2021-10-25, 09:03
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Okej tack för svaret.

Jag undrar också om en arvsförrättare gör bodelningen. Kommer personen som misstänks gjort en urkundsförfalskning bli polisanmäld?

Jag har kontaktat en arvsförrättare (jurist inom familjejuridik) som gett inledande råd och undersökt namnteckningen. Jag undrar om det automatiskt blir så att personen som misstänkts gjort urkundsförfalskningen bli polisanmäld? Jag tänker att Tingsrätten eller motsvarande kommer bli inblandad och då är de skyldiga att upprätta en polisanmälan. Eller om arvsförrättaren blir skyldig att kontakta polisen som upprättar en polisanmälan rörande misstanke om urkundsförfalskning.

Jag hade inte räknat med det om det inte är uppenbart. En boutredningsman ska vara opartisk och att en part i ärendet hävdar att det har skett en urkundsförfalskning är inte tillräckligt för att sätta opartiskheten ur spel. Det är ingenting som hindrar att du själv gör en polisanmälan.

Att du redan har varit i kontakt med en person som du vill få förordnad är även det problematiskt, denne ska normalt tacka nej till uppdraget om en förfrågan kommer från domstolen. Man kan inte ses som opartisk om man har utrett en fråga i ärendet för en parts räkning innan förordnandet. Risken är att ett skifte får göras om ifall det kommer fram.
Citera
2021-11-04, 14:42
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Att du redan har varit i kontakt med en person som du vill få förordnad är även det problematiskt, denne ska normalt tacka nej till uppdraget om en förfrågan kommer från domstolen. Man kan inte ses som opartisk om man har utrett en fråga i ärendet för en parts räkning innan förordnandet. Risken är att ett skifte får göras om ifall det kommer fram.

Det visste jag inte. Personen arbetar på en av våra större juridiska byråer och har mycket god renommé. Jag har ej uttryckligen frågat om denna vill vara boutredningsman. Däremot har denne sagt jag behöver en boutredningsman (Klart han kan mena någon annan, än han självt). Sedan är det betydligt mera fuffens i ärendet. Så detta med namnteckningen kommer i skymundan.

Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Hur ska du få ut den? Banker lämnar endast ut information till en boutredningsman. Inte till anhöriga/dödsbodelägare, tyvärr.

Korrekt är detta, under särskilda förutsättningar. Vilket jag kunde föra fram i mitt enskilda fall:
Jag har fått mera information i ärendet genom att be Finansinspektionen om hjälp. Banken har hela tiden sagt att jag ej kunnat få hjälp av de. Däremot efter diskussion med Finansinspektionen gick det vägen. Särskilda förutsättningar = misstankarna i fallet.

Jag är rent sagt väldigt förvånad över vad som framkommit efter mina undersökningar.
Senast redigerad av Hegamon 2021-11-04 kl. 14:58.
Citera
2021-11-12, 23:00
Medlem
Hegamons avatar
Nu behövs en boutredningsman.
Ska en jurist hjälpa mig söka en boutredningsman?
Ska en jurist företräda mig i processen när en boutredningsman utsetts?
Citera
2021-11-16, 01:43
Medlem
Elvislever241s avatar
För- och nackdelar med en boutredningsman
Fördelar
Tvingar fram ett beslut och dödsboet kan avvecklas.
Situationen bedöms av en skicklig och kunnig jurist eller advokat.
Resultatet blir försvarligt och oftast godtagbart.

Nackdelar
Det kan bli dyrt och kostsamt att anlita sådan jurist eller advokat.
[u]Den som gör ansökan kan bli betalningsskyldig ifall dödsboets tillgångar inte räcker till betalning.[u]
Det är inte lämpligt att en boutredningsman utses i dödsbon med få tillgångar.
källa
lavendla.se/juridik/familjeratt/bodelning/boutredningsman/

Det är tingsrättens uppdrag att utse en bodelningsman, som oftast är en advokat eller jurist.
För den sökande finns dock möjligheten att föreslå någon som är villig att ta sig an uppdraget och då väljer tingsrätten den personen som boutredningsman.
Citera
2021-11-17, 12:52
Medlem
Elvislever241s avatar
Du ska naturligtvis bestrida om du vill starta denna långsamma kvarn av juridiskt malande frågan är hur många kronor är arvet på och om du tjänar eller förlorar på att ligga i tvist om det drar ut på tiden Familjens Jurist rekommenderar jag inte har varit på 1 möte och ringt dom 2 gånger
Korta samtal på 10 minuter debiteras timpris 1 950kr med dom sedan jag anlitade dom för 9 månader sedan och fakturan dödsboets skuld tickar fortfarande är nu på ca 45 000
Ska tilläggas att vi är 4 till i dödsboet vet ej hur mycket dom använt sig av juristen
Senast redigerad av Elvislever241 2021-11-17 kl. 12:54.
Citera
2021-11-18, 01:12
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvislever241
Du ska naturligtvis bestrida om du vill starta denna långsamma kvarn av juridiskt malande frågan är hur många kronor är arvet på och om du tjänar eller förlorar på att ligga i tvist om det drar ut på tiden Familjens Jurist rekommenderar jag inte har varit på 1 möte och ringt dom 2 gånger
Korta samtal på 10 minuter debiteras timpris 1 950kr med dom sedan jag anlitade dom för 9 månader sedan och fakturan dödsboets skuld tickar fortfarande är nu på ca 45 000
Ska tilläggas att vi är 4 till i dödsboet vet ej hur mycket dom använt sig av juristen

