Citat:
Ursprungligen postat av
TheRotter
Vad beträffar centrala signalementsuppgifter om huvudbonad är dom minst sagt besvärande för SE:
AB ser GM bakifrån och beskriver det som en upprullad mössa.
IM ser GM (under lång tid) framifrån och beskriver det som en upprullad mössa.
AD ser GM från sidan och beskriver det som en Sherlock Holmes mössa/keps med uppvikta öronlappar.
LJ ser GM snett bakifrån och tycker det ser ut som en keps.
Alla dessa uppgifter är fullt kompatibla med just en keps med öronlappar. Framifrån såväl som bakifrån är det onekligen lätt att uppfatta det som en upprullad mössa.
Enligt ALG hade SE en keps med uppknäppta öronlappar kvällen ifråga.
"Mössa" är den första signalementsuppgift som framkommer, cirka 2 minuter efter skotten. (Se LAC!)
Är det JÅS eller AB som säger detta?
SE själv menar på att han bar en "mörkgrå melerad keps utan öronlappar eller knäppe på skärmen" (10:e mars) och "keps utan knäppe och öronlappar", "rutig" och "mörk grå/svart-spräcklig" (25:e april). Antagligen samma keps som han bär på alla bilder i media och i TV-intervjun.
Det var då en jäkel att gardera sig, om han är GM. Redan från början präntar han in en annan keps än den som efterfrågas.
Men frågan är om inte bara SE, som ni påstår, har anpassat sig efter media. Hur är det med övriga vittnen?
AD i förhöret den 1:a mars: "en grå herrhatt [...] hatten var långt nerdragen över pannan".
AD något senare, i morgonekot den 1:a mars: "en typ av hatt tror jag att han hade".
AD i förhöret den 14:e mars: "en blandning av en Sherlock Holmes-mössa och en vanlig herrhatt"
Har ett vagt minne av illustrationer i tidningarna där GM har någon form av spektakulär keps eller hatt ...
Måste dock tillstå att jag också studsade till över AD:s uppgifter, även om jag inte tror på SE som GM.