2021-10-25, 16:30
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skyddet har droppat med 50%. Från 95% till till under 50% på 6 månader. Andra undersökningar säger att skyddet börjat dala rätt omgående efter andra sprutan för att vara närmast obefintligt efter 6 månader.

Varför överdriver du hela tiden? 50% på 6 månader stämmer inte ens i Israel där de hade 3 veckor mellan doserna. Dessutom ger vaccinen B-celler oavsett och B-cellerna minskar inte med tiden efter vaccinationen.
Citera
2021-10-25, 16:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Och idiot Biden med anhang (vilken skräll) har nu gått i bräschen för idiotin och kommer inte släppa in ovaccinerade i USA (inte ens med PCR-test)
Typiskt PK-vänster-idiot-symbolik beslut.

Det är väl inte att betrakta som PK att släppa in en massa ovaccinerade dårar från alla möjliga hörn av världen som sprider farsoten innanför landets gränser. Det är bara PK Sverige som gör sådana dumheter.
Citera
2021-10-25, 16:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Varför överdriver du hela tiden? 50% på 6 månader stämmer inte ens i Israel där de hade 3 veckor mellan doserna. Dessutom ger vaccinen B-celler oavsett och B-cellerna minskar inte med tiden efter vaccinationen.

Det skyddar ju inte mot infektion, vilket är det enda som betyder något. Antikroppar är det som gäller. Varför tror du smittan sprids nu massor av länder runt om i världen?
Citera
2021-10-25, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet2021
Skillnaden mellan Sverige och England är ju att vi haft öppet och de stängt. Vaccineringen i England ligger ju på topp trots detta skenar smittan.
Skillnaden här är ju att vi genom naturlig immunitet fått bukt på detta.
Att hålla det öppet är nyckeln ej ett vaccin som behöver fyllas på var 6e månad.

England har kört nästan bara med Astra som inte har lika hög effekt som de andra vaccinen.
Vid detta laget börjar nog effekten klinga av.
Nu när delta + rullar igång i England räcker inte Astra till helt enkelt.

Sen innan vet vi att när smittan skenar i England brukar Sverige följa efter om några veckor.
Citera
2021-10-25, 16:34
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Det skyddar ju inte mot infektion, vilket är det enda som betyder något. Antikroppar är det som gäller. Varför tror du smittan sprids nu massor av länder runt om i världen?

Nej det som betyder någonting är att de som blir sjuka inte får långtidsskador eller dör av viruset vilket är alternativet till de vaccin vi har. Nivån av kognitiv dissonans bland er spruträdda är patetisk.
Citera
2021-10-25, 16:37
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet2021
Skillnaden mellan Sverige och England är ju att vi haft öppet och de stängt. Vaccineringen i England ligger ju på topp trots detta skenar smittan.
Skillnaden här är ju att vi genom naturlig immunitet fått bukt på detta.
Att hålla det öppet är nyckeln ej ett vaccin som behöver fyllas på var 6e månad.

Detta är ett märkligt resonemang, som har förekommit tidigare i tråden. På något magiskt sätt förväntas immunitet ha byggts upp i tysthet genom att samhället har hållit öppet. Det märkliga är att Sverige har haft färre dödsfall än många andra länder i Europa. Men ändå förväntas svenskarna magiskt ha byggt upp mer immunitet än invånarna i länder med långt fler dödsfall.
Citera
2021-10-25, 16:41
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Detta är ett märkligt resonemang, som har förekommit tidigare i tråden. På något magiskt sätt förväntas immunitet ha byggts upp i tysthet genom att samhället har hållit öppet. Det märkliga är att Sverige har haft färre dödsfall än många andra länder i Europa. Men ändå förväntas svenskarna magiskt ha byggt upp mer immunitet än invånarna i länder med långt fler dödsfall.
De som dör bidrar ju inte till flockimmunitet, det är det överlevarna som gör.
Citera
2021-10-25, 16:45
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jag får ge dig rätt där.

