2021-10-25, 13:25
Medlem
Skillnaden mellan Sverige och England är ju att vi haft öppet och de stängt. Vaccineringen i England ligger ju på topp trots detta skenar smittan.
Skillnaden här är ju att vi genom naturlig immunitet fått bukt på detta.
Att hålla det öppet är nyckeln ej ett vaccin som behöver fyllas på var 6e månad.
Citera
2021-10-25, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Är det inte det, säg?!

Så nu är det en klasskampsgreja, anti-vaxxandet?

Oki doki!

Kom bara ihåg att revolutionen äter sina barn!

Panemihanteringen har varit en klassfråga från början till slut. Jag trodde det var uppenbart.

Det är medelklassen som jobbar framför datorer, kan isolera sig och jobba på distans. Det är medelklassen som har kapital att överleva svåra tider. Det är medelklassen vars barn kan hantera distansundervisning (som typiskt kräver egen dator, en lugn hemmiljö och stöd av välutbildade föräldrar som jobbar hemma). Det är medelklassen som har ett fondkonto som växer lavinartat när världen trycker pengar som under depressionen. Det är medelklassens privilegier som gör att de kan hålla avstånd till andra människor.

Det är arbetarklassen som fått jobba genom hela pandemin. Det är arbetarklassens barn som hoppar av skolan för att de inte klarar hemundervisning. Det är arbetarklassen som drabbas av covid i störst utsträckning. Det är arbetarklassen som förföljs med mandat och avsked för att de inte vill vaccinera sig (trots att många redan har haft covid). Det är arbetarklassen som tvingas utföra jobb bland andra människor som kräver bärande av munskydd. Det är arbetarklassen som är förlorarna när bensinen snart kostar 50 kr/liter, matpriserna skenar och deras löner är oförändrade. Det är arbetarklassen som aldrig getts skäl att lita på staten tidigare, så de är inte lika bekväma med att vaccinera sig ens om de är i riskgrupp.
Citera
2021-10-25, 13:40
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nu försvarar jag inte allt som FHM gjort, men att du kallar Sveriges vaccinationskampanj för "misslyckad" är märklig med tanke på hur vår smittspridning, allvarliga sjukdomsfall och dödsfall, nu, ser ut i jämförelse med våra nordiska grannländer.

Jag får ge dig rätt där.

Jag menade inte att Sveriges hela vaccinationskampanj skulle vara misslyckad. Regionernas personal har gjort ett jättearbete. Men dom buskap som gavs i ett tidigt skede kan ha bidragit till att sänka svenskarnas vilja att vaccinera sig. Det skröts om att Sverige skulle komma att ligga i världstopp i vaccinering, på grund av svenskarnas vaccinationsvilja. Jag har stört mig på denna skrytighet. Men det mest destruktiva budskapet var uppfattningen att viruset inte var någonting att bekymra sig över för den som inte befinner sig i riskgrupp. Det motiverade knappast svenskarna att vaccinera sig.

Av dom nordiska länderna har Sverige sämst vaccinationstäckning. Nyligen gick Finland förbi Sverige i andel fullvaccinerade invånare. Jämfört med grannländerna ligger Sverige dåligt också beträffande dödsfall i Covid-19 efter sommaren. Folkhälsomyndighetens vana att rapportera dödsfall i klump gör det svårt att få överblick över diagrammet.

Men bortsett från Folkhälsomyndighetens agerande, så är Sveriges vaccinering inget misslyckande. I synnerhet i min region, Uppsala, har vaccineringen varit en succé.

Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Sverige har lika hög täckning som grannländerna.

Sverige ligger nära Norge och Finland, men likväl sist.
Citera
2021-10-25, 14:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Panemihanteringen har varit en klassfråga från början till slut. Jag trodde det var uppenbart.

Det är medelklassen som jobbar framför datorer, kan isolera sig och jobba på distans. Det är medelklassen som har kapital att överleva svåra tider. Det är medelklassen vars barn kan hantera distansundervisning (som typiskt kräver egen dator, en lugn hemmiljö och stöd av välutbildade föräldrar som jobbar hemma). Det är medelklassen som har ett fondkonto som växer lavinartat när världen trycker pengar som under depressionen. Det är medelklassens privilegier som gör att de kan hålla avstånd till andra människor.

