2021-09-16, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neger
Hej! Är det 100% lagligt att beställa trim/modd delarna från tyskland? och det är bara installation i vapnet som är olagligt? Och har någon källa på det?

Tack för svar!

Om vapnet överstiger (10J, iaf för luftvapen, ej säker på airsoft och paintball) så blir det licenspliktigt.
Dvs det är inte installationen eller delarna som är olagliga utan själva effekten på vapnet som gör vapnet i sig licenspliktigt.
Citera
2021-09-18, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neger
Hej! Är det 100% lagligt att beställa trim/modd delarna från tyskland? och det är bara installation i vapnet som är olagligt? Och har någon källa på det?

Tack för svar!
Inga lagliga problem att beställa och ta emot delarna, troligen inte heller att installera dom, att använda vapnet med delarna monterade är en annan sak...
Citera
2021-10-25, 19:30
Medlem
Modifiering av t4e hdp 50 Pistol

Jag är (hypotetiskt) sugen på att införskaffa en T4E HDP 50 Pistol för försvar av liv och egendom .

Se länk för detaljer

https://www.cabom.se/produkter/jakt_...P_50?id=511367

I original utförande har den en anslagsenergi om 7,5 joul. Dvs inte så mycket, stoppar knappast härdade och påtänd kriminella från att skada mig eller min familj.

Har dock förstått det som att dessa CO2 vapen går att modifiera/bygga om så att man når ca 20 joule. Den energin tillsammans med en gummimantlad stål kula borde köpa den tid man behöver för att kunna sätta sig i säkerhet och invänta en poliskår som eventuellt/kanske/möjligen kommer till undsättning .

Är det någon som sitter på en bra guide hur man gör denna modifiering? Har kikat runt lite på Youtube men inte hittat någon på engelska eller svenska.

Och vart köper jag dom delar som behövs?

Föreligger det någon risk att dessa delar stoppas av tullen, eller liknande?

Om ni har tips på andra liknande vapen så dela gärna med er.

[Har tidigare varit inne på att skaffa ett riktigt skjutvapen, men då jag inte vill ha o göra med kriminella så går det alternativet bort.(Jägarlicens eller medlem i skytteförening finns det inte tid till med småbarn och karriär, dessutom vill jag undvika att döda en eventuell angripare)]

Tack på förhand ni vapen experter!
Citera
2021-10-25, 19:47
Medlem
https://youtu.be/HskVZ9O-ptc här har du instruktioner på engelska. 11 joule är det starkaste jag har funnit hittills.
Citera
2021-10-25, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Jag är (hypotetiskt) sugen på att införskaffa en T4E HDP 50 Pistol för försvar av liv och egendom .

Se länk för detaljer

https://www.cabom.se/produkter/jakt_...P_50?id=511367

I original utförande har den en anslagsenergi om 7,5 joul. Dvs inte så mycket, stoppar knappast härdade och påtänd kriminella från att skada mig eller min familj.

Har dock förstått det som att dessa CO2 vapen går att modifiera/bygga om så att man når ca 20 joule. Den energin tillsammans med en gummimantlad stål kula borde köpa den tid man behöver för att kunna sätta sig i säkerhet och invänta en poliskår som eventuellt/kanske/möjligen kommer till undsättning .

Är det någon som sitter på en bra guide hur man gör denna modifiering? Har kikat runt lite på Youtube men inte hittat någon på engelska eller svenska.

Och vart köper jag dom delar som behövs?

Föreligger det någon risk att dessa delar stoppas av tullen, eller liknande?

Om ni har tips på andra liknande vapen så dela gärna med er.

[Har tidigare varit inne på att skaffa ett riktigt skjutvapen, men då jag inte vill ha o göra med kriminella så går det alternativet bort.(Jägarlicens eller medlem i skytteförening finns det inte tid till med småbarn och karriär, dessutom vill jag undvika att döda en eventuell angripare)]

Tack på förhand ni vapen experter!
Rekomenderar att du gör detta med en s.k. Brocock revolver istället
Citera
2021-10-25, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonjon19
Rekomenderar att du gör detta med en s.k. Brocock revolver istället

Intressant, berätta gärna mer!
Citera
2021-10-25, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svulken
https://youtu.be/HskVZ9O-ptc här har du instruktioner på engelska. 11 joule är det starkaste jag har funnit hittills.

Tackar ska kika på denna.

Något tips om vart man införskaffar nödvändiga delar?
Citera
2021-10-25, 20:16
Medlem
Alltså 11 joule är ju ingenting , du lyckas på sin höjd göra inkräktaren (som är din fiende) blind om du träffar han i ögat.

En sak som man när man snackar självförsvar alltid måste tänka på är risken med ens handlande.

Om han har vapen på sig och du höjer en luft pistol , kanske han skjuter dig på plats , sen inser han att de finns vittnen i huset (din familj )

Antingen skjuter du skarpt för att döda och frigöra dig ur situationen , eller så låter du bli . Att stå o vifta med en luftpistol? Ingen bra ide
Citera
2021-10-25, 20:50
Medlem
Citat:
Intressant, berätta gärna mer!

Ja, fixa diverse insticknings hållare för patronerna. Inte alls struligt. Googla
Citera
2021-10-25, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svulken
Jag har klämt ur min över 40J.
(FB) Luft/Kolsyrepistol för hobby och hemförsvar (utan licens)
Citera
2021-10-25, 20:56
Medlem
Citat:
HDR50 är bättre, HDP50 klarar bara rundkulor.
Citera
2021-10-25, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Jag har klämt ur min över 40J.
(FB) Luft/Kolsyrepistol för hobby och hemförsvar (utan licens)

Mycket Intressant ! Vilken modifiering gjorde du?

Förlängd pipa endast eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in