2021-10-23, 10:16
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Vad svamlar du om??? "Inflationsfria". Läs trådens rubrik till att börja med.

"Lånen åts upp". Hade det inte varit för amerikanskt stöd hade Europa fortfarande varit utbombat. Ruiner överallt.
Inflationsfria "fram till nu" är underförstått.

USA tog stora lån för att rädda världen från nazisterna. Dessa lån åts upp av inflationen och det var väl ganska så rättvist. Men sedan 1990 äts inte längre lån upp av inflationen, vilket förklarar varför alla länder, och individer, blir mer och mer lånetyngda. Lånen för Japan och svensken är t.ex mycket större nu är vad USA hade direkt efter andra världskriget. Ett ganska intressant faktum som kommer att sluta i någon slags katastrof. Eller inflation.
Citera
2021-10-23, 10:19
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vad gör dessa "normala människor" I Tokyo där det inte råder bostadsbrist menar du?

Nej bostadsbrist är inte relativt mer än något annat. Fattigdom är inte heller relativt. Bara en inbiten kommunist får för sig det.

Med din logik kan det per definition aldrig vara annat än "brisf" i Stockholm. Även om det byggdes 2 miljoner bostäder innanför tullarna skulle du tjata om "brist" på bostäder.
Allt bara trams. Det finns inte bostadsbrist i Tokyo, det finns bostadsbrist i Stockholm, svensken bor större än japanen, fattigdom är självklart relativ dina grannar, och det är inte särskilt svårt att bygga bort bristen på bostäder i Stockholm men politiker och hyresreglering försvårar detta. Men det gick att göra i Linköping där politikerna är mer framsynta.

Så vi har totalt motsatta åsikter om allt som finns i världen och jag är nöjd med det. Och min son bor och pluggar i Linköping och inte i Stockholm pga bostadsbristen.
Senast redigerad av Paris24 2021-10-23 kl. 10:23.
Citera
2021-10-23, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Allt bara trams. Det finns inte bostadsbrist i Tokyo, det finns bostadsbrist i Stockholm, svensken bor större än japanen, fattigdom är självklart relativ dina grannar, och det är inte särskilt svårt att bygga bort bristen på bostäder i Stockholm men politiker och hyresreglering försvårar detta. Men det gick att göra i Linköping där politikerna är mer framsynta.

Så vi har totalt motsatta åsikter om allt som finns i världen och jag är nöjd med det. Och min son bor och pluggar i Linköping och inte i Stockholm pga bostadsbristen.

Pga bristen på tillgängliga kontrakt och/eller snålhet/lathet pluggar din son i Linköping.

Om nu KTH var så viktigt skulle han lätt kunna ha hittat ett prisvärt andrahandaboende med bra standard en bit ut längs Roslagsbanan med direktlinje in till KTH. Men din son vill ha krypavstånd till Universitet, nattklubbar etc och betala spottstyvrar. Det gör att han aldrig kan plugga i Stockholm, hyresreglering eller ej
Citera
2021-10-23, 10:36
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Pga bristen på tillgängliga kontrakt och/eller snålhet/lathet pluggar din son i Linköping.

Om nu KTH var så viktigt skulle han lätt kunna ha hittat ett prisvärt andrahandaboende med bra standard en bit ut längs Roslagsbanan med direktlinje in till KTH. Men din son vill ha krypavstånd till Universitet, nattklubbar etc och betala spottstyvrar. Det gör att han aldrig kan plugga i Stockholm, hyresreglering eller ej
Så kul att du berättar för mig hur min son som pluggar till civilingenjör med högsta betyg ska göra med sitt liv. Och jag bor i en 11-rums-villa mitt i Lund som är obelånad, och kommer från Stockholm.

Jag köpte en vindslägenhet mitt i Linköping kontant till honom 4mkr, gammal underbar förening utan lån. Så nu bor han högst upp med fantastiskt utsikt över stan i 100 kvm penthouse. Den kostar mindre i månaden än en studentlägenhet. Alla lägenheter i Linköping kostar 35k per kvm och kan stiga i värde, till skillnad från Stockholms kvm-pris som ligger bra nära Manhattans och är totalt bortkastade pengar. Välj Linköping, alla ni som kan. När bostadsbristen är bortbyggd i Stockholm kommer innerstan att kosta 60k inte 90-160 k.
Senast redigerad av Paris24 2021-10-23 kl. 10:43.
Citera
2021-10-23, 10:50
Medlem
Citat:
Så kul att du berättar för mig hur min son som pluggar till civilingenjör med högsta betyg ska göra med sitt liv. Och jag bor i en 11-rums-villa mitt i Lund som är obelånad, och kommer från Stockholm.