Det är arbetarklassen som fått jobba genom hela pandemin. Det är arbetarklassens barn som hoppar av skolan för att de inte klarar hemundervisning. Det är arbetarklassen som drabbas av covid i störst utsträckning. Det är arbetarklassen som förföljs med mandat och avsked för att de inte vill vaccinera sig (trots att många redan har haft covid). Det är arbetarklassen som tvingas utföra jobb bland andra människor som kräver bärande av munskydd. Det är arbetarklassen som är förlorarna när bensinen snart kostar 50 kr/liter, matpriserna skenar och deras löner är oförändrade. Det är arbetarklassen som aldrig getts skäl att lita på staten tidigare, så de är inte lika bekväma med att vaccinera sig ens om de är i riskgrupp.
Avantgardet inom kriminologin har slutat titta på socioekonomiska faktorer som förklaring till brottslighet. De blir lika fel att titta på det som att hålla koll på drunkningsolyckorna genom att observera glassförsäljningen. Falska samband helt enkelt. Förklaring är genetisk åtminstone till 50%. Samma egenskaper som riskerar dig att göra dig till kriminell som dålig pulskontroll och framförhållning gör att du också fastnar i en socialt utsatt miljö. Så sambanden är falska. Det handlar inte om det. Bara för att du är fattig blir du inte kriminell.

Jag tror de kloka i arbetarklassen som tar sitt vaccin är samma människor som också senare i sina liv kanske lyckas göra en klassresa.

Så enkelt är det.
Citera
2021-10-25, 14:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Har FHM presenterat någon tidsplan för när alla ska få sin tredje spruta?

Har hört från bekanta att man i vissa län redan nu kan boka sin tredje spruta, men här i Stockholm där jag bor verkar det inte vara möjligt. Har varit inne och letat på Folkhälsomyndighetens sida, för ytterligare information med hittar ingenting matnyttigt.

Tycker det är konstigt då vaccinationsskyddet bara varar i 6 månader och många, inte minst äldre har fått sina sprutor för rätt länge sen nu. Undrar egentligen vilket skydd de äldre har. Men vartefter dagar och veckor går är det ju även många i arbetsför ålder som inte heller har något skydd och då blir man ju orolig för vad som kan hända när fler och fler övergår till att mötas fysiskt.
Citera
2021-10-25, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Avantgardet inom kriminologin har slutat titta på socioekonomiska faktorer som förklaring till brottslighet. De blir lika fel att titta på det som att hålla koll på drunkningsolyckorna genom att observera glassförsäljningen. Falska samband helt enkelt. Förklaring är genetisk åtminstone till 50%. Samma egenskaper som riskerar dig att göra dig till kriminell som dålig pulskontroll och framförhållning gör att du också fastnar i en socialt utsatt miljö. Så sambanden är falska. Det handlar inte om det. Bara för att du är fattig blir du inte kriminell.

Jag tror de kloka i arbetarklassen som tar sitt vaccin är samma människor som också senare i sina liv kanske lyckas göra en klassresa.

Så enkelt är det.
Du menar att medelklassen har rätt att behandla de här människorna sämre, för att de har någon nedärvd defekt?
Citera
2021-10-25, 14:28
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nej. Knappt 20 % av befolkningen är fullvaccinerade i Sydafrika och Vietnam.

I Vietnam går vaccineringen nu med extrem hastighet. Och i Sydafrika har våren kommit till undsättning.

Vad märkligt att smittan stannar upp och väntar när vaccineringarna accelererar. Vilket snällt virus!

Med tanke på att det sprids duktigt fortfarande i länder med 50-60-70-80% och är såpass farligt smittsamt (delta) så kvarstår ändå fakta:

Varför är det så lugnt i Vietnam och Sydafrika? Visst, viruset är till viss del sösongsbundet men inte alls som influensan.

Det har visat sig sprida sig väl i tropiskt klimat också, så ännu ett resonemang som faller.

Varför sprids smittan mest där vaccinationen är som högst? Hänvisar till studien från Harvard där bland annat de mest vaccinerade staterna i USA har mest smitta. Även London och Israel är med bland många andra.

