Resultat: Är du feminist?
Jag är feminist
19,73%
58 röster
Jag är inte feminist
72,11%
212 röster
Vet ej
8,16%
24 röster
2021-10-21, 17:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Det är lätt att se. Spåra min diskussion med TantRossin, får du se.
Hon tror att staten är hennes morsa och farsa och att hon ska få leva på bidrag resten av sitt liv.

I sitt senaste inlägg undrade hon när arbetsmarknaden ska stå till hennes förfogande.

Och du uppmanade mig till prostitution. Då vet man hur ditt kvinnosyn är. Eftersom min frihet till och livnära mig på naturen, bygga ett hus i naturen, inte är möjligt, då ger jag fan i detta förbannade system! Just nu sitter jag i soffan, tittar på ett tv program om daytraders, såna människor, som gamblar på börsen. Utan så mycket som en svettdroppe på pannan, skovlar de hundratusen kronor in på mindre än en timme! Jag kommer fan inte lyfta ett finger i detta perversa system, med mindre det kan bidra med och höja min livskvalitet.
Citera
2021-10-21, 20:56
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Det finns inget strukturellt missgynnande mot kvinnor i Sverige.
Det låter som att du och hela din släkt är väldigt investerade i offerroller och att "någon" borde komma och "göra något" för er, så att "alla blir exakt lika jämlika".

Världen funkar inte så.
Den är orättvis till sin natur och det är upp till dig att göra det bästa av det.
Ingenstans i hela världen har du bättre förutsättningar för detta.

Att göra det bästa av läget trots världens orättvisor är ju typ poängen med feminism liksom alla andra former av medborgarrättsrörelser, så jag ser inte vad du har synpunkter på.

Jag förstår inte heller varför du föreställer dig saker om mig och min släkt. 🤔 Det verkar ju vara som (för att köra en fotbollsmetafor) att helt missa målet, och bollen, och börja sparka runt på en tom colaburk istället.
Citera
2021-10-21, 21:01
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baraporr
Fast du hävdade ju själv att ta upp de striktare klädkoderna för män är att hänga upp sig på detaljer
Det är ju uppenbart att du aldrig hade "brytt" dig om jämlikhet om samtliga kvinnor var konservativa och några enskilda män tog upp hur de inte får ha vilken stil de vill på arbetet, du hade då sagt till dessa män att "växa upp" och att de är egoister som inte visar solidaritet för andra
Manliga feminister ingår i en kult som går ut på att avguda kvinnor som "förverkligar sig själva", det kan handla om att hylla Linnea Claesson för hon "vågar" ha regbågshår, medans en man som gör samma sak ses som egoist och inte visar hänsyn till de som ej tillåts bära regnbågshår, samma mekanismer som ligger bakom att se en rik man som nyttjar sina resurser som egoist, en typ av arbetsmoral som inte skall gälla för kvinnor som unnas lek och lättja i vuxenlivet

Alltså det jag nog främst har problem med gällande ditt prat om striktare klädkoder är att jag aldrig har hört talas om att det skulle vara en universell regel för män att ha striktare klädkod. Det verkar som något extremt lokalt ytterlighetsfall som du helt enkelt har fått för dig är universellt.
Citera
2021-10-21, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Alltså det jag nog främst har problem med gällande ditt prat om striktare klädkoder är att jag aldrig har hört talas om att det skulle vara en universell regel för män att ha striktare klädkod. Det verkar som något extremt lokalt ytterlighetsfall som du helt enkelt har fått för dig är universellt.
Skitsnack, du vet mycket väl att män med alternativmode måste anpassa sin stil efter studier, varför stöter du på gothartjejer med gotharsmink och vanligt jobb, men aldrig män? Varför slutar männen med sin stil efter studier?
Du har två alternativ att välja emellan, om du ska vara konsekvent, antingen så säger du till dina kvinnliga bekanta att mogna och slutar vara egocentriska narcissister med sina klädexpiriment, eller så behandlar du männen så som du behandlar kvinnor
Du valde istället fjäskarens väg och överdriver istället som in i helvete med att ge komplimanger när en kvinna "vågar" sticka ut, då tycker du hon är skithäftig medans en man som gör samma sak ser du som hänsynslös, omogen, ansvarslös och olämplig som förälder
Tror du inte jag har sett vilken typ av kvinnor ni feministiska män umgås med? Ni har ju själv jeans och t-shirts och man brukar ju umgås med likasinnade, alltså så gör du en kompromiss och undantag med kvinnliga "vänner", det är inte äkta vänskap som bygger på ömsesidig respekt
Ni hävdar att umgås med en kvinna inte är konstigare än att umgås med en man, ändå så umgås ni inte på samma sätt med en kvinna som ni umgås med en man, t ex så håller ni för er själva vad ni anser om en kvinnas klädexpiriment, då finns det inget som heter hybris eller dålig smak
Det är ju själva handlingen i sig med att vilja synas ni har problem med också, att en man gör ett aktivt val att sticka ut, oavsett hur bra han ser ut i sin stil eller inte, ändå så ser ni inte era kvinnliga bekanta som omogna exhibonister utan som "modiga" och "tuffa"
Citera
2021-10-21, 22:28
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Skitsnack, du vet mycket väl att män med alternativmode måste anpassa sin stil efter studier, varför stöter du på gothartjejer med gotharsmink och vanligt jobb, men aldrig män? Varför slutar männen med sin stil efter studier?

Nej, jag måste erkänna att jag inte vet detta.

Citat:
Du har två alternativ att välja emellan, om du ska vara konsekvent, antingen så säger du till dina kvinnliga bekanta att mogna och slutar vara egocentriska narcissister med sina klädexpiriment, eller så behandlar du männen så som du behandlar kvinnor
Du valde istället fjäskarens väg och överdriver istället som in i helvete med att ge komplimanger när en kvinna "vågar" sticka ut, då tycker du hon är skithäftig medans en man som gör samma sak ser du som hänsynslös, omogen, ansvarslös och olämplig som förälder

Jag tror att det finns fler alternativ, och nej jag har inte valt någon fjäskarens väg som du uttrycker det, det är bara något