Jag köpte en vindslägenhet mitt i Linköping kontant till honom 4mkr, gammal underbar förening utan lån. Så nu bor han högst upp med fantastiskt utsikt över stan i 100 kvm penthouse. Den kostar mindre i månaden än en studentlägenhet. Alla lägenheter i Linköping kostar 35k per kvm och kan stiga i värde, till skillnad från Stockholms kvm-pris som ligger bra nära Manhattans och är totalt bortkastade pengar. Välj Linköping, alla ni som kan. När bostadsbristen är bortbyggd i Stockholm kommer innerstan att kosta 60k inte 90-160 k.

Vad spelar det för roll vilka jävla betyg din son har?

Då hade du ju utan problem kunnat köpa en bra bostad i Sthlm så vad fan babblar du om att han inte kunde plugga pga brist för? Du är en riktig tomte.
Citera
2021-10-23, 10:51
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Vad spelar det för roll vilka jävla betyg din son har?

Då hade du ju utan problem kunnat köpa en bra bostad i Sthlm så vad fan babblar du om att han inte kunde pga brist för? Du är en riktig tomte.
Bostadsbristen i Stockholm gjorde att priserna var för höga så vi valde Linköping. En stad med bostadsbrist väljs bort, medans en stad med bostäder får fler invånare. Så fungerar en fri marknad. Den som du ständigt missförstår.

Det är inte vi som är förlorare när vi valde Linköping. Det är Stockholmarna som tappar köpkraft motsvarande 150.000 kr per år.
Senast redigerad av Paris24 2021-10-23 kl. 10:55.
Citera
2021-10-23, 10:54
Medlem
Citat:
Bostadsbristen i Stockholm gjorde att priserna var för höga så vi valde Linköping. En stad med bostadsbrist väljs bort, medans en stad med bostäder får fler invånare. Så fungerar en fri marknad. Den som du ständigt missförstår.

För höga? För 4 msek hade du kunnat hitta upp emot 50 kvm I Stockholms innerstad. Behöver din son ha 100 kvm med utsikt över takåsarna för att bli nöjd? Och det ska pappa köpa åt honom? Gnäller han också dagarna i ända över att han inte kan köpa 100 kvm takvåning i Stockholm när han pluggar?

Dessutom hade det blivit billigare per mån då avgifterna i Sthlms innerstad oftast är väldigt låga jämfört med hålor som Linköping.
Citera
2021-10-23, 10:56
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
För höga? För 4 msek hade du kunnat hitta upp emot 50 kvm I Stockholms innerstad. Behöver din son ha 100 kvm med utsikt över takåsarna för att bli nöjd? Och det ska pappa köpa åt honom? Gnäller han också dagarna i ända över att han inte kan köpa 100 kvm takvåning i Stockholm när han pluggar?
Du verkar inte acceptera de fria marknadskrafterna? Jag har misstänkt det hela tiden. Ditt mässande är slående likt kommunistiskt testuggande och förnekelse.
Senast redigerad av Paris24 2021-10-23 kl. 11:00.
Citera
2021-10-23, 10:57
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Jag fastnade för det påståendet. Inflationen var skyhög 1910-20 (första världskriget) och 1940-55, vilket gjorde att man kunde finansiera världskrigen med lån, och lånen åts upp så alla blev skuldfria. Nästa inflationsbubbla var 1970-95. Därefter har vi varit inflationsfria i världen.
https://assets.weforum.org/wp-content/uploads/2015/09/150904-global-inflation-since-1920-PS-chart-1.jpg
Räntan är kopplad till inflationen för valutan.

Antalet valutor med olika inflation ett visst år är bara ett svårartat goddag yxskaft. Du förstår inte frågeställningen ens.
Citera
2021-10-23, 11:00
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Räntan är kopplad till inflationen för valutan.

Antalet valutor med olika inflation ett visst år är bara ett svårartat goddag yxskaft. Du förstår inte frågeställningen ens.
Jag kan inte tänka mig en bättre sammanfattande kurva över "jordens historiska inflation" är den kurvan jag länkade till. Om du hittar en bättre kan du föreslå den. Gnäll, din specialitet, leder ingenstans.
Citera
2021-10-23, 11:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det är brist när man inte kan skaffa boende på t.ex tre månader där man fått ett jobb. Hur svårt kan det vara.

Du vet inte ens vad ordet Brist betyder. Det är därför du ständigt blir förvånad på FB.
Det är tjockt med bostäder till salu på hemnet. Ingen brist.
Citera
2021-10-23, 11:05
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är tjockt med bostäder till salu på hemnet. Ingen brist.
Enligt kommunerna själva så har 207 kommuner bostadsbrist. Men du vet väl bäst, du var ju inne på hemnet igår.
Citat:
https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/bostadsmarknad/bostadsmarknaden/bostadsmarknadsenkaten/
Det är fortsatt många, 207 kommuner, som anger underskott på bostäder i kommunen som helhet. Det är en minskning med 5 kommuner på ett år och med 33 kommuner på två år. Totalt 59 kommuner anger att bostadsmarknaden är i balans, vilket är en minskning med 7 kommuner sedan förra året, men en ökning med 13 kommuner jämfört med för två år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in