Citat:
Ursprungligen postat av
pewpew
Man som kvinna kan bortadoptera! Då har man tagit sitt ansvar.
Ja och jag hävdar att kvinnor istället för att hitta syndabockar i motsatta könet ska fokusera på vad de kan göra annorlunda. Skit i att skaffa barn, gör karriär, live life som ni vill.
Nej, han tvingar inte alls. Kvinnan har inte större ansvar än männen. Skit i att skaffa barn med en man som inte har samma värderingar som dig.
jag märker att jag måste måla upp hur verkligheten faktiskt ser ut för många kvinnor.
Man och kvinna träffas, kärlek uppstår, de gifter sig eller inte gifter sig, de lever jämställt, är rörande överens om att skaffa barn, skaffar barn och så plötsligt! så infinner sig ojämställdheten som et brev på posten. Plötsligt upptäcker hon att han inte gör sin del av jobbet längre, utan hon gör mer än hälften, fast de haft långa sängkammarsnack om vikten av jämställdhet.
Hon reagerar, ställer krav, och blir en gnatig kärring i hans ögon och han finner lyckan på annat håll...där står hon kvar med 2 ungar som han glatt "avsäger sig", eftersom hans nya 20 år yngre "babe" fått en bula på magen.
Du tycker detta är kvinnans fel och ansvar, jag säger att detta faktiskt! är hans fel och ansvar.
Och nej, ingen morsa kan avkrävas att bortadopterad sina 2 ungar på 5 och 3, bara för att farsan inte tagit sitt föräldraansvar och ingen kvinna kan avkrävas att ta ansvar för vad henne val av partner kommer bete sig om 10 år.
Citat:
Det menar jag. Det intressanta är att se hur skillanden ser ut sedan regler mm ändrats.
Du skrev att dessa lusfattiga pensionärer själva VALDE, jag svarade att nej, 1970 ex, så kunde inte kvinnor välja....många kvinnor kan fortsatt idag inte välja att jobba 100%, för deras partner till sina barn finns inte där, eller finns där men gör inte sin del av det oavlönade jobbet, så hon måste jobba dubbelt.
Du hävdar att detta är kvinnans ansvar. jag hävdar att de tär betydligt mer dessa fäders ansvar, eftersom det är MEST män idag som inte tar sin del av obetalt arbete där barnomsorg ingår.
Och de tär politikens ansvar se till att dessa korkade normer ( att det är kvinnors ansvar se till att män beter sig rätt eller att män inte ska avkrävas av samhället att ta sin del) måste väck.
Citat:
Haha ok, så du menar att männen ska sänka sina lönekrav, och arbetsgivarna ska tänka på att kvinnor är sämre förhandlare? Istället för att kvinnor tar det ansvaret...
Förmodligen den vägen vi måste gå, eftersom där högst troligt inte finns budget för att höja halva befolkningens löner upp till mäns nivåer.
Arbetsgivare ska tänka på att behandla kvinnor och män lika. Och inte uppvärdera män och nedvärdera kvinnor.
Citat:
Ja jag blir bara mer övertygad om varför jag itne ska kalla mig feminist, snacka om att dra på sig offerkoftan.
Jag hatar dessutom det faktum att kvinnor försvargar mig. Att jag skulle vara sämre än männen och därför måste få handikapp. En ding ding värld.
Och jag tycker mer det är du som drar på dig en offerkofta, via att ge dig själv som kvinna ansvar över hur män, samhället eller arbetsgivare väljer att behandla dig.
Att kräva sin rätt, och göra detta via politiskt arbete i samarbete med massa andra, är INTE att likna vid offerkofta....den "koftan" är passiv. Feminism eller feminister har aldrig någonsin kunnat anklagats för att vara passiva.
Försvagar eller försvarar?
Det är ju vad DU påstår....när du hävdar att det är kvinnors eget fel när de får sämre löner, män drar från sitt föräldraansvar eller inte städar toan etc etc.... att kvinnor är svaga.
Den enda "svagheten" här är ju att inte ta ansvar för sitt barn eller sitt samarbete med en partner, eller överskatta sig själv.
Och det är något som alltså män är betydligt mer skyldiga till på gruppnivå än kvinnor.
Att säga ifrån, att kräva att män tar sin del, att kräva att samhället betraktar kvinnor som lika värda på arbetsmarknaden som män är INTE en svaghet. eller att dra på sig offerkofta.
Däremot att sitta och säga att detta är kvinnors ansvar...kivnnor som måste ändra på sig.....kvinnor som
måste välja andra män, kvinnor som måste.....är typexempel på att göra sig till ett "offer" för andra val av beteende.