Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-10-25, 19:04
Medlem
Hey dudes & dudettes!

Provade att köpa Garants billiga kycklingfiléer på Willys (eg. kycklinginnerfiléer om man ska vara noga). De smakar typ mjöl. Sött. Inte så kul....

Kollade förpackningen. 87% kyckling och resten saltlake. Dvs. en saltlösning för att "bibehålla kvaliteten". Hehe. Bullshit.

Undrar vad fan detta är egentligen?

Har ni erfarenheter kring billiga, frysta kycklingfiléer från ICA, Willys, Coop etc? Är det ens värt att lägga pengar på?

Vilka märken är bra i så fall?

Dvs. Kyckling som ÄR kyckling och inte potatismjöl....

Tack på förhand.
Love //Mo
Citera
2021-10-25, 19:38
Moderator
Chantres avatar
Fördelen med ICAs billiga BASIC är att den är halalslaktad.

Behöver ibland putsas lite extra efter upptining för att få bort brosk och fettslamsor.
Citera
2021-10-25, 19:38
Medlem
Kycklinginnefilé är verkligen ett sätt att lura folk. Vadå innerfilé. Det är bihanget som sitter på den stora bröstfiléen. En stor sena mitt i biten. Köper alltid färskt, hellre mindre mängd då.

Att den är så billig beror ju på att den är impregnerad med saltlake. Sen är den dessutom halal, slaktad i Danmark. Skulle aldrig köpa.
Citera
2021-10-25, 19:40
Medlem
I regel köper jag färsk fågel när jag köper kyckling, helst från en lokal gård. Men om sådant inte finns eller jag behöver en större mängd brukar jag köpa Garant. Tycker absolut de står i klass med dyrare märken men till en billigare peng.
Citera
2021-10-25, 19:42
Medlem
Anubis-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mo Cuishle
Hey dudes & dudettes!

Provade att köpa Garants billiga kycklingfiléer på Willys (eg. kycklinginnerfiléer om man ska vara noga). De smakar typ mjöl. Sött. Inte så kul....

Kollade förpackningen. 87% kyckling och resten saltlake. Dvs. en saltlösning för att "bibehålla kvaliteten". Hehe. Bullshit.

Har ni erfarenheter kring billiga, frysta kycklingfiléer från ICA, Willys, Coop etc? Är det ens värt att lägga pengar på?

Tack på förhand.
Love //Mo
Oftast brukar vi köpa hela färska kycklingar, då vet man vad man köper, smaken brukar vara okay.
Citera
2021-10-25, 19:47
Medlem
Det är väl inte saltlake utan en sockerlösning de dränks i, därav den söta urvattnade smaken? Ja det är inget fel på kyckling så länge den säljs färsk och utan marinering av vatten.
Citera
2021-10-25, 19:48
Medlem
Citat:
Hey dudes & dudettes!

Tack på förhand.
Love //Mo

Tycker att DELADE kycklinginnerfiléer från Willys är okej. Lagar till dem i Crock Pot med grönsaker. Sedan bulgur till.
Citera
2021-10-25, 19:56
Medlem
Enzymes avatar
Jag brukar köpa kycklingfärs istället eftersom det ofta går att hitta på rea med kort datum i min närmsta Coop. Köper coops egna eller garant. Det duger! Ska jag ha kycklingfiléer så köper jag ofta lite bättre grejer. Det är värt dom extra slantarna
Citera
2021-10-25, 20:05
Medlem
4yoonlys avatar
Köpt en del ICA basic, ibland för jag är fattig, ibland för att jag är snål :-)

Som någon ovan säger, det kan ibland vara lite skit man får trimma bort. Det är annars ganska blandad kvalisort.

Men normalt duger det tycker jag, men man får ju lukta på den uptinade... någon gång luktade det skit så kan bara anta att dom hade blivit upptinade och sedan nedfrysta igen.

Kanske inte dom mest välsmakande (det är trots allt ICA basic) men skall du göra något indiskt eller någon form av gryta osv så är det ju andra kryddor man smakar och inte kyckling i sig.

Färskt vågar jag inte, får ju vara så jäkla försiktigt hela tiden och då jag är van vid fryst så tänker jag så försiktigt alla gånger kanske...
Citera
2021-10-25, 21:37
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
Hey dudes & dudettes!

Tack på förhand.
Love //Mo
Måste det var filé?
Annars är ju regel nummer 1 att undvika bröstfilé. Torrare del på en kyckling finns inte. Köp kycklingben eller kycklingklubba istället är mitt råd. Mycket saftigare och godare kött till ett mycket bättre pris. Man kan även hitta fryst filé från lår om man tvunget måste ha filé. Fast då går ju priset upp också.
Citera
2021-10-25, 21:40
Medlem
TheJackets avatar
Eldorado & Lidl har den godaste billiga kycklingen
Citera
2021-10-25, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboviking
Måste det var filé?
Annars är ju regel nummer 1 att undvika bröstfilé. Torrare del på en kyckling finns inte. Köp kycklingben eller kycklingklubba istället är mitt råd. Mycket saftigare och godare kött till ett mycket bättre pris. Man kan även hitta fryst filé från lår om man tvunget måste ha filé. Fast då går ju priset upp också.
Lidl brukar ha, lite då och då, färsk lårfilé till extrapris på 80 kr/kg. Hur saftiga och goda som helst!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in