2021-10-24, 18:18
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Rysslands överdödlighet ligger på runt 750 000 för 2020 tom september 2021. Ligger på +50 000 per månad nu mot normal prognos och lär inte minska under vintern. Lär passera miljonen under vårvintern.

Ryssarna har ju rapporterat ca en tredjedel döda jämfört med överdödligheten hittills.

Om de fortsätter med samma underrapportering så hade det blivit 30000*3 = 90000 på en månad.

Den 28 oktober blir det lockdown i Moskva så vi får se om det kan få ner spridningen.
Citera
2021-10-24, 18:22
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Verksr dom om det är du som inte har läst den han säger nämligen följande
"En grov uppskattning ger då att cirka 15 000 svenskar skulle dö av covid-19 om vi inte gjorde något alls åt den. Det kan jämföras med den vanliga säsongsinfluensan, som smittar färre och dödar mellan 0 och 3 000 personer i Sverige varje år enligt Tom Britton"
Klart han menade per år även för convid.

Inte alls klart. Hade det varit klart hade det uttryckligen stått 15000/år.
Det gör det inte.
Citera
2021-10-24, 18:27
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Om du skulle lägga ner en procent av din tid med att leta efter skräckartiklar om covid till att göra samma sak med dom vanliga influensavirusen så skulle resutatet bli likadant om inte värre.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3559119/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4063221/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30610262/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3353809/

https://www.healthline.com/health/flu-complications#ear-infection

Varsågod att läsa lite om den vanliga influensa A, totalt livsfarlig med encephalitis och andra otrevliga följder.
Poängen är att det här viruset är inte unikt på något sätt och dessa komplikationer finns hos många virus men är väldigt sällsynta.

300000 människor i Sverige som inte känner skillnad på surströmming och jordgubbar.
Du har rätt. No big deal.

Citera
2021-10-24, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Inte alls klart. Hade det varit klart hade det uttryckligen stått 15000/år.
Det gör det inte.
Men varför jämför han då med influensa och säger per år om den? Statistiker brukar vara nogranna med att jämföra äpplen med äpplen iaf i teorin!
Sen säger han att convid verkar vara upp till fem gånger dödligare än influensa och influensa kunde 3000 dö av per år! Så det är alltså klart som korvsnus att du har fel, igen.
Citera
2021-10-24, 18:40
Medlem
Citat:
300000 människor i Sverige som inte känner skillnad på surströmming och jordgubbar.

Varifrån drog du 30000 människor ifrån. Din rxv?
Citera
2021-10-24, 18:42
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Långtidsskadorna från viruset verkar inte vara anekdotiska längre: https://www.nature.com/articles/s41593-021-00926-1

För många av vaccinmotståndarna är dödsfall det enda räknas ... åtminstone beträffande viruset. Beträffande vaccinerna så resonerar vaccinmotståndarna annorlunda. Då blir det genast viktigt att ta höjd för okända långsiktiga effekter.

Citat från artikeln:
A considerable proportion of patients, up to 84% of those with severe COVID-19, show neurological signs and symptoms including anosmia, epileptic seizures, strokes, loss of consciousness and confusion. Typically, COVID-19 can present with the clinical picture of encephalopathy2. Beyond 4 weeks after onset, the post-acute COVID-19 syndrome includes cognitive impairment and a range of psychiatric symptoms and may affect up to 76% of patients.
Jag är inte lika bra som du på att läsa och förstå dessa artiklar.

Hur är det med patienter som enbart har drabbats av lindrig Covid-19? Kan även dessa ha fått neurologiska skador? I så fall kan Covid-19 bli en katastrof för den långsiktiga folkhälsan. I så fall bör man åtala den galning som är ansvarig för strategin att låta viruset spridas, med förhoppningen att bygga upp immunitet genom infektion.
Citera
2021-10-24, 18:52
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Rysslands överdödlighet ligger på runt 750 000 för 2020 tom september 2021. Ligger på +50 000 per månad nu mot normal prognos och lär inte minska under vintern. Lär passera miljonen under vårvintern.
Citat:
Ursprungligen postat av humbug1986
Överdödligheten ökar samtidigt som vaccineringen ökar.

Är det konstigt? Ökad smittspridning, och ökat antal dödsfall, utlöser naturligtvis större vilja att vaccinera sig. Därmed uppstår ett samband mellan dödsfall och vaccinering.

Citat:
Connect the dots?

Jag har nu gjort det.
Citera
2021-10-24, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Precis, väldigt sällsynta när det rör influensa men jävligt vanliga när det rör covid. Men av någon anledning är det vaccinet som vi ska oroa oss för.
Hur många känner du som har långtidscovid?

Om det är vanligare än dödsfall så borde ju de flesta känna/känna till någon som har det.

Jag vet ett par stycken som avlidit (i kombination med hög ålder). Däremot har jag bara träffat en person med långtidscovid. Den personen var inte allvarligt handikappad, utan jobbade heltid men kände lite konstiga lukter ibland.
Citera
2021-10-24, 19:27
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:

Klart det är en big deal om 300 000 tappat luktsinnet men vad har det med mitt inlägg att göra?
Min poäng var att sars-cov2 inte är värre när det gäller följdsjukdomar än andra virus.
Viruset är nytt och mänden infekterade gör såklart att det blir fler svåra biverkningar.

Vissa verkar tro att detta virus skulle vara något överjävligt unikt men det tror jag inte stämmer utan det handlar om mängden smittade och bristen på immunitet.

Samma mängd smittade med influensa A under samma tidsperiod hade gett ungefär samma resultat.

Så sluta nu och dryga dig och läs inläggen istället.
Citera
2021-10-24, 19:30
Medlem
Citat:
Överdödligheten ökar samtidigt som vaccineringen ökar. Connect the dots?

Nej. Ryssland har låg vaccinationstäckning. Kopplingen är att covid är ett coronavirus. Sådana sprids ffa under vintern i tempererade områden. Syns i hela Europa och spridningen kommer bara öka och avta först under våren.
Citera
2021-10-24, 19:40
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Nej inte värre än influensa a tex titta på första länken. 42% upplevde neurologiska symptom och 9% allvarliga symptom.
Sluta nu vara hysterisk över varenda rapport du kommer över. Isf ska du/ni vara lika rädda för alla virus.

Men studien jag länkade visade inte bara neurologiska problem utan fysiska hjärnskador i 76% av obducerade kroppar.

https://www.nature.com/articles/s41593-021-00926-1
Citera
2021-10-24, 19:44
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Hur många känner du som har långtidscovid?

Om det är vanligare än dödsfall så borde ju de flesta känna/känna till någon som har det.

Jag vet ett par stycken som avlidit (i kombination med hög ålder). Däremot har jag bara träffat en person med långtidscovid. Den personen var inte allvarligt handikappad, utan jobbade heltid men kände lite konstiga lukter ibland.

Jag känner två som för närvarande har långtidscovid efter mer än ett år tillbaka och sen tre stycken till som haft det men som nu säger sig tillfrisknat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in