2021-10-24, 16:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Ur ett hypotetiskt "blåbrunt" blockperspektiv spelar det förstås ingen roll om det är M eller SD som lockar marginalsossarna, men för en trovärdig politik kan det vara desto viktigare om M eller SD går in som senior partner. Se Sölvesborg respektive Staffanstorp. Ett SD som är större än M kommer ha större möjligheter att fortsätta växa till statsbärande parti.

Om man vänder på perspektivet och tänker som en sossestrateg - vilket upplägg fruktar de mest? Vilket är det största hotet mot deras maktställning - ett M som lajvar svenskt arbetarparti eller ett SD som anklagar folkhems-S för att vara "de verkliga rasisterna och antisemiterna"?

Vad är bäst ur borgarbrackornas och kryptoinvandringsliberalerna i M synvinkel, som jag vet att du avskyr?

Skillnaden mellan Staffanstorp och Sölvesborg är inte hur de agerar mot S utan deras historia. En borgerlig kommun och en sosse-kommun. Även i Stockholms län går SD bäst de lite mer sossiga kommunerna och dåligt i rikemanskommunerna. Moderaterna har inte misslyckats lika mycket i sina kommuner och inte tagit in lika mycket asylmigranter. Nationellt skall man nog närmast jämföra med Sölvesborg även om S-dominansen varit mindre med vissa liberala regeringar då och då.

Jag tror de sossar som är känsliga över att SD har en hård retorik om S nazistiska förflutna troligtvis är de som har lättare att först gå till M för de är ju inte så extrema och rasistiska. D.v.s. sossar i början av sin radikaliseringsprocess.

Det är helt utan tvekan SD de fruktar mest för det är vi som ersätter dem i de kommuner de dominerat sedan urtiden. M tar inte över några sossekommuner, M bygger inte parallella folkrörelser som tävlar med deras egna pensionärs-möten. Men även ur ditt perspektiv så kan S leva med att låna ut väljare till M som de kan vinna tillbaka; de som de förlorar till SD är förlorade för alltid, de har gått i opposition mot hela det nuvarande etablissemanget. Nazistsnacket fortsätter vi bara med tills de slutar med det eller tills de är marginaliserade som ett litet muslim-parti utanför riksdagen.
Citera
2021-10-24, 16:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jo, med fler mandat ökar naturligtvis möjligheten till inflytande.

En förklaring till att t.ex. ABF får bidrag och M inte motsätter sig det (förutom att de är för utbildning) är att de själva har nära band till dess konkurrent Medborgarskolan. Ibland är det just så att andra partier, t.ex. M, har motsvarande organisationer som S knutna till sig varför ett indraget stöd till den ena även skulle drabba den andra. Vilket ofta är orsaken till de borgliga partiernas ibland väl lama agerande när det gäller att ta tag i detta. Och frågan är om SD vill det heller om deras mål är att ersätta S?

(Men visst har S i särklass flest organisationer som vi skattebetalare tvingas finansiera. Jag anser att de är lämpligare om de själva finansierade sin verksamhet oavsett vilka de är kunna till, liksom även de oberoende och de "oberoende" organisationerna.)

Eftersom vi inte kan få något finansierat av offentliga medel så lägger vi hellre ned allt. Vi skall ersätta S med egna organisationer för det är nog omöjligt att reformera t.ex. ABF. Det är ju vårat dilemma med public service, vi är i grunden för ett PS men med mindre budget. Men går det att reformera det som finns nu? Så länge de är kvar kommer de kampanja mot oss så det kanske är bättre att lägga ned det och starta något nytt för annars har vi hela tiden dem som skjuter oss i ryggen. Vi vill inte betala för verksamheter som mest är till för att bedriva politiskt arbete för våra politiska motståndare.
Citera
2021-10-24, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Förstå mig nu rätt, jag tycker det finns mycket att kritisera Palme för. I längden hade han nog fått avgå och mycket skit om sossarna hade därmed uppdagats. Så visst var det synd att vi aldrig hamnade där. Men hur menar du att 90-tals krisen berodde på honom?

90-tals krisen utlöstes ju av att politkerna till slut tvingades göra upp med arvet efter Palme. I hans Sverige var skatterna skyhöga på pappret men i praktiken var det frivilligt att betala om man hade vett att planera sin ekonomi lite. Det var inte hållbart. Särskilt inte som det kombinmerades med så höga bidrag att de som inte hade kunnat komma undan skatterna lika gärna kunde gä hemma på sjuklön.

