2021-10-24, 21:41
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Fast har inte blivit någon ökning av spridningen trots slopade restriktioner.

Ehhh.

Jag svarade just en person som talade om den högsta smittan sedan maj.
Du menar att trots högsta smittan sedan maj, så har smittan inte ökat?
Citera
2021-10-24, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Budskapet har ju varit att skydda riskgrupperna, och låta viruset bränna igenom övriga befolkningen i lagom hastighet. Med en sådant budskap, så är det naturligtvis svårt att uppfatta viruset som farligt. Man inser inte att någon kan vara så enormt hänsynslös, att man låter ett farligt virus spridas, utan att ens försöka stoppa spridningen.

Naturligtvis innebär Folkhälsomyndighetens budskap att många svenskar betraktar viruset som harmlöst. Det visar sig i form av att Sverige har lägre vaccinationstäckning än grannländerna. Hanteringen av epidemin, liksom vaccineringen, misslyckades redan från början.

Ja. Och det är en katastrof som Folkhälsomyndigheten har välkomnat.

Jag får intrycket av att Anders Tegnell är den mest ondskefulla person man kan tänka sig. Hela genom den epidemin-hantering har jag varit äcklad av Anders Tegnell.

Sverige har lika hög täckning som grannländerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Ehhh.

Jag svarade just en person som talade om den högsta smittan sedan maj.
Du menar att trots högsta smittan sedan maj, så har smittan inte ökat?

Smittan har minskat lite de senaste 3-4 veckorna. Så någon topp ser vi inte just nu.
Citera
2021-10-24, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Samtidigt som de har otroligt lågt antal dödsfall.
Nånting gör våra nordiska grannar rätt eftersom dom har lägst CFR i hela världen i konkurrens med asiatiska länder med en annan kultur och kontroll av medborgare. Singapore och Hongkong, Japan och Korea. Kina litar jag inte på.
Tror att alla nordiska länder kommer att ha ungefär samma smittspridning per capita i längden men CFR är typ 10 ggr lägre i Norge, Danmark och Finland. Ja även Island.
Citera
2021-10-24, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Uppdatering av kumulativ överdödlighet sedan 1/1 2020, Our World in Data, 99 länder. Our World in data har nu uppdaterat modellen för överdödlighet och modellen inkluderar både medelvärdet för 2015-2019 och en predicerad överdödlighet. Det gör att alla siffror kastas om ganska mycket för många länder. Det sägs vara en mer exakt modell för överdödlighet.

Vissa länder har tillkommit och andra har tagits bort. Alltjämt har de Sydamerikanska länderna bland de högsta överdödlighetssiffrorna. Sverige på totalt 5,4 % ligger högre upp på denna lista än tidigare, plats 67 av de 99 länderna. En notering specifikt för Sverige är att avlidna utan datum lagts till.

Uppdatering av kumulativ överdödlighet sedan 1/1 2020, Our World in Data, 107 länder. Our World in data har nu uppdaterat modellen för överdödlighet och modellen inkluderar både medelvärdet för 2015-2019 och en predicerad överdödlighet. Det sägs vara en mer exakt modell för överdödlighet.

Alltjämt har de Sydamerikanska länderna bland de högsta överdödlighetssiffrorna. Sverige på totalt 5,4 % och plats 75 av de 107 länderna.

Noterbart är att överdödlighet har ökat ganska mycket i flera Europeiska länder framförallt de senaste veckorna. För augusti och september, och en bit in oktober, ligger Sverige på cirka 2,4%, Norge på 7%, Danmark på 8,3%, Finland på 8,6%. Motsvarande för Estland på 12,2%, Lettland på 13% och Litauen på 27% samt Nederländerna på 7,7% och UK på 13,3%.

Så det ser ut att överdödligheten kommer att öka en hel del under vinter och vår i Europa, även denna säsong.

Citera
2021-10-24, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Nånting gör våra nordiska grannar rätt eftersom dom har lägst CFR i hela världen i konkurrens med asiatiska länder med en annan kultur och kontroll av medborgare. Singapore och Hongkong, Japan och Korea. Kina litar jag inte på.
Tror att alla nordiska länder kommer att ha ungefär samma smittspridning per capita i längden men CFR är typ 10 ggr lägre i Norge, Danmark och Finland. Ja även Island.

