2021-10-23, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Diverse länder som passerat Sveriges högst mediokra täckning för förstadoser:
  • Norge
  • Finland
  • Danmark
  • Nya Zeeland
  • Australien
  • Japan
  • Sydkorea

Att Sverige är rätt dassigt på att vaccinera lär det inte slås på stora trumman om. Svenska journalister håller ungefär samma nivå som pandemihanteringen.
Vad borde Sverige göra för att förbättra sina siffror?
Citera
2021-10-23, 16:45
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Diverse länder som passerat Sveriges högst mediokra täckning för förstadoser:
  • Norge
  • Finland
  • Danmark
  • Nya Zeeland
  • Australien
  • Japan
  • Sydkorea

Att Sverige är rätt dassigt på att vaccinera lär det inte slås på stora trumman om. Svenska journalister håller ungefär samma nivå som pandemihanteringen.
Det enda man behöver veta är att

1. Sverige är bäst.
2. Sverige har gjort rätt. Det faktum att Nya Zeeland, Australien med mera fick överge sina noll-covidstrategier bevisar detta. (obs, du får dock inte kolla upp och jämföra hur många som har dött i dessa länder, jämfört med Sverige. Kom ihåg punkt ett).

Detta är dogmat för den svenska journalistkåren verkar det som.
Citera
2021-10-23, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Återigen så ignorerade du frågor som man ställer till och bara postar en länk rakt upp och ner.

Medan kan man läsa i länken angående överdödlighet.

Simuleringar baserat på gissningar är inte konkreta siffror, lilla vän.

Nej, det är vedertagna data över hela Europa. Euromomo är fakta, "lilla vän".
Citera
2021-10-23, 16:50
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad borde Sverige göra för att förbättra sina siffror?
Sunt förnuft och respiratorisk hygien (munskydd) hade räddat åtskilliga människoliv i Sverige, fram tills att deltavarianten dök upp.

Vilken jävla fars FHMs munskyddsmotstånd var fram tills att de ändrade sig.
Citera
2021-10-23, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Sunt förnuft och respiratorisk hygien (munskydd) hade räddat åtskilliga människoliv i Sverige, fram tills att deltavarianten dök upp.

Vilken jävla fars FHMs munskyddsmotstånd var fram tills att de ändrade sig.
Jo men den jag citerade var kritisk till Sveriges låga vaccinsiffror så jag undrar vad "Sverige" kunnat göra för att få fler att vaccinera sig, utöver det som redan gjorts?
Citera
2021-10-23, 17:02
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej, det är vedertagna data över hela Europa. Euromomo är fakta, "lilla vän".

Citat:
The EuroMoMo model estimates the crude excess mortality for the whole country by age group and regionally.

Citat:
Excess mortality Weekly data on the aggregated number of deaths in Sweden, by age group, is sent from the Swedish Tax Agency to the Public Health Agency and analysed with statistical models.
Influenza-attributable excess mortality (FluMoMo model)

All-cause mortality (EuroMoMo model)

Du kanske borde läsa vad du klistrar nästa gång innan du postar.

Det är inte fakta om det är simuleringar på gissningar, vilket var postat i tidigare inlägg.

Men kom gärna med en detaljerad lista över alla som dött i överdödligheten.

Men det enda du klarar av är att posta länkar och anta att det är självklarheter eftersom du kan inte ens motivera vad du postar överhuvudtaget...
Citera
2021-10-23, 17:05
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Jo men den jag citerade var kritisk till Sveriges låga vaccinsiffror så jag undrar vad "Sverige" kunnat göra för att få fler att vaccinera sig, utöver det som redan gjorts?
Ok, förlåt jag missade detta.

Jag tycker att vi har skött vaccinationerna hyfsat i Sverige

Problemet är ju naturligtvis, och jag kan peka ut elefanten i rummet eftersom jag själv är invandrare, just det - den stora del utrikesfödda som vägrar att.vaccinera sig.

