Citat:
Nu vet jag inte vilket system Finland önskar för utbildning av sina stridspiloter framöver, men för Norges del: Att krama bergsväggarna i Lofoten och flyga in och ut ur dimma och moln över Nordsjön kan man öva på när man väl är hemma och stationerade i Norge. För deras utbildning till stridspiloter är det viktigare att det finns stabilt flygväder vilket gör att förutsättningarna är optimala för de moment man tränar på och att planer kan följas. Då är Arizona något nära idealet.
Dessutom är antalet stridsflygplan som är stationerade vid Luke - dedikerade till utbildningsändamål - större än för de flesta länders flygvapen. Vi pratar minst dubbelt så många som det är Gripen i svenska Flygvapnet. Miljön runt är professionell och engagerad. Du tränar på vad du ska göra - samarbete med de flygplan och resurser man har i Nato. Standarden sätts av det som bland annat US Air Force kräver. Jag tycker att även svenskar borde förstå att att delta här och utbilda sina opiloter i denna miljö och med dessa standarder är det enda rätta för Norge.
Dessutom är antalet stridsflygplan som är stationerade vid Luke - dedikerade till utbildningsändamål - större än för de flesta länders flygvapen. Vi pratar minst dubbelt så många som det är Gripen i svenska Flygvapnet. Miljön runt är professionell och engagerad. Du tränar på vad du ska göra - samarbete med de flygplan och resurser man har i Nato. Standarden sätts av det som bland annat US Air Force kräver. Jag tycker att även svenskar borde förstå att att delta här och utbilda sina opiloter i denna miljö och med dessa standarder är det enda rätta för Norge.
Det kan nog tänkas att Norge ser fördelar med att lära sig flyga i Arizona (och naturligtvis flyger man vidare hemmavid, och allt som inte är krig är övning, givet vad det kostar att flyga de här krumelurerna) och är man med i NATO kan det utan vidare vara en vinst att träna med andra NATO-medlemmar.
Men jag tror ändå inte att den lösningen är något som stämmer med min uppfattning av Finland. Jag tror att Finland vill maximera utbytet av varje flygtimme utifrån Finlands behov (liksom Sverige vill).
En av lärdomarna från VK2 var ju att om man flög sina Brewster Buffaloes på sitt eget sätt, med anpassad taktik och "optimalt använt", så dög det här närmast obsoleta planet mycket bra.