2021-10-21, 23:29
Medlem
rökbombs avatar
Knappast bara inom finansbranschen som det brukas narkotika.

Vet personligen om en polis som med jämna mellanrum köper 100pack tramadol svart pga något strul med magen.

Vet även folk i byggbranschen som brukar både opiater och ladd dagligen under arbetstid.

Jag jobbade för ett par år sedan själv på en statlig myndighet och va vid den perioden i ett ganska destruktivt och eskalerat kokainmissbruk. Jag drog ladd varje dag på arbetet under arbetstid. Då gäller det en myndighet som hanterar uppgifter som kan skada rikets säkerhet om de skulle röjas.

Ingen anade ett skit & jag blev aldrig drogtestad trots att detta pågick dagligen i ca 5 års tid...

Mer eller mindre hela Sverige knarkar i någon mån. Alla har sin egen rush...
Citera
2021-10-21, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruter
Att anställda på bank med stort ansvar för andras pengar knarkar på arbetstid och sänker sitt omdöme är inget att bry sig om, verkar somliga på forumet tycka inte är något att bry sig om

Nu är det nog inte Kerstin som sitter i luckan på Sparbanken i Mellerud som tar droger.

En av anledningarna till att det det fungerar så i finansbranschen kanske är just är just för att dom har ansvaret för andras pengar och vet vad som står på spel.

Det är personer som har betalt för att ta stora risker men inte att misslyckas så extrem press och play-it-safe är lika med att man får sparken.

Tycker man att det är konstigt så köp en premieobligation istället av Kerstin så behöver du inte tänka på det där.
Citera
2021-10-21, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Du är verkligen ambivalent. Å ena sidan tycker du att det inte är en big deal och att flashback är moralens väktare för att i nästa stund föreslå att de berörda ska få en skarp varning och eventuellt uppsägning? Är det inte det skäl nog att det inte är något som absolut inte ska premieras eller tas lättvindigt på, om man enligt dig ska förlora jobbet om man gör det?

Du exemplifierar samhällets moraliska förfall i din kommentar, vi ska bara acceptera att folk knarkar hej vilt på arbetstid? I min värld är det bortom allt jävla sans och vett. Samhället blir inte något du själv vill leva i om vi ska rycka på axlarna åt sånt här. Vad är nästa steg?

Men du är ett exempel på din egna produkt. Hela samhället är på samma sluttning som dig. Det är lite skitsamma med allting nu för tiden. Förr fick du en näve i nyllet om du misskötte dig och det var under dom premisserna nationer byggdes och välfärden du idag nyttjar av tillförskansades och samlades på hög. För då var det inte skitsamma med allvarliga händelser och regler var till för att följas inte att böjas hela tiden.

Även om de skulle få sparken så ser jag inte att det är en big deal. De flesta fattar att man inte knarkar på jobbet. Men det finns alltid en liten andel idioter. Så pass insignifikant händelse att det inte är något att hänga upp sig på. Kanske en stor grej för avanza, men resten av samhället borde inte bry sig. Hur många människor har inte supit på jobbet i alla tider? Samma skit. Inget nytt fenomen.
Citera
2021-10-22, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Varför varning eller uppsägning om ingen eller inget påverkas negativt av droger?

För det första är det olagligt så om man ryker får man stå sitt last.
För den andra anser nog de flesta att man inte ska ta droger på jobbet.

För egen del tänker jag att det man inte vet lider man inte av. Om någon tar en lina på en fest någon gång... jag bryr mig inte.

Går det ut över jobbet / gör man det på jobbet så att någon får reda på det.. då borde det vara tack och adjö. Man vill inte ha en anställd som är ett jävla klantarsel.
Citera
2021-10-22, 00:37
Medlem
baron-brazils avatar
Avanza tar tag i ett av de största problemen vi har i Sverige.
Knarkande på jobbet är inte bara för losers, det är helt oacceptabelt dessutom.

Hatten av för Avanza!
Hoppas fler företag vågar ta efter och inför krav på drogtester, enda sättet att få bukt med problemet som skapar fler problem..
Citera
2021-10-22, 00:51
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Om man knarkar på jobbet är man riktigt pundig.
Vem gör det?
Det blir nära på inte pundigare än så.

Det som händer när en sådan personal blir påkommen med det är väl rent "etiskt" att den erbjuds hjälp för sitt missbruk av arbetsgivaren samt att den får en erinran?

Eller? Kan ha fel... för man begår ett brott när man intar droger, så kanske är det grund för uppsägning?

Så har de som tog kriminell narkotika fått sparken eller är det av någon anledning hemligt?
Eller döljs vad påföljd blivit i detta?
Mvh oinsatt.
Senast redigerad av Youfuckingbitch 2021-10-22 kl. 00:53.
Citera
2021-10-22, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eatmyshorts
Även om de skulle få sparken så ser jag inte att det är en big deal. De flesta fattar att man inte knarkar på jobbet. Men det finns alltid en liten andel idioter. Så pass insignifikant händelse att det inte är något att hänga upp sig på. Kanske en stor grej för avanza, men resten av samhället borde inte bry sig. Hur många människor har inte supit på jobbet i alla tider? Samma skit. Inget nytt fenomen.

Super man syns det om inte annat luktar det.

Knarkar man behöver det inte nödvändigtvis synas men man har passerat en moralisk tröskel som är oreparerbar. Tänk dig om en Läkare skulle knarka på arbetstid? Hade du velat bli behandlad eller opererad av en läkare som du vet tar droger på jobbet? Eller helger för den delen? Du har alltså en läkare som knarkar väldigt olagliga substanser (heroin, kokain, u name it) på helger, hade du velat ha honom på operationsbordet? NEJ. Jag sätter samma krav på allt jag gör.
Citera
2021-10-22, 01:41
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianTheLucid
Vad är problemet?

1. Kokain är olagligt
2. Kokain användande på kontoret är olagligt och tjänstefel
3. Rådgivning vid kokainintag ökar risken för felbedömning
4. Är du trög eller?
Citera
2021-10-22, 02:59
Medlem
kato85s avatar
Det går bra för Avanza, årets Bank sedan 10 år tillbaka. De är en internetbank som saknar fysiska kontor och tjänar minst sagt storkovan på folk som loggar in och handlar på börsen.
Inte underligt att segerruset för med sig ohälsosamma levnadsvanor, precis som börshajarna på Wall Street snortar kokain och ligger med horor.
Inget nytt under solen m.a.o.
Citera
2021-10-22, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
1. Kokain är olagligt
2. Kokain användande på kontoret är olagligt och tjänstefel
3. Rådgivning vid kokainintag ökar risken för felbedömning
4. Är du trög eller?
1. Vem bryr sig?
2. Se ovan. Är du bög?
3. Kokain är prestationshöjande.
4. Nä.

Ska byta till avanza nu. Verkar vara en skön företagskultur där. Alla vet att folk som tar ladd är kingar!
Citera
2021-10-22, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Okej - så hjärnan påverkas inte alls av dylika substanser menar du?
Yttrade mig avseende psykossjukdom. Uppenbarligen påverkar drogerna hjärnan annars hade man inte kunnat bli beroende, få rus o.s.v, behöver dock inte rendera psykossjukdom bara för att de påverkar hjärnan.
Citera
2021-10-22, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Precis

Jo tjena…. ”Super vanligt att knarka öppet på arbetstid”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in