2021-10-24, 10:45
Medlem
Många artiklar och reportage nu på senaste tiden om samhällen och kommuner som förstörs av vindkraftverk, hur Sossarna vill göra det i praktiken omöjligt att överklaga, hur det ska byggas så mycket vindkraftverk i Sverige att man nästan vart man än är ser dem. Samtidigt rapporteras det också allt mer om energikris delvis pga instabil vindkraft, om rekordhöga elpriser, sossar som skyller på Putin (!!) för de höga elkostnaderna mm.

Samtidigt tar SD en tydlig nej-position till vindkraft samt för mer kärnreaktorer (många måste väl komma ihåg en tid innan vindkraften då elen liksom bara kom och man inte pratade energikriser etc).

Kan detta ytterligare bli en sak som får sossar att gå till SD? Det är definitivt något jag tycker de ska trycka mer på i glesbygden och kommuner som just har fått en massa vindkraftverk eller riskerar att få.

Liksom folk i städerna får tillvaron delvis förstörd av mångkultur och de på landsbygden får tillvaron delvis förstörd av vindkraftverk... Båda sakerna är pådyvlade uppifrån utan att vanliga människor har så mycket att säga till om.
Citera
2021-10-24, 11:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det där är något du inbillat dig. Kristersson ville prata med SD men det fanns ett ultimatum från C och L att inte på något sätt göra sig beroende av SD. Inte ens passivt, kravlöst stöd av SD var acceptabelt för C och L, och det visade sig sedan när de båda partierna röstade emot just ett sådant försök till regeringskonstellation.

Ja UK blev överraskad när Annie plötsligt stod på en presskonferens med Löfven och presenterade JÖK. Hon gick bakom ryggen på M. Det är det som gör det svårt för henne nu för det finns en personlig motvilja mot henne. EB och UK avskyr henne.

Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Ska bli spännande att se hur opinionen rör sig efter Einars avrättning.
Jag hade aldrig hört talas om Einar eller hans musik, men tydligen var han en ganska stor artist ändå.
Svenska folket skriker efter lag och ordning. Som svar fortsätter Löfvens klanblattar att skjuta, och nu även avrätta en känd musiker. Kort därefter skryter de om mordet i sociala medier.
Blir det inga större svängningar så.. https://youtu.be/QFgcqB8-AxE

Han var stor bland barn och ungdomar.
Citera
2021-10-24, 11:54
Medlem
OliverCromwells avatar
Intressant på M-stämman är att Kristersson riktar sig specifikt mot just S-väljare. Och han vill locka dem med M:s nya hårdare krimpol. Kristersson resonerar som så att en del S-väljare förstår att det gått snett med krimpolitiken, och efter en lång period där inget gjorts åt problemen kan ett regeringsskifte vara nödvändigt. Och även om de inte håller med M:s politik i övrigt så förstår de att detta inte håller och att en förändring behövs.

Kristersson säger tom att han vill "låna" S-röster. Som att han utgår från att dessa röster tillhör Sossarna.

Vad tror ni om den strategin?
Senast redigerad av OliverCromwell 2021-10-24 kl. 11:57.
Citera
2021-10-24, 12:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Att S fruktar SD mer än M beror nog snarare på att de tagit stora delar av deras väljare. I synnerhet den bas de alltid vilat på -knegarna. Nu återstår främst pensionerade knegare samt invandrare. Den förstnämnda gruppen dör undan och den sistnämnda gruppen vill SD slänga ut, åtminstone tror S det. Tacka fan för att de är sura.

Det är bara en aspekt av samma sak. Att de tar deras väljare och får så många nya medlemmar samtidigt S förlorar sina medlemmar är det som möjliggör att SD inte bara har ambitionen att ersätta S utan också förmågan. När vi tar över i deras kommuner kommer de t.o.m. förlora kontroll över sina kära folkets hus då de ofta lever på kommunala pengar och då kommer de få anpassa sig till att SD måste få använda dem och att de inte kan göra som de vill. Det är det samma med ABF. S har ju medvetet fått det offentliga att finansiera alla deras organisationer och det tror jag inte M utmanat ens i borgerligt styrda kommuner. SD utmanar allt det hela tiden samt kräver inflytande i facken. Hela narrativet nu om "konstens oberoende", "oberoende public service", "civilsamhället" går ju ut på att detta skall fortsätta att vara sossekontrollerat och skattefinansierat.
Citera
2021-10-24, 12:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Intressant på M-stämman är att Kristersson riktar sig specifikt mot just S-väljare. Och han vill locka dem med M:s nya hårdare krimpol. Kristersson resonerar som så att en del S-väljare förstår att det gått snett med krimpolitiken, och efter en lång period där inget gjorts åt problemen kan ett regeringsskifte vara nödvändigt. Och även om de inte håller med M:s politik i övrigt så förstår de att detta inte håller och att en förändring behövs.
Kristersson säger tom att han vill "låna" S-röster. Som att han utgår från att dessa röster tillhör Sossarna.

