2021-10-24, 16:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Som sagt, SE kompletterar sitt signalement med det som framkommit i media i proaktivt syfte. Om något vittne sagt något om färgen på hans långkalsonger så skulle SE förmodligen sagt vid nästa förhör, "... och ynglingen/kvinnan beskrev mina röda långkalsonger". Klart han kände sig tvingad att lägga till glasögonen som framkommit efter hans första kontakt med polisen, men han gjorde bort sig där. Det verkar som folk här i tråden har fått för sig att SE ibland säger si, ibland så, men han har tvärtom en konsekvent linje , om signalementet alltså. Allt som händelsevis råkar stämma in på honom lägger han till, men inte förrän det nämnts i media, kompletterandet görs via det påhittade supervittnet.

Hans GM-kopierande hade inte varit möjligt utan den påhittade rushen in i gränden, den är grunden till att över huvud taget kunna köra det spåret. Varje vettig människa förstår naturligtvis att ingen jävel kan ha förväxlat SE med gärningsmannen, rushen skedde ju flera minuter efter skotten.

Här är det matt! Oops, fel tråd ...

Om det går att förväxla SE med GM idag, så måste det väl ha varit möjligt även där och då?

Är det alltså de stålbågade, tunna glasögonen det hänger på? När dyker de upp i media?

När nämns kepsen för första gången? Det måste ha varit före kl. 12:20 den 1:a mars i så fall:

SE den 1:a mars: "Han var själv iklädd mörk rock och keps."

SE den 10:e mars: "*SE* hör hur hans keps och stålbågade glasögon, rock, omtalas."

SE den 11:e mars: "uppgiftslämnaren lämnade signalementet på *SE* som hade keps, mörk rock, stålbågade glasögon och handlovsväska".

SE den 25:e april: "Ja han [GM] beskrivs då [som en person i] en mörk rock med keps, och med tunna glasögon. Jag tror inte att min handlovsväska var med vid det tillfället." [Vid den beskrivningen?]

Här indikerar SE att handledsväskan INTE var med i den beskrivning som uppgavs vid mordplatsen.

Vidare: Om anpassningsteorin stämmer så hade han väl fört fram att han bar en keps med uppknäppta öronlappar?

Så var nu inte fallet ...

P.S. Om jag har förstått en tidningsartikel rätt blev även förhöret den 11:e mars inspelat.

Hoppas någon lyckas gräva fram det! Ett kassettband från 1986 kan mycket väl fungera än idag ...
Senast redigerad av Dalulven 2021-10-24 kl. 16:31.
Citera
2021-10-24, 16:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ja hennes iakttagelser och vittnesmål verkar onekligen peka på att det var SE, så tejpen var nog överflödig. Intressant med hans reaktion, lite prov på hans Mr Hyde-sida i så fall.

Men var inte "Mr Hyde" på jobbet den 13-14:e mars, när observationen på Åland skulle ha skett?
Citera
2021-10-24, 16:33
Medlem
Det finns ju ett vittne som sagt att mördaren har mörk rock, keps, glasögon och handledsväska. Personen/yngre mannen/äldre mannen/ som lämnar sitt vittnesmål när SE kommit tillbaka från språngmarschen.
Citera
2021-10-24, 16:40
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Men var inte "Mr Hyde" på jobbet den 13-14:e mars, när observationen på Åland skulle ha skett?
Jag hade också för mig tidigare att han inte kunde varit på Åland. Jag läste nånstans att han varit i Idre den veckan men det stämde inte. Tydligen har det inte kunna avföras eftersom Ström med polare åkte till Åland i feb 87, det var i den vevan man hade bestämt sig för att en gång för alla diska av SE, vilket man också gjorde.
Citera
2021-10-24, 16:43
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Så polisen skulle tagit med sig bandet med SE och visat för Ålandskvinnan i syfte att elda på hennes fantasier lite till? Är det rätt uppfattat av mig?

