2021-10-25, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rozty
Man känner sig så dum bara, annat om det hade vart ett ord man inte kan. Nu var ju svaret precis där..

På tal om detta tröttnar jag på alla boomers på FB, Twitter och andra härliga kommentarsfält. De diskuterar ORD, "är detta ett HÖGSKOLEPROV?!". Ja det är? Om du är 60 bast så är det ganska sannolikt att du kan alla orden som kommer på HP, det är ju inget konstigt, ordförrådet byggs ju med åren. Och dom är ju knappast målgruppen för HP för den delen. Skulle vilja se dessa personer skriva ett kvantpass, eller läsa en krånglig LÄStext på åtta minuter. Dessutom sitter dom och slösvarar i ett QUIZ på Aftonbladet, på provet har du 18 sekunder/ord. Gillar också att varje år är det "lättaste orden någonsin"

Ja du har helt rätt. Är själv runt 40 och klickar ledigt i alla rätt på Aftonbladets ordtest. Men för 20 år sedan när jag själv skrev HSP vid två tillfällen så hade jag ca 50-60% rätt på orddelen (skrev 1.3 och 1.7). Förklaringen är såklart ett dubbelt så långt liv och massor av mer kunskap.
Citera
2021-10-25, 07:22
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Ja du har helt rätt. Är själv runt 40 och klickar ledigt i alla rätt på Aftonbladets ordtest. Men för 20 år sedan när jag själv skrev HSP vid två tillfällen så hade jag ca 50-60% rätt på orddelen (skrev 1.3 och 1.7). Förklaringen är såklart ett dubbelt så långt liv och massor av mer kunskap.

Fast på din tid var orden i stil med ”hämsko”, ”black om foten” och liknande, dvs ord som inte förekommer i vardagstal.

I gårdagens prov bestod orden av ”mellanting”, ”koffert” och andra ord, som verkligen lever i språket som det anstånds i vardagen idag.

Så visst har HP blivit lättare också. Jag är i din ålder och skrev också två ggr(1.5, 1.6). Men idag skulle jag lätt få 2.0 och det beror inte på att jag kan mer eller har blivit smartare.

HP har helt enkelt blivit åt helvete för lätt. Det går hand i hand med betygsinflationen misstänker jag..
Citera
2021-10-25, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Fast på din tid var orden i stil med ”hämsko”, ”black om foten” och liknande, dvs ord som inte förekommer i vardagstal.

I gårdagens prov bestod orden av ”mellanting”, ”koffert” och andra ord, som verkligen lever i språket som det anstånds i vardagen idag.

Så visst har HP blivit lättare också. Jag är i din ålder och skrev också två ggr(1.5, 1.6). Men idag skulle jag lätt få 2.0 och det beror inte på att jag kan mer eller har blivit smartare.

HP har helt enkelt blivit åt helvete för lätt. Det går hand i hand med betygsinflationen misstänker jag..

Hmm, ok. Men även om så är fallet så spelar det mindre roll tack vare normeringen av betygsskalan
Citera
2021-10-25, 07:53
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Hmm, ok. Men även om så är fallet så spelar det mindre roll tack vare normeringen av betygsskalan

Sant! Det korrekta argumentet varför jag skulle få 2.0 idag, är förstås att den nya generationen är korkad i jämförelse med vår generation. Det är faktiskt så enkelt.

Men så fort vi uttalar oss så dyker det upp en NPC-finnig gamer-incel som bara måste häva ur sig: BOOMER!!!
Patetiskt! Det var bättre förr!
Senast redigerad av TupolevTu-144 2021-10-25 kl. 07:56.
Citera
2021-10-25, 09:30
Medlem
Någon som minns/vet typ hur lång tid det tar för hpakademin/allakando att skapa beskrivningar till uppgifterna? Och om dom börjar från första provpasset? https://www.allakando.se/hogskolepro...ogskoleprovet/
Citera
2021-10-25, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144

Nej det är inte lättare, det är lika svårt nu som då.

https://www.umu.se/institutionen-for.../efter-provet/
Citera
2021-10-25, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paratax
Någon som minns/vet typ hur lång tid det tar för hpakademin/allakando att skapa beskrivningar till uppgifterna? Och om dom börjar från första provpasset? https://www.allakando.se/hogskolepro...ogskoleprovet/

Idag efter lunch släpper UHR provfrågorna. Så då är det bara att jämföra med facit.
Citera
2021-10-25, 10:51
Medlem
JoeBonnanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetps
Idag efter lunch släpper UHR provfrågorna. Så då är det bara att jämföra med facit.

Var det inte på onsdag dem skulle göra det?
Citera
2021-10-25, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBonnano
Var det inte på onsdag dem skulle göra det?

Idag efter lunch släpps provfrågorna. På onsdag efter lunch släpps facit på frågorna. Men HPAkademkin/Allakando har ju redan släppts ett facit som man kan jämföra redan nu med.
Citera
2021-10-25, 11:07
Medlem
JoeBonnanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetps
Idag efter lunch släpps provfrågorna. På onsdag efter lunch släpps facit på frågorna. Men HPAkademkin/Allakando har ju redan släppts ett facit som man kan jämföra redan nu med.

Okej super!
Citera
2021-10-25, 12:01
Medlem
Zlatan.s avatar
Upp med frågorna nu
Citera
2021-10-25, 12:20
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatan.