2021-10-26, 17:59
Medlem
Joneskuusis avatar
Hej alla! Det är med förtvivlan jag skriver dessa ord, jag råkade komma över xanor för ungefär 2,5 månad sen och tänkte att det här blir bra så behöver jag inte dricka alkohol på ett tag och det fungerar kanon mot sömnen. (Jag är inte alkoholist men använde mig nog av alkohol lite för ofta)

efter 3 veckor var xanoren slut och jag trodde aldrig att jag skulle kunnat ha blivit beroende på den korta tiden. Men ungefär en dag efter att jag intagit sista dosen så small helvetet lös. Jag blev helt chockad och började läsa på (försent) om bensodiazepiner. Jag försökte dricka bort den helt hemska känslan som jag hade fått men det gick inte så var tvungen att fixa mer xanor. Samtidigt läste jag om att det bästa sättet var att trappa ut med stesolid (diazepam) vilket jag beställde och började med ett schema jag hittat på Flashback med start 40 mg/dag och 5mg sänkning var 3dje dag tills 0.

Sagt och gjort Så genomförde jag nedtrappningen men när jag kom till 5 mg den 3 dagen så var det en helt sjuk å vidrig känsla i hela kroppen och jag skulle jobba dagen efter så jag kände mig tvungen att ta 10mg för att kunna somna. Sen den dagen har jag mått piss och helvete och ätit 20mg varje dag 10mg morgon 10mg kväll. Det har nu gått ungefär 2månader och 12 dagar sen jag först tog xanoren.

Jag känner mig super beroende efter denna (relativt) korta tid och har hamnat i en djup depression med självmordstankar och (hur kunde det bli såhär) tänk.
Har inte berättat för någon om det här. Var och sjukskrev mig 2 veckor nu för något annat och är fullkomligt livrädd att jag ska krascha mitt förhållande och förlora jobbet (är en vanlig kille i grund och botten)
Jag gjorde en självnmälan till beroendecentrum i Stockholm mitt i all förtvivlan men fick tid om 2 veckor.

Har just nu 30st stesolid 5mg samt några kartor bensedin från galenika (tveksamt äkta) men ger effekt

Hur ska jag göra vad ska jag ta mig till??? Jag som trodde att ja kunde få några veckors lugn å ro å sen var det över nu sitter jag med ett hemskt beroende.

Hur allvarlig är min situation?för varje dag som går så närmar sig 3 månader med relativt ”höga” doser. Jag har panik och sitter och googlar och gråter fullvuxen man som jag är.

Tips å råd? Synpunkter? Hur ska detta gå
Citera
2021-10-26, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Joneskuusi

Hur allvarlig är min situation?för varje dag som går så närmar sig 3 månader med relativt ”höga” doser. Jag har panik och sitter och googlar och gråter fullvuxen man som jag är.

Jag tror inte du blir av med jobbet , det är ofta regler som skyddar och ger dig en chans att få hjälp osv.
Sen ditt förhållande är väl knappast mycket att hurra för om du blir lämnad, va ärlig och rak ha förtroende för fan.

I ditt fall låter det ju som du inte kan hantera det här själv utan nästan mer förvärrar det och borde läggas in på avgiftning.
Du får räkna med att må skit men det är vettigare att reglera doser efter blodtryck och sånt, du låter inte speciellt tuff nog tyvärr.
Du var ju på väg neråt och sen går upp igen.
Citera
2021-10-26, 18:53
Medlem
Psychadelic1s avatar
Citat:
Hej alla! Det är med förtvivlan jag skriver dessa ord, jag råkade komma över xanor för ungefär 2,5 månad sen och tänkte att det här blir bra så behöver jag inte dricka alkohol på ett tag och det fungerar kanon mot sömnen. (Jag är inte alkoholist men använde mig nog av alkohol lite för ofta)

efter 3 veckor var xanoren slut och jag trodde aldrig att jag skulle kunnat ha blivit beroende på den korta tiden. Men ungefär en dag efter att jag intagit sista dosen så small helvetet lös. Jag blev helt chockad och började läsa på (försent) om bensodiazepiner. Jag försökte dricka bort den helt hemska känslan som jag hade fått men det gick inte så var tvungen att fixa mer xanor. Samtidigt läste jag om att det bästa sättet var att trappa ut med stesolid (diazepam) vilket jag beställde och började med ett schema jag hittat på Flashback med start 40 mg/dag och 5mg sänkning var 3dje dag tills 0.