Det som utlöste 90-tals krisen var ju i praktiken att skatterna börjat sänkas, men att det inte längre var frivilligt att betala. Tidigare metod att använda lån+räntor för att ta bort både inkomst och förmögenhet fungerade inte längre och det ändrade förutsättningarna för ekonomin och skapade den akuta krisen.

Hadee Palme bara varit lite mindre galen så hade inte krisen behövt bli så djup.
Citera
2021-10-24, 19:07
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Intressant på M-stämman är att Kristersson riktar sig specifikt mot just S-väljare. Och han vill locka dem med M:s nya hårdare krimpol. Kristersson resonerar som så att en del S-väljare förstår att det gått snett med krimpolitiken, och efter en lång period där inget gjorts åt problemen kan ett regeringsskifte vara nödvändigt. Och även om de inte håller med M:s politik i övrigt så förstår de att detta inte håller och att en förändring behövs.

Kristersson säger tom att han vill "låna" S-röster. Som att han utgår från att dessa röster tillhör Sossarna.

Vad tror ni om den strategin?
Jag tror att M inofficiellt flirtar med SD-väljare och officiellt gör skenet att man vill attrahera S-väljare.
Citera
2021-10-24, 19:18
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag tror att M inofficiellt flirtar med SD-väljare och officiellt gör skenet att man vill attrahera S-väljare.

Det vet jag inte.

Någonstans inser väl Kristersson att han måste försöka locka väljare från den rödgröna sidan om det nu ska bli maktskifte. Att plocka röster från SD blir alltså meningslöst för Kristersson.

Å andra sidan så pågår det ju en kamp om andra platsen inom svensk politik. Och där står det mellan SD och M.

Men jag tror att M gör rätt i att försöka locka S-väljare via deras krimpol. Det är där Moderaterna vill ha fokus för att kunna besegra Sossarna, vilket jag hoppas är deras huvudmål.
Citera
2021-10-24, 19:26
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Det vet jag inte.

Någonstans inser väl Kristersson att han måste försöka locka väljare från den rödgröna sidan om det nu ska bli maktskifte. Att plocka röster från SD blir alltså meningslöst för Kristersson.

Å andra sidan så pågår det ju en kamp om andra platsen inom svensk politik. Och där står det mellan SD och M.

Men jag tror att M gör rätt i att försöka locka S-väljare via deras krimpol. Det är där Moderaterna vill ha fokus för att kunna besegra Sossarna, vilket jag hoppas är deras huvudmål.
Jag tror att SD är bättre skickade (positionerade) än M för att locka S-väljare.
Och rent krasst, vilka väljare ligger M's nya retorik närmast, SD eller S?
Citera
2021-10-24, 20:02
Medlem
Citat:
Jag tror att SD är bättre skickade (positionerade) än M för att locka S-väljare.

Det är uppenbart att (M) till täppa till utflödet av väljare till (SD). Eventuellt kanske de tror att de kan ta tillbaka några (SD) väljare som tidigare röstat (M) och som fortfarande gillar den ekonomiska politik som (M) står för, och dessutom gillar EU. Sådana väljare finns helt klart.

Däremot tror inte jag heller att (M) kan ta väljare från (S) just nu. Där är nog (SD) bättre rustade.
Citera
2021-10-24, 20:40
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är uppenbart att (M) till täppa till utflödet av väljare till (SD). Eventuellt kanske de tror att de kan ta tillbaka några (SD) väljare som tidigare röstat (M) och som fortfarande gillar den ekonomiska politik som (M) står för, och dessutom gillar EU. Sådana väljare finns helt klart.

Däremot tror inte jag heller att (M) kan ta väljare från (S) just nu. Där är nog (SD) bättre rustade.

Varför anser ni det?

2006 lyckades M ta många väljare från S. Vad säger att de inte kan göra det igen?

I synnerhet inom krimpol så har nuvarande regering misslyckats så kapitalt att även de egna väljare bör kunna se det.

Det är just därför Kristersson nu riktar sig mot just dem.
Citera
2021-10-25, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det skrev jag ju. Att ta pengar från bistånd/liknande och använda till att minska skatten är så populistiskt det kan bli. ”Välj mig så får ni mer pengar i plånboken”. Alla partier kan göra så. Det krävs ingenting. Det är lätt och snabbt att genomföra och kan därför inte misslyckas. Ett vallöfte man kan hålla direkt efter ett val. Men man kan ju inte upprepa det så nästa gång väljarna förväntar sig nåt så måste man kapa nåt annat.

