2021-10-20, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag har blivit tillsagd att jorden är en sfär, men den vetenskapliga nyfikenheten inom mig vill undersöka om dessa tillsägningar är sanna.
Undersök då vetenskapligt. Lycka till.
Citera
2021-10-20, 21:43
Medlem
Citat:
Enligt mig är frågeställningen hur en platt yta av en viss storlek yttrar sig för en människa som observerar inte en irrelevant frågeställning i trådens ämne. Tvärtom, den är högst relevant.
Men du tycker annorlunda, av någon anledning. Alla är vi olika.

Visar det sig att en platt yta skulle yttra sig ganska precis som vi ser vår verklighet, så kan du ta dina frågor om flygtider och hur magnetism fungerar på en platt jord, och granska "omöjligheterna" med dem på nytt.
För dem som håller fast vid verkligheten är frågan irrelevant. Flygtider finns där även om jorden visar sig vara platt. Det återstår bara att förklara hur det är möjligt, och jag har inte sett att du ens har försökt.

Citat:
Kanske är det precis som i fallet "vår värld ser ut som den skulle göra på en platt jord också!", där du tidigare trott att det varit en omöjlighet, och granska din i allra högsta grad lärda verklighetsuppfattning (där du aldrig under hela ditt liv ifrågasätt vad du lärt dig).
Hur vet du att jag aldrig ifrågasatte det jag lärde mig? Du har också lärt dig något, tror jag, och om du är en riktig FE har du tagit din information från dunkla YT -webbplatser online. Har du ifrågasatt något av det de har berättat för dig?

Citat:
Du måste förstå, jag har också blivit tillsagd att det minsann är vi som rör oss, och inte det vi ser röra sig ovanför oss. Jag har också blivit tillsagd att anledningen till att båtar försvinner som de gör vid horisonten, är för att jorden är en boll.
Jag har också blivit tillsagd att Antarktis är undersidan av den snurrande boll jag lever på.

Det som är så vansinnigt intressant är, att bara för att du inte valt att ifrågasätta dessa tillsägningar, så har alla som valt att göra det, automatiskt fel? Som att du vet att du bor på en snurrande boll, endast genom att du själv saknar en färdig förklaring till alla fenomen vi ser utifall jorden inte är den snurrande boll du blivit tillsagd den är.
Om vi ​​ska försöka vara lite konkreta här, så har jag själv sett att södern är i en viss riktning söder om ekvatorn. Jag har nog lärt mig det en gång, men jag har sett det själv med egna ögon, och det har också alla miljoner som bor söder om ekvatorn. Om vi ​​ska ta platt jord på allvar, måste vi ställa frågan hur det är möjligt att södern är i alla möjliga riktningar på en platt jord.

Citat:
Jag har inte svar på alla dina frågor kring hur allt fungerar på en teoretiskt platt jord, därför att på en teoretiskt platt jord finns det andra förklaringar än vad du och jag kan läsa om i en skolbok. Det lärs inte ut. Ingen säger till dig att tänka på någon annan förklaring än den du blir tillsagd är sann. Du har aldrig hört någon säga, eller tänkt själv, "okej, de säger att båten försvinner för att jorden är rund, men hur ska en platt jord då se ut?"
Innan jag börjar med de tankarna måste det först finnas information som visar att det finns åtminstone en liten möjlighet att jorden är platt, men allt vi kan observera är fel om jorden är platt och passar perfekt på en rund jord.

Citat:
Sen finns gott om teoretiskta förklaringar av människor som presenterar en annan världsbild än den du blivit tillsagd är sann. Kanske inte på alla dina funderingar, men varför skulle du kräva svar på alla frågor kring en verklighet du inte ens tror kan existera? Helt orimligt.
Kanske inte alla, men det finns några viktiga som man inte kan komma ifrån. Flygtider nämns. Midnattssolen i Antarktis är en annan. Det är så lätt för dig att säga att du inte har svar på alla mina frågor, men som sagt, någon kommer vi inte undan. Tror du att det är midnattssol i Antarktis? Om du tror på det måste det finnas en förklaring som passar till att jorden är platt. Vi vet att södern är en specifik riktning. Hur kan det stämma överens med en platt jord? Det finns några frågor som är så viktiga att du och andra platta inte bara kan vända bort er, utan du måste faktiskt ta ställning till dem, annars är denna diskussion meningslös.
Citera
2021-10-20, 21:46
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Hmm, nu är ju inte jorden rund, ty det skulle omöjliggöra vårt magnetiska fält runt jorden. En perfekt sfär har inte platta ändpoler som jorden har. Ekvatorns längd (snarare jordens omkrets) är ju inte lika väst-öst och nord-syd, ne-sv. Jordens omkrets kring ekvatorn är 40 075,02 km, medan jordens omkrets längst nord-syd är 40 007,86km. Skillnaden är grovt räknat 70km.
Och? En skillnad på 70 km gör inte jorden platt, Då skulle ekvatorn vara över 2000 mil längre än vad den är. Ingen har väl hävdat att jorden är perfekt rund utan att den är något tillplattad vid polerna är könt sedan länge.
Citat:
Du menar att du pekar på solen och gör ett antagande att det är vi som rör oss, och inte den? Den typen av mätningar?

