2021-10-22, 15:13
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Nu vet jag inte vilket system Finland önskar för utbildning av sina stridspiloter framöver, men för Norges del: Att krama bergsväggarna i Lofoten och flyga in och ut ur dimma och moln över Nordsjön kan man öva på när man väl är hemma och stationerade i Norge. För deras utbildning till stridspiloter är det viktigare att det finns stabilt flygväder vilket gör att förutsättningarna är optimala för de moment man tränar på och att planer kan följas. Då är Arizona något nära idealet.

Dessutom är antalet stridsflygplan som är stationerade vid Luke - dedikerade till utbildningsändamål - större än för de flesta länders flygvapen. Vi pratar minst dubbelt så många som det är Gripen i svenska Flygvapnet. Miljön runt är professionell och engagerad. Du tränar på vad du ska göra - samarbete med de flygplan och resurser man har i Nato. Standarden sätts av det som bland annat US Air Force kräver. Jag tycker att även svenskar borde förstå att att delta här och utbilda sina opiloter i denna miljö och med dessa standarder är det enda rätta för Norge.

Det kan nog tänkas att Norge ser fördelar med att lära sig flyga i Arizona (och naturligtvis flyger man vidare hemmavid, och allt som inte är krig är övning, givet vad det kostar att flyga de här krumelurerna) och är man med i NATO kan det utan vidare vara en vinst att träna med andra NATO-medlemmar.

Men jag tror ändå inte att den lösningen är något som stämmer med min uppfattning av Finland. Jag tror att Finland vill maximera utbytet av varje flygtimme utifrån Finlands behov (liksom Sverige vill).

En av lärdomarna från VK2 var ju att om man flög sina Brewster Buffaloes på sitt eget sätt, med anpassad taktik och "optimalt använt", så dög det här närmast obsoleta planet mycket bra.
Citera
2021-10-22, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Men jag tror ändå inte att den lösningen är något som stämmer med min uppfattning av Finland. Jag tror att Finland vill maximera utbytet av varje flygtimme utifrån Finlands behov (liksom Sverige vill).

En av lärdomarna från VK2 var ju att om man flög sina Brewster Buffaloes på sitt eget sätt, med anpassad taktik och "optimalt använt", så dög det här närmast obsoleta planet mycket bra.

Och Finland kommer säkert att göra det på sitt sätt, oavsett vilket nytt flygplan de väljer. De har alla möjligheter öppna.
Citera
2021-10-22, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan nog tänkas att Norge ser fördelar med att lära sig flyga i Arizona (och naturligtvis flyger man vidare hemmavid, och allt som inte är krig är övning, givet vad det kostar att flyga de här krumelurerna) och är man med i NATO kan det utan vidare vara en vinst att träna med andra NATO-medlemmar.

Nu kanske det är ignorant uttryckt av mig, men Norge vet ju också att de har NATO:s armada i ryggen om något händer. De vet alltså att de har råd att ha få "spjutspetsar". Sverige och Finland har istället haft fokus på att ha varje flygplan till så hög tillgänglighet som det bara är möjligt, för att det är viktigare att det är billigare och fungerar när det krävs än att det är teoretiskt överlägset.
Citera
2021-10-22, 17:39
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
Nu kanske det är ignorant uttryckt av mig, men Norge vet ju också att de har NATO:s armada i ryggen om något händer. De vet alltså att de har råd att ha få "spjutspetsar". Sverige och Finland har istället haft fokus på att ha varje flygplan till så hög tillgänglighet som det bara är möjligt, för att det är viktigare att det är billigare och fungerar när det krävs än att det är teoretiskt överlägset.

Ja, exakt så är det. För Norge spelar det inte någon större roll eftersom försvaret helt och hållet bygger på NATO.

För länder som Sverige och Finland som ska försvara sig själva vore det självklart helt idiotiskt att ha flygplan och piloter upptagna borta i USA.

Vet inte hur andra länder gör, men jag är övertygad om att Norges utbildningsupplägg är helt uteslutet för finsk del, men det är inget som förhindrar ett köp av F35 på något sätt.
Citera
2021-10-22, 17:54
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Det finns för närvarande tio norska F-35 på Luke AFB medan befintliga F-16 piloter och F-16 markbesättningar konverteras till F-35, förutom att nya piloter och markbesättningar utbildas på F-35. I en normalsituation kommer Norge att ha fyra F-35 på Luke.

Utbildningen vid F7 Skaraborg är säkert prima för Sverige. På Luke utbildas piloter till U.S. Air Force och ett antal andra (allierade) nationers flygvapen, på F-16 och F-35. Jag tror med all respekt att det är ett mycket bättre val för Norges del.