Det beror till stor del att Sverige är ett betydligt mer segregerat samhälle. Homogena kulturer som är feodala eller har "staten som kejsare" samt utan stora socioekonomiska problem klarar sig i regel bäst. Speglas också i våldet i Sverige som ligger i topp numera.
Citera
2021-10-24, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Grannarnas CFR är bara låg för att de har mycket lägre mörkertal av fall än andra länder.

De har mycket mindre smittspridning, och smittan är mycket mer lokal än i Sverige. Då är det lättare att smittspåra, och få stopp på utbrotten. CFR blir låg, eftersom du räknat de flesta smittofallen.
Citera
2021-10-25, 00:03
Medlem
Citat:
Det beror till stor del att Sverige är ett betydligt mer segregerat samhälle. Homogena kulturer som är feodala eller har "staten som kejsare" samt utan stora socioekonomiska problem klarar sig i regel bäst. Speglas också i våldet i Sverige som ligger i topp numera.

Sverige har växande socioekonomiska problem av amerikansk modell det är uppenbart.
Vi har också haft en bias i vår testning mot vården som kraftigt påverkat representativitet. Därför har CFR sjunkit när vi testat ett bredare mer slumpmässigt urval av personer med förkylningssymptom.
Nu när vi smalnar av testningen kommer CFR troligen att visa ett falskt mått.

Övriga Norden och flera asiatiska länder har haft hårdare gränsregler vilket hållit smittan nere men man kan fråga sig om inte våra största strukturella problem finns inom äldrevården och antalet vårdplatser. Faktorer som påverkar CFR.
Citera
2021-10-25, 00:44
Medlem
Citat:
Jag tror man lurar sig själv genom att stirra för mycket på beteende och sociala skillnader. Jag tror det är mycket enklare än så.

Det enda som med säkerhet ser ut att ge en fördel är "att vara en ö". De verkar klara sig bättre, även när de får in covid.

Logiken säger då att också städer som är mer geografiskt/infrastrukturellt isolerade från andra städer borde klara sig bättre, eftersom de här städerna "är mer som öar".

Några av de industrialiserade länder som har längst mellan sina städer är Norge, Finland, Nya Zeeland och Australien. Även Danmarks tätorter är väsentligt mer "som öar" än Sverige tätorter. Här är en karta som visar skillnaderna i Norden:

https://i.redd.it/mo7kgnn0rxu71.jpg

Så om man tror på påståendet "att vara en ö är en fördel", så kan det nog förklara mer än bara utfallet för länder som är faktiska öar.
Citera
2021-10-25, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror man lurar sig själv genom att stirra för mycket på beteende och sociala skillnader. Jag tror det är mycket enklare än så.

Det enda som med säkerhet ser ut att ge en fördel är "att vara en ö". De verkar klara sig bättre, även när de får in covid.

Logiken säger då att också städer som är mer geografiskt/infrastrukturellt isolerade från andra städer borde klara sig bättre, eftersom de här städerna "är mer som öar".

Några av de industrialiserade länder som har längst mellan sina städer är Norge, Finland, Nya Zeeland och Australien. Även Danmarks tätorter är väsentligt mer "som öar" än Sverige tätorter. Här är en karta som visar skillnaderna i Norden:

https://i.redd.it/mo7kgnn0rxu71.jpg

Så om man tror på påståendet "att vara en ö är en fördel", så kan det nog förklara mer än bara utfallet för länder som är faktiska öar.

Jag tror socioekonomin spelar en stor roll. Att det var 10x högre antikroppsnivåer bland folk i utsatta områden tidigt i pandemin, en "svårnådd" grupp för vaccinationer med mera. Att leva i egna bubblor och i mikrosamhällen i samhället gör att de får en extra hög smittspridning både inom sina mikrosamhällen, men som får extra skjuts ut i det vanliga samhället via de serviceyrken som de ofta har.