Jösses var ordet.
Tror du på fullt allvar att det är så man mäter avstånd till himlakroppar?
Senast redigerad av Jonas1968 2021-10-20 kl. 21:49.
Citera
2021-10-21, 00:16
Medlem
Citat:
Gissar på att de är uppmätta på samma sätt som jordens alla hastigheter är uppmätta. Dvs inte alls.

Antaganden kan jag absolut tänka mig att det gjorts, dock. Antaganden som du inte är kapabel att se som antaganden, och istället ser som empiriska mätningar.

Uppmätta vinklar och spektra är empiriska mätningar.
Citera
2021-10-22, 15:54
Medlem
Citat:
Jag har blivit tillsagd att jorden är en sfär, men den vetenskapliga nyfikenheten inom mig vill undersöka om dessa tillsägningar är sanna.
Så trevligt att din vetenskapliga nyfikenhet vaknade och att du valde detta ämne, helt själv? Eller fick du hjälp av en annan känd forskare vid namn Eric?

När du väl har börjat, kan du inte titta på problemet med enhörningar? Finns de eller finns de inte? Vetenskapen hävdar att de inte existerar, men det kan ju vara en lögn.
Citera
2021-10-22, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Så trevligt att din vetenskapliga nyfikenhet vaknade och att du valde detta ämne, helt själv? Eller fick du hjälp av en annan känd forskare vid namn Eric?

När du väl har börjat, kan du inte titta på problemet med enhörningar? Finns de eller finns de inte? Vetenskapen hävdar att de inte existerar, men det kan ju vara en lögn.

Eller varför inte troll?

Eller kejsarpingviner, om inte sydpolen finns, kan pingvinerna finnas i så fall?
Citera
2021-10-22, 17:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Vi har ju funnit svarta svanar.
Citera
2021-10-22, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vi har ju funnit svarta svanar.

Vi har också funnit negrer i Afrika, men en färgmutation i fågelfjädrar renderar knappast flygande hästar som kan trolla med sina magiska horn.
Citera
2021-10-22, 19:16
Medlem
Citat:

Valde du ämnet "jorden är en snurrande boll", helt själv?

Hade din vetenskapliga nyfikenhet ens hunnit utvecklats i din hjärna när du först trodde jorden var en snurrande boll? (Obs, inget försök att håna dig, utan en seriös fråga som du kanske kan fundera över litegrann)
Citera
2021-10-22, 20:28
Medlem
Citat:
Valde du ämnet "jorden är en snurrande boll", helt själv?
Ja det gjorde jag. Anledningen till min kommentar är att alla argument från FE är en upprepning av vad Eric Dubay och andra har skrivit. Jag har inte upptäckt en enda originell tanke från någon av er som deltar i platt jord diskussionen på plattjordsidan. Det är därför jag tror att du är infekterad av Eric Dubays 200 bevis

Citat:
din vetenskapliga nyfikenhet ens hunnit utvecklats i din hjärna när du först trodde jorden var en snurrande boll? (Obs, inget försök att håna dig, utan en seriös fråga som du kanske kan fundera över litegrann)
Ingen aning, och jag förstår inte varför det är viktigt. Du är helt upphängd av att det du gör är att göra vetenskap på eget initiativ.

Du skriver:
"Om det visar sig att en plan yta skulle uttrycka sig precis som vi ser vår verklighet, kan du ta dina frågor om flygtider och hur magnetism fungerar på en plan jord, och undersöka" omöjligheterna "med dem igen."

Ser du hur dumt det här är?
Jag behöver inte undersöka omöjligheterna igen.
Om jorden är platt, går planen och använder lika mycket tid ändå, och det måste förklaras.

Detsamma gäller till exempel för midnattssolen i Antarktis. Om jorden är platt måste det förklaras hur detta är möjligt.
Jag har frågat gång på gång, men får aldrig svar. Från dig, minst av allt, för det verkar som att du bara sitter och är stolt över att du är tuff nog att säga att vi är fega, och därför behöver du inte krångla till så triviala frågor.

Enligt Gleason finns det inga svar på de frågor jag ställer, och då kan jorden inte vara platt.

