Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-21, 10:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Intressant att IM uppfattade det som att GM hade en grå stickad mössa , typ Jack Nicholson-Gökboet.

Fast jag misstänker starkt att han blandat ihop GM med AB som uppehöll sig vid södra annonspelaren några minuter innan LOP anlände till Dekorimahörnan med GM strax efter sig.

https://i.imgur.com/qNztBOr.jpg

IM:s berättelse om en väntande man i grå stickad mössa (AB) minuterna innan skotten i närheten av Dekorima ger ju också ännu ett argument till att det inte är AB som NF ser gå efter LOP vid norra annonspelaren utan att det verkligen är GM som han ser.

Det är en viss skillnad på ANs mössa och Jack Ns mössa...

Om vi ska vara mer kritiska, hur i helvete skulle IM på 40m se vad det är för sorts mössa....
Citera
2021-07-21, 10:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hansomvet
LP ser ingen GM fast han står 1meter från henne , hon nämner någon i blå jacka och en stirrande blick i hörnet på dekorima vilket är AB ett vittne ,inga andra vittnen har sagt att GM skulle haft blå jacka.

Måste väl vara 10+ vittnen som såg GM vissa av dom från 30m håll dock ej LP som stod 1meter från GM , alla beskriver liknande klädsel lång mörk rock till knäna någon huvudbonad ca 180cm något kraftig etc.

Både IG och han andra taxi chauffören samt AB beskriver en "ganska" detaljerad bild om hur förloppet gick till och liknande beskrivning på GM, tittar man på detta och jämför med LP vittnesmål fattar man inget, fattar mig inte på detta

Man kan också tolka det som att alla som är närmast GM ser en blå jacka. LP, LJ och AB (enligt Löhr). Lägg sen till Tensonmannens och Grandmannens blå jacka.

Jag är helt inne på att GM har blå jacka.
Citera
2021-07-21, 11:02
Medlem
Om man utgår från att underättelse tjänster är inblandade.
Med tanke på Bofors etc så är det uppenbart att militär industriella komplexet är bakom mordet.

Jämför med Seth rich i USA, där pekar det på att ms13 vart lejda för att mörda han.
Då hittade man dom misstänkta mördarna döda med.

Så med största sannolikhet så klippte man mördaren i princip direkt efter han gjort sitt jobb.

Man lämnar liksom inte lösa trådar på beställningsmord på denna nivå.
Citera
2021-07-21, 11:26
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hansomvet
LP ser ingen GM fast han står 1meter från henne , hon nämner någon i blå jacka och en stirrande blick i hörnet på dekorima vilket är AB ett vittne ,inga andra vittnen har sagt att GM skulle haft blå jacka.

Måste väl vara 10+ vittnen som såg GM vissa av dom från 30m håll dock ej LP som stod 1meter från GM , alla beskriver liknande klädsel lång mörk rock till knäna någon huvudbonad ca 180cm något kraftig etc.

Både IG och han andra taxi chauffören samt AB beskriver en "ganska" detaljerad bild om hur förloppet gick till och liknande beskrivning på GM, tittar man på detta och jämför med LP vittnesmål fattar man inget, fattar mig inte på detta
Vad du vet då!

Ganska många säger jacka och LP har identifierat mannen som Christer Pettersson.

(FB) Förkortningar, förklaringar och annat bra att veta gällande Palme-mordet.
Citera
2021-07-21, 11:35
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är en viss skillnad på ANs mössa och Jack Ns mössa...

Om vi ska vara mer kritiska, hur i helvete skulle IM på 40m se vad det är för sorts mössa....

Och vad är det för skillnad på AB:s mössa och Jack N:s mössa som IM borde observerat på 40meters avstånd? https://imgur.com/a/0Pgn5Ou
Senast redigerad av HAARP 2021-07-21 kl. 11:39.
Citera
2021-07-21, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är det någon som satt sig in i det här uppslaget?
Någon som vet vem personen är?
Olle Alsen verkar ha jobbat en del med detta spår.

Kan ha koppling till EBD 6059, EBD 9631 och D7139
Bilar som nämns är t.ex vit/grå Renault och en utbränd röd Volkswagen.

https://drive.google.com/file/d/1NO3T5pyDnrw50ytJJEI9Oqt9OsHuR1f2/view
Främlingslegionär 870320 D6866

Jo jag tittade lite på detta. Denis Dallart fanns med i folkräkningen 1985. Och eftersom han satt i fängelse i Afrika vid mordet så antar jag att en annan antagit identiteten därefter. Dvs den här Jean-Claude Darville - Jean-Claude Dravil
https://www.bendevannijvel.com/forum/viewtopic.php?id=1251&p=4
Uppgiftslämnaren Henri Damsaint från 1988 (antagligen även från 1:a mars 1986) fanns också med i folkräkningen 1985 om jag minns rätt.
Senast redigerad av tsach 2021-07-21 kl. 11:53.
Citera
2021-07-21, 12:05
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag har satt ned trovärdigheten på Wigerstam.