Genombrottsinfektion?
Sure, då erkänner du indirekt att det där jävla vaccinet är helt värdelöst.

Ovaccinerade som sprider smitta till övriga 90% på dessa ställen? Give me a break. Inte ens vetenskapligt möjligt.
Citera
2021-10-25, 14:37
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Varför är det så lugnt i Vietnam och Sydafrika? Visst, viruset är till viss del sösongsbundet men inte alls som influensan.

Jo. Skillnaden är att viruset sprids på sommaren också fast i mindre omfattning.

Citat:
Det har visat sig sprida sig väl i tropiskt klimat också, så ännu ett resonemang som faller.

Uppenbarligen inte lika bra.

Citat:
Varför sprids smittan mest där vaccinationen är som högst? Hänvisar till studien från Harvard där bland annat de mest vaccinerade staterna i USA har mest smitta. Även London och Israel är med bland många andra.

Det gör inte det. De mest vaccinerade länderna är UAE, Portugal, Kuba, Chile och Spanien. USA, UK ligger på ungefär I-landsgenomsnittet.
Citera
2021-10-25, 15:03
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har FHM presenterat någon tidsplan för när alla ska få sin tredje spruta?

Har hört från bekanta att man i vissa län redan nu kan boka sin tredje spruta, men här i Stockholm där jag bor verkar det inte vara möjligt. Har varit inne och letat på Folkhälsomyndighetens sida, för ytterligare information med hittar ingenting matnyttigt.

Tycker det är konstigt då vaccinationsskyddet bara varar i 6 månader och många, inte minst äldre har fått sina sprutor för rätt länge sen nu. Undrar egentligen vilket skydd de äldre har. Men vartefter dagar och veckor går är det ju även många i arbetsför ålder som inte heller har något skydd och då blir man ju orolig för vad som kan hända när fler och fler övergår till att mötas fysiskt.

Förklara för mig hur du kan säga att skyddet bara varar 6 månader när studier säger att du har runt 50 % kvar efter den tiden? Åtminstone Pfizer är fortfarande i paritet med dom årliga influensavaccinen efter 6 månader och 50 % är inte samma sak som 0 i min värld.

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/pfizerbiontech-covid-19-vaccine-effectiveness-drops-after-6-months-study-2021-10-04/

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)02183-8/fulltext
Citera
2021-10-25, 15:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du menar att medelklassen har rätt att behandla de här människorna sämre, för att de har någon nedärvd defekt?
Det är ingen som behandlar dem illa. De behandlar sig själva illa genom sina fantasier kring hästmaskmedel och genmanipulerande vacciner mot en vad de tror är en mild förkylning.

Så ansvaret ligger på dem som på alla människor. Man får ta konsekvenserna av sina beslut.
Citera
2021-10-25, 15:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Förklara för mig hur du kan säga att skyddet bara varar 6 månader när studier säger att du har runt 50 % kvar efter den tiden? Åtminstone Pfizer är fortfarande i paritet med dom årliga influensavaccinen efter 6 månader och 50 % är inte samma sak som 0 i min värld.

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/pfizerbiontech-covid-19-vaccine-effectiveness-drops-after-6-months-study-2021-10-04/

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)02183-8/fulltext

De studier jag har läst har kommit fram till helt andra slutsatser.
https://news.upday.com/sv/ny-studie-effekten-fran-pfizers-coronavaccin-avtar-efter-ett-halvar/

Jag kan inte dra någon annan slutsats än att man borde ta en booster-shot 6 månader efter den andra dosen. Drar du någon annan slutsats?
Citera
2021-10-25, 15:32
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Viruset binder till luktcellerna Neuropilin1 och dödar dem.
Svårt hitta källa som säger det du säger som du säger det. Nån särskild, pålitlig, kalla du vill lyfta fram? Att neuropilin diskuteras i samband med sars-cov-2 är uppenbart, men är det verkligen så definitivt som du formulerar det, eller överdriver och förenklar du kanske lite väl mycket? Orkar inte läsa igenom hela nätet själv, så vad bygger du ditt påstående på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in