Om Saab finansierar och bygger en äkta finsk rökbastu på Såtenäs så vinner de upphandlingen!
Sedan kan de flyga de finska piloterna till Vanda varje fredag kväll och hämta den måndag morgon.
Citera
2021-10-22, 18:34
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01

Man kan ju då roa sig med anlägga ett systemperspektiv på problemet. Då kan man finna att det blir nödvändigt att underordna sig Natos systemtänk (som NATO-medlem) om man vill räkna med att andra NATO-länder skall kunna bidra till det egna försvaret. (En bieffekt blir att samma sak krävs reciprokt, om man nu skulle upptäcka att NATO behöver hjälp av Ola Norrman).

Av detta följer att man antingen genom avtal (NATO bygger på avtal) underordnar sig NATOs systemtänk (vad gäller försvaret) respektive tvingas (som NATO-medlem) att säkerställa att den egna kompetensen och doktrinen stämmer med resten av organisationen. Därav det tänkta värdet att åka till Luke AFB och lära sig NATO-teknik, taktik och doktrin.

Det är bara i fred (inte så bara, givetvis) som det finns vinster att göra, i krig kommer det inte att finnas extra resurser att tilldela ifall man från början har "för litet".
Citera
2021-10-22, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Ja, exakt så är det. För Norge spelar det inte någon större roll eftersom försvaret helt och hållet bygger på NATO.

För länder som Sverige och Finland som ska försvara sig själva vore det självklart helt idiotiskt att ha flygplan och piloter upptagna borta i USA.

Vet inte hur andra länder gör, men jag är övertygad om att Norges utbildningsupplägg är helt uteslutet för finsk del, men det är inget som förhindrar ett köp av F35 på något sätt.

Hva får deg til å si noe sånt?
Senast redigerad av Lampen 2021-10-22 kl. 21:58.
Citera
2021-10-22, 22:54
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampen
Hva får deg til å si noe sånt?

För att det vore svårt för Finland att försvara fosterlandet med flygplan som står borta i USA.
Citera
2021-10-23, 11:08
Medlem
Citat:
För att det vore svårt för Finland att försvara fosterlandet med flygplan som står borta i USA.

Men samtidig forstår du jo at USA har et militær som ingen andre i verden kan matche, det vil jo antagelig gjelde trening også.

Det hadde jo vært umulig for land som Norge å ha like høy kvalitet på treningen, som man kan få til med ressursene de har der, ikke minst klima som er mer eller mindre perfekt for å fly hele tiden, i alle høyder (arizona).

Det er uansett bare et par fly som står der (for norge sin del i det minste), som blir brukt til utdanning.

De kunne jo selvsagt blitt flydd hjem når som helst

Nå har jo uansett USA planer om F-22, F-35 og B1 fly i Norge.
Senast redigerad av Lampen 2021-10-23 kl. 11:17.
Citera
2021-10-23, 13:56
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampen
Men samtidig forstår du jo at USA har et militær som ingen andre i verden kan matche, det vil jo antagelig gjelde trening også.

Det hadde jo vært umulig for land som Norge å ha like høy kvalitet på treningen, som man kan få til med ressursene de har der, ikke minst klima som er mer eller mindre perfekt for å fly hele tiden, i alle høyder (arizona).

Det er uansett bare et par fly som står der (for norge sin del i det minste), som blir brukt til utdanning.

De kunne jo selvsagt blitt flydd hjem når som helst

Nå har jo uansett USA planer om F-22, F-35 og B1 fly i Norge.

Ja, för Norge som NATO medlem så spelar det inte så stor roll att tio F35 står i USA.
Citera
2021-10-23, 14:20
Medlem
Citat:
Ja, för Norge som NATO medlem så spelar det inte så stor roll att tio F35 står i USA.
Men som det er sagt flere ganger her i tråden - Det er kun for en kort periode under bytte fra F-16 til F-35 som det er snakk om 10 fly. Normalt skal fire fly bli brukt utelukkende til trening og utdannelse på treningssenteret i USA, og dette har vært endel av planen hele tiden. Norge skulle ha 48 stk F-35, og så fire fly for opplæring i USA.

Hvordan Finland eventuelt vil gjøre dette om de velger F-35 får vi overlate til de selv å avgjøre, men jeg vil tippe at de følger andre land mer eller mindre. Det vil i alle fall ikke bli billigere å gjøre opplæringen hjemme vs sammen med mange andre land i USA, og det er tvilsomt at du vil klare å få samme nivå på opplæringen i eget land.
Citera
2021-10-23, 15:58
Medlem
Discgears avatar
Oavsett vilket jaktplan Finland kommer att välja, så har vi i tråden fått lära oss att norska piloter och tekniker blir skickliga att hantera sina plan i varmt och torrt ökenklimat.
Senast redigerad av Discgear 2021-10-23 kl. 16:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in