2021-10-25, 16:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, men en stor, dold, smittspridning i Sverige, inte minst under våren 2020, innebär en högre "naturlig" immunitet hos befolkningen. Kanske var vår sjukvård, IVA vård, och kanske, t.o.m vår äldreomsorg inte, så, dålig jämfört med t.ex våra nordiska grannländer, givet att smittspridningen i Sverige var mycket högre.

För övrigt ett misstag av FHM att tro att, stor, smittspridning i, alla länder var oundviklig. Men ingen kunde, våren 2020, ens fantisera att vi skulle få fram vaccin, så, snabbt. Dock har FHM, ändå, fått halvt rätt, tack vare Delta-varianten och bristerna hos vaccinen.

Det jag fetat stämmer inte. Sjukdomen blev ju känd vid årsskiftet 2019/2020 och redan under april månad 2020 började de första vaccinen att provas ut med lovande resultat. Man förstod tidigt vartåt det lutade. Om du inte minns kan du ju bara gå in och läsa inlägg från våren 2020. Vi var många som förstod att det skulle komma vaccin inom 1 år.
Citera
2021-10-25, 16:58
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
De som dör bidrar ju inte till flockimmunitet, det är det överlevarna som gör.

Bara i 15-17 månader. Det kommer att vara 20k stycken i Sverige som hade immunitet i år som inte kommer att ha det längre innan jul. I februari kommer det röra sig om hundratusentals stycken som inte längre är immuna.
Citera
2021-10-25, 16:59
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ett stort antal dödsfall är en indikator på ett stort antal smittfall. Eftersom testningen har varierat över tid och mellan länder, så vill jag inte använda antalet konstaterade smittfall som en måttstock på smittspridningens omfattning. Jag tittar på antalet dödsfall, och gör antagandet att antalet dödsfall är proportionerligt mot det verkliga antalet smittfall. Alltså bör länder med fler dödsfall än Sverige, också ha byggt upp mer immunitet än Sverige.

Men vissa debattörer tror att svenskarna på ett magiskt sätt ska ha byggt upp immunitet genom att hålla samhället öppet. Är det rimligt att tro att svenskarna har byggt upp mer immunitet än britter, ungrare och belgare?
Jag tror att du lurar dig själv om du beräknar smittspridning utifrån antalet dödsfall.
Svenskar har säkert generellt bättre hälsa än lönnfeta, kedjerökande europeer. Det faktum att andra länder har haft stängt tror jag snarare har bidragit till en lägre smittspridning än vad vi haft här.
Citera
2021-10-25, 17:02
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Bara i 15-17 månader. Det kommer att vara 20k stycken i Sverige som hade immunitet i år som inte kommer att ha det längre innan jul. I februari kommer det röra sig om hundratusentals stycken som inte längre är immuna.
Är det verkligen klarlagt att immuniteten bara håller i 15-17 månader, och finns inte möjligheten att immuniteten förlängs om man kontinuerligt blir utsatt för smittan?
Citera
2021-10-25, 17:06
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Är det verkligen klarlagt att immuniteten bara håller i 15-17 månader, och finns inte möjligheten att immuniteten förlängs om man kontinuerligt blir utsatt för smittan?

Det är väl en rätt akademisk diskussion, enligt de senaste studierna räknar de 15-17 månader i snitt och sen finns det väl ytterliggare. Personligen siktar jag på att bli utsatt för små mängder av viruset ofta så att kroppen lär sig, har haft den strategin sen februari 2020 och har blivit lite mindre försiktig sen jag vaccinerades men jag tar inte extrema risker.
Citera
2021-10-25, 17:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det jag fetat stämmer inte. Sjukdomen blev ju känd vid årsskiftet 2019/2020 och redan under april månad 2020 började de första vaccinen att provas ut med lovande resultat. Man förstod tidigt vartåt det lutade. Om du inte minns kan du ju bara gå in och läsa inlägg från våren 2020. Vi var många som förstod att det skulle komma vaccin inom 1 år.