Sagt och gjort Så genomförde jag nedtrappningen men när jag kom till 5 mg den 3 dagen så var det en helt sjuk å vidrig känsla i hela kroppen och jag skulle jobba dagen efter så jag kände mig tvungen att ta 10mg för att kunna somna. Sen den dagen har jag mått piss och helvete och ätit 20mg varje dag 10mg morgon 10mg kväll. Det har nu gått ungefär 2månader och 12 dagar sen jag först tog xanoren.

Jag känner mig super beroende efter denna (relativt) korta tid och har hamnat i en djup depression med självmordstankar och (hur kunde det bli såhär) tänk.
Har inte berättat för någon om det här. Var och sjukskrev mig 2 veckor nu för något annat och är fullkomligt livrädd att jag ska krascha mitt förhållande och förlora jobbet (är en vanlig kille i grund och botten)
Jag gjorde en självnmälan till beroendecentrum i Stockholm mitt i all förtvivlan men fick tid om 2 veckor.

Har just nu 30st stesolid 5mg samt några kartor bensedin från galenika (tveksamt äkta) men ger effekt

Hur ska jag göra vad ska jag ta mig till??? Jag som trodde att ja kunde få några veckors lugn å ro å sen var det över nu sitter jag med ett hemskt beroende.

Sök behandling, hjälpte mig

KBT inte 12-steg
Citera
2021-10-26, 19:02
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychadelic1
Sök behandling, hjälpte mig

KBT inte 12-steg
Menar du via beroendecenter som jag redan ansökt till? Vad hade du för beroende du fick hjälp med?
Citera
2021-10-26, 19:07
Medlem
Psychadelic1s avatar
Citat:
Menar du via beroendecenter som jag redan ansökt till? Vad hade du för beroende du fick hjälp med?

Jag blev dömd till 6månaders kontraktsvård, ett grovt blandmissbruk, mycket benzo amfetamin osv

Prata med kommunen du bor i om hjälp kanske?
Senast redigerad av Psychadelic1 2021-10-26 kl. 19:09.
Citera
2021-10-26, 19:11
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychadelic1
Jag blev dömd till 6månaders kontraktsvård, ett grovt blandmissbruk, mycket benzo amfetamin osv

Prata med kommunen du bor i om hjälp kanske?

Okej hur länge hade du tagit benzo när du började din behandling. Hur gick det till?
Citera
2021-10-26, 19:15
Medlem
Psychadelic1s avatar
Citat:
Okej hur länge hade du tagit benzo när du började din behandling. Hur gick det till?

Första gången jag tog benzo var nog runt 17 års åldern, är nu närmare 30.

Vi hade två "möten" om dagen och varje möte var annorlunda, man får lära sig mer djupgående hur det påverkar kroppen, och våra känslor osv
Citera
2021-10-26, 19:19
Medlem
maxatdunders avatar
Svårt att tro att du blivit extremt beroende med avtändningar på 2,5 månader

Tror snarare du mått dåligt och benzo fått dig att må som du vill må.
Citera
2021-10-26, 19:20
Bannlyst
Citat:

psykakuten.
Citera
2021-10-26, 19:25
Avstängd
Du är ju allvarligt beroende av både benso och alkohol. Och nej, förneka inte att du har ett alkoholberoende, för det har du. Sök hjälp innan du rasar helt!
Citera
2021-10-26, 19:26
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Svårt att tro att du blivit extremt beroende med avtändningar på 2,5 månader

Tror snarare du mått dåligt och benzo fått dig att må som du vill må.

Det kan vara så att jag inte är så pass beroende ännu och att det fortfarande finns chans att kunna sluta. Min totala panikångest över sitUationen förvärrar säkert symptomen. Men jag känner av en toleransökning och tar jag inte regelbundet så mår jag fullständigt piss. Märker att toleransen stiger lite hela tiden snart måste jag ta 30mg om dagen för att inte vara totalt vrak mentalt. Har legat på 20mg om dagen sista veckan
Citera
2021-10-26, 19:34
Medlem
Abstinens från stesolid kommer först några dagar efter sista dosen..
Allt låter väldigt konstigt faktiskt.
Talar av egen erfarenhet…
Har du käkat alpra ett par månader så borde du Max ha lite ångest och svårt att sova någon vecka…
Om du inte klarade att trappa ur med diazepam så som du gjorde är det något annat som ligger bakom…
Helt ärligt, har aldrig fått abstinens av diazepam..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in