Inte bara för de sena uppgifterna, utan framförallt att för att hennes berättelse är irrationell.

Hon säger sig komma via en biltur som startat från NK, dit hon kommit från bion Rialto via Sveavägens östra sida. På väg till bion hade hon gått Sveavägen västra, men varför går hon inte tillbaka till NK och börjar leta där? Människor brukar leta baklänges när de upptäcker att de saknar något efter en förflyttning. Jag menar alltså när de tror sig ha tappat något, inte förlagt något.

Jag har också lyckats identifiera ett uppslag från en barndomsvän till Stig E som naturligtvis pekar i en helt annan riktning. Uppslaget erbjuder också på ett ovanligt agerande från polisen relativt uppgiftslämnaren. Här blir det till att borra vidare.

Min erfarenhet säger mig att det kommer vara värt att undersöka en möjlig relation mellan LL och SE på samma sätt som jag lyckades bekräfta min misstanke kring relationen mellan LL familj och herr Gunnarsson.

Konstnärsvittne hm! Med en man i Italien Rom som ambassdör! hm! Vi har tidigare sett tack vare dig tveksamheter i vittnens berättelser contra förhörsledare men här har vi inte länninge eller widen men beskrivningarna förändras från stor till liten kraftig till ordinär till klen det ska inte kunna hända. Vi har optiken på gallerier mårtentavlor samt statsmän ud sen tidigare då det gett intressanta uppslag.
Jag saknar många i tråden som är mer på vet ej vad de är de kunde förstått o förstärkt saker i det du säger men jag ser fram emot att du istället postade/skedmatade oss med kopplingarna mellan LL o Stig jag orkar inte sitta o studera förhör när du ändå verka veta det så shoot ut med det bara.

Vidare arbetet är en sossetidning som fått uppgifter från någon i pu att ta kontakt med denna person som är konstnärsvittne med o har sin man i Rom på ambassaden Iesho varför reagerar du inte på detta driver ni med mig? Det blir en överkokt pasta macoroni på detta!
Vad jag säger "Är detta vittne del i mörkläggningen åt sossarna eller åt mördarkonspirationen? Eller både och? Är denna jacka helt fejk hon säger personen har? Hon talar ju om före 2300 En mördare ställer ju inte sig på plats 30 min innan o står o röker o slänger fimpar på platsen va fan är det frågan om som ingmar berman skulle sagt.
Senast redigerad av jajagvinner 2021-07-21 kl. 12:19.
Citera
2021-07-21, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsach
Jo jag tittade lite på detta. Denis Dallart fanns med i folkräkningen 1985. Och eftersom han satt i fängelse i Afrika vid mordet så antar jag att en annan antagit identiteten därefter. Dvs den här Jean-Claude Darville - Jean-Claude Dravil
https://www.bendevannijvel.com/forum/viewtopic.php?id=1251&p=4
Uppgiftslämnaren Henri Damsaint från 1988 (antagligen även från 1:a mars 1986) fanns också med i folkräkningen 1985 om jag minns rätt.

Han verkar inte passa in så bra på vittnesbeskrivningarna av gm.
Han hade tydligen koppling till RAF och Action Direct.
Verksamheten finansierad med handel av diamanter i Sydafrika.
Kan det finnas någon koppling till Brabantligan?

"NOTE 1: Hans Holmér (now dead) is the policeman who lead the initial Palme murder investigation, and wrote a book about his experiences.

NOTE 2: Lars Ekström (referred to below as the recipient of a telephone call at the Swedish Embassy) has spoken to a Swedish journalist. He does not remember the name of the informer who called him, but says that the name was given, that he passed it on to the Swedish police, and that Swedish policemen went to Belgium twice to speak to the informer. We do not know the name of this informer, the names of the Swedish policemen, or the results of their inquiries.

I am interested in the possibility that an unidentified suspect for the Palme murder, described by Hans Holmér in his book Olof Palme är skjuten! is the same person as a certain Jean-Claude Darville, identified as the No 1 suspect for the Belgian Supermarket Killings. These killings remain entirely unsolved to this day.

