2021-10-25, 20:46
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testaros
Tack för påminnelsen , men har läst om dessa klipp och klistringa tidigare , ett måste för att fånga jorden i den hastighet den snurrar.
Är du säker på att Apollo fotot är ett enda slutarfotografi ? Har för mig att den även är stiliserad med blåare ton (från grågrön) och retusch av molntäckena mm

Slutartidena måste vara oerhörda och isotalen (är ingen fotograf men lite har man fotat nu när det är så billigt med att fota
Vadå billigt att fota? Tror du det är billigt att skicka upp raketer hundratals mil ut i rymden? Kostnaden för själva fotograferandet är garanterat en mycket liten del av kostnaden för att få en bild på hela jorden från rymden.
Citera
2021-10-25, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vadå billigt att fota? Tror du det är billigt att skicka upp raketer hundratals mil ut i rymden? Kostnaden för själva fotograferandet är garanterat en mycket liten del av kostnaden för att få en bild på hela jorden från rymden.

När jag var liten var det fixed focus kameror som gällde. Nu är det spegelreflex eller objektiv för en billig slant. Behövs inga dyra filmrullar heller , allt lagras i minneskort.

Enligt https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_bl%C3%A5_p%C3%A4rlan så är Apollo fotot taget i en enda exponering medans moderna "blue marble" fotona är hopfogade satellit bilder.

Nu måste vi skilja på rymden och månen.
Skicka rakter T och R till månen gjorde amerikanarna typ 4ggr , visst måste det varit dyrt men det stoppade dem inte att åka dit oftare än jag åker på utlandsresa

Att skicka upp till rymden , börjar vid 30km till 400km där ISS ligger , är inte dyrt , han Elon Musk har gjort det några hundra ggr vid sina sattelituppskjutningar och senast bemannade färden till ISS.

Får väl be nån av Elons astronauter ta en bild med modern kamera
Citera
2021-10-25, 21:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
När jag var liten var det fixed focus kameror som gällde. Nu är det spegelreflex eller objektiv för en billig slant. Behövs inga dyra filmrullar heller , allt lagras i minneskort.

Enligt https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_bl%C3%A5_p%C3%A4rlan så är Apollo fotot taget i en enda exponering medans moderna "blue marble" fotona är hopfogade satellit bilder.

Nu måste vi skilja på rymden och månen.
Skicka rakter T och R till månen gjorde amerikanarna typ 4ggr , visst måste det varit dyrt men det stoppade dem inte att åka dit oftare än jag åker på utlandsresa

Att skicka upp till rymden , börjar vid 30km till 400km där ISS ligger , är inte dyrt , han Elon Musk har gjort det några hundra ggr vid sina sattelituppskjutningar och senast bemannade färden till ISS.

Får väl be nån av Elons astronauter ta en bild med modern kamera
Finns väl redan massor av bilder från den höjden. Skall man få med hela jorden på en tagning så måste man dock upp många gånger högre än dom höjder vi talar om här. och då stiger kostnaden. Fotar du från ISS så måste du massor med bilder och klistra ihop. Vad filmrullar kostar vs att lagra på minneskort är ointressant. Det är kostnaden för att skicka upp raketerna som är den stora kostnaden om du vill få upp kameran tillräckligt högt för att få med hela jorden utan att klippa och klistra.
Citera
2021-10-25, 21:18
Medlem
Citat:
... Får väl be nån av Elons astronauter ta en bild med modern kamera

Så din poäng är att bara för att Elon inte har fotograferat hela jorden så är den inte en sfär?

Du blundar för alla andra bevis vi har för jordens form och hänger i stället upp dig på avsaknaden av ett väldigt cherry-pickat bevis. Det känns inte speciellt seriöst.
Citera
2021-10-25, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Så din poäng är att bara för att Elon inte har fotograferat hela jorden så är den inte en sfär?

Du blundar för alla andra bevis vi har för jordens form och hänger i stället upp dig på avsaknaden av ett väldigt cherry-pickat bevis. Det känns inte speciellt seriöst.

Jag har inte sagt att jorden är platt eller att jorden är sphär.

Jag säger som ateister säger här , det jag inte kan se , ta på , känna eller greppa om kommer jag inte ha en spikrak åsikt om.

Men jag blir glad när Elon skickar raketer upp i rymden , återanvänder bärrakter , raketer och nu även transporterar människor till ISS.
Nu saknas bara ett par bilder från hans crew.

Jag är seriös.
Citera
2021-10-25, 21:52
Medlem
Citat:

Jag säger som ateister säger här , det jag inte kan se , ta på , känna eller greppa om kommer jag inte ha en spikrak åsikt om.

Men jag blir glad när Elon skickar raketer upp i rymden , återanvänder bärrakter , raketer och nu även transporterar människor till ISS.

Jag är seriös.

Skönt att höra att du åtminstone förstår att raketer och satelliter existerar. Kombinationen med en platt jord är dock inte möjlig.

Eftersom jordens form är känd så finns naturligtvis inget intresse att lägga tid på att övertyga ett gäng med tomtar som inte förstår sin egen verklighet.
Citera
2021-10-25, 22:25
Medlem
Citat:

Jag är seriös.

Du förstår inte att raketer, ISS och rymden i sig är bevis för att jorden inte är platt? Att existensen av satelliter och ISS bevisar att jorden inte är platt oavsett om det tas några fotografier på "hela jorden"?

Citat:
Jag är seriös.

Nja... du verkar inte ha satt dig in i frågan speciellt mycket.

En platt jord är inte förenligt med saker såsom gravitation, raketer, omloppsbanor, satelliter och rymdresor. Finns ISS så är jorden inte platt. Vill du vara öppen för att jorden är platt måste du även förneka rymdresor.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-10-25 kl. 22:37.
Citera
2021-10-25, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du förstår inte att raketer, ISS och rymden i sig är bevis för att jorden inte är platt? Att existensen av satelliter och ISS bevisar att jorden inte är platt oavsett om det tas några fotografier på "hela jorden"?

Nja... du verkar inte ha satt dig in i frågan speciellt mycket.

En platt jord är inte förenligt med saker såsom gravitation, raketer, omloppsbanor, satelliter och rymdresor. Finns ISS så är jorden inte platt. Vill du vara öppen för att jorden är platt måste du även förneka rymdresor.

Jorden kanske inte är helt rund heller ? Jag förnekar inte rymdresor.
Rymden är ett stort begrepp , kanske det största största begrepp människan har tom.
Jag är säker på att människan har varit på månen iaf. Att de inte kunnat återvända på 50år bidrar till mina tvivel , samt att de inte kan återskapa ett nytt mån program.
Citera
2021-10-25, 23:21
Medlem
jeranisms avatar
Citat:
Men till saken hör att Afrika är lika stort som Syd Amerika på alla glober jag sett , inklusive den jag kikat på precis.
Proportionerna är inte riktiga om man jämför kontinenternas landytor .

Afrika är 30.370 milj
Syd Amerika 17. 870 milj
Nord Amerika 24. 709 milj
Europa 10. 180 milj
Asien 44.579
Australien 8.600 milj km2

Jag håller inte med. Afrika är nästan dubbelt så stort på varje jordglob jag någonsin tittat på. Du kan enkelt kolla på Google Earth och jämföra.

Det känns oavsett ganska märkligt att utgå från en sådan banal sak som ditt bristande ögonmått när du ska avgöra jordens faktiska form. Dina ögon är inget precisionsinstrument.

Av exakt samma anledning kan du inte skönja jordens kurvatur med blotta ögat från ytan. Vanliga argument från plattskallar är att "Det ser platt ut" och "Jag kan lita på mina ögon" men den första förklaras av globmodellen och den andra är en ren och skär lögn. Ungdomar lär sig i högstadiet att de inte kan lita på sina sinnen genom direkta motbevis.
Citera
2021-10-25, 23:30
Medlem
Citat:
Jorden kanske inte är helt rund heller ? Jag förnekar inte rymdresor. ...

Vilket i förlängningen innebär att jorden inte är platt.

Citat:
Jag är säker på att människan har varit på månen iaf. Att de inte kunnat återvända på 50år bidrar till mina tvivel , samt att de inte kan återskapa ett nytt mån program.

Fel tråd att diskutera månresor men kontentan av allt från dem till något så enkelt som satelliter är att jorden är en sfär. Tror du att satellit-TV, GPS och vädersatelliter existerar så borde du även, efter en stunds funderande, begripa att jorden inte är platt.
Citera
2021-10-26, 03:17
Medlem
Citat:
Finns det nån realistisk avbildning av jorden ? Alla glober jag sett har varit boll runda men Neil DeGrasse Tyson har själv sagt att den är päronformad.

Finns det nån fysiker , astronom eller annan som avbildat jorden såsom den med kontinenternas storlek , bergskedjornas höjder etc ?

Bill Nye påstår att jorden är oblat sfäroid och Neil DeGrasse Tyson påstår jorden är päronformad. Men på NASA:s CGI bilder är jorden en perfekt sfär
Citera
2021-10-26, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AztecCrystal
Bill Nye påstår att jorden är oblat sfäroid och Neil DeGrasse Tyson påstår jorden är päronformad. Men på NASA:s CGI bilder är jorden en perfekt sfär
Hur perfekt är en perfekt sfär?

Neil deGrasse Tyson:
Citat:
Earth is pear-shaped by about a few miles, just below the equator. Hard to notice across our 8000 mi. diameter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in