Citat:
Ursprungligen postat av
Hanna-Wigh
Det är förarbetena till lagen som anger vad lagen om fri rörlighet innebär i praktiken och kan informera oss vad källan till dess uppkomst är.
Ge oss oss en länk till lagens "propositionen" så kan vi läsa oss till vad som står i den?
Ursäkta? Det står rakt upp och ner i själva lagtexten vad rörelsefriheten innebär, och inte i någon "lag om fri rörlighet" utan i regeringsformen som är en av våra grundlagar. Jag hänvisade dig till rätt paragraf i mitt förra inlägg.
Var och en är gentemot det allmänna skyddad mot frihetsberövanden. Den som är svensk medborgare är även i övrigt tillförsäkrad frihet att förflytta sig inom riket och att lämna det.
Du behöver inte gå till förarbetena för att förstå vad det innebär och vad "källan till dess uppkomst" alls skulle ha för relevans är svårförståeligt.
Det verkar som att du inte förstår hur det här fungerar men jag ska försöka förklara på ett enkelt sätt.
EKMR sätter en miniminivå för vissa fri- och rättigheter. Om en stat ska följa EKMR måste de alltså garantera sina medborgare
minst det skydd för fri- och rättigheter som EKMR anger. Men varje stat är självklart fria att garantera sina medborgare ett mer
långtgående skydd.
I Sverige återfinns ett uttryckligt skydd för rörelsefriheten i vår nationella lagstiftning, oberoende av EKMR. Rörelsefriheten kan enbart inskränkas genom att lag om det stiftas och det måste ske i en viss ordning med beaktande av vissa principer. Även detta framgår av vår nationella lagstiftning.
Sammantaget går alltså den svenska lagstiftningens skydd för rörelsefriheten längre än vad EKMR gör. EKMR är alltså i princip irrelevant i detta sammanhang.
I Sverige finns ingen lag som medger till exempel allmänt utegångsförbud. Om man vill begränsa rörelsefriheten på ett sådant vis måste man då alltså stifta en lag som ger en sådan möjlighet, och det måste ske i angiven ordning. I andra länder kan tillvägagångssättet se helt annorlunda ut. Men det behöver alltså inte innebära att Sverige eller något av de andra länderna inte följer EKMR.