2021-10-23, 06:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Du har inga bevis att SE var det vittne på mordplatsen direkt efter skotten som du påstår- Du kan försöka trolla och lägga tillrätt men du kan ändå inte få SE som ett vittne efter skotten på mordplatsen där han står bredvid Lisbet Palme och pratar under ett par minuter. Ni kan inte bevisa detta.

"Vi" behöver inte bevisa något. De som påstår att SE har ett vapen i handen har en hel del att bevisa däremot om SE mot allt sunt förnuft skulle vara GM.

1. Kan vi vara helt överens att SE om han är GM inte kan vara där det ögonblick då polisen först kommer till mordplatsen? Detta sker några minuter efter mordet och att som Ålandskvinnan tror att SE tagit av sig glasögonen och knäppt upp rocken innan han återvänder till mordplatsen är helt enkelt lite knappt om tid.

2. Kan vi genom att läsa SEs förhör från 1 mars kl 12.20 enas om att SE besitter kunskapen om att det pekades på brottsplatsen och att polisen sprang iväg utan att fråga efter signalement på GM? Detta styrks av de PM som poliser på plats skriver någon vecka efter mordet.

3. Har media redogjort för att polisen som upptog förföljandet från brottsplatsen faktiskt inte stannade och frågade efter signalement på GM innan de sprang iväg? SE vet tydligen detta redan kl 12.20 på lördag morgon så det är inte så mycket media vi måste gå igenom för att svara på frågan.

Jag kommer inte runt det faktum att SE helt korrekt redogör för exakt hur första och andra polispatrull på plats beter sig. Att SE vet i vilken ordning polisbilarna kom. Att det först är två poliser på plats som LP springer fram till och att de polismän som upptar förföljandet inte stannar för att få ett signalement utan rusar iväg utan.

Som sagt. Enligt svensk rättsordning är det åklagaren som bör bevisa en skuld. Att SE är oskyldig kan ett litet (förståndshandikappat) barn förstå. Dock har en del "vuxna" lite svårt att komma runt Ålandskvinnans fria fantasier om SEs påstådda vapeninnehav tydligen.

Redogör gärna för dina "bevis" att SE hade ett vapen i handen och hur SE som GM får info före kl 12.20 på lördag morgon om hur förföljande poliser på mordplatsen exakt betedde sig då GM omöjligt kan ha varit på mordplatsen när de kom dit.

Lycka till!
Citera
2021-10-23, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Jodå! Lite kött på benen finns det allt vad gäller en tidigare ankomst till Skandia, för SE, än 23:40.

Tänker på följande avsnitt i förhöret med AK:

"F: Mm. Hur vet du att klockan var strax efter 23:30 [när du lämnade Skandia], tittade du på klockan?
AK: Jo, jag tittade precis på klockan när jag sa ”herre gud klockan är så mycket” och då gick jag direkt och bytte om och åkte sedan.
F: Mm. Hur lång tid tar det att byta om och gå ner i garaget?
AK: Ja, vad kan det ta, fem minuter, nu vet jag inte om jag pratade lite till med honom [HO] eller inte, det kommer jag inte ihåg. Ja, senast fem över halv-tjugo i kunde det varit när jag åkte därifrån.

[…]

AK: Men enligt *HO* så hade han [SE] kommit in strax efter att jag hade passerat den där skjutporten. Så jag hade tydligen inte ens hunnit ner [i garaget] enligt honom.

Så om AK är på väg ner i hissen, antar jag, när SE stövlar in igen, och om hon sedan ska hinna gå fram till bilen och köra ut från byggnaden, runt kl. 23:35-23:40, så pekar väl detta mot cirka 23:35, för den tidpunkt som SE återkom till Skandia?

Med reservation för att ingen väl kollade hur rätt den aktuella klockan gick?

Jag vänder på det och hävdar att det finns kött på benen för att SE är mördaren:

1. Polisen menar att en nästan identiskt klädd man springer på DBG.
2.SE har enligt uppgifter sagt till personalen på Skandia att han gjort samma sak.
3. De flesta anser att det är mördaren.
4. Alltså är SE skyldig.

Så kan man få ihop det när det finns tusentals uppgifter att bolla med.
Citera
2021-10-23, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag instämmer där och tror också att det är GM som YN ser.
Detta utifrån uträkningarna som den sk. Sanningskommissionen gjorde. (trots denna märkliga källa)
https://sanningskommissionen.com/rapporter/

Men gällande väskan så finns ju ett annat problem när vi talar om måtten.
Får en revolver av typen plats ?

Samtidigt har vi ju att YN prickar in måtten på SE's handledsväska!
Men där bör man kanske också tänka på hur lätt eller svårt det är att avgöra centimetrar på +10 meters avstånd...
Eller?

Jag håller med. Även här finns det ganska starka saker som talar för båda versionerna....
Citera
2021-10-23, 08:53
Medlem
Flera vittnesuppgifter från mordplatsen talar om att vapnet hölstras i stort sett omedelbart efter dådet.
När gärningsmannen springer iväg så har han inte revolvern i handen.
Det känns rejält ologiskt att han därefter skall börja försöka fippla ned revolvern i eventuell handledsväska som är alltför liten för att rymma detsamma.Revolvern måste ju otvetydigt ligga bättre där den legat sedan dådets utförande så att säga...oavsett om det är i ett hölster eller i en innerficka.
Citera
2021-10-23, 09:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag vänder på det och hävdar att det finns kött på benen för att SE är mördaren:

1. Polisen menar att en nästan identiskt klädd man springer på DBG.
2.SE har enligt uppgifter sagt till personalen på Skandia att han gjort samma sak.
3. De flesta anser att det är mördaren.
4. Alltså är SE skyldig.

