2021-10-21, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Det ska bli väldigt intressant att följa de svenska juniorerna den kommande säsongen. Särskilt tjejerna ser väldigt starka ut men det finns även ett par unga killar som blir intressant att följa.
Ja, det ska verkligen bli intressant att se om Lisornas, Märtas och Toves kurvor fortsätter uppåt. Av killarna känns väl Anger som den klarast lysande stjärnan. Vilka andra tänker du på? Dom i juniorlaget eller har du ögonen på någon ”upcoming” . Alvar Myhlback kliver ju upp som förstaårsjunior och Elias Danielsson är andraårs junior så där blir det upp till kamp i Bauhaus cup.
Citera
2021-10-21, 08:16
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Då längdskidåkning är en individuell idrott anser jag att landslagsledningen ska ta ut de formstarkaste åkarna och inte de man har bäst relation med. Börjar ledarna favorisera vissa åkare baserat på uppförande underminerar de samtidigt sitt eget ledarskap. Det handlar ju inte om tebjudningar, utan elitidrott och individer med starka viljor och vinnarskallar.
Självklart ska inte ledarna ta ut de formstarkaste åkarna och inte godtyckliga ”personliga favoriter” men ofta är det ju inte särskilt uppenbart vem som är formstarkast (tänk sprinten i Bruks ifjol, hur ska man värdera Hagströms insats på hopplösa skidor)
MEN
Jag utgår från att landslagsledningen har någon form av uppförandekod (de borde i alla fall ha en) och bryter man mot den så är det ett minus, bryter man tillräckligt grovt så åker man ut (tänk Peter Åslin i hockey-VM för en massa år sen) oavsett vem man är. Vore intressant att veta hur landslagsledningen hanterade Ruka - för man bör ju haft samtal med Linn efteråt. (Men jag tycker inte tränarna direkt imponerar i sitt ledarskap, dåligt språk är det som slår igenom i ”bäst när det gäller”, med något undantag)

På samma sätt - skulle det finnas en åkare som har mycket positiv inverkan på stämningen i laget (tänk en Daniel Ståhl personlighet) så borde det ge viss förtur. Jag kan tänka mig att om åttonde åkare in i OS-truppen bara är med som reserv på plats så kan denne tas ut delvis på ”sociala färdigheter”.

Nu tror jag dock inte det finns nån som beter sig så illa att den förtjänar att kastas ut ur landslaget så den aspekten är mest hypotetisk.

Tillägg: en ”uppförandekod” är lämpligt att ta fram i samtal med landslagsåkarna då man även kommer överens om vilka straff som gäller om man bryter mot dem. Finns landslag som gjort det vilket medfört att det är mycket lättare att hantera eventuella ”regelbrott”.
Senast redigerad av bcdefg 2021-10-21 kl. 08:27.
Citera
2021-10-21, 09:39
Medlem
14ccKemiskts avatar
Det är ju kanon egentligen att det finns en åkare som Dyvik som knackar på dörren och som verkligen VILL (även om hon gärna pratar ut i media). Det sätter ju bra blåslampa på de inom landslaget som därmed inte kan vila på lagrarna utan måste förtjäna sina världscupplatser.
Citera
2021-10-21, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krebs
Ja, det ska verkligen bli intressant att se om Lisornas, Märtas och Toves kurvor fortsätter uppåt. Av killarna känns väl Anger som den klarast lysande stjärnan. Vilka andra tänker du på? Dom i juniorlaget eller har du ögonen på någon ”upcoming” . Alvar Myhlback kliver ju upp som förstaårsjunior och Elias Danielsson är andraårs junior så där blir det upp till kamp i Bauhaus cup.

Jag tänkte på just de två du nämde, Anger och Elias Danielsson. Särskilt Elias ska det bli spännande att följa.
Citera
2021-10-21, 10:06
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Det är ju kanon egentligen att det finns en åkare som Dyvik som knackar på dörren och som verkligen VILL (även om hon gärna pratar ut i media). Det sätter ju bra blåslampa på de inom landslaget som därmed inte kan vila på lagrarna utan måste förtjäna sina världscupplatser.
Anna är väl inte ensam om att utmana, LL och Moa Hansson är ju också bra ”blåslampor” och i sprint finns det ju redan sex åkare i landslagstrupperna som har kapacitet att ta sig till final i världscupen. Vad gäller OS tror jag dock Anna Dyviks chanser är rätt små eftersom jag uppfattar henne som klart bättre i klassisk stil och sprinten går i fristil. Även på 10 km klassiskt finns det minst sex åkare som är bättre än henne om de är i form.
Citera
2021-10-21, 10:35
Medlem
Scalpings avatar
Så Halvarsson har inte stoppat skidorna i flismaskinen än och tänker plåga sig själv och tv-tittarna med ytterligare en säsong?

