2021-10-25, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Budskapet har ju varit att skydda riskgrupperna, och låta viruset bränna igenom övriga befolkningen i lagom hastighet. Med en sådant budskap, så är det naturligtvis svårt att uppfatta viruset som farligt. Man inser inte att någon kan vara så enormt hänsynslös, att man låter ett farligt virus spridas, utan att ens försöka stoppa spridningen.

Naturligtvis innebär Folkhälsomyndighetens budskap att många svenskar betraktar viruset som harmlöst. Det visar sig i form av att Sverige har lägre vaccinationstäckning än grannländerna. Hanteringen av epidemin, liksom vaccineringen, misslyckades redan från början.

Ja. Och det är en katastrof som Folkhälsomyndigheten har välkomnat.

Jag får intrycket av att Anders Tegnell är den mest ondskefulla person man kan tänka sig. Hela genom den epidemin-hantering har jag varit äcklad av Anders Tegnell.

Nu är ju detta ingen tävling, men om det var det, så är det ingen sprint, utan ett ultra-marathon. Tycker vi ska vänta några år med att summera detta, då både viruset och vaccinen är nya.

Jag tror inte att detta virus är så unikt farligt jämförelsevis. T.ex mot influenza. Det är nytt och det fick en snabb spridning p.ga våran livsstil. De flesta i våran del av världen är enormt bortskämda och priviligerade. Vi är oerhört förskonade från det mesta, och är du hyffsat ung idag, så har du levt hela dit liv i en ekonomisk högkonjuktur och är ganska curlad. Det tror jag påverkar graden av hysteri.
Citera
2021-10-25, 07:15
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ja, det tror jag också. Men det framgår ju inte när man bara skriver att 76% av alla obducerade som dött med Covid uppvisar hjärnskador. Kan tänka mig att det går att upptäcka hjärnskador i alla grupper som dött med låg syresättning. Om du tar en grupp, där samtliga utsatts för våld mot huvudet, så är nog siffran hög.

Ja men jag tror att de tog hänsyn till det när de gjorde studien.
Citera
2021-10-25, 07:28
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tydligen är det inte luktnervcellerna själva som angrips eftersom dessa saknar de ACE2-receptorer som viruset typiskt binder till. Istället är det troligtvis celler i omgivande vävnad, där dessa receptorer finns, som påverkas. Och man kan tydligen träna upp luktsinnet igen. Precis som att man kan behöva träna upp konditionen igen istället för att bara sitta och gnälla över att man tappat flåset.

Viruset binder till luktcellerna Neuropilin1 och dödar dem.
Citera
2021-10-25, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag tror socioekonomin spelar en stor roll. Att det var 10x högre antikroppsnivåer bland folk i utsatta områden tidigt i pandemin, en "svårnådd" grupp för vaccinationer med mera. Att leva i egna bubblor och i mikrosamhällen i samhället gör att de får en extra hög smittspridning både inom sina mikrosamhällen, men som får extra skjuts ut i det vanliga samhället via de serviceyrken som de ofta har.

Norge och Finland ser inte ut på samma sätt. Vården exploateras inte som integrationsmotor i våra grannländer i den utsträckning den gör i Sverige, utan där satsar man mer på språk och utbildning innan man börjar arbeta. Medborgarprov med språkkrav och kunskap om samhället. Icke så i Sverige.
Visst, det finns säkert stora skillnader i vårdkvalitet och integration, men den jämförelsen håller inte särskilt bra om man slänger in utomnordiska länder. Exempelvis Tyskland.

Man kan inte heller skylla på restriktioner, eftersom vi hade mycket hårdare såna än Finland under andra vågen (70% respektive 53% i Oxford Stringency Index). Finland klarade sig ändå.

Det enda som jag tycker håller för en internationell jämförelse är geografiska skillnader. Alltså att vissa länders bebyggelse utgör mer intensiva "nätverk" än andras. Virus sprids över nätverk av olika populationer. Länder med svaga/glesa nätverk är de de som klarar sig mycket bättre.

