2021-10-26, 18:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Fast vad är vitsen med ett bevis på att du har tagit ett vaccin som du har kvar vad, 15-20% knappt effekt efter 180 dagar ? värdelöst mao.
Och så tar vi ditt påstående med effekten.
Källa tack och med resultat från de som fått vaccinet enligt den metod vi använt i Sverige. Alltså 6 veckor mellan dos 1 och 2 och fabrikat Pfizers.
Tack.
Citera
2021-10-26, 18:45
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Återstår att se hur länge man kan beställa nytt utan ny dos.
Gissningar hör inte till denna tråden.

Jag är inte minsta rädd för att få påfyllnad igen. Precis som jag fått totalt 4 doser av TBE vaccin och påfyllnad av vaccin för influensavaccin i mer än 20 år. Samt några påfyllnader av stelkrampsvaccin.

Du verkar uppenbarligen vettskrämd för vaccin, är du spruträdd också?
Citera
2021-10-26, 18:53
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Verkligen! Känner mig nöjd med mitt beslut att vänta och se. Riskerna verkar ju dessutom bli större för varje spruta...

Få på min arbetsplats som är intresserade av en tredje spruta, många ångrar att de tog de första..
Har du fakta till att riskerna blir större för varje spruta?
Eller är det bara vanlig propaganda från en antivaxxer?
Citera
2021-10-26, 19:23
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Precis så ligger det till. I varje population finns det alltid de som är mer sårbara än andra. Vill man nå ett bra resultat handlar det emellertid om att vaccinera så mycket som möjligt. På så vis skyddas alla.

Hur skyddas DU från covid-19 om JAG vaccinerar mig?

Gå in på Johns Hopkins så ser du att antal smittade går i upprepade cykler oavsett hur många som är vaccinerade.

Kurvorna ser exakt likadana ut nu som innan massvaccineringen började.

Det enda som minskar är dödstalen.
Citera
2021-10-26, 19:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det gäller att ha med sig befolkningen på det också. Därför måste nog läget bli mer ansträngt innan gemene man beger sig in i kön för dos 3.

Efter 180 dagar går ju covidbevisen ut så detta visste dom redan innan.
Mums säger Big pharma när hela världen behöver vaccinera sig igen.

Nej, Covidbeviset går inte ut efter 180 dagar. Du kan förnya covidbeviset när som helst med en knapptryckning. Tar ungefär 2 sekunder. Någon ytterligare vaccination behövs ej.
Citera
2021-10-26, 19:37
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson

Gå in på Johns Hopkins så ser du att antal smittade går i upprepade cykler oavsett hur många som är vaccinerade.

Fast du jämför äpplen och päron med varianterna. Kurvorna ser inte likadant ut i de länder med låga vaccinationstal:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/romania/
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/russia
Citera
2021-10-26, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razz3l
Du kan ju fråga Charlotte Thålin med kollegor, forskningsledare på COMMUNITY-studien på Danderyds sjukhus har att säga om saken:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskare-en-vaccindos-racker-for-barn-som-har-haft-covid

(FB) 12% av barn 12-15 år har fått sin första dos. Folkhälsomyndighetens agerande?
Nämner ingenting om någon ökad risk per spruta. Nämner att hon tycker det räcker med en dos för barn som redan har antikroppar, men två doser för de andra. Den risk som nämns som "onödig" är den låga risk för hjärtmuskelinflammation kontra effekten av en andra spruta för barn som redan haft sjukdomen.

Vad ville du ha sagt med detta egentligen?
Citera
2021-10-26, 19:56
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Testa att läsa detta om du är läskunnig..
Då kommer du förstå varför.

https://svenska.yle.fi/a/7-10007748
Citera
2021-10-26, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Testa att läsa detta om du är läskunnig..
Då kommer du förstå varför.

https://svenska.yle.fi/a/7-10007748

Fler killgissningar från så kallade experter är ju exakt vad detta forum behöver?

Kan länka några vetenskapliga studier som faktiskt tittar på hur mycket man sprider smitta som vaccinerad. Noterna att man inte möter virusmängden utan hur många man faktiskt smittar. Stämmer inte riktigt överens med din experts påståenden.

Från UK angående smittspridning (beställd av deras folkhälsomyndighet)
“Transmission reductions declined over time since second vaccination, for Delta reaching similar levels to unvaccinated individuals by 12 weeks for ChAdOx1 and attenuating substantially for BNT162b2.”

Från Qatar angående vaccinets effekt
”Effectiveness declined gradually thereafter, with the decline accelerating after the fourth month to reach approximately 20% in months 5 through 7 after the second dose.”

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.09.28.21264260v2

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2114114

Slutsatsen är då att man som vaccinerad har ca 20% skydd mot infektion efter 5 månader och smittar lika mycket som en ovaccinerad redan efter 3 månader.
Senast redigerad av hasse3344 2021-10-26 kl. 21:10.
Citera
2021-10-26, 20:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Ju fler som har antikroppar, desto mindre smittspridning.
Citera
2021-10-26, 20:44
Medlem
qwerty-66s avatar
Är i Tyskland på affärsresa o munskydd o vaccinpass överallt. Krävs vaccinpass för att gå på restaurang o alla testas för covid på möten mm.

Är detta det nya normala i Tyskland? Känns inte som de har några planer på att tagga ner?
Citera
2021-10-26, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har ni hört uttrycket "det nya normala"?

Många är de som vill gå tillbaks till "normalläge". Men vad är då detta normalläge? Jag tror helt enkelt vi får lära oss att acceptera att vi behöver vaccinera oss var 6:e månad. Att det nya normala inte är att umgås stora grupper av människor i stora lokaler. Att vi lär oss att inse att smittskyddsarbete blir en naturlig del av vardagen.
Att det i vårdkontakter är naturligt att bära munskydd. Finns säkert massor av fler saker som aldrig kommer bli detsamma som innan pandemin.

Kommer aldrig bli någon vaccination var 6e månad. Det blir som influensavaccinet. Ett per år till riskgrupper. Det vanliga blir att lära sig leva med och att man då och då får covid eller influensa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in