2021-10-23, 12:57
Medlem
Alla skriver att Einar inte är uppväxt i orten och har en skådespelare som mamma men de andra Dalen rapparna då? De är inte heller uppvuxna i orten men ingen som ser ner på dom, Thrife's farsa är nog mer känd än Einar's mamma.
Citera
2021-10-23, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makrillitomatsas
Hans musik är usel och Nils är död. Han kommer inte se en enda dokumentär, höra en enda hyllning, han kommer aldrig krama sin mamma igen, säga förlåt för att jag varit strulig och gjort dig orolig, han kommer aldrig omfamna en kvinna han älskar, skaffa egna barn och se dom växa upp.

Nils kommer aldrig växa upp, ta sig i kragen, sluta lajva gangster, skämmas över sin tonårsfas, bli mainstream, utvecklas som artist och människa, göra Elgigantenreklam eller vara med i Mello. Nils lever inte längre.

Fjortisar som gråter över larviga fjortissaker kommer gråta över något annat nästa vecka. Han familj kommer fortfarande sörja. Om fem år kommer hans musik vara glömd, försjunken in en formlös sörja av tidstypiska generiska beats, autotune och daterade referenser. Om tio år kanske någon säger "kommer du ihåg han Einolf vi brukade lyssna på i högstadiet, vi hade så larvig musiksmak på den tiden?". Kanske Nils mamma går förbi ett par på stan som skjuter en barnvagn framför sig, går hem och gråter bittert och ångestfylld in i kudden.

Och? Spela roll, egentligen. Det mesta du nämner är bara biologiska tvång du känner. Om 50 år kommer du vara död, begraven och bortglömd, men det kommer fortfarande finnas folk (nej, inte jag) som lyssnar på Einar, och han lär fortfarande snurra runt på Youtube, Wikipedia och i historian om svensk hiphop.

Ditt liv är precis lika meningslöst som hans var. Många skulle nog hellre brinna ut vid 19 än att blekna bort vid 80, även om - återigen - jag själv inte är övertygad. Snubben var ju trots allt rikskänd, och en av de mest kända bland unga, miljonär och antagligen (utseendet till trots) fått knulla mer än både du och jag får under en hel livstid. Inte så jävla illa. Dessutom slapp han dö ensam i senildemens. Två rundor i huvudet är en snabb och smärtfri död. Inte alls illa.
Senast redigerad av nomen.nescio5 2021-10-23 kl. 13:00.
Citera
2021-10-23, 13:00
Medlem
-DaRude-s avatar
Okej, så denna Einar rappar om gängkriminaliteten, hyllar den. Blir en frontfigur och får en slags stjärnstatus inom våldsromantiken. Dör sedan på grund av sitt engagemang för våldsromantiken. Hyllas sedan oproportionerligt av media för sitt engagemang och sin "talang" för våldsromantiken. Samtidigt som våldsromantiken är något dåligt? Jag hänger inte med. Är det bra eller är det dåligt att skjuta ihjäl sina fiender, för det är ju det han själv hyllar och som media i sin tur också hyllar?

Media hyllar våldsromantikens främsta rappare för sina bedrifter på den gängkriminella hiphop-scenen samtidigt som de sörjer för hur det slutade för honom. Men de prisar ju den här våldsromantiken?

Hur kan man påstå att man tycker gängkriminalitet är dåligt och att "det får vara nog nu" och "våra barn dör" när man fortsätter att hylla artister som är gängkriminella, som i sin tur har otroligt inflytande över den yngre generationen? Det kommer bara fortsätta.

Medierna och den svenska kultursfären är själv medansvariga för att Einar är död och nu hyllar de honom ännu mer så att fler barn kan börja hylla skottlossningar, knark, pang pang och "horor".

Jag tycker inte heller att Einar förtjänade detta, inte alls. Han var väldigt ung och hade förmodligen blivit en reko kille i framtiden, alla kan förändras. Det jag inte gillar är hur patetisk media är som gråter när han är död när de själva hyllar hans mördare och den kultur de står för.
Senast redigerad av -DaRude- 2021-10-23 kl. 13:10.
Citera
2021-10-23, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djungle
Alla skriver att Einar inte är uppväxt i orten och har en skådespelare som mamma men de andra Dalen rapparna då? De är inte heller uppvuxna i orten men ingen som ser ner på dom, Thrife's farsa är nog mer känd än Einar's mamma.

Det kan vara väldigt tungt att växa upp i ett villaområde. Klippa gräsmattan, måla båten, tvingas tvätta bilen med slang ute på gatan, byta däck på cykeln. Det är hårt och tufft...
Citera
2021-10-23, 13:01
Medlem
makrillitomatsass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nomen.nescio5
Och? Spela roll, egentligen. Det mesta du nämner är bara biologiska tvång du känner. Om 50 år kommer du vara död, begraven och bortglömd, men det kommer fortfarande finnas folk (nej, inte jag) som lyssnar på Einar, och han lär fortfarande snurra runt på Youtube, Wikipedia och i historian om svensk hiphop.

