2021-10-26, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
När springer LP ut i vägen? Knappast innan nån är framme vid Palme?

Bilarna står väl i vägbanan.

Jag tolkar uppgiften från HJ som att LP är ute I gatan precis när han kommer fram med bilen. D.v.s. klart innan SG är framme vid kroppen.

Men det är väl i linje med din generella hållning att strunta i HJs förhör och anse det som mest logiskt att LP springer ut för att påkalla hjälp efter att 3-8 personer har kommit fram för att hjälpa.
Citera
2021-10-26, 12:23
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Jag tycker att du m.fl. drar vapenbiten lite väl långt. Det är inte påvisat något vapeninnehav, men det betyder ju inte att det inte fanns.

Det är samma som med CA, det är inte visat att han var vid platsen, men det betyder ju inte att han inte var där. Är CAs ev. närvaro också rent hittepå, eftersom det inte finns en enda uppgift på att han har varit där?

Ibland leker jag med tanken på hur SE spåret hade betraktats om det var SE som hade en revolver som inte lämnades in för provskjutning, eller om det var CA som stämplade ut från Skandia, minuter före mordet. Då hade det varit väldigt lite snack om vem som var skyldig. Min poäng är att vapnet är en stor lucka i SE-teorin. Men en sådan lucka kan ju aldrig falsifiera teorin. På samma sätt som att CAs närvaro är en lucka i CA-spåret som intet på något sätt falsifierar den teorin.

Om SE hade haft en revolver som han inte lämnade in för provskjutning så hade det f.ö. varit noll snack om samtalslängd med väktare, träffsäkra gissningar mm. Det visar på hur sådana argument inte är definitiva.

På samma sätt om CA hade stämplat ut från Skandia minuter innan mordet, så hade det varit noll snack om samtalslängd med väktarna, att de testade kulorna inte stämmer med mordkulorna, o.s.v.
Angående vapen så bodde SE i Täby, förmodligen den kommun i Sverige som hade flest militärer per capita i och med att kommunen hade både sjö och flygkrigsskola. SE jobbade även på FMV - där personalen testsköt pistoler, men även behöll och distribuerade oregistrerade vapen emellan varandra. Tycker i sig inte att vapendelen är det mest beklämmande angående SE som potentiell gärningsman.
Citera
2021-10-26, 12:37
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
"kan just bero på" är det att trycka på ett faktum?, så får det stå för dig. Inte enligt mig...
Jag pekade på en möjlig förklaring till varför man inte finner några bevis för SE's skuld

Du skrev "ÄR ett vittne". Men, vad bra då. Då medger du väl därmed att SE är även möjlig som GM.
Citera
2021-10-26, 12:49
Medlem
reinvests avatar
Märkligt att personer kan komma till så väldigt skilda slutsatser. Från helt omöjlig som GM av hobbydetektiver på nätet och till duktiga, erfarna poliser och åklagare som bedömer SE som skäligen misstänkt, om inte på sannolika skäl till och med. Det är inte svårt att välja sida.
Citera
2021-10-26, 12:57
Medlem
”Att inget sett SE göra språngmarschen innebär inte att den inte ägt rum”.

Håller med om det. Kan man använda samma resonemang angående ett eventuellt vapen? ” Att SE inte har någon koppling till ett vapen betyder inte att han inte haft ett”. Ska man vara konsekvent bör man väl tänka så?
Citera
2021-10-26, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Märkligt att personer kan komma till så väldigt skilda slutsatser. Från helt omöjlig som GM av hobbydetektiver på nätet och till duktiga, erfarna poliser och åklagare som bedömer SE som skäligen misstänkt, om inte på sannolika skäl till och med. Det är inte svårt att välja sida.

Det jag funderar på är hur vissa kan vara så tvärsäkra på detaljer, skeenden osv. För mig är det här komplext och därför svårt att uttala sig och hävda att det är på ett visst sätt.
Citera
2021-10-26, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
”Att inget sett SE göra språngmarschen innebär inte att den inte ägt rum”.

Håller med om det. Kan man använda samma resonemang angående ett eventuellt vapen? ” Att SE inte har någon koppling till ett vapen betyder inte att han inte haft ett”. Ska man vara konsekvent bör man väl tänka så?

Två fel innebär knappast ett rätt.
Varför inte tänka rätt från början?
Att ingen sett SE göra språngmarschen innebär att den bör betraktas som orimlig.
Likaledes så bör uppfattningen att SE haft en färdigladdad jättepuffra behandlas.Det är orimligt.
Var landar man om man gör så?

