinationstäckningen i åldersgruppen 12-15 år är endast 12%. Föräldrar rusar inte direkt med sina barn till vaccination.

Och vad gäller nytta/risk så är den årliga influensan, om man ser till dödlighet, lika allvarlig som Covid-19 i berörd åldersgrupp.

Vad gäller rekommendationer så ser Folkhälsomyndigheten ut att följa läkemedelsbolagens godkännande vad gäller ålder.

Så snart Pfizer får sitt godkännande i sin pågående studie från åldersgruppen sex månader och uppåt så anar jag att rekommendationer även då följer godkännandet.

https://www.pfizer.com/news/press-release/press-release-detail/pfizer-and-biontech-announce-positive-topline-results

https://www.google.se/amp/s/www.politico.eu/article/pfizer-us-vaccine-approval-children-6-months-5-years-old/amp/

FDA har bråttom:
https://www.google.se/amp/s/www.nytimes.com/2021/10/07/us/politics/pfizer-fda-authorization-children-5-11.amp.html

I Uppsala Regionen ligger första dosen vaccin till 12-15 åringar på över 31 procent och bokade på över 6,5 procent. Så i slutet av nästa vecka kan, säkert över 50 procent av 12-15 åringarna där antingen fått sin första dos eller bokat den.

Vad utländska myndigheter och företag kan tänkas göra för bedömning är en sak. Vad Folkhälsomyndigheten kan tänkas göra för bedömning är en helt annan sak. Vad gäller 12-15 åringar så var FHM:s bedömning att risk-nytta balansen vägde, lite, över till vaccinets fördel. Jag tror inte att det kommer att göra samma bedömning vad gäller 5-12 åringarna.
Citera
2021-10-27, 07:45
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Men här är lite om USA.S intentioner. De är inte precis hemliga av sig:
/.../Beyond public health and moral considerations, there are clear reasons for the United States to support greater bilateral assistance for Covid-19 vaccinations. For one, while many high-income countries are battling worsening pandemic conditions and slow vaccine rollouts, the United States has an opportunity to consciously set global standards for future public health crises and to illustrate what greater international engagement will look like under the Biden-Harris administration. The United States should also push back against authoritarian-leaning countries like Russia and China, who are relying on distributing their own vaccines to seek greater influence abroad. The United States will have to move quickly, especially considering that Russia and China began engaging in vaccine diplomacy much earlier and with much greater intent; already, reports have emerged that China has pressured countries it gave vaccines to formally recognize China’s claim over Taiwan. However, with a more effective slate of vaccines on hand, renewed political will, and legitimacy stemming from a successful domestic rollout, the Biden-Harris administration a has unique opportunity to provide critical access to vaccines to its partners across the world.
https://www.csis.org/analysis/global-covid-19-vaccine-distribution-handbook

Ja, det är ju knappas någon nyhet att det finns en geopolitisk konkurrens mellan USA och de auktoritära staterna Ryssland och Kina. Men jag tvivlar på att USA kan/vill påverka EMA:s bedömning, för då skulle fransmännen gå i taket, ännu en gång. USA och EU är, kanske, inte 100 procentiga partners, men heller inte enimies eller "frenimies".
Citera
2021-10-27, 07:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Vetenskapen utvecklas förstår du och det är första gången i den kända medicinska historien vi har fått erfara ett utbrott av ett coronavirus.
Citera
2021-10-27, 08:06
Medlem
Citat:
Vetenskapen utvecklas förstår du och det är första gången i den kända medicinska historien vi har fått erfara ett utbrott av ett coronavirus.

Ja det är fantastiskt att det råkade ske precis efter att COVID dök upp. 50 års kunskap och erfarenhet blev plötsligt obsolet pga hysteriker i politik och media.
Citera
2021-10-27, 08:11
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KreugerGuld
För den intresserade! Ev scenario forskarna räknar med!
https://jhsphcenterforhealthsecurity.s3.amazonaws.com/spars-pandemic-scenario.pdf

Skönt, då vet man vad man kan förvänta sig. De förutspådde och tränade inför covid också.

Blir till att vara beredd när dom släpper ut nästa skit dom där psykopaterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in