2021-10-25, 20:45
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
1. Covid19 är inget förkylningsvirus utan ett neurologiskt SARS-virus.
2. "Grundkyddet" är inte mycket värt efter 6-7 månader. Det är i det närmaste helt värdelöst.
3. Om vi "åker dit" beror på två saker. Om vi är mottagliga och om vi utsätts för viruset.
4. Mottagligheten beror på om vi har antikroppar eller inte. Är vi vaccinerade i någorlunda närtid har vi högst sannolikhet betydligt mer antikroppar än om det var länge sedan vi vaccinerade oss. Om många är vaccinerade och har upprätthållit sitt skydd minskar sannolikheten att vi stöter på någon som gör oss sjuka.
5. Du gick 3 veckor längre än nödvändigt utan skydd från din vaccination. Om det var optimalt eller inte beror väl på vad du möter 3 veckor innan ditt skydd har blivit så dåligt att du riskeras att smittas trots vaccin, OM du nu inte får en påfyllnadsdos.
6. Ska man bara vaccinera sig 1 gång om året skulle jag tro att den optimala tiden att göra det är någon gång under oktober månad. Då klarar man sig sannolikt hela vintern.

Jo c-19 är liksom mers och sars släkt med vanliga förkylningsvirus om än lite jävligare.

Och det spelar ingen roll hur mycket ångest du har för du kommer såklart smittas.
Med den smittsamheten och förmågan att mutera så är det oundvikligt i det långa loppet.

Även en nyvaccinerad löper risk MEN risken är nästan obefintlig att få svår sjukdom/död.

Så ut med dig nu på krogen, teater och lite konserter så ska du se att det löser sig.
Du kommer antagligen knappt märka det.
Citera
2021-10-25, 20:50
Medlem
Citat:
1. Covid19 är inget förkylningsvirus utan ett neurologiskt SARS-virus.
2. "Grundkyddet" är inte mycket värt efter 6-7 månader. Det är i det närmaste helt värdelöst.
3. Om vi "åker dit" beror på två saker. Om vi är mottagliga och om vi utsätts för viruset.
4. Mottagligheten beror på om vi har antikroppar eller inte. Är vi vaccinerade i någorlunda närtid har vi högst sannolikhet betydligt mer antikroppar än om det var länge sedan vi vaccinerade oss. Om många är vaccinerade och har upprätthållit sitt skydd minskar sannolikheten att vi stöter på någon som gör oss sjuka. .

1. Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om eftersom SARS betyder allvarlig akut respiratorisk sjukdom!
2. Vad menar du med ”grundkyddet”? Menar du människans naturliga immunskydd så har du fel, det jobbar ju konstant för att skydda oss mot whatever, oftast väldigt framgångsrikt!
3. Om vi åker dit beror på mängder av orsaker inte bara 2!
4. Du hakar upp dig för mycket på antikroppar. Kroppen har mer i arsenalen än det för att skydda oss och det är inte otänkbart att vissa mönniskor är i princip helt oemottagliga för vissa sjukdomar.
Citera
2021-10-25, 21:20
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag tror inte du läste vad jag skrev riktigt och du antar massa saker. Ex. antar du att antikropparna försvinner lika snabbt efter tredje dosen som efter andra dosen vilket studierna inte visar (ännu).

Dessutom visar en studie ifrån Israel att om man får sin tredje dos med Moderna och har fått sina två första doser med Pfizer/Biotech, så får man betydligt fler antikroppar jämfört med om tredje dosen ickså är Pfizer/Biotech.
Moderna verkar också ge en mer uthållig immunitet. Så jag hoppas att jag får Moderna som tredje dos.
Citera
2021-10-25, 21:27
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
1. Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om eftersom SARS betyder allvarlig akut respiratorisk sjukdom!

Men SARS-CoV-2 är inte samma virus som SARS. De är knappt släkt med varandra. SARS-CoV-2 är en chimera av tre olika virus och det virus som det ärvde mest egenskaper av är ett neurologiskt virus som angriper Neuropil1, inte ACE-2. Neuropil1 finns inte i den respiratoriska trakten förrutom näsan och är inte involverad i den respiratoriska funktionen. Vidare så slås virusfunktionen ut om NRP-1 blockeras men virusfunktionen slås inte ut om ACE-2 blockeras.

Så SARS-CoV-2 är inte primärt ett respiratoriskt virus utan är ett neurologiskt virus som ärvt respiratoriska egenskaper av ett eller två andra virus som blivit insplicade i det tredje viruset.
Citera
2021-10-25, 21:30
Medlem
Eurypteridas avatar
Tv4-nyheterna ikväll kl.22.00 handlar om en kör där alla var vaccinerade och höll avstånd men 20 av 30 blev smittade. Intervju med Matti Sällberg.
Citera
2021-10-25, 21:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Dessutom visar en studie ifrån Israel att om man får sin tredje dos med Moderna och har fått sina två första doser med Pfizer/Biotech, så får man betydligt fler antikroppar jämfört med om tredje dosen ickså är Pfizer/Biotech.
Moderna verkar också ge en mer uthållig immunitet. Så jag hoppas att jag får Moderna som tredje dos.