Det låter lite som mina diskussioner med Oyto, han vill att SD skall vara snälla mot S och erkänna deras forna storhet, och jag menar att då lånar man bara S väljare som UK vill göra nu. Det kan nog fungera men då fortsätter M på det jag kritiserat i ett par inlägg nu; man utmanar inte S som maktfaktor i alla institutioner etc. Man kan säga att UK gör som Oyto vill att SD skall göra (I alla fall hur jag tolkar Oyto, han få svara själv).
Citera
2021-10-24, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Kan detta ytterligare bli en sak som får sossar att gå till SD? Det är definitivt något jag tycker de ska trycka mer på i glesbygden och kommuner som just har fått en massa vindkraftverk eller riskerar att få.

Får du dina nyheter från (S)VT så skylls det helt klart på Putin. Ingen nämner de höga skatterna som trots allt är huvudorsaken.
Citera
2021-10-24, 12:53
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

M har ofta talat om att strama upp krim.politiken. Det har t.o.m. ofta varit en av deras större frågor. Så det är nog inte så förvånande att de pratar om det nu också.

Ibland har de faktiskt också genomfört smärre förändringar. Men sällan hälften av vad väljarna nog uppfattade att de lovade. Beatrice Ask, som var justitieminister 2006-2014, undrar jag om hon öht gjorde något alls.

Kommer krim.politiken bli en stor valfråga lär det gynna de mer konservativa partierna på bekostnad av de röd-gröna, så det är nog inte en så dum strategi trots allt.
Citera
2021-10-24, 13:15
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det låter lite som mina diskussioner med Oyto, han vill att SD skall vara snälla mot S och erkänna deras forna storhet, och jag menar att då lånar man bara S väljare som UK vill göra nu. Det kan nog fungera men då fortsätter M på det jag kritiserat i ett par inlägg nu; man utmanar inte S som maktfaktor i alla institutioner etc. Man kan säga att UK gör som Oyto vill att SD skall göra (I alla fall hur jag tolkar Oyto, han få svara själv).

Kanske bättre att M gör det istället för SD.
Citera
2021-10-24, 13:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Kanske bättre att M gör det istället för SD.

Ja låt dem stå för populism och röstmaximering så står vi för kulturkriget och tar över de väljarna permanent när de tröttnar på M, som vi gjorde med de sossar som gick till Nya M under Reinfeldt.
Citera
2021-10-24, 14:27
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tror att vår stora olycka var att Olof Palme blev skjuten. Hela hans livsgärning hade redan blivit avslöjad som genomrutten och var det som ledda till 90-talskrisen som tvingade fram skärpning från politiskt håll. Exempelvis Bo Lundgren bidrog mycket till att göra Sverige till ett bättre land. Problemet är att Palme fick någon typ av helgon gloria på sig och undgick kritik.

Hade vi istället gjort upp med (S) lite mer på djupet under 90-tals krisen så hade det blivit svårare för dem att manövrera sig tillbaka till makten på samma dysfunktionella bidragspolitik som tidigare. Pensionerna är ju ett typexempel. Shekarabis pensionstillskott är ju klassisk Palme. Rösta på oss så fpr du pengar nu och någon annan får ta konsekvenserna i framtiden men det skiter vi i.

Annars gjorde 90-tals krisen Sverige till ett bättre samhälle. Bara en sådan sak som att det blev lättare att servera mat på uteserveringar i städerna. Det var ju otänkbart i Sossesverige på 80-talet...

Jag instämmer i att den stora förändringen kom i och med 90-talskrisen. På lång sikt gjorde den Sverige till ett bättre land. Och Bo Lundgren var nog viktig i detta. Men jag undrar om det inte sammanföll med att t.o.m. S själva kom att ge upp de sista förhoppningarna om att deras folkhemsvision någonsin skulle bli verklighet vid den tiden? Världen var förändrad sedan industrialismens glansdagar, nya vindar blåste över världen och någon gammal mossig dröm från seklets början om att fostra invånarna och skapa det goda samhället var helt enkelt inte längre gångbart oavsett om man ville det eller ej.

Förstå mig nu rätt, jag tycker det finns mycket att kritisera Palme för. I längden hade han nog fått avgå och mycket skit om sossarna hade därmed uppdagats. Så visst var det synd att vi aldrig hamnade där. Men hur menar du att 90-tals krisen berodde på honom?
Citera
2021-10-24, 15:28
Medlem
Citat:

Ur ett hypotetiskt "blåbrunt" blockperspektiv spelar det förstås ingen roll om det är M eller SD som lockar marginalsossarna, men för en trovärdig politik kan det vara desto viktigare om M eller SD går in som senior partner. Se Sölvesborg respektive Staffanstorp. Ett SD som är större än M kommer ha större möjligheter att fortsätta växa till statsbärande parti.