Som man ser på den här kartan har Sverige mycket kortare tidsavstånd mellan sina städer. Våra städer har också i snitt tre kopplingar till andra städer:

https://i.redd.it/mo7kgnn0rxu71.jpg

Danmarks städer har nästan aldrig mer än två kopplingar till andra städer. Köpenhamn har bara en enda koppling, och den är på så stort avstånd att Köpenhamn i princip är en egen ö skiljd från övriga Danmarks städer. Ålborg har också bara en koppling till en småstad.

Norge och Finlands städer ligger så glest att varje stad är som en egen ö, där arbetsmarknaden bor i samma stad, eller på landsbygden runt staden.
Citera
2021-10-25, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Skribenten "Cancerogen" kanske fick det härifrån?

Citat från Sveriges Television, 24:e oktober 2021:[indent]
300 000 har fått nedsatt luktsinne

Ungefär 300 000 svenskar beräknas ha fått nedsatt luktsinne efter att ha smittats med covid-19.
Låter ju mest som en myt att det är just så många som 300.000 men visst många kanske har fått tillfälliga nedsättningar av luktsinnet men knappast långvariga.

Sen tror jag att många inbillar sig att derans luktsinne har förändrats just för allt prat om att det skulle ske vid convid.
Citera
2021-10-25, 08:30
Medlem
arbetets avatar
Om ni har möjlighet gå och vaccinera er mot influensan i år även om ni inte brukar göra det. Jag misstänkt länge att den kommer att slå hårt denna säsong. Min anekdot från det är då jag fick en mycket kraftig immunreaktion av virus och blev rejält sjuk i 24h. Hursomhelst, den säsongen var influensan svår också och där jag jobbade blev många väldigt sjuka. En hamnade på sjukhus med lunginflammation t.o.m. Där gick jag omkring och visslade och mådde så bra att de började titta snett på mig. Då kom jag helt plötsligt på att jag hade vaccinerat mig. Så även om influensavaccinet inte är hundraprocentigt verkar det ha hjälpt den gången och jag tror att det funkar likadant som med COVID19-vaccinerna. Du får åtminstone skydd mot kraftig influensa och hör du till riskgrupperna är det gratis:
Influensavaccination 2021-2022
Har du ökad risk att bli allvarligt sjuk av en influensainfektion? Då får du vaccinera dig kostnadsfritt i Stockholms län från och med tisdag 9 november 2021 till och med den 28 februari 2022.

Från och med måndagen den 6 december kan alla som vill, vaccinera sig. Om du inte har en ökad risk för att bli allvarligt sjuk i en influensainfektion, får du betala för din vaccination.
https://www.1177.se/behandling--hjalpmedel/vaccinationer/vaccination-mot-influensa/

Folkhälsomyndigheten: De bör vaccinera sig mot influensan
Influensasäsongen väntas slå hårt

Det finns nu en farhåga att vinterns säsonginfluensa blir värre än vanligt. Mia Brytting, enhetschef på enheten för laborativ virus och vaccinövervak vid Folkhälsomyndigheten berättar vilka som bör ta vaccinet.
https://www.tv4.se/artikel/7IQBqgaG7B3HwWSDT6gMCH/folkhaelsomyndigheten-de-behoever-vaccinera-sig-mot-influensa

Jag vill särskilt trycka på de som haft COVID19 av lite kraftigare slag och kanske t.o.m. legat på sjukhus. Det är nog ingen höjdare att dra på sig influensa då tror jag. Fattar inte varför de inte är med i riskgruppsbedömningen. Nu brukar de dock vara ganska givmilda med influensavaccinet så det går säkert att prata till sig en gratis vaccination om man dyker på sin vårdcentral och säger att man varit sjuk i COVID19 tidigare.
Citera
2021-10-25, 08:46
Medlem
arbetets avatar
Jepp, så är det! (video):

People vaccinated against Covid-19 less likely to die from any cause, study finds
People who got Covid-19 vaccines were not only less likely to die from the virus, but they were less likely to die from any cause over the following months, researchers reported Friday.
https://edition.cnn.com/2021/10/22/health/covid-vaccines-death-rates/index.html