This is the relevant extract from Hans Holmér's book:

Lars Ekström som är förste ambassadsekretare på svenska ambassaden i Bryssel kontaktar spaningsledningen och berattar att han dagen efter mordert fått kontakt med en informatör som tidigare bistått den belgiska polisen. 1 November hade informatören sammanträffat met "Jean-Claude", en fransktalende f d legosoldat som åtar sig olika uppdrag mot betalning och som bl a skall ha lett några attentat mot varuhus. Han går alltid beväpnad met en revolver av kaliber .357 Magnum och bor, då han inte vistas i Belgien, i Brasilien.

Tjallaren säger att Jean-Claude nu befinner sig i Sverige och att han haft till uppgift att döda en europeisk statsman. Han har samröre med den franska terroristorganisationen Action Direct och med RAF i Västtyskland. Hans verksamhet skall vara finansierad genom handel med diamenter bl a i Sydafrika. Han är 40-45 ar, 170-175 cm lång och kraftig. Han har ölmage, är blind på ett öga och bär ett yvigt helskägg. Han är kort sagt som klippt ur en agentroman. Tålmodiga efterforskningar leder bara fram till att Jean-Claude möjligen heter Davril i efternamn. Han förblir något av en fantasifigur."
Citera
2021-07-21, 13:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Och vad är det för skillnad på AB:s mössa och Jack N:s mössa som IM borde observerat på 40meters avstånd? https://imgur.com/a/0Pgn5Ou

Två vitt skilda färger

IM är en efterkonstruktör
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-07-21 kl. 13:15.
Citera
2021-07-21, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
Konstnärsvittne hm! Med en man i Italien Rom som ambassdör! hm! Vi har tidigare sett tack vare dig tveksamheter i vittnens berättelser contra förhörsledare men här har vi inte länninge eller widen men beskrivningarna förändras från stor till liten kraftig till ordinär till klen det ska inte kunna hända. Vi har optiken på gallerier mårtentavlor samt statsmän ud sen tidigare då det gett intressanta uppslag.
Jag saknar många i tråden som är mer på vet ej vad de är de kunde förstått o förstärkt saker i det du säger men jag ser fram emot att du istället postade/skedmatade oss med kopplingarna mellan LL o Stig jag orkar inte sitta o studera förhör när du ändå verka veta det så shoot ut med det bara.

Vidare arbetet är en sossetidning som fått uppgifter från någon i pu att ta kontakt med denna person som är konstnärsvittne med o har sin man i Rom på ambassaden Iesho varför reagerar du inte på detta driver ni med mig? Det blir en överkokt pasta macoroni på detta!
Vad jag säger "Är detta vittne del i mörkläggningen åt sossarna eller åt mördarkonspirationen? Eller både och? Är denna jacka helt fejk hon säger personen har? Hon talar ju om före 2300 En mördare ställer ju inte sig på plats 30 min innan o står o röker o slänger fimpar på platsen va fan är det frågan om som ingmar berman skulle sagt.

Italien, Rom, Ambassaden.

Glöm inte konstnärsvittnet Birgitta Wennerling
https://wpu.nu/wiki/Birgitta_Wennerling
Citera
2021-07-21, 13:43
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Två vitt skilda färger

IM är en efterkonstruktör

Fast nu sa ju IM en grå Jack N mössa . Som stämmer väl med AB:s.

Efterkonstruktör vet jag inte om IM är men han har blandat ihop 2 olika personer till en och samma.
AB som stod och väntade en bit från Dekorima minuterna innan mordet och GM som kom dit lite senare och bara gick ifatt och sköt OP.
Senast redigerad av HAARP 2021-07-21 kl. 14:08.
Citera
2021-07-21, 15:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Fast nu sa ju IM en grå Jack N mössa . Som stämmer väl med AB:s.

Efterkonstruktör vet jag inte om IM är men han har blandat ihop 2 olika personer till en och samma.
AB som stod och väntade en bit från Dekorima minuterna innan mordet och GM som kom dit lite senare och bara gick ifatt och sköt OP.

Jag menar att IM aldrig sett Dekorimamannen mer än några enstaka sekunder. Det är det han säger hela 1986. Att han såg mannen flera minuter är en efterhandskonstruktion.

Får be om ursäkt om mössfärgen. Jag trodde jag hade skrivit redan i första inlägget att det var färgen jag menade. Mindes inte att IM sagt grå mössa. Jag hade nog kopplat det som mörkgrå

Edit: i första förhöret säger IM mörk mössa. I andra förhöret säger han "...mörk, mycket mörk".
Stämmer rätt dåligt in på AB.
Visst, i tredje förhöret säger han att han inte vet. Men det är svårt att få detta till en ljus grå.

Det kan också tolkas som efterhandskonstruktion. När det i april blir tydligt för allmänheten att huvudbonaderna bland vittnen spretar så vet han plötsligt inte längre vilken färg mössan verkade ha...
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-07-21 kl. 15:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in