Ditt liv är precis lika meningslöst som hans var. Många skulle nog hellre brinna ut vid 19 än att blekna bort vid 80, även om - återigen - jag själv inte är övertygad.

Men det spelar liksom ingen roll om du lyssnar på Babblarna eller Nils om 50 är, Nils kommer likväl vara död.
Citera
2021-10-23, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makrillitomatsas
Men det spelar liksom ingen roll om du lyssnar på Babblarna eller Nils om 50 är, Nils kommer likväl vara död.

Så du menar att hans musik likt Mozart och Beethoven inte kommer att spelas och högtidlighållas genom århundraden? Eller ihågkommas likt stora trubadurer som Evert Taube?
Citera
2021-10-23, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Okej, så denna Einar rappar om gängkriminaliteten, hyllar den. Blir en frontfigur och får en slags stjärnstatus inom våldsromantiken. Dör sedan på grund av sitt engagemang för våldsromantiken. Hyllas sedan oproportionerligt av media för sitt engagemang och sin "talang" för våldsromantiken. Samtidigt som våldsromantiken är något dåligt? Jag hänger inte med. Är det bra eller är det dåligt att skjuta ihjäl sina fiender, för det är ju det han själv hyllar och som media i sin tur också hyllar?

Media hyllar våldsromantikens främsta rappare för sina bedrifter på den gängkriminella hiphop-scenen samtidigt som de sörjer för hur det slutade för honom. Men de prisar ju den här våldsromantiken?

Hur kan man påstå att man tycker gängkriminalitet är dåligt och att "det får vara nog nu" och "våra barn dör" när man fortsätter att hylla artister som är gängkriminella, som i sin tur har otroligt inflytande över den yngre generationen? Det kommer bara fortsätta.

Medierna och den svenska kultursfären är själv medansvariga för att Einar är död och nu hyllar de honom ännu mer så att fler barn kan börja hylla skottlossningar, knark, pang pang och horor.

Jag tycker inte heller att Einar förtjänade detta, inte alls. Han var väldigt ung och hade förmodligen blivit en reko kille i framtiden, alla kan förändras. Det jag inte gillar är hur patetisk media är som gråter när han är död när de själva hyllar hans mördare och den kultur de står för.

Håller med!

Bara i en Ding Ding värld… (Sverige)
Citera
2021-10-23, 13:08
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
Om 50 år kommer du vara död, begraven och bortglömd, men det kommer fortfarande finnas folk (nej, inte jag) som lyssnar på Einar, och han lär fortfarande snurra runt på Youtube, Wikipedia och i historian om svensk hiphop.
Om 50 år? Jo, tjena..

Citat:
Många skulle nog hellre brinna ut vid 19 än att blekna bort vid 80, även om - återigen - jag själv inte är övertygad.
De som hellre dör vid 19 än 80 är nog i en extrem minoritet. Tomte.
Senast redigerad av Bajslukt 2021-10-23 kl. 13:18.
Citera
2021-10-23, 13:12
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltKowalski
Jag säger ja till hårdare straff, fler poliser, fler verktyg för att knäcka gängen, men i vilka länder har enbart dessa åtgärder lyckats?

Det är inte svart eller vitt. Det behövs både sociala insatser och hårdare straff. Det är inte det ena eller det andra. Politiken är alldeles för segregerad idag, man står på varsin sida och vägrar erkänna att den andra sidan har en poäng.

Alla bryr sig att du stödjer saker.

”Social insats”. Vilken social insats biter på gängkriminella?
Citera
2021-10-23, 13:13
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBana87
Märks här är folk har fan noll koll på vad de snackar om när det kommer till musikindustrin, vilket är helt okej, man behöver / kan inte kunna allt här i världen.

Du behöver inte hyra en studio. Det räcker med att du har en laptop och en mikrofon som du själv kan spela in med och betala en random producent på nätet för att producera beatet och mixa själva inspelningen.

Detta kan du som både privatperson och skivbolag göra utan att den andra vet någonting om vilka man är, detta kallas för ghostproducing, vilket är väldigt standard idag -
Oavsett genre du sysslar med, rap, pop, EDM, film/spelmusik.

Precis det jag skrev tidigare. Yasin får sitta på sitt rum och spela in sina låtar framöver.
Citera
2021-10-23, 13:13
Medlem
ZugMaskins avatar
Det är konstigt att en som redan har ett gubbnamn skaffar sig ett ännu gubbigare namn. Einar. Den enögde.
Citera
2021-10-23, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-

Medierna och den svenska kultursfären är själv medansvariga för att Einar är död och nu hyllar de honom ännu mer så att fler barn kan börja hylla skottlossningar, knark, pang pang och "horor".

Eksakt. Det er et så massivt hykleri i svensk media at det nesten er komisk. Om noe er media skyldig i å glorifisere dette voldsidealet gjennom å rose artistene, gi de publisitet og tildele de priser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in