Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Det låter lite som mina diskussioner med Oyto, han vill att SD skall vara snälla mot S och erkänna deras forna storhet, och jag menar att då lånar man bara S väljare som UK vill göra nu. Det kan nog fungera men då fortsätter M på det jag kritiserat i ett par inlägg nu; man utmanar inte S som maktfaktor i alla institutioner etc. Man kan säga att UK gör som Oyto vill att SD skall göra (I alla fall hur jag tolkar Oyto, han få svara själv).
Ur ett hypotetiskt "blåbrunt" blockperspektiv spelar det förstås ingen roll om det är M eller SD som lockar marginalsossarna, men för en trovärdig politik kan det vara desto viktigare om M eller SD går in som senior partner. Se Sölvesborg respektive Staffanstorp. Ett SD som är större än M kommer ha större möjligheter att fortsätta växa till statsbärande parti.
Om man vänder på perspektivet och tänker som en sossestrateg - vilket upplägg fruktar de mest? Vilket är det största hotet mot deras maktställning - ett M som lajvar svenskt arbetarparti eller ett SD som anklagar folkhems-S för att vara "de verkliga rasisterna och antisemiterna"?
Vad är bäst ur borgarbrackornas och kryptoinvandringsliberalerna i M synvinkel, som jag vet att du avskyr?
Två relaterade, dagsaktuella trådar:
Israels ambassadör: Vi vill inte ha kontakter med SD och
Hur goda är SDs möjligheter att få igenom återvandring?
I den första förnedringspissar Israels ambassadör på SD:
Citat:
Israels relation med Sverige kan komma att förändras vid ett regeringsskifte, skriver Dagens Nyheter som har intervjuat Israels nytillträdde ambassadör i Sverige, Ziv Nevo Kulman.
– Vi har inte – och har inte för avsikt att ha – någon kontakt med Sverigedemokraterna, säger han till tidningen.
Han tillägger att det är en moralisk ståndpunkt som handlar om extremhögerpartier med rötterna i nazismen och att de inte heller kommer att ha kontakt med öppet islamofoba partier och att det gäller för alla länder i Europa.
Inga flaggor på valvakor eller Dan Korn i Oikos eller antisemitanklagelser mot S eller muslimer har alltså fungerat som klurig strategi att bli koscher- eller ens halalstämplade. Fatta det ironiska i att Israels ambassadör tar avstånd från SD för att de är islamofoba.
Om det blir M som vinner marginella sossar med inställsamhet så blir de sannolikt större än SD och får möjligheten att sätta stopp för SD:s återvandringspolitik:
Citat:
Maria Malmer Stenergard, som menar att den stora skillnaden mot SD handlar om bemötandet av dem som får uppehållstillstånd.
– Jag tror inte att det bästa för integrationen är att säga till nån: Vår förhoppning är att så fort som möjligt skicka tillbaka dig, trots att du har asylskäl. Då måste det vara mycket bättre med tydliga signaler att vi vill och förväntar oss att du ska integreras.
Citat:
Hur ser du på risken att människor känner sig utpekade som en belastning och till och med känner att de kanske inte kan vara kvar i Sverige?
– Vi har en jättestor skyldighet att förmedla hur viktiga deras bidrag är till det svenska samhället och att inte prata illa om invandrare i stort.
Det senare är en gåva till SD som får chansen att ställa ultimativa krav på M i valrörelsen, t ex om att varje biståndsprojekt ska ha en aspekt av åter-/utvandring från svenskt utanförskap.
Biståndsåtervandring är som sagt rätt ord att använda istället för bara "återvandring". Då har man från början vunnit halva debatten och förklarat vad man menar vad gäller både avsikt och finansiering.
Observera att den konflikten bara kan sluta med SD-vinst. Det finns inte en enda presumtiv SD-väljare som inte vill se återvandring, däremot marginella moderater som kan gå över till SD om M kontrasignalerar.