Om man vänder på perspektivet och tänker som en sossestrateg - vilket upplägg fruktar de mest? Vilket är det största hotet mot deras maktställning - ett M som lajvar svenskt arbetarparti eller ett SD som anklagar folkhems-S för att vara "de verkliga rasisterna och antisemiterna"?

Vad är bäst ur borgarbrackornas och kryptoinvandringsliberalerna i M synvinkel, som jag vet att du avskyr?

Två relaterade, dagsaktuella trådar: Israels ambassadör: Vi vill inte ha kontakter med SD och Hur goda är SDs möjligheter att få igenom återvandring?

I den första förnedringspissar Israels ambassadör på SD:

Citat:
Israels relation med Sverige kan komma att förändras vid ett regeringsskifte, skriver Dagens Nyheter som har intervjuat Israels nytillträdde ambassadör i Sverige, Ziv Nevo Kulman.

– Vi har inte – och har inte för avsikt att ha – någon kontakt med Sverigedemokraterna, säger han till tidningen.

Han tillägger att det är en moralisk ståndpunkt som handlar om extremhögerpartier med rötterna i nazismen och att de inte heller kommer att ha kontakt med öppet islamofoba partier och att det gäller för alla länder i Europa.

Inga flaggor på valvakor eller Dan Korn i Oikos eller antisemitanklagelser mot S eller muslimer har alltså fungerat som klurig strategi att bli koscher- eller ens halalstämplade. Fatta det ironiska i att Israels ambassadör tar avstånd från SD för att de är islamofoba.

Om det blir M som vinner marginella sossar med inställsamhet så blir de sannolikt större än SD och får möjligheten att sätta stopp för SD:s återvandringspolitik:

Citat:
Maria Malmer Stenergard, som menar att den stora skillnaden mot SD handlar om bemötandet av dem som får uppehållstillstånd.

– Jag tror inte att det bästa för integrationen är att säga till nån: Vår förhoppning är att så fort som möjligt skicka tillbaka dig, trots att du har asylskäl. Då måste det vara mycket bättre med tydliga signaler att vi vill och förväntar oss att du ska integreras.
Citat:
Hur ser du på risken att människor känner sig utpekade som en belastning och till och med känner att de kanske inte kan vara kvar i Sverige?

– Vi har en jättestor skyldighet att förmedla hur viktiga deras bidrag är till det svenska samhället och att inte prata illa om invandrare i stort.

Det senare är en gåva till SD som får chansen att ställa ultimativa krav på M i valrörelsen, t ex om att varje biståndsprojekt ska ha en aspekt av åter-/utvandring från svenskt utanförskap. Biståndsåtervandring är som sagt rätt ord att använda istället för bara "återvandring". Då har man från början vunnit halva debatten och förklarat vad man menar vad gäller både avsikt och finansiering.

Observera att den konflikten bara kan sluta med SD-vinst. Det finns inte en enda presumtiv SD-väljare som inte vill se återvandring, däremot marginella moderater som kan gå över till SD om M kontrasignalerar.
Senast redigerad av oyto 2021-10-24 kl. 15:39.
Citera
2021-10-24, 16:20
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Det är bara en aspekt av samma sak. Att de tar deras väljare och får så många nya medlemmar samtidigt S förlorar sina medlemmar är det som möjliggör att SD inte bara har ambitionen att ersätta S utan också förmågan. När vi tar över i deras kommuner kommer de t.o.m. förlora kontroll över sina kära folkets hus då de ofta lever på kommunala pengar och då kommer de få anpassa sig till att SD måste få använda dem och att de inte kan göra som de vill. Det är det samma med ABF. S har ju medvetet fått det offentliga att finansiera alla deras organisationer och det tror jag inte M utmanat ens i borgerligt styrda kommuner. SD utmanar allt det hela tiden samt kräver inflytande i facken. Hela narrativet nu om "konstens oberoende", "oberoende public service", "civilsamhället" går ju ut på att detta skall fortsätta att vara sossekontrollerat och skattefinansierat.

Jo, med fler mandat ökar naturligtvis möjligheten till inflytande.

En förklaring till att t.ex. ABF får bidrag och M inte motsätter sig det (förutom att de är för utbildning) är att de själva har nära band till dess konkurrent Medborgarskolan. Ibland är det just så att andra partier, t.ex. M, har motsvarande organisationer som S knutna till sig varför ett indraget stöd till den ena även skulle drabba den andra. Vilket ofta är orsaken till de borgliga partiernas ibland väl lama agerande när det gäller att ta tag i detta. Och frågan är om SD vill det heller om deras mål är att ersätta S?

(Men visst har S i särklass flest organisationer som vi skattebetalare tvingas finansiera. Jag anser att de är lämpligare om de själva finansierade sin verksamhet oavsett vilka de är kunna till, liksom även de oberoende och de "oberoende" organisationerna.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in