• 1
  • 2
2021-10-24, 10:04
Medlem
Har hållit på med det i 30 år, svarar gärna på frågor om det är någon som undrar.
Citera
2021-10-24, 10:04
Medlem
orrtupps avatar
Brukar du se harar?
Citera
2021-10-24, 10:18
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Brukar du se harar?
Antar att många djur skräms av maskinljudet, men jag är också nyfiken. Ser du ofta vilda större djur? Tänker räv, varg, lo, älg, björn...
Citera
2021-10-24, 10:24
Medlem
konan-babarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
Har hållit på med det i 30 år, svarar gärna på frågor om det är någon som undrar.

Saknar du motorsågen?
Citera
2021-10-24, 10:34
Medlem
EEJos avatar
Hur ser arbetstiderna ut? Arbetsvillkoren?
Vad behöver man för utbildning?
Jobbar du mest själv eller har du kollegor kring dig under arbetsdagen?
Citera
2021-10-24, 10:36
Medlem
Djuren är inte rädda brukar vara omkring mig, älgar mm.. Det är ett vackert kontor men väldigt ensamt.
Visst saknar man motorsågen och den gemenskapen som fanns på den tiden, idag är du alltid ensam. Möjligen att du sitter och gafflar i telefon med den som kör skotaren men mycket mer än så är det inte.
Det som jag tycker är spännande är IT utvecklingen i skogen, det går framåt. WiFi i maskinerna så du kan surfa hela dagen om du vill, mest intressant är att sågverken kan byta prislista under pågående avverkning.
Citera
2021-10-24, 10:57
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Nej.
Citera
2021-10-24, 10:59
Medlem
Blir det ensamt?
Är det mycket mek med maskiner?
Jobbar du för någon annan eller driver eget?
Vilken lön driver du in i genomsnitt?
Citera
2021-10-24, 11:04
Medlem
Nu har jag hållit på så länge så jag har en bra lön men räkna runt 25 - 27 nått när du börjar.
Du kan få jobbiga arbetstider om du måste köra skift, man drömmer inte om att sitta i ett kärr kl 21 en fredag. Men ju mer erfarenhet du har, högre krav kan du ställa. Brukar börja kl 06 och köra hem vid 15. Men maskinägaren ser gärna 10 timmars dagar...
Citera
2021-10-24, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
Nu har jag hållit på så länge så jag har en bra lön men räkna runt 25 - 27 nått när du börjar.
Du kan få jobbiga arbetstider om du måste köra skift, man drömmer inte om att sitta i ett kärr kl 21 en fredag. Men ju mer erfarenhet du har, högre krav kan du ställa. Brukar börja kl 06 och köra hem vid 15. Men maskinägaren ser gärna 10 timmars dagar...

Du börjar kl 06.
- Funkar det att jobba i mörkret på morgonen? Ser man nåt?
- Tar du egen bil från bostaden till arbetsplatsen i skogen? Hur långt brukar det vara och när måste du gå upp?
- Avkvistar din maskin trädstammar? Tas det tillvara? Vem köper det?
- Hur snabbt fyller du en last?
- Sågar din maskin ner träden också?
- Får du betalt per timme eller per träd eller hur funkar det?
Citera
2021-10-24, 12:11
Medlem
Stiger upp 04.20 eller så. Har betalt per timme, det beror på vad du hugger. Kör du slutavverkning kör du 2 lass/ timme, klen gallring 2 lass/dag men då hugger du också 130/träd i timmen. Har firma bil och köra till och från jobb. Behöver verktyg, oljor mm. Det går ju inte att ha en diesel tank i skogen längre tack vare allt pack vi får in. I början hade vi koja med motorsågar, svets och elverk. Idag kan du glömma det, får stå ifred ett par timmar om du har tur. Det är ofta långt till jobb eftersom du får ett väldigt stort område. Ju större maskin du kör, ju längre får du till jobb. Du ser jätte bra tack vare 30 st led lampor så det går utmärkt att arbeta natt, dock är det svårt att se var du har vind mm, så ja risken att du fäller över dig själv är större.
Citera
2021-10-24, 15:16
Medlem
Intressant jobb!

Kan man få jobb med bara B kort eller krävs det någon särskild utb?

Vad tjänar du ungefär med all övertid och OB?

Krävs det kontakter för att få jobb eller bara att man ringer runt? Erbjuder de tillfällig bostad om man arbetar långt bort?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in