Moderna verkar vara det bästa vaccinet. Det har alltid presterat något bättre än Pfizer. Enligt obekräftade rykten har statsråden, kungahus, försvarsstab etc, alla vaccinerats med Modernas vaccin. Detta långt innan diskussionen om en tredje dos började.
Citera
2021-10-25, 21:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
2. Vad menar du med ”grundkyddet”? Menar du människans naturliga immunskydd så har du fel, det jobbar ju konstant för att skydda oss mot whatever, oftast väldigt framgångsrikt!
3. Om vi åker dit beror på mängder av orsaker inte bara 2!
4. Du hakar upp dig för mycket på antikroppar. Kroppen har mer i arsenalen än det för att skydda oss och det är inte otänkbart att vissa mönniskor är i princip helt oemottagliga för vissa sjukdomar.

Covid19 benämns ibland som SARS2. Det är i princip samma virus. När Covid19 började spridas i i Kina i slutet av år 2019 sades det att SARS kommit tillbaka. Man trodde att det var samma virus. och det tycks heller inte vara mycket som skiljer.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/h/helgenomsekvensering-av-svenska-sars-cov-2-som-orsakar-covid-19/
Citera
2021-10-25, 21:39
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Covid19 benämns ibland som SARS2. Det är i princip samma virus. När Covid19 började spridas i i Kina i slutet av år 2019 sades det att SARS kommit tillbaka. Man trodde att det var samma virus. och det tycks heller inte vara mycket som skiljer.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/h/helgenomsekvensering-av-svenska-sars-cov-2-som-orsakar-covid-19/

Sars cov2 är covid 19. Sars cov(1) är ett virus som beter sig liknande, ser liknande ut, smittar på samma sätt. Skillnaden är i princip att ettan är mycket allvarligare i det att många fler hamnar i stadiet att lungorna pajar.
Citera
2021-10-25, 21:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Den stora majoriteten som behöver sjukvård är i riskgrupp. Feta och multisjuka. Det vet alla som besökt en covid-avdelning.
Du har många normala på våra iVA-avdelningar också och i Iran har de dött p.g.a. utebliven vård. Får du inte vård i ett allvarlig skede så riskerar du att dö oavsett om du är i riskgrupp eller inte.

Men framförallt minskar inte smittspridningen om man inte vaccinerar brett. Det ser man genom bara att observera.
Citera
2021-10-25, 21:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du har många normala på våra iVA-avdelningar också och i Iran har de dött p.g.a. utebliven vård. Får du inte vård i ett allvarlig skede så riskerar du att dö oavsett om du är i riskgrupp eller inte.

Men framförallt minskar inte smittspridningen om man inte vaccinerar brett. Det ser man genom bara att observera.

Precis så ligger det till. I varje population finns det alltid de som är mer sårbara än andra. Vill man nå ett bra resultat handlar det emellertid om att vaccinera så mycket som möjligt. På så vis skyddas alla.
Citera
2021-10-25, 22:00
Medlem
Vasterass avatar
Kroppen har ett immunsystem och det kan manipuleras genom vaccin.
Att manipulera kroppens naturliga system kan ge ytterligare konsekvenser.
Citera
2021-10-25, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men SARS-CoV-2 är inte samma virus som SARS. De är knappt släkt med varandra. SARS-CoV-2 är en chimera av tre olika virus och det virus som det ärvde mest egenskaper av är ett neurologiskt virus som angriper Neuropil1, inte ACE-2. Neuropil1 finns inte i den respiratoriska trakten förrutom näsan och är inte involverad i den respiratoriska funktionen. Vidare så slås virusfunktionen ut om NRP-1 blockeras men virusfunktionen slås inte ut om ACE-2 blockeras.

Så SARS-CoV-2 är inte primärt ett respiratoriskt virus utan är ett neurologiskt virus som ärvt respiratoriska egenskaper av ett eller två andra virus som blivit insplicade i det tredje viruset.

Vänta vad skriver du nu? Jag hänger inte med i termerna alls.

Jag fick inte hosta när jag hade covid. Vilket jag har funderat mycket på.

Mina symptom var främst otroligt konstig, tung huvudvärk(inte lik vare sig vanlig huvudvärk eller migrän), kraftig muskelvärk, smärta i ländryggen som strålade nedåt benen och hög feber, samt enorm trötthet, sov nästan dygnet runt i en vecka förutom när värktabletterna slutade verka, Inledningsvis även lätt illamående och tryck över bröstkorgen. Efteråt försvagat luktsinne och förändrad smak på lök och kaffe. Lök smakade vidrigt.

Nu skriver du att viruset inte i första hand är respiratoriskt, utan neurologiskt, vilket stämmer bättre med mina symptom. Har jag förstått det rätt? Varför skrivs det inte mer om det? Det står nästan bara om problem med lungorna, hosta och syresättningen. Var hittar jag mer information om det du beskriver? (Du får ursäkta om jag missförstått dig, men det här har jag inte hört förut, så jag försöker förstå.)
Senast redigerad av Lokatten66 2021-10-25 kl. 22:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in