Jo, men experterna sa ändå att det skulle ta tid. Våren 2020 var det väl fas 1 som gällde?
Citera
2021-10-25, 17:14
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Det är väl en rätt akademisk diskussion, enligt de senaste studierna räknar de 15-17 månader i snitt och sen finns det väl ytterliggare. Personligen siktar jag på att bli utsatt för små mängder av viruset ofta så att kroppen lär sig, har haft den strategin sen februari 2020 och har blivit lite mindre försiktig sen jag vaccinerades men jag tar inte extrema risker.
Personligen tror jag att det är fördelaktigt för det långsiktiga skyddet att bli kontinuerligt utsatt för smittan. Har man skydd mot den, vare sig det är från genomgången infektion eller vaccin så är det nog en bra idé att inte hålla sig isolerad. Restriktioner - nej tack!
Citera
2021-10-25, 17:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Men det följer inte att vaccinen är värdelösa efter 6 månader och det följer inte att en ny dos krävs 6 månader efter dos tre heller.

Det är ju just det som är slutsatserna av studierna. Effekten av vaccinet är påtagligt försämrad efter 6 månader. Påfyllning behövs. Varför tror du man ger en tredje dos i väldigt många andra länder?
Citera
2021-10-25, 17:23
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är ju just det som är slutsatserna av studierna. Effekten av vaccinet är påtagligt försämrad efter 6 månader. Påfyllning behövs. Varför tror du man ger en tredje dos i väldigt många andra länder?

Jag tror inte du läste vad jag skrev riktigt och du antar massa saker. Ex. antar du att antikropparna försvinner lika snabbt efter tredje dosen som efter andra dosen vilket studierna inte visar (ännu).
Citera
2021-10-25, 17:29
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Jag tror att du lurar dig själv om du beräknar smittspridning utifrån antalet dödsfall.

Kanske. Men finns någon bättre indikator på smittspridningens omfattning?

Citat:
Svenskar har säkert generellt bättre hälsa än lönnfeta, kedjerökande europeer. Det faktum att andra länder har haft stängt tror jag snarare har bidragit till en lägre smittspridning än vad vi haft här.

Är det verkligen så stora skillnader mellan svenskar och andra européer?

Jag tänker att sambandet är det motsatta, att bättre folkhälsa ger fler dödsfall i Covid-19. God hälsa gör att man lever längre, och ålder är en stor riskfaktor för Covid-19. Dålig hälsa gör att man riskerar att avlida innan man når åldern där Covid-19 är särskilt farligt.
Citera
2021-10-25, 17:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag tror inte du läste vad jag skrev riktigt och du antar massa saker. Ex. antar du att antikropparna försvinner lika snabbt efter tredje dosen som efter andra dosen vilket studierna inte visar (ännu).

Nu diskuterar vi ju visserligen behovet av en tredje påfyllnadsdos, men det är ju positivt om antikropparna varar längre efter en tredje dos, men där har jag inte sett några resultat ännu. Jag tolkar dig som att du anser att det inte finns något behov av någon tredje påfyllnadsdos, trots att resultatet av studierna säger annorlunda. Risken är ju att många blir sjuka om man inte fyller på vaccinationerna efter 6 månader.
Citera
2021-10-25, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edirtrm
Kan mest tala för Sörmland, där vi hade en stor smittspridning inom äldreomsorgen. Speciellt här i Eskilstuna så arbetar dom flesta inom äldreomsorgen timmar och det oerhört hög personalomsättning, vilket har gjort smittskyddsarbetet undermåligt(eller ja snarare är det katastrofalt). Kommun har satt det lite i system att använda omsorgen som arbetsmarknadsintroduktion, så ja...

Min mamma arbetar som sjuksköterska inom omsorgen här i stan och hon har i princip klagat på dåliga rapporter, felbehandlingar, dåliga hygienrutiner m.m. sedan pandemin startade. Man får heller inte glömma att det finns andra stora problem som ex. språkbarriärer, är ju svårt att styra upp smittskyddsarbetet om personer man pratar med inte förstår någonting.

Så här lät det ju förra året:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jr6Re/smittan-slog-ner-som-en-bomb-29-doda-pa-aldreboende
Ja det är skrämmande de du skriver,, för ett land som pissar på sina gamlingar som de själva härstammar ifrån kan dra åt helvete,
och dit är ju det här landet redan på väg förstås så vi behöver bara vänta lite till och vi är där!
Så alla svenskar som läser detta, ”see you in hell” ---> https://youtu.be/N9NCyGaxoDY?t=50
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in