2021-10-23, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Jag provade att lyssna på det nu pga att han blev mördad.

Måste säga, jag skämdes. Sån pinsam låtsas-tuff jargong... Förstår ärligt talat inte hur någon med en IQ över 90 kan lyssna på det där.

Exakt, väldigt låg intellektuell musik. Kan tänka mig att svagbegåvade utan musiksmak lyssnar på skiten. Uselt beat, uselt flow, usla röster, pinsama texter och sen autotune på det.
Senast redigerad av Kimma7 2021-10-23 kl. 15:29.
Citera
2021-10-23, 15:31
Medlem
Larasofts avatar
Otroligt sorgligt. Pga sina föräldrar hade han goda chanser att komma ur ev kriminalitet. 19-årig pojke.
Citera
2021-10-23, 15:33
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Jorgen
Exakt!
Glömde autotune. Hemskt! Alla dagens rappare använder det och det är för att förvränga deras ännu värre röster.

Skattefinansierade P3 tjatar sig hesa om Einar nu, att det minsann är Sveriges bästa artist och tidernas bästa musik. Ett musikunder helt enkelt.

Skämskudde deluxe!

Anledningen till att dagens 11-12 åringar inbillar sig att musiken är bra är för att inget annat presenteras (marknadsförs) för den målgruppen.

Håller med. Riktigt pinsamt och rätt sjukt att höra hur SR i alla sina kanaler hyllar denna musik och de kriminella personerna bakom musiken. Så länge det är rätt typ av gärningsmän så älskar statliga (S)R och (S)(V)T att hylla allt som de gör.
Citera
2021-10-23, 15:35
Medlem
Jag kan inte riktigt förstå varför Einár, eller någon likvärdig Svensk rap-artist, hyllas så förbannat som någon slags stor, positiv och viktig figur? Det finns ingen solskenshistoria här. Inget positivt. Snarare ett perfekt skräckexempel på hur man bete sig för att allt ska gå åt helvete. Och nu hyllas han något förbannat? Jag förstår inte.
Citera
2021-10-23, 15:36
Medlem
S.Jorgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Jag provade att lyssna på det nu pga att han blev mördad.

Måste säga, jag skämdes. Sån pinsam låtsas-tuff jargong... Förstår ärligt talat inte hur någon med en IQ över 90 kan lyssna på det där.

Han var knappast någon 50-Cent eller Eminem om man säger så. Men så var han ju bara 19, kanske om han fått leva att han kunde mognat lite och producerat något av värde.

När barnen apar efter sina idoler från USA blir det helt enkelt fel. Riktigt fel.
Rap på svenska är det få som bemästrat, Petter kan jag ge cred till men det är också den enda.
Det blir pinsamt när yo och fuck används i svensk text.
Hade det handlat om satir hade jag låtit det passera.
Citera
2021-10-23, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Palla läsa allt. Vad vet du om Einars uppväxt? Han växte upp i Dalen och inte direkt i något villakvarter på Lidingö. Var intagen på LVU-hem.

Så detta skulle gjort honom till invandrare per automatik? Förstår inte ens varför han ville vara det. De flesta invandrare kämpar fan med språket. Han växte upp det hade alla förutsättningar svensk mamma,pappa hel släkt här... nej han skulle spela tuff för han åt alvedon som barn.
Citera
2021-10-23, 15:40
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Så detta skulle gjort honom till invandrare per automatik? Förstår inte ens varför han ville vara det. De flesta invandrare kämpar fan med språket. Han växte upp det hade alla förutsättningar svensk mamma,pappa hel släkt här... nej han skulle spela tuff för han åt alvedon som barn.

Så invandrare har en ursäkt att bete sig som barnsliga psykopatsvin för att de kämpar med språket och inte har hela sin släkt här?
Citera
2021-10-23, 15:40
Medlem
S.Jorgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Exakt, väldigt låg intellektuell musik. Kan tänka mig att svagbegåvade utan musiksmak lyssnar på skiten. Uselt beat, uselt flow, usla röster, pinsama texter och sen autotune på det.

Citera
2021-10-23, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Tråkigt men "Bra" att han dör tyvärr. Gangster rapparna borde dö oftare för att sluta attrahera konsekvenslösa ungdommar till ett kriminellt liv och en plåga för resten av Sverige. Detta tar bort lite coolhet.