Att däremot tex minska invandringskostnaderna och istället använda pengarna till något annat politiskt som tex skolan eller vården hade inte varit lika populistiskt och därför inte dragit lika mycket väljare. Däremot kanske det varit mer produktivt för landet.

Problemet för populistiska partier är dock det jag skrev, att man inte kan upprepa det, och därför tröttnar väljarna snabbt och nåt val senare så är det populistiska partiet bortröstat.

Jag uppfattar att du använder populistiskt som något negativt och valfläsk? Det går utmärkt att skära i biståndet i varje budget. Förstår ej varför sänkt skatt skulle vara mer ”populistiskt” än mer pengar till sjukvården (en fråga som toppar väljarens viktigaste frågor)?
Citera
2021-10-25, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det skrev jag ju. Att ta pengar från bistånd/liknande och använda till att minska skatten är så populistiskt det kan bli. ”Välj mig så får ni mer pengar i plånboken”. Alla partier kan göra så. Det krävs ingenting. Det är lätt och snabbt att genomföra och kan därför inte misslyckas. Ett vallöfte man kan hålla direkt efter ett val. Men man kan ju inte upprepa det så nästa gång väljarna förväntar sig nåt så måste man kapa nåt annat.

Att däremot tex minska invandringskostnaderna och istället använda pengarna till något annat politiskt som tex skolan eller vården hade inte varit lika populistiskt och därför inte dragit lika mycket väljare. Däremot kanske det varit mer produktivt för landet.

Problemet för populistiska partier är dock det jag skrev, att man inte kan upprepa det, och därför tröttnar väljarna snabbt och nåt val senare så är det populistiska partiet bortröstat.

Jag tror du utgår från din egen åsikt eller något status quo. 1. Höj biståndet 2. Bevara biståndet 3. Sänk biståndet. Har svårt att se varför 1,2 eller 3 skulle vara mer eller mindre "populistiskt" oavsett om man tycker det är en positiv eller negativ term. Samma sak med 1. Höj invandringen 2. Bevara nuvarande nivån av invandring 3. Sänk invandringen.

1-2 gynnar de superika/eliten/etablissemanget medan 3 är bättre för "vanliga människor". Det handlar bara om olika intressen (vilket människor brukar vara intresserade av och inte tröttna på) om det är det man menar med elitism/populism.
Citera
2021-10-25, 08:11
Medlem
Citat:
Det är uppenbart att (M) till täppa till utflödet av väljare till (SD).

Är det så stort utflöde till SD?

När jag jämför SIFO:s siffror idag och 1 år tillbaka, så har M gått fram 1,5% enheter, medan SD har legat stilla.
Citera
2021-10-25, 08:18
Medlem
Citat:
Varför anser ni det?

2006 lyckades M ta många väljare från S. Vad säger att de inte kan göra det igen?

I synnerhet inom krimpol så har nuvarande regering misslyckats så kapitalt att även de egna väljare bör kunna se det.

Det är just därför Kristersson nu riktar sig mot just dem.

Jo och dessa väljare har gått vidare till (SD) och inte tillbaka till (S). Det var väljare som till slut insåg att som arbetande arbetare så bertaktas man som "rik och bortskämd" och skall pungslås av den (S)-märkta staten. Då är det bättre med skattesänkningar så att man får behålla pengarna själva. Samma väljare insåg sedan att Ruinfeldts vision var att, tillsammans med Annie Lööf, massimportera arbetslösa för att kunna pressa ner lönerna och skapa ett nytt trasproletariat där arbetarna hålls i misär. Då stack de till (SD) och trivs utmärkt där.

Det finns nog inga väljare kvar hos (S) som kan lockas med lägre skatter. De har redan stuckit. De som är kvar, och som trots allt arbetar, är kvinnor i offentlig sektor där jobben är helt beroende av skattepengarna, men de flesta är arbetslösa, sjukpensionärer, eller bara saknar kompetens för annat än instegsjobb eller liknande. Eftersom (SD) vill värna välfärdsstaten så kan de nog locka LO medlemmar från Kommunalarbetarförbundet. Det tror jag (M) får svårt med...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in