Fan han kan väl börja med skidskytte istället, fast med hans psyke kanske det inte är en bra idé. Padel verkar ju poppis också, det kanske kan va nåt?
Citera
2021-10-21, 11:04
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Anna är väl inte ensam om att utmana, LL och Moa Hansson är ju också bra ”blåslampor” och i sprint finns det ju redan sex åkare i landslagstrupperna som har kapacitet att ta sig till final i världscupen. Vad gäller OS tror jag dock Anna Dyviks chanser är rätt små eftersom jag uppfattar henne som klart bättre i klassisk stil och sprinten går i fristil. Även på 10 km klassiskt finns det minst sex åkare som är bättre än henne om de är i form.

Stämmer det verkligen att Anna är bättre på klassisk än fristilssprint?

OS är ju speciellt eftersom det bara finns fyra platser men det finns ju ett egenvärde i att få åka mycket världscup också. Och där tror jag att det kommer bli oerhört svårt att motivera att MH eller LL skulle ta plats på Dyviks bekostnad om resultaten i år är någotsånär lika som i fjol.
Citera
2021-10-21, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krebs

Nej, Alvar Myhlback gör nu sin sista säsong i ungdomsklasserna så hur han står sig mot juniorerna får vi vänta på. Kul att han är så långt framme nu men det kan hända mycket i den åldern, å då både till det bättre och sämre
Citera
2021-10-21, 11:17
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Stämmer det verkligen att Anna är bättre på klassisk än fristilssprint?

OS är ju speciellt eftersom det bara finns fyra platser men det finns ju ett egenvärde i att få åka mycket världscup också. Och där tror jag att det kommer bli oerhört svårt att motivera att MH eller LL skulle ta plats på Dyviks bekostnad om resultaten i år är någotsånär lika som i fjol.
För några år sedan hade jag nog sagt att hon varit lika bra i båda tekniker på distans och sprint. Men känns som att hennes ryggproblem gjort att hon tappat i skejt. Kollar man hennes bio på FIS kör hon inte så mycket skejtsprint överhuvudtaget och förutom Boden har det inte varit så bra resultat heller de få gånger hon tävlat i det.
Citera
2021-10-21, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sponti
Nej, Alvar Myhlback gör nu sin sista säsong i ungdomsklasserna så hur han står sig mot juniorerna får vi vänta på. Kul att han är så långt framme nu men det kan hända mycket i den åldern, å då både till det bättre och sämre
Aha! Fel av mig. Han har till och med ett år kvar som ungdom alltså.
Citera
2021-10-21, 13:04
Medlem
SVT har en artikel om OS-uttagningarna och Svahn. Inga egentliga nyheter, man konstaterar att Linn måste ha tävlat i vinter innan OS om hon ska vara aktuell. Senast innan man åker på uppladdningsläger den 17 januari. Sista VC-sprinten innan dess är i Les Rouesses, Frankrike den 14 januari.

I övrigt vad det gäller uttagningen:

Citat:
Redan den 19 december ska huvuddelen av truppen vara uttagen.

– Det blir fokus på början av säsongen eftersom SOK vill ha nomineringarna redan för jul. Men någon plats kommer att hållas öppen längre om det behövs, konstaterar Anders Byström.

Enligt Byström är det framför allt tre helger som ligger till grund för OS-uttagningen: världscupen i Ruka, Lillehammer och Davos. Dresden, som också avgörs före jul, är en stadssprint som inte kommer att prioriteras i värderingen.
https://www.svt.se/sport/langdskidor/hard-kamp-om-sprintplatserna-i-os

---

I en annan artikel meddelar Calle att hans nya träningsmetod för säsongen gått ut på att träna mindre och banta:
Citat:
Den senaste säsongen blev egentligen ett fiasko med lång sjukdom och jättekonstig känsla där jag inte riktigt kände igen min kropp. Jag tränade jättebra och mycket under sommaren och hösten, sedan bara bröt jag ihop. Då tog jag ett beslut själv, att något måste jag göra – annars kan jag lika gärna lägga av med det här. Då kom jag fram till att jag ska testa att träna mindre.

Precis som förra säsongen är det distansloppen som den före detta sprintern Halfvarsson framförallt satsar på. Därför har han som mål att gå ned fyra kilo innan OS.
https://www.svt.se/sport/langdskidor/halfvarssons-os-plan-ga-ned-fyra-kilo

Annars kunde han ju kanske testat att träna rätt istället
Citera
2021-10-21, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
I en annan artikel meddelar Calle att hans nya träningsmetod för säsongen gått ut på att träna mindre och banta:

https://www.svt.se/sport/langdskidor/halfvarssons-os-plan-ga-ned-fyra-kilo

Annars kunde han ju kanske testat att träna rätt istället

Där slog du huvudet på spiken. Jag trodde i min enfald att han hade lärt efter förra säsongen att musklerna består av två olika muskelfibrer och att man måste träna båda. Men Calle lär sig aldrig. Han tror tydligen att felet han gjorde förra säsongen var att han tränade för mycket. Märkligt dock att landslagstränarna inte tar tag i detta och styr Calle åt rätt håll. Är landslagstränarna inte heltidsanställda? De borde väl i så fall följa upp hur landslagsåkarna tränar även mellan de läger man håller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in