2021-10-22, 14:55
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Jag tror att detta PR-trick skulle underminera NAP som princip, genom att sätta upp och hylla felaktiga strävanden, så som att uppmuntra människor till att hjälpa andra. Det är inte det vi vill. Vi vill ha frihet och rättvisa. Sanning och inget annat. Död åt demokratin!

Tror du verkligen det? Den hyllar givmildhet, men det står inte i motsats till att sträva efter personlig frihet. Jag vill att folk ska hjälpa varandra för att slippa att välfärdsstaten fyller den funktionen.

Citat:
Ursprungligen postat av Rick.Blaine
Du har heller inte riktigt besvarat frågan vilken grupp pengarna ska gå till, är det hela jordens befolkning eller enbart individer med ett högre intellekt?

Jag har försökt svara på frågan genom att säga att det är den som skänker pengar som bestämmer var pengarna ska gå.
Citera
2021-10-22, 15:05
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Fan vet!

Men grundregeln måste vara att så länge du ackumulerat din förmögenhet genom ditt egna arbete så har du moralisk rätt att göra vad fan du vill med den! Problem uppstår när man skaffat sin förmögenhet genom att utnyttja andra, men det tycker jag att libertarianismen hanterar via sina grundteser.

Absolut! Jag kommer inte på något bra exempel nu men nog finns det väl i dagsläget vissa områden där vår svenska kultur säger "det är ok att göra som du vill med X men det är extra bra om du gör XY". Kanske "det är ok att ha en innekatt bara du tar väl hand om den, men det är ännu bättre om du låter den gå ut och jaga möss". Jag tänker att formuleringen "hjälp dig själv först men hjälp sen andra" lämnar ett tolkningsutrymme, ett ganska stort spann där det är helt ok i allas ögon att samla pengar på hög men man får lite plus i kanten om man ger bort en del av det. Sen finns det säkert en övre gräns där nästan alla rynkar lite på näsan åt den som fortsätter dra in pengar bara för att spara mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Om man, via statlig intervention, försöker förhindra detta så kommer effektiviteten att sjunka. Vad vänsterpacket inte förstår är att när "den rike" bygger sina företag så skapar h*n massvis med arbetstillfällen för "vanligt" folk, till deras väl.

Många vänsterpuckon spyr galla över världens (för tillfället) rikaste man, Elon Musk därför att han har en förmögenhet som överstiger xxxB$ (fyll i själva vad som för tillfället lämpar sig). Men avstår från att nämna att han inte spenderar några pengar på sig själv, utan återinvesterar all vinst i sina företag och på så sätt skapar arbetstillfällen och utkomst för tusentals människor!

Dessutom jobbar han för att skapa tillgång till Internet för alla på jorden, oavsett var du befinner dig geografiskt samt att möjliggöra för mänskligheten att överleva som ras om en kataklysmisk situation skulle uppstå!

Kapitalistiskt djävla svin, inte sant?

Musks förmögenhet består väl så vitt jag vet nästan bara av aktier i Tesla (dvs i praktiken pengar på Teslas konto), så där handlar det inte direkt om att han personligen har en jättehög med pengar som han bara sitter på. Men jag kan tänka mig att det är en komplicerande faktor i det hela, som "vanligt folk" kanske skulle ha svårt att förstå. Det gäller att skilja på äpplen och apelsiner.
Citera
2021-10-22, 17:06
Medlem
Rick.Blaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Jag har försökt svara på frågan genom att säga att det är den som skänker pengar som bestämmer var pengarna ska gå.
Om du kollar hur pengarna från välgörenhet används i USA så går det mesta till redan etablerade organisationer som röda korset, delvis dysfunktionella organisationer som är ineffektiva och i viss mån korrupta. Men du argumenterar för att individen till varje pris måste få använda sina pengar till den typ av välgörenhet som h*n vill, oavsett om det går till korrupta organisationer eller andra ändamål som har dålig evidens.

Det du argumenterar för här är att individens frihet att själva få välja måste stå över den generella nyttan för mänskligheten. Det blir lite som det jag skrev tidigare, att människor öser pengar över cancerforskningen, utan att reflektera över; 1. om pengarna verkligen leder till att forskningen finner bromsmediciner för olika cancerformer snabbare, 2. hur används pengarna (reklam och lobbying exempelvis), 3. är verkligen alla forskare exakt lika kompetenta, eller kan det vara som så att många forskare är medelmåttor som inte hör hemma i ett labb för seriös forskning, 4. kan pengarna göra större nytta annanstans.

Tycker att din idé är ogenomtänkt. Du vill bara ersätta en korrupt och ineffektivt stat som fördelar skattepengar, till att irrationella individer ska få skänka sina pengar till lika ineffektiva projekt.
Senast redigerad av Rick.Blaine 2021-10-22 kl. 17:13.
Citera
2021-10-22, 19:22
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick.Blaine
Om du kollar hur pengarna från välgörenhet används i USA så går det mesta till redan etablerade organisationer som röda korset, delvis dysfunktionella organisationer som är ineffektiva och i viss mån korrupta. Men du argumenterar för att individen till varje pris måste få använda sina pengar till den typ av välgörenhet som h*n vill, oavsett om det går till korrupta organisationer eller andra ändamål som har dålig evidens.

Det du argumenterar för här är att individens frihet att själva få välja måste stå över den generella nyttan för mänskligheten. Det blir lite som det jag skrev tidigare, att människor öser pengar över cancerforskningen, utan att reflektera över; 1. om pengarna verkligen leder till att forskningen finner bromsmediciner för olika cancerformer snabbare, 2. hur används pengarna (reklam och lobbying exempelvis), 3. är verkligen alla forskare exakt lika kompetenta, eller kan det vara som så att många forskare är medelmåttor som inte hör hemma i ett labb för seriös forskning, 4. kan pengarna göra större nytta annanstans.

Tycker att din idé är ogenomtänkt. Du vill bara ersätta en korrupt och ineffektivt stat som fördelar skattepengar, till att irrationella individer ska få skänka sina pengar till lika ineffektiva projekt.

Oavsett hur irrationellt folk väljer att spendera sina pengar, hur kan det bli sämre än när myndighetsbyråkrater bestämmer hur pengarna ska användas?

Att du själv spenderar pengarna på ett onödigt sätt är kanske ineffektivt men det är åtminstone du själv som väljer det frivilligt, dvs det måste rimligtvis åtminstone vara moraliskt bättre än att någon annan spenderar dina pengar på ett onödigt sätt mot din vilja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in