Då säger någon: "Gleason är inte korrekt. Det finns ingen korrekt platt jordkarta. Neivel, men världen finns, och om det inte finns någon karta nu, måste det fortfarande vara möjligt att förklara de fenomen jag har beskrivit. Håller du inte med om att vi måste förhålla oss till verkligheten oavsett om jorden är platt eller rund.

Varför i hela världen ska vi tro att jorden är platt när sådana nyckelfrågor aldrig besvaras? Anledningen måste vara att det inte finns några svar.

.... vågar du inte heller ta utmaningen? Inte konstigt, men då kan du fortsätta berätta att vi är hjärntvättade, medan du tänker självständigt, om än med god hjälp av Eric Dubay.
Citera
2021-10-22, 22:12
Medlem
Citat:
Ja det gjorde jag. Anledningen till min kommentar är att alla argument från FE är en upprepning av vad Eric Dubay och andra har skrivit. Jag har inte upptäckt en enda originell tanke från någon av er som deltar i platt jord diskussionen på plattjordsidan. Det är därför jag tror att du är infekterad av Eric Dubays 200 bevis

Ingen aning, och jag förstår inte varför det är viktigt. Du är helt upphängd av att det du gör är att göra vetenskap på eget initiativ.

Du skriver:
"Om det visar sig att en plan yta skulle uttrycka sig precis som vi ser vår verklighet, kan du ta dina frågor om flygtider och hur magnetism fungerar på en plan jord, och undersöka" omöjligheterna "med dem igen."

Ser du hur dumt det här är?
Jag behöver inte undersöka omöjligheterna igen.
Om jorden är platt, går planen och använder lika mycket tid ändå, och det måste förklaras.

Detsamma gäller till exempel för midnattssolen i Antarktis. Om jorden är platt måste det förklaras hur detta är möjligt.
Jag har frågat gång på gång, men får aldrig svar. Från dig, minst av allt, för det verkar som att du bara sitter och är stolt över att du är tuff nog att säga att vi är fega, och därför behöver du inte krångla till så triviala frågor.

Enligt Gleason finns det inga svar på de frågor jag ställer, och då kan jorden inte vara platt.

Då säger någon: "Gleason är inte korrekt. Det finns ingen korrekt platt jordkarta. Neivel, men världen finns, och om det inte finns någon karta nu, måste det fortfarande vara möjligt att förklara de fenomen jag har beskrivit. Håller du inte med om att vi måste förhålla oss till verkligheten oavsett om jorden är platt eller rund.

Varför i hela världen ska vi tro att jorden är platt när sådana nyckelfrågor aldrig besvaras? Anledningen måste vara att det inte finns några svar.

.... vågar du inte heller ta utmaningen? Inte konstigt, men då kan du fortsätta berätta att vi är hjärntvättade, medan du tänker självständigt, om än med god hjälp av Eric Dubay.

Är du kapabel till att skriva ett inlägg utan försök att låta nedlåtande med flit?

Jag har ett väldigt enkelt svar till dig, enkelt att förstå, enkelt att acceptera. Och det lyder:
Bara för att jag trott mig se en lögn, så vet jag inte hela sanningen.

Väljer du att inte acceptera det, så har vi ingenting annat att diskutera, då du ställer orimliga krav på min uppfattning och min förmåga att förklara min hypotetiska verklighet.

Förstått?
Senast redigerad av Dendummasillen 2021-10-22 kl. 22:19.
Citera
2021-10-22, 22:31
Medlem
Citat:
Är du kapabel till att skriva ett inlägg utan försök att låta nedlåtande med flit?

Jag har ett väldigt enkelt svar till dig, enkelt att förstå, enkelt att acceptera. Och det lyder:
Bara för att jag trott mig se en lögn, så vet jag inte hela sanningen.

Väljer du att inte acceptera det, så har vi ingenting annat att diskutera, då du ställer orimliga krav på min uppfattning och min förmåga att förklara min hypotetiska verklighet.

Förstått?
Förlåt, men det är fruktansvärt irriterande att diskutera med någon som inte vill föra ett enda konkret argument.

Jag kanske inte har sett alla dina inlägg, men jag vet inte ens vad du menar är lögn!

Jag förväntar mig inte att du ska veta hela sanningen, men du måste veta något när du har intagit en så extrem position som att jorden är platt.

Jag har ställt tre frågor som är helt avgörande när det kommer till jordens form. Jag frågar igen och igen, och inte bara du, men också alla andra bara vänder sig bort eller försvinner.

Vi pratar inte om hela sanningen, utan bara svar på tre enkla frågor. Om det inte finns några svar på dessa frågor, hur kan någon tro att jorden är platt ?? Det är mitt problem.

När det gäller att vara nedlåtande är ditt påstående om att vi inte tänker själva, utan bara upprepar det vi har lärt oss, också ganska nedlåtande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in