Norge och Finland ser inte ut på samma sätt. Vården exploateras inte som integrationsmotor i våra grannländer i den utsträckning den gör i Sverige, utan där satsar man mer på språk och utbildning innan man börjar arbeta. Medborgarprov med språkkrav och kunskap om samhället. Icke så i Sverige.
Citera
2021-10-25, 04:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Skribenten "Cancerogen" kanske fick det härifrån?

Citat från Sveriges Television, 24:e oktober 2021:

300 000 har fått nedsatt luktsinne

Ungefär 300 000 svenskar beräknas ha fått nedsatt luktsinne efter att ha smittats med covid-19.

Det finns dock bara två lukt- och smakmottagningar i Sverige. Huddinges mottagning öppnade i september och är en välkommen avlastning för Lunds.
Är det någon som vet hur lukt- och smak-sinnena påverkas? Ifall det handlar om att nerverna påverkas, så är det ännu en indikator på att Kina-viruset är ett riktigt elakt virus.
Tydligen är det inte luktnervcellerna själva som angrips eftersom dessa saknar de ACE2-receptorer som viruset typiskt binder till. Istället är det troligtvis celler i omgivande vävnad, där dessa receptorer finns, som påverkas. Och man kan tydligen träna upp luktsinnet igen. Precis som att man kan behöva träna upp konditionen igen istället för att bara sitta och gnälla över att man tappat flåset.
Early in the pandemic, scientists feared that SARS-CoV-2 might be triggering smell loss by infecting these olfactory neurons and then making its way into the brain, where it might cause lasting damage. Further research revealed that these neurons lack the ACE2 receptors the virus uses to infect cells, but they are found on support cells in the nasal lining which interact with these neurons.
SMELL TRAINING

The good news is that various studies have suggested that for people whose olfactory perception has been damaged after a viral infection, repeated short-term exposure to smells can help them to recover. Smell loss charities recommend picking four scents that you enjoy or have a connection with, and actively sniffing them twice a day, spending around 20 seconds on each scent. Ideally, you should try and pick scents which represent the four categories of flowery, fruity, spicy and resinous – and you could either use essential oils or the actual substance they derive from.

For instance, if you chose lemon as one of your scents, you could use some grated lemon peel. While sniffing the substance, focus your thoughts on lemon and try to recall what your experience of lemon was.

It’s not an immediate fix, but over time this should help you to recover your lost sense of smell.
https://www.gavi.org/vaccineswork/why-covid-19-makes-you-lose-your-sense-smell-and-how-get-it-back
Citera
2021-10-25, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Klart det är en big deal om 300 000 tappat luktsinnet men vad har det med mitt inlägg att göra?
Min poäng var att sars-cov2 inte är värre när det gäller följdsjukdomar än andra virus.
Viruset är nytt och mänden infekterade gör såklart att det blir fler svåra biverkningar.

Vissa verkar tro att detta virus skulle vara något överjävligt unikt men det tror jag inte stämmer utan det handlar om mängden smittade och bristen på immunitet.

Samma mängd smittade med influensa A under samma tidsperiod hade gett ungefär samma resultat.

Så sluta nu och dryga dig och läs inläggen istället.

Detta glöms ofta i sammanhanget. Ett nytt virus har självklart ett övertag de första åren, då ingen har något försvar ännu. Möjligtvis att vi hade ett visst skydd, då det är ett Corona-virus, men det är väl inte klarlagt....? Det är lätt att då tro att det är ett väldigt unikt och farligt virus. Sanningen är nog att om t.ex Influenza A kom idag, och fick en lika snabb och kraftfull spridning, så hade det sett minst lika illa ut.

Nu vet vi ju inte ännu vad kineserna har hittat på med detta i labbet och hur framtiden ser ut, men att det skulle vara ett unikt farligt virus baserat på vad vi hittills har sett, är nog klart överdrivet.
Citera
2021-10-25, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Gissningsvis så har obducenter koll på bakgrundsfrekvensen av den typen av problem som diskuteras.

Ja, det tror jag också. Men det framgår ju inte när man bara skriver att 76% av alla obducerade som dött med Covid uppvisar hjärnskador. Kan tänka mig att det går att upptäcka hjärnskador i alla grupper som dött med låg syresättning. Om du tar en grupp, där samtliga utsatts för våld mot huvudet, så är nog siffran hög.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in