Citat:
Ursprungligen postat av
david-taxi
Så "investeringsguld" borde alltså heta "spekulationsguld"?

Vad är skillnaden mellan BTC och guld? Det är ju också bara spekulation isf. Om folk skulle sluta köpa guld skulle priset rasa. Folk köper för de tror att värdet ska stiga.
Sluta med ditt tjat om "spekulation".
Du kan inte köpa en aktie och med säkerhet säga vad den kommer vara värd om 1 år. Du spekulerar oavsett vad du gör. En aktie kan rasa av att företaget blir indragen i en skandal även om försäljningen går utmärkt. Sånt kan du inte läsa i några rapporter. Sånt kan man inte förutspå.
Har aldrig förstått mig på såna som dig. Du är uppenbarligen emot BTC. Ändå envisas du att prata om det. Vi går inte till din Buffet-tråd och snackar skit om Buffet eller andra aktier.
Vilken strawman. Jag har inte ens snackat om guld. Vad är din poäng? Begär du att jag ska ta en position som jag inte ens har försökt försvara? Ja, det säger väl en del om nivån på hur du resonerar.
Buffett kan ha fel om Bitcoins utveckling men det innebär inte att han hade fel. Men det förstår inte vissa som inte har tänkt till.
När vi alla dör kommer guld kvinnas kvar (om inte jorden har gått under), BTC kommer inte finnas kvar.
Det är fortfarande en investering om det är i ett bra företag eftersom företaget producerar värde. Värdet är entydigt och synligt för alla, BTC är däremot en spekulation.
Så denna tråd är enbart för de som håller med om allt som är bra med krypto?
Om du hade haft 100 miljoner och du fick välja mellan börsen och BTC, vad hade du placerat i? Om det var allt du hade? Jag är ganska säker på vad du hade valt.
Återigen, de flesta mellan 20-30 har inte ens 1 miljon, vill ni efterlikna de rika, allokera 10-30 lax mot krypto som de rika gör.
När ni kör en högre allokering än så, så är det knappt någon som stödjer det i finansvärlden.
Nej, du kan inte köpa en aktie och säga med säkerhet att den kommer gå upp om 1 år, för det hade inneburit att man var synsk. Kan du förutspå när jorden ska gå under exakt? Nej, det kan du inte heller.
Det argumentet håller inte för du kan knappt förutspå något.
Men om vi tar ett bra företag, så producerar det företaget värde. Det är värt något i sig självt eftersom företaget spottar ut positiva kassaflöden. Lite det som är skillnaden.
Den hårda sanningen är denna: Folk utan en massa pengar kör en alltför aggressiv allokering mot krypto i hopp om att bli rik snabbt. Hade de haft mycket pengar (flera tiotals mille) så hade de tänkt sig för noggrannare.
Jag tog upp aktier och fastigheter, fattar inte varför du tar upp guld. Vill du att jag ber dig försvara något som du inte ens har sagt dig vara för?
Alla som snackar sig så jävla varma om krypto kan gå all in i det. Men kom inte och säg att det är en säkrare investering än fastigheter och aktier (väl utvalda), för då är man faktiskt extremt obegåvad.