Juristen jag kontaktat har svarat han ej kan vara boutredningsman. Men nu ligger snart en ansökan om boutredningsman hos tingsrätten. Jag vet inte hur mycket arvet är på. Kostnad jag fått preliminärt är ungefärligt det du anger 45000 kr.

Min erfarenhet av annan juridisk byrå är att de bara debiterat 30 min och 1000 kr. Vilket jag tycker varit rimligt. Jag vill ligga i tvist. Jag vill betala pengar för det. Jag kommer gå pluss genom detta handlandet. För att ej tala om den moraliska aspekten - rätt ska vara rätt.
Citera
2021-11-18, 03:25
Medlem
Elvislever241s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Juristen jag kontaktat har svarat han ej kan vara boutredningsman. Men nu ligger snart en ansökan om boutredningsman hos tingsrätten. Jag vet inte hur mycket arvet är på. Kostnad jag fått preliminärt är ungefärligt det du anger 45000 kr.

Min erfarenhet av annan juridisk byrå är att de bara debiterat 30 min och 1000 kr. Vilket jag tycker varit rimligt. Jag vill ligga i tvist. Jag vill betala pengar för det. Jag kommer gå pluss genom detta handlandet. För att ej tala om den moraliska aspekten - rätt ska vara rätt.
Jag kan bara önska dig lycka till
Har det senaste året avvecklat min familjegård och sett egendom gå för en spottstyver några exempel bil som kostade 60 000kr såldes för 3000kr. släpkärran 500 husvagnen för 200 000 såldes för 10
vapen med ett värde på över 50 000 kr har polisen löst in och kasserat till en ersättning av 0 kr
Citera
2021-11-22, 16:42
Medlem
Hegamons avatar
Nu är ansökan inne för en boutredningsman samt tillfrågat en jurist om han kan företräda mig.

Jag har fått prisuppgifter från ca 50 000 kr till 500 000 kr på vad en boutredningsman kan kosta. Jag personligen vet ej riktigt hur mycket arbete det är i detta fallet. Preliminärt fick jag runt 50 000 kr för kostanden av en boutredningsman i detta fallet uppskattat. Men så finns det saker i ärendet som inte framkommit än. Så arbetsbördan kan bli dubbelt så mycket för boutredningsmannen istället för inledande 50 000 kr. Jag räknar på att räkningen blir ca 100 000 kr för denna utredningen.

Pengar finns i boet. Men det får ju inte kosta 500 000 kr får då blir det nog inte så bra. Jag har själv ansökt om boutredningsmannen och blir ifall dödsboet inte kan täcka upp för boutredningsmannens kostnad, personligen skyldig att betala resterande kostnad ur egen ficka.

Ena dödsbodelägaren vill inte samarbeta med mig. Den andra är pank men är på min sida.
Citera
2021-11-24, 16:18
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Jag hade inte räknat med det om det inte är uppenbart. En boutredningsman ska vara opartisk och att en part i ärendet hävdar att det har skett en urkundsförfalskning är inte tillräckligt för att sätta opartiskheten ur spel. Det är ingenting som hindrar att du själv gör en polisanmälan.

Frågan är vad jag vinner på att polisanmäla personen för urkundsförfalskning? Utöver min påstådda urkundsförfalskning verkar det finnas flera oegentligheter. Det finns sammanlagt tre olika punkter som jag tror är brott. Urkundsförfalskning är ett, men så finns det två till.

Vad är poängen med att polisanmäla personen? Jag är inte så intresserad att personen ska hamna i fängelse, få fotboja eller bli straffad. Enbart intresserad av att pengahanteringen i samband med arvet blir rätt.
Citera
2021-12-01, 17:51
Medlem
Hegamons avatar
Nu ligger ärendet hos tingsrätten och det finns snart en boutredningsman som tar över. Jag är något osäker på stegen härnäst. Jag tror att alla berörda parter kommer uppmanas ge sin syn på saken.

Två av dödsbodelägarna vägrar prata med mig. Den ena säger jag ska till psykolog. Den tredje är på min sida. Personligen har jag nolltolerans mot oegentligheter som berör pengar.
Citera
2021-12-31, 17:24
Medlem
Hegamons avatar
Fanskapet har förskingrat en väldigt massa pengar.
Citera
2021-12-31, 18:54
Medlem
Hegamons avatar
Totalt krig nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in