Om man läser den här tråden så får man intrycket att många många etniska svenskar vägrar vaccinera sig, men det stämmer inte med min bild.
Citera
2021-10-23, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Ok, förlåt jag missade detta.

Jag tycker att vi har skött vaccinationerna hyfsat i Sverige

Problemet är ju naturligtvis, och jag kan peka ut elefanten i rummet eftersom jag själv är invandrare, just det - den stora del utrikesfödda som vägrar att.vaccinera sig.

Om man läser den här tråden så får man intrycket att många många etniska svenskar vägrar vaccinera sig, men det stämmer inte med min bild.
Nej visst det kanske är så att invandrare vaccinerar sig i lägre omfattning är vi som är födda i Sverige.

Om man accepterar det, uppstår frågan genast: Varför är det så? Är vaccinskepsisen större bland invandrare eller når inte informationen fram? Eller något helt annat?
Citera
2021-10-23, 17:11
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
I två veckor har barn i åldern 12-15 år vaccinerats mot covid-19. Nu har första siffrorna kommit - 12,4 procent i åldersgruppen har fått första sprutan.

Det som bromsat vaccineringen är pappersarbete, till exempel de samtycksblanketter som skolan måste få från föräldrarna, säger Josef Milerad, ordförande i Svenska skolläkarföreningen. Men viljan att vaccinera sig finns, både bland barnen och föräldrarna.

– Vi kommer att se en mycket högre siffra snart, säger Josef Milerad.

Jag får en känsla av att detta är en början på en katastrof

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/var-tionde-12-15aring-vaccinerad-oerhort-hog-siffra
Citera
2021-10-23, 17:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja det är ju bara att se på SIR. 58,8% är ovaccinerade av de som ligger inne på IVA enligt SIR för oktober. Så hade det ju inte sett ut om vaccinet inte hade haft effekt. Då hade vi sett mellan 30-15% ovaccinerade.

Ja deltan ställer till det. Den ny undervarianten av Deltan som UK muterat fram kanske ställer till det ännu mer.

Kommer UK vara det land i Europa som årligen ger övriga Europa en ny lite värre variant så bör de väl klassas som problem område?

Ja, och förmodligen så kommer varianterna ifrån Indien till UK. Ja, inte bara vaccinbevis utan också, obligatorisk, PCR test för alla som anländer därifrån eller Indien. Då skulle vi vinna tid och hinna vaccinera flera!
Citera
2021-10-23, 17:16
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Nej visst det kanske är så att invandrare vaccinerar sig i lägre omfattning är vi som är födda i Sverige.

Om man accepterar det, uppstår frågan genast: Varför är det så? Är vaccinskepsisen större bland invandrare eller når inte informationen fram? Eller något helt annat?
Ett mönster som framträder efter att ha varit aktiv i den här tråden de.senaste 1,5 åren är att låg IQ verkar korrelera med ovilja att vaccinera sig.
Citera
2021-10-23, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Du kanske borde läsa vad du klistrar nästa gång innan du postar.

Det är inte fakta om det är simuleringar på gissningar, vilket var postat i tidigare inlägg.

Men kom gärna med en detaljerad lista över alla som dött i överdödligheten.

Men det enda du klarar av är att posta länkar och anta att det är självklarheter eftersom du kan inte ens motivera vad du postar överhuvudtaget...

Det är fakta. Finns många publikationer i ämnet. Detta har gåtts igenom många gånger i tråden.

Varför tror du det är 4000 färre avlidna än covid-19 under dessa 1,5 år i Sverige? Jo för att influensa inte funnits under perioden.

Att folk inte uppfattat detta tidigare är för att det tillhör normalen att det dör ett antal tusen varje år i sviter av influensan.

Antal döda under perioden nedan. Skillnad mot medel 15-19.

15-16 1 juli-20 juni 87777 −896
16-17 1 juli-20 juni 90456 1784
17-18 1 juli-20 juni 89968 1296
18-19 1 juli-20 juni 86489 −2184
19-20 1 juli-20 juni 92449 3777
20-21 1 juli-20 juni 90646 1974
medel 15-19 88673
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto