Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Det är uppenbart att (M) till täppa till utflödet av väljare till (SD). Eventuellt kanske de tror att de kan ta tillbaka några (SD) väljare som tidigare röstat (M) och som fortfarande gillar den ekonomiska politik som (M) står för, och dessutom gillar EU. Sådana väljare finns helt klart.
Däremot tror inte jag heller att (M) kan ta väljare från (S) just nu. Där är nog (SD) bättre rustade.
M's problem är att partiets "nya linje" saknar trovärdighet i.o.m. att man inte knyter sin "nya linje" till ett trovärdigt regeringsalternativ. Att fortfarande flirta med C och L och samtidigt stänga dörren för SD innebär att M inte har ett trovärdigt regeringsalternativ att erbjuda hugade väljare.
Sedan så måste M göra upp med partiets egna misstag. En "ny linje" utan att pudla över tidigare misstag, vilket misstag.
När Kristersson intevjuades av Henric Jönsson och Jan-Emanuel så sa han att den tidigare migrationsöverenskommelsen med MP var ett misstag. Men det är inte ett uttalande som han har tapetserat väggarna med.....och det krävs om partiet skall vinna nya väljares tillit.
M, eller f.d. "Nya M", har i grund och botten en stor del av ansvaret till att allt i Sverige går åt helskotta. Att då byta fot samtidigt som man inte "gör upp" med sitt förflutna, det rimmar illa.
Citat:
Ursprungligen postat av
OliverCromwell
Varför anser ni det?
2006 lyckades M ta många väljare från S. Vad säger att de inte kan göra det igen?
I synnerhet inom krimpol så har nuvarande regering misslyckats så kapitalt att även de egna väljare bör kunna se det.
Det är just därför Kristersson nu riktar sig mot just dem.
Mina släktingar på landsbygden (norrut) är alla sossar sedan födseln. Under många år så har man matats med att M är det stora hotet. Att en sådan sosse går till M är ungefär lika möjligt som att en moderat går till S.
Det är för dessa människor en principiell omöjlighet.
Det är samma människor som de senaste åren har fått se sina kommuner mer eller mindre kapitulera under kostnaderna som den "stora migrationsuppgörelsen" orsakade.....med allt vad det innebär i försämrad service. Försläktingarna på landsbygden så är M paria.
Här är en gammal goding som jag gör bruk av då och då när jag debatterar:
https://kvartal.se/artiklar/jag-overger-inte-socialdemokratin/
AV WIDAR ANDERSSON | 28 MAJ 2018, kvartal.se
Citat:
Håkan A Bengtsson lyfter fram annat och än mer intressant innehåll i Rydgrens artikel: ”En stor majoritet av de forna S-väljarna som nu röstar på Sverigedemokraterna vill ha en moderat skatte- och välfärdspolitik. Har de blivit mer borgerliga på senare tid? Eller har de alltid tänkt i dessa banor men av historiska och kulturella skäl inte kunnat rösta borgerligt men tycker nu att SD under Jimmie Åkesson är ett mer acceptabelt alternativ? Undersökningen bär vittnesbörd om ett pågående politiskt och ideologiskt maktskifte”, konstaterar han.
Citat:
Jag är själv uppvuxen i ett klassiskt socialdemokratiskt brukssamhälle på 1960-talet. Socialdemokratin var lika självklar för oss arbetare som det var naturligt att disponenten i sitt stora hus på samhällets högsta kulle var högerman. Det där sitter fortfarande djupt i mig. Det är kanske svårt för moderna och yngre människor att förstå. Men de få gånger då frustrationen blivit för stor och jag lekt med tanken att i smyg rösta högerut har jag för mitt inre öga kunnat se hur far och mor och farmor och farfar snurrat i sina gravar i besvikelse över mitt svek. Så jag är där jag var och blir. Det Håkan A. Bengtsson visar på är att många traditionella S-väljare med liknande grader av anti-M-indoktrinering som jag själv, tycks ha hittat en smitväg ut genom att gå till SD
Att M skall lyckas med konststycket att vinna S-väljare framstår för mig som en våt dröm.....idag!
Idag så går det inte att köra hårt med "arbetslinjen" då allt jävla elände kostar för mycket. Det enda raka är att upphöra med alla gratispengar till individer, organisationer och föreningar som inte producerar något av värde....som enbart kostar skattebetalarna fantasibelopp.
Mina släktingar kommer att fortsätta att tvingas till att finansiera Lilla Mogadishus invånare med M's politik.
Det räcker inte med enbart en kriminalpolitik för att locka S-väljare!