Tja,det är uppenbarligen skillnad på värde.
Att SE inte sprungit betyder ingalunda något annat än att han fabricerat ihop detta.
Att SE inte har haft någon färdigpreppad Magnum 357 med specialammo när han stigit ut på Sveavägen betyder med tvingande nödvändighet att han inte heller är gärningsmannen.
Senast redigerad av Lookalike 2021-10-26 kl. 14:01.
Citera
2021-10-26, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Två fel innebär knappast ett rätt.
Varför inte tänka rätt från början?
Att ingen sett SE göra språngmarschen innebär att den bör betraktas som orimlig.
Likaledes så bör uppfattningen att SE haft en färdigladdad jättepuffra behandlas.Det är orimligt.
Var landar man om man gör så?

Tja,det är uppenbarligen skillnad på värde.
Att SE inte sprungit betyder ingalunda något annat än att han fabricerat ihop detta.
Att SE inte har haft någon färdigpreppad Magnum 357 med specialammo när han stigit ut på Sveavägen betyder med tvingande nödvändighet att han inte heller är gärningsmannen.

Då återstår bara en tänkbar gärningsman. Dock har inget sagt att han är på Sveavägen. Fast med tanke på vad som sker måste han ha varit där?
Citera
2021-10-26, 14:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Förvånad?!? över att alla utom du och Renvall är överens om att SE såg LJ.
Antingen som GM eller som vittne.
Ja, jag tycker alltså att det här blev ännu tydligare nu genom TP:s nya inlägg idag. Det handlar alltså om den iakttagelse som SE skall ha gjort, och som på flera sätt (se nedan) stämmer väldigt bra överens med Hans J:s och Lisbeth P:s iakttagelser av den flyende gärningsmannen. Det här är svårt att komma runt.

Tidpunkt: ca 5-10 sek. efter skotten.
Klädsel: Mörk jacka/rock.
Placering: En bit in i gränden, troligen ca 20-25 meter in.
Rörelsemönster: Stannar upp, vänder sig om och tittar mot mordplatsen, springer sedan vidare.
Senast redigerad av Draifos 2021-10-26 kl. 14:14.
Citera
2021-10-26, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Då återstår bara en tänkbar gärningsman. Dock har inget sagt att han är på Sveavägen. Fast med tanke på vad som sker måste han ha varit där?

Det finns flera tänkbara gärningsmän.
Det som skiljer dem emellan är styrkan i helhetshypotesen samt omständigheter i övrigt runt dådet.
Att det utifrån dessa premisser i skrivande stund finns mer eller mindre sannolika gärningsmän är naturligt.
Angående att viss person inte befann sig på den exakta brottsplatsen vid den exakta tidpunkten för mordet är helt och hållet en fråga om bekräftat alibi och inget annat.
Finns brist på alibi så kan naturligtvis individen ifråga ha befunnit sig på brottsplatsens ground zero.Det förhåller sig otvetydigt så..och det är därför som alibi är så viktigt att etablera när det gäller en brottsutredning.

Du verkar vilja sammanställa brist på alibi med total brist på koppling till mordvapen plus den special ammo som användes vid dådet?

You lost me here..det måste jag som vän av ordning säga.

Ett faktum gällande hypotes CA till exempel är ju att han saknar alibi.
Hade han haft sådant så hade naturligtvis saker och ting varit annorlunda,liksom om SE haft koppling till vapen och ammo...vilket han inte har.
Senast redigerad av Lookalike 2021-10-26 kl. 14:13.
Citera
2021-10-26, 14:26
Medlem
reinvests avatar
SE har inget alibi men har bevisligen varit där. Märkligt. Vilken otur han har.
Citera
2021-10-26, 14:27
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Jag hittar HJs omnämnande av LP ute i gatan i förhöret 15 oktober sidan 6. Är det samma uppgift som du hänvisar till? Jag tycker att det framstår väldigt tydligt att HJ beskriver hur LP är ute i gatan precis när han har svängt runt och fram till mordplatsen, innan SG har hoppat ur för att påbörja sin hjälpinsatser. Dvs mycket tidigt efter att skotten har fallit.

Ja, du har rätt, det är nog en möjlig tolkning utifrån de knappa uppgifterna där?
I TR menar på att det är när han stigit ur bilen som Lisbeth springer ut i gatan.

".... Sedan gick jag ut och då sprang Lisbeth omkring där ock skrek..."
https://imgur.com/gallery/xqUEEkY

Men till TP's påstående (som så klart inte köper det jag vill peka på ovan)
Det är otroligt vad denne gärningsman ska ha sett bakom ryggen under flykten, lagt på minnet och sedan använt för att göra sig själv till vittne. (Och som jag pekat på tidigare så är SE uppe i 20 uppgifter som placerar honom som vittne på mordplatsen, kanske fler... där varje lögn är en risk. Det är inte trovärdigt alls.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in