2021-10-22, 01:53
Medlem
Optimisten: Jag tecknar, relativt låg frifloat & en recognition factor som heter duga. Sällan vi har en sådan stor notering. Gissar på att aktien drar iväg 30-50% första dagen.

Pessimisten: Tecken på att vi är i slutfasen av en bubbla på börsen.
Citera
2021-10-22, 10:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Volvoanställda får teckna aktier för max 30 000 kr. Eller 566 aktier verkar det som. Till ett värde av 29 998 - 38 488 kr
Va, hur kan någon bestämma över vad dom gör med sina pengar? Låter märkligt.
Citera
2021-10-22, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Och slutligen. Naturligtvis har aktiekursen med värdering av bolaget o göra. Anser man att Tesla är värd att köpa för 850 dollar så är Volvo Cars 53kr rena gåvan.

Om du skriver sånna här grejer så kan man inte ta något du skriver på allvar. Du hänger med på att kostnaden av en aktie är HELT frånkopplat till värdet på företaget, eller hur?
Citera
2021-10-22, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benefit
Va, hur kan någon bestämma över vad dom gör med sina pengar? Låter märkligt.

Det handlar om att man är garanterad 566 aktier. Sen kan man teckna via andra kanaler också, dvs ansöka.
Citera
2021-10-22, 15:15
Medlem
MahaNakhons avatar
Att erbjuda anställda aktier till den värderingen, dessutom i ett mycket brett intervall, är nonchalant och respektlöst, tycker jag.
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-10-22 kl. 15:17.
Citera
2021-10-22, 15:16
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlebsonMusk
Optimisten: Jag tecknar, relativt låg frifloat & en recognition factor som heter duga. Sällan vi har en sådan stor notering. Gissar på att aktien drar iväg 30-50% första dagen.

Pessimisten: Tecken på att vi är i slutfasen av en bubbla på börsen.

Citera
2021-10-22, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Att erbjuda anställda aktier till den värderingen, dessutom i ett mycket brett intervall, är nonchalant och respektlöst, tycker jag.

Respektlöst för vem?
Citera
2021-10-22, 15:31
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Respektlöst för vem?
Respektlöst mot Volvo Cars anställda som får denna deal serverad. Att köpa aktier till uppskruvad värdering. Och som salt på såret, VD:n fick köpa med rabatt.
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-10-22 kl. 15:33.
Citera
2021-10-22, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Respektlöst mot Volvo Cars anställda som får denna deal serverad. Att köpa aktier till uppskruvad värdering. Och som salt på såret, VD:n fick köpa med rabatt.

Samuelsson köpte sina aktier för 6 år sedan. Hur mycket han köpte de för vet vi inte. Det är alltså helt irrelevant idag egentligen.

De anställda får välja om de ska köpa eller inte. Mig veterligen har företaget varit tydliga med att det inte är en förmån.
Citera
2021-10-23, 00:16
Medlem
Citat:
Samuelsson köpte sina aktier för 6 år sedan. Hur mycket han köpte de för vet vi inte. Det är alltså helt irrelevant idag egentligen.

De anställda får välja om de ska köpa eller inte. Mig veterligen har företaget varit tydliga med att det inte är en förmån.
Är du onykter? Volvo är inte ett etablerat eller lönsamt bolag när det kommer till elbilar. De tjänar pengar på suvar och stora personbilar med motorer som använder fossilt bränsle.
Inte ens i en svensk morgontidning har jag sett deras elbilar vinna ett jämförelsetest mot konkurrenter.
Och att ägas av kineser är mycket utmanande.
Citera
2021-10-23, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gpa
Är du onykter? Volvo är inte ett etablerat eller lönsamt bolag när det kommer till elbilar. De tjänar pengar på suvar och stora personbilar med motorer som använder fossilt bränsle.
Inte ens i en svensk morgontidning har jag sett deras elbilar vinna ett jämförelsetest mot konkurrenter.
Och att ägas av kineser är mycket utmanande.

Okej. Jag vet inte vad det är du argumenterar emot direkt.

Utan det där ”utmanande” kinesägandet så hade Göteborgsregionen varit något helt annat. Servicejobb, värdeutveckling på bostäder, etc är tack vare Volvo och i förlängningen kinesägandet.
Citera
2021-10-23, 13:24
Medlem
Jag tänkte väll teckna om man får tilldelning är ju en annan sak. Lär bli övertecknad gissar jag. Vi får se men spännande och nu talar vi om ett lönsamt bolag med en lång historik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in