Så kan man få ihop det när det finns tusentals uppgifter att bolla med.

Man bör notera att Expressen publicerar uppgiften om att SE sprungit uppe på DBG som ett referat till ett inslag i Rapport som inte över huvud taget innehåller denna uppgift. Uppgiften i Expressens referat är felaktig, men publiceras i tidningen.

Efter det tycker sig någon på Skandia påminna sig just det som Expressen skrivit i tidningen. SE var aldrig uppe på Stockholmsåsen hur mycket man än fantiserar om just detta. Så blir det om man kontrollerar lite innan man bollar.
Citera
2021-10-23, 09:09
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Du har inga bevis att SE var det vittne på mordplatsen direkt efter skotten som du påstår- Du kan försöka trolla och lägga tillrätt men du kan ändå inte få SE som ett vittne efter skotten på mordplatsen där han står bredvid Lisbet Palme och pratar under ett par minuter. Ni kan inte bevisa detta.

Än värre är det för de som vill peka ut honom som statsministermördare.
Förutom den totala avsaknaden av bevis kryllar det av tvivel där SE klart enklar görs till vittne snarare än någon tursam Euro-jackpot-mördare.
Citera
2021-10-23, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Man bör notera att Expressen publicerar uppgiften om att SE sprungit uppe på DBG som ett referat till ett inslag i Rapport som inte över huvud taget innehåller denna uppgift. Uppgiften i Expressens referat är felaktig, men publiceras i tidningen.

Efter det tycker sig någon på Skandia påminna sig just det som Expressen skrivit i tidningen. SE var aldrig uppe på Stockholmsåsen hur mycket man än fantiserar om just detta. Så blir det om man kontrollerar lite innan man bollar.

Vi kan ju också konstatera att dina "fakta" i högsta grad är spekulationer som motsägs av andra uppgifter. Fast det känns som sagt meningslöst att ha en diskussion med någon som är tvärsäker och inte viker en tum.
Citera
2021-10-23, 09:12
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Visa gärna lite respekt för SE:s egen berättelse. Han säger ju att han kom fram till platsen först några sekunder efter att mordet hade skett, och att han då hann se gärningsmannen springa in där i gränden till vänster. Med vilken rätt anser er du och Gunnar Wall egentligen kunna säga att SE i själva verket kom till platsen för sent för att överhuvudtaget kunna se den flyende gärningsmannen? Ser ni inte att det finns en uppenbar risk här att ni på det här sättet undermínerar SE:s egen berättelse? Och vem bryr ni er egentligen om här?

Det är du som borde visa den respekten! Istället för att förvränga uppgifter!
Det är rätt vidrigt det du pysslar med!

Skulle SE vara framme efter några sekunder skulle det inte vara folk på platsen. <punkt>
Men nu handlade om ditt påstående om att SE sett GM...
Citera
2021-10-23, 09:13
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Vi kan ju också konstatera att dina "fakta" i högsta grad är spekulationer som motsägs av andra uppgifter. Fast det känns som sagt meningslöst att ha en diskussion med någon som är tvärsäker och inte viker en tum.

Hur menar du att SE kan veta redan kl 12.20 dagen efter mordet att polisen direkt avvek från mordplatsen utan att stanna för att inhämta ett signalement på GM när de kom till mordplatsen? Har du antydan till indikation på hur detta skulle gått till om SE är GM är jag mer än idel öra.
Senast redigerad av ursprungligen 2021-10-23 kl. 09:17.
Citera
2021-10-23, 09:17
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag håller med. Även här finns det ganska starka saker som talar för båda versionerna....

Förvisso blir det många väskor att hålla reda på för SE, men då inte handledsväskan så som vi sett den rymmer en revolver, så skulle ju SE lika gärna kunna haft en vapenväska för revolvern.
I detta avsnitt finns inget som helt utesluter SE oavsett väska, även om det sistnämnda kanske blir mindre troligt.
Citera
2021-10-23, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Förvisso blir det många väskor att hålla reda på för SE, men då inte handledsväskan så som vi sett den rymmer en revolver, så skulle ju SE lika gärna kunna haft en vapenväska för revolvern.
I detta avsnitt finns inget som helt utesluter SE oavsett väska, även om det sistnämnda kanske blir mindre troligt.

Vilket hela tiden varit och fortfarande är min poäng. Beroende på utgångspunkt kan man få fram ett alibi för SE eller göra honom till solklar mördare.
Citera
2021-10-23, 09:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Som sagt meningslöst att föra en diskussion med någon som vet vilka vittnesmål som är rätta och inte backar en tum. Du får ha en trevlig helg.

Du saknar alltså förklaring till hur både SEs och Polisernas PMs från brottsplatsen passar precis mot varandra vid en tidpunkt när SE inte kunde varit där om han var GM?

Då är alltså SE inte GM enligt dig heller?

Ha en trevlig helg du också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in