För sverige rikes säkerhet är detta bra.
Jag förstår mycket väl att musiken och känslorna i rappen kan va bra, eller bäst som finns för vissa med snäva kulturpeferenser, men den negativa sidan av glorifieringen av kriminalitet är skadligt för ungdommar, till skillnad från våld från datorspel som har 0 påverkan på statusen av att förstöra för andra.
Sorry men jag e trött på kriminaliteten i sverige.

Och precis som extrem kapitalism är vapenposerande cool-skeyt rap dålig för majoriteten. kriminella som har en breef ka ske kan sluta sljutavfolk i en smyg-ambush bakifrån och istället hade en duell någonstans mano y mano. Det skulle inte bli bättre och ja säger emot mig själv. Men det ärbara feghet i hur de är nu när man alltid dödar i en ambush.

Du har inte en aning om vad du pratar om. Einár eller Nils Grönberg var emot gängkriminalitet i Enskededalen och ville vara visa på att gängkriminalitet inte är bra, där bilarna är stulna, kläderna köpta med knarkpengar osv.

Om du läste på lite djupare om vem Einár ville vara med sitt artisteri och texterna, där han berättade om hur det såg ut i Enskededalen, då skulle du inte önska att han är död.

För att nå unga personer och lära känna andra rappare, så mötte han rappare involverade i gängkriminalitet inblandade i narkotikaförsäljning...är man väldigt ung som Einár som började skriva låtar vid sex års ålder, rappa i en soffa på Facebook vid 15-års ålder, bygga upp en publik vid 16 på Instagram, och bli känd något år senare, ja det är unga från förorter som lyssnar och även gäng som begår stölder säljer knark, Einár blir inblandad i det här, han är för snäll helt enkelt och vill alla väl..folk blir avundsjuk på honom när han börjar tjäna massa pengar på sina texter låtar...och där kidnappar Vårbynätverket Einár där rapparen Yasin medlem i Dödspatrullen lurar in Einár i en fälla. De rånar honom på Rollex-klockan etc, begär 3 miljoner kr, som de inte får, de misshandlar honom å det grövsta, klär ut honom i kvinnokläder där han är fastbunden...! Allt för avundsjukan från gängkriminella och deras rappare. Einár hade skyddad identitet från Skatteverket, men tyvärr hittade gängkriminella honom utanför bostaden i Hammarby sjöstad...det är så jag förstått vem Einár är, son till en känd skådespelerska, där Einár vistades mycket under uppväxten på hennes arbetsplats, Kungliga Dramatiska Teatern. Einár har haft någon mindre roll i film...och som ung bildade han en organisation, där han ville att unga skulle akta sig för kriminalitet, gängen osv.
Citera
2021-10-23, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Nej fattar inte heller den här musiken. Är det dagens generation av 15-20 åringar som säger att den är bra? Finns det ens någon 30+ som lyssnar på eländet?

Jag är uppvuxen till 90-tals rapen och det är rap för mig. Det Einar och alla babbe-svenskar gör nu är skämskudde för mig. Hur fan kan autotune ens vara lagligt? Låter för jävla billigt alltså. Borde bli nackskott direkt.

Jag ar med uppvuxen till det och lyssnar inte pa Einar, men vad tror du 60/70-talister tyckte om 90-tals rap?
Citera
2021-10-23, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
https://en.wikipedia.org/wiki/Gangsta_rap#Boogie_Down_Productions

Asså varför lär jag mig aldrig? Låter mig dras med i en diskussion med nån bondlurk som tror att Public Enemy skapade gangsta rappen😞😔
Att KRS har gjort låtar om kriminalitet gör honom absolut inte till gangsta rappare. Det verkar inte ens författaren till artikeln du länkade tycka. Gå och mjölka korna eller nått.
Citera
2021-10-23, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assar-Korv
Nils är klart underrepresenterat i straffregistret.
NILS 152 förekomster 138110 har namnet 773,0 borde vara straffade relativt antalet -80,3% underrepresenterat.
Nissar är tydligen laglydiga i största allmänhet.
https://vanligastefangnamnen.wordpress.com/

Sätter annars en slant på att Nils är utdaterat som förnamn sen förra sekelskiftet cirka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in