Citera
2021-10-25, 08:59
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Om ni har möjlighet gå och vaccinera er mot influensan i år även om ni inte brukar göra det. Jag misstänkt länge att den kommer att slå hårt denna säsong. Min anekdot från det är då jag fick en mycket kraftig immunreaktion av virus och blev rejält sjuk i 24h. Hursomhelst, den säsongen var influensan svår också och där jag jobbade blev många väldigt sjuka. En hamnade på sjukhus med lunginflammation t.o.m. Där gick jag omkring och visslade och mådde så bra att de började titta snett på mig. Då kom jag helt plötsligt på att jag hade vaccinerat mig. Så även om influensavaccinet inte är hundraprocentigt verkar det ha hjälpt den gången och jag tror att det funkar likadant som med COVID19-vaccinerna. Du får åtminstone skydd mot kraftig influensa och hör du till riskgrupperna är det gratis:

Hur kom det sig att du vaccinerade dig? Tillhör du en riskgrupp?

Om man inte är väldigt skör ser jag ingen poäng med att vaccinera sig mot influensa. Vad spelar det för roll om man med några års mellanrum blir sjuk? Är inte hela världen.

Jag är 40+ och har aldrig varit sjuk i influensa mer än en 5-6 dagar eller så med ordentliga symptom. Visst det är lite småjobbigt, lite feber och man hostar, men inte fasen är det någonting som är värt börja grubbla i förväg över och ta vaccin. Blir man sjuk så blir man sjuk. Inte mer med det. Man kan inte gå och oroa sig för allting här i världen.
Citera
2021-10-25, 09:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stryp-Enok
Hur kom det sig att du vaccinerade dig? Tillhör du en riskgrupp?

Om man inte är väldigt skör ser jag ingen poäng med att vaccinera sig mot influensa. Vad spelar det för roll om man med några års mellanrum blir sjuk? Är inte hela världen.

Jag är 40+ och har aldrig varit sjuk i influensa mer än en 5-6 dagar eller så med ordentliga symptom. Visst det är lite småjobbigt, lite feber och man hostar, men inte fasen är det någonting som är värt börja grubbla i förväg över och ta vaccin. Blir man sjuk så blir man sjuk. Inte mer med det. Man kan inte gå och oroa sig för allting här i världen.
Jo, och sedan jag började har jag aldrig varit sjuk i influensa. I tjugo år har jag sluppit eländet.

Att vaccinera sig är liksom ingen ansträngning och gratis för de i riskgrupper.
Citera
2021-10-25, 09:04
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Citat:
Jo, och sedan jag började har jag aldrig varit sjuk i influensa. I tjugo år har jag sluppit eländet.

Att vaccinera sig är liksom ingen ansträngning och gratis för de i riskgrupper.

Ok du tillhör en riskgrupp alltså. Ja då kan jag förstå det hela.
Citera
2021-10-25, 09:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stryp-Enok
Ok du tillhör en riskgrupp alltså. Ja då kan jag förstå det hela.
Formellt så. Men annars är jag hälsan själv och har mycket god fysik.

Och oroar mig inte det minsta ens för COVID19. Jag tycker bara det är skönt att slippa ligga sjuk.
Citera
2021-10-25, 09:06
Medlem
Citat:
Som i Iran då:

Excess deaths associated with the Iranian COVID-19 epidemic: A province-level analysis

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8208896/

Eller som i Brasilien fram till i sommar ungefär när vaccinering äntligen började ta effekt trots Bolsonaros motstånd.

Du kan få fler exempel på länder och regioner som inte har uppnått något som ens liknar flockimmunitet genom att låta smittan sprida sig.

Ni är för f*n stolpskott hela bunten ni anti-vaxxare!

Antivaxxare? Du läser alltså inte ens inlägget innan du svarar? Menar du kanske att Iran har vaccinerat alla i riskgrupp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in