Citat:
Ursprungligen postat av
-GG
Man har väntat i flera säsonger på att Liverpool ska köra över United enkelt med flera mål, för alla har pratat om det och L har varit så mycket bättre i övrigt. Men det har inte riktigt skett. Förrän i går. Det var som om det var uppdämt i själva matchen mellan lagen.
Dock tror jag att City vinner ligan. De känns mer stabila och gnetiga. Liverpool har fortfarande skumma matcher mot sämre lag där man förlorar eller släpper in många mål.
Enig i den känslan. Liverpool har varit ett bättre lag i många år, men sällan har det synts i resultaten. Att Liverpool vann i våras med 4-2 handlade mycket om motivation, United hade inget att spela för. Klart surt för United att förlora då, men spelade ju liten roll i långa loppet. Igår, det var ett betydligt hårdare slag - både resultatmässigt och för resten av säsongen.
Sen ska det ju sägas: Om Bruno satt 1-0 i fjärde minuten, kunde vi fått en helt annan match. United var inte ofarliga, även om Liverpool var klart bättre var 4-0 ett lite smickrande resultat för Liverpool.
Jag återkommer till en annan käpphäst: Liverpool har i modern tid aldrig haft en så bra målvakt som Alisson. Han räddar sånt som andra målvakter släpper in och gör väldigt få misstag. Vi supportrar är så vana vid hans höga klass att vi tar det för givet. Igår räddade han ett par lägen där ingen hade kunnat kräva att han SKA ta de målen, men han bara tog dem. Den sortens ögonblick är det som avgör matcher. Hur många poäng per säsong räddar Alisson åt Liverpool? Hur många färre hade man haft med en sämre målvakt, en Mignolet eller Karius som ibland släpper billiga?
Ronaldos offsidemål kom visserligen vid ställningen 0-5, men där är det ju återigen små marginaler. Hans aktion för att ta sig in i banan och avslut är högsta klass. Tveklöst håller han fortfarande världsklass i vissa moment, även om han möjligen kostar mer än han tillför ibland.
Jag tror också det blir svårt för Liverpool. Jag är i och för sig alltid negativ till mitt lags chanser

Men dels har man en trupp som är känsligare för skador än Citys, dels har Liverpool normalt lite svårare att knäcka försvaren hos sämre lag än City.
Hoppas nu Keitas och Milners skador är lindriga. Annars kan det bli mittfältet som blir Liverpools skadehelvete i år... Elliot borta, Thiago borta, Milner och Naby nu, Fabinho med en småskada från Madrid, CuJo nyss tillbaka från skada...
I övrigt, oddsen på nästa United-manager just nu:
Citat:
Zinedine Zidane 3/1
Brendan Rodgers 4/1
Antonio Conte 5/1
Mauricio Pochettino 6/1
Erik ten Hag 10/1