Blir det inte lite som Oraklet på Delfi då? Henne drogade man väl också för att få något ur och sedan tolkade Översteprästerna det hela. N Linder tog sig lite rollen som Ålandskvinnans uttolkare, det får man ge honom, men blev det så bra egentligen?

Varför skulle polisen vara intresserad av att göra detta med VHS-banden? Hur skulle det gynna själva utredningen?
Som jag skrev, tejpen var överflödig.
Citera
2021-10-24, 16:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Torsdag 13 mars -fredag 14 mars. SE var tillbaka på jobbet den 10 mars enligt samstämmiga uppgifter. SE kanske flög helikopter till Åland på lunchrasten 13 mars? Han visste ju hur man kunde slinka in och ut på baksidan av huset utan att registreras för en långlunch.

Kanske väktarna hjälpte SE att fuska med stämplingstiderna även 13 mars enligt Ålandskvinnans teorier?

Eller så var SE helt enkelt aldrig i Ålandskvinnans butik. Ofta är den enklaste lösningen också den bästa.
Citera
2021-10-24, 16:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Det finns ju ett vittne som sagt att mördaren har mörk rock, keps, glasögon och handledsväska. Personen/yngre mannen/äldre mannen/ som lämnar sitt vittnesmål när SE kommit tillbaka från språngmarschen.

Vad heter det vittnet? Kan du länka till detta förhör?

Detta vittne platsar på listan över det vi till 100% vet om SE!
Citera
2021-10-24, 16:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag hade också för mig tidigare att han inte kunde varit på Åland. Jag läste nånstans att han varit i Idre den veckan men det stämde inte. Tydligen har det inte kunna avföras eftersom Ström med polare åkte till Åland i feb 87, det var i den vevan man hade bestämt sig för att en gång för alla diska av SE, vilket man också gjorde.

Varför behövde man åka ända till Åland? Är det inte bara att kolla hur kortet har dragits på Skandia?

Att SE pratar med polisen den 10:e och 11:e mars tyder väl på att han är tillbaka från Idre?

Eller hade han två veckors semester?
Citera
2021-10-24, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej det verkar ha varit hörsägen om hörsägen. Inget att lägga ner sig på alltså.

Jag var helt 100 på att han säger detta i något av rättegångsförhören. Och har varit helt 100 på det så länge jag kan minnas. Har läst och hört rättegångsförhören mängder av gånger. Men nu när jag läser dem finner jag inte denna uppgift där. En påminnelse om att man kan minnas fel även när man är helt säker.
Citera
2021-10-24, 16:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Som jag skrev, tejpen var överflödig.

Ok förlåt. Jag uppfattade det som om du tyckte de skulle haft den med sig tejpen. I vilket inlägg skrev du att tejpen var överflödig? Det måste jag ha missat!
Citera
2021-10-24, 16:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
"Vad heter det vittnet?Kan du länka till förhör?"

Läs förhören med SE.

Namn på vittnet och länk och jag lägger in vittnet direkt i lista på sånt vi vet till 100%!

Annars finns det exakt noll vittnen som pekat ut SEs signalement när de beskriver GM. Då förstår jag att det inte är lätt att förväxla SE med GM.
Citera
2021-10-24, 16:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Varför behövde man åka ända till Åland? Är det inte bara att kolla hur kortet har dragits på Skandia?

Att SE pratar med polisen den 10:e och 11:e mars tyder väl på att han är tillbaka från Idre?

Eller hade han två veckors semester?
Förhören 10/3 och 11/3 är väl telefonförhör, så det säger ju i så fall ingenting om var SE befinner sig just då. Det där med Åland 13/3 el. 14/3 blir alltså under vecka 11, vet inte om han var på jobbet då eller om han kanske fortfarande hade semester. Det finns lite tjänstgöringstider uppskrivna på sid 8 i ett av Häggströms PM här, men dessvärre bara för veckorna 6 - 10:
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2020/06/PH-PM-5-juni-86.pdf
Senast redigerad av Draifos 2021-10-24 kl. 17:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in