Jag menade inte att Sveriges hela vaccinationskampanj skulle vara misslyckad. Regionernas personal har gjort ett jättearbete. Men dom buskap som gavs i ett tidigt skede kan ha bidragit till att sänka svenskarnas vilja att vaccinera sig. Det skröts om att Sverige skulle komma att ligga i världstopp i vaccinering, på grund av svenskarnas vaccinationsvilja. Jag har stört mig på denna skrytighet. Men det mest destruktiva budskapet var uppfattningen att viruset inte var någonting att bekymra sig över för den som inte befinner sig i riskgrupp. Det motiverade knappast svenskarna att vaccinera sig.

Av dom nordiska länderna har Sverige sämst vaccinationstäckning. Nyligen gick Finland förbi Sverige i andel fullvaccinerade invånare. Jämfört med grannländerna ligger Sverige dåligt också beträffande dödsfall i Covid-19 efter sommaren. Folkhälsomyndighetens vana att rapportera dödsfall i klump gör det svårt att få överblick över diagrammet.

Men bortsett från Folkhälsomyndighetens agerande, så är Sveriges vaccinering inget misslyckande. I synnerhet i min region, Uppsala, har vaccineringen varit en succé.

Sverige ligger nära Norge och Finland, men likväl sist.

Instämmer i att Uppsala Regionen gjort ett väldigt bra arbete med vaccinationerna. Hoppas att det håller i sig!
Citera
2021-10-25, 16:52
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
De som dör bidrar ju inte till flockimmunitet, det är det överlevarna som gör.

Ett stort antal dödsfall är en indikator på ett stort antal smittfall. Eftersom testningen har varierat över tid och mellan länder, så vill jag inte använda antalet konstaterade smittfall som en måttstock på smittspridningens omfattning. Jag tittar på antalet dödsfall, och gör antagandet att antalet dödsfall är proportionerligt mot det verkliga antalet smittfall. Alltså bör länder med fler dödsfall än Sverige, också ha byggt upp mer immunitet än Sverige.

Men vissa debattörer tror att svenskarna på ett magiskt sätt ska ha byggt upp immunitet genom att hålla samhället öppet. Är det rimligt att tro att svenskarna har byggt upp mer immunitet än britter, ungrare och belgare?
Citera
2021-10-25, 16:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej det som betyder någonting är att de som blir sjuka inte får långtidsskador eller dör av viruset vilket är alternativet till de vaccin vi har. Nivån av kognitiv dissonans bland er spruträdda är patetisk.

Det hänger ju förstås ihop. Vad menar du med spruträdd förresten? Jag är ju en av de som ivrigast förespråkar vaccin i denna tråd. Det har jag säkert gjort under över 1 års tid nu.

Som du kan se i de här studierna är det väldigt viktigt att man får en påfyllning efter 6 månader.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/antikroppar-minskar-kraftigt-efter-sju-m%C3%A5nader-1.55942283

https://www.lakemedelsvarlden.se/kraftig-minskning-av-antikroppar-sju-manader-efter-vaccination/

Jag vill ha min tredje dos nu!
Citera
2021-10-25, 16:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Jo, men en stor, dold, smittspridning i Sverige, inte minst under våren 2020, innebär en högre "naturlig" immunitet hos befolkningen. Kanske var vår sjukvård, IVA vård, och kanske, t.o.m vår äldreomsorg inte, så, dålig jämfört med t.ex våra nordiska grannländer, givet att smittspridningen i Sverige var mycket högre.

För övrigt ett misstag av FHM att tro att, stor, smittspridning i, alla länder var oundviklig. Men ingen kunde, våren 2020, ens fantisera att vi skulle få fram vaccin, så, snabbt. Dock har FHM, ändå, fått halvt rätt, tack vare Delta-varianten och bristerna hos vaccinen.
Citera
2021-10-25, 16:56
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Som du kan se i de här studierna är det väldigt viktigt att man får en påfyllning efter 6 månader.

Men det följer inte att vaccinen är värdelösa efter 6 månader och det följer inte att en ny dos krävs 6 månader efter dos tre heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in