2021-10-25, 22:11
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Tv4-nyheterna ikväll kl.22.00 handlar om en kör där alla var vaccinerade och höll avstånd men 20 av 30 blev smittade. Intervju med Matti Sällberg.
Det var en bra intervju. Rekommenderas att se den på tv4play. Gonatt allesammans!
Citera
2021-10-25, 22:49
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Nu skriver du att viruset inte i första hand är respiratoriskt, utan neurologiskt, vilket stämmer bättre med mina symptom. Har jag förstått det rätt? Varför skrivs det inte mer om det? Det står nästan bara om problem med lungorna, hosta och syresättningen. Var hittar jag mer information om det du beskriver? (Du får ursäkta om jag missförstått dig, men det här har jag inte hört förut, så jag försöker förstå.)

Anledningen att det inte skrivs är att implikationerna är att viruset kommer från ett lab. De försöker undvika den diskussionen för att de är rädda för Kina. Men det är helt uppenbart att det är så. Viruset angriper inte lungorna öht utan blodkärlen runt lungorna samt nervtrådar som går till hjärnan. Om du söker på "SARS-CoV-2 pathways" så ser du hur viruset angriper kroppen och att det inte bara använder ACE-2.
Citera
2021-10-25, 22:54
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Sars cov2 är covid 19. Sars cov(1) är ett virus som beter sig liknande, ser liknande ut, smittar på samma sätt. Skillnaden är i princip att ettan är mycket allvarligare i det att många fler hamnar i stadiet att lungorna pajar.

Nej. Covid-19 är en sjukdom som utvecklas av SARS-CoV-2. SARS-CoV-2 är inte liknande SARS, det är en chimera av SARS samt två andra virus vi inte riktigt identifierat. SARS har varken spikprotein eller affiliation till NRP-1 så man kan knappt säga att de är avlägsna släktingar.
Citera
2021-10-25, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Anledningen att det inte skrivs är att implikationerna är att viruset kommer från ett lab. De försöker undvika den diskussionen för att de är rädda för Kina. Men det är helt uppenbart att det är så. Viruset angriper inte lungorna öht utan blodkärlen runt lungorna samt nervtrådar som går till hjärnan. Om du söker på "SARS-CoV-2 pathways" så ser du hur viruset angriper kroppen och att det inte bara använder ACE-2.

Okej tack jag ska definitivt söka på det. Då är det inte så konstigt att jag inte fick hosta då, antar jag. Mina barn fick bara lite snuva och anosmi. Det stämmer ju också enligt det du skriver om.

Frågan är ju vad de försökte få fram i så fall? Ett virus med target? Alltså som har förmågan att attackera ens svagaste organ? (och därför blir barn inte så sjuka, men äldre multisjuka har många organ som kan attackeras?) Eller försökte de bara slumpmässigt testa olika varianter?
Senast redigerad av Lokatten66 2021-10-25 kl. 23:02. Anledning: Ett tillägg
Citera
2021-10-25, 22:59
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Nej. Covid-19 är en sjukdom som utvecklas av SARS-CoV-2. SARS-CoV-2 är inte liknande SARS, det är en chimera av SARS samt två andra virus vi inte riktigt identifierat. SARS har varken spikprotein eller affiliation till NRP-1 så man kan knappt säga att de är avlägsna släktingar.

Det är som att säga att AIDS är en annan sak än HIV. Man måste inte skilja viruset från pandemin, det är bara snicksnack.

Vad menar du med en chimera?
Citera
2021-10-25, 23:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Covid19 benämns ibland som SARS2. Det är i princip samma virus. När Covid19 började spridas i i Kina i slutet av år 2019 sades det att SARS kommit tillbaka. Man trodde att det var samma virus. och det tycks heller inte vara mycket som skiljer.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/h/helgenomsekvensering-av-svenska-sars-cov-2-som-orsakar-covid-19/

Precis som Folkhälsomyndigheten skriver i texten du länkar till så är SARS-COV2 det virus som kan orsaka sjukdomen covid-19, dvs Corona virus disease-19.
Citera
2021-10-25, 23:17
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Vad menar du med en chimera?

Det är ett hopkok av tre virus som blivit ihopsplicade. SARS-CoV-2 är inte en nära släkting till SARS, det är som att säga att en hummer är en spindel. De har utvecklats åt helt olika håll.
Citera
2021-10-25, 23:19
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Det är ett hopkok av tre virus som blivit ihopsplicade. SARS-CoV-2 är inte en nära släkting till SARS, det är som att säga att en hummer är en spindel. De har utvecklats åt helt olika håll.

Vilka tre virus?
Citera
2021-10-25, 23:20
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Frågan är ju vad de försökte få fram i så fall? Ett virus med target? Alltså som har förmågan att attackera ens svagaste organ? (och därför blir barn inte så sjuka, men äldre multisjuka har många organ som kan attackeras?) Eller försökte de bara slumpmässigt testa olika varianter?

Dual research. Läs Drastic: https://drasticresearch.files.wordpress.com/2021/09/defuse-project-drastic-analysis-1.pdf

EcoHealth Alliance sa till Darpa att syftet var att tillverka generiska vaccin mot alla coronavirus. Även om det vore sant (vilket jag är ganska tveksam till av diverse anledningar) så sa Darpa nej både för att det var olagligt men också att det fanns uppenbara militära applikationer till forskningen.
Citera
2021-10-25, 23:24
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Vilka tre virus?

Antagligen SARS och två andra vi inte riktigt vet men ett av dem måste vara ett med spikproteinet så det kan inte ha varit ett coronavirus.
Citera
2021-10-25, 23:27
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Antagligen SARS och två andra vi inte riktigt vet men ett av dem måste vara ett med spikproteinet så det kan inte ha varit ett coronavirus.

Tycker det var intressant så synd att du inte har mer konkreta fakta.

När hälsomyndigheter tänkt om covids immunitet har de ju jämfört med SARS som har en långvarig, och de utgick från att covid skulle vara likadant. Är det som du säger så är de ju helt dumma i huvudet.
Citera
2021-10-25, 23:38
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Tycker det var intressant så synd att du inte har mer konkreta fakta.

När hälsomyndigheter tänkt om covids immunitet har de ju jämfört med SARS som har en långvarig, och de utgick från att covid skulle vara likadant. Är det som du säger så är de ju helt dumma i huvudet.

Du kan söka SARS genom och jämföra. De ser inte alls likadana ut och vi har inte några släktingar till endera med liknande delar i mitten. Jag kan inte förklara det enklare än så här men virus utvecklas bara linjärt åt ena hållet. De ärver inte gener från andra virustyper. Virus interagerar inte med varandra. Om SARS-Cov-2 var ett naturligt virus skulle vi sett massa andra virus som skulle haft åtminstone en eller par av byggstenarna. I det här fallet så måste vi plocka ut gener från olika virus av helt olika typer och rekombinera dem i ett virus. Lättaste sättet att tänka är att virus inte är liv så det måste ha liv för att fungera. Eftersom det inte lever så kan det bara mutera åt ett håll, de kan inte ha sex med ett annat virus och skapa nya arter.

edit: det finns vissa typer av genetiska överföringar där virus muterar andra virus men det är när det sker via en värd som är smittad av bägge virusen. Så att en person blir smittad av virus A, virus A för över DNA till värden, sen blir samma värd smittad av virus B och värden för över DNA från virus A till virus B men det ställer väldigt mycket specifika krav på både värden och bägge virusen. Det går inte att applicera på SARS-CoV-2 om det inte skedde i ett lab i princip.
Senast redigerad av Melange5738 2021-10-25 kl. 23:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in