Citat:
Ursprungligen postat av
Iknowafewthings
Att du redan har varit i kontakt med en person som du vill få förordnad är även det problematiskt, denne ska normalt tacka nej till uppdraget om en förfrågan kommer från domstolen. Man kan inte ses som opartisk om man har utrett en fråga i ärendet för en parts räkning innan förordnandet. Risken är att ett skifte får göras om ifall det kommer fram.
Det visste jag inte. Personen arbetar på en av våra större juridiska byråer och har mycket god renommé. Jag har ej uttryckligen frågat om denna vill vara boutredningsman. Däremot har denne sagt jag behöver en boutredningsman (Klart han kan mena någon annan, än han självt). Sedan är det betydligt mera fuffens i ärendet. Så detta med namnteckningen kommer i skymundan.
Citat:
Ursprungligen postat av
JymdKjam
Hur ska du få ut den? Banker lämnar endast ut information till en boutredningsman. Inte till anhöriga/dödsbodelägare, tyvärr.
Korrekt är detta, under särskilda förutsättningar. Vilket jag kunde föra fram i mitt enskilda fall:
Jag har fått mera information i ärendet genom att be Finansinspektionen om hjälp. Banken har hela tiden sagt att jag ej kunnat få hjälp av de. Däremot efter diskussion med Finansinspektionen gick det vägen. Särskilda förutsättningar = misstankarna i fallet.
Jag är rent sagt väldigt förvånad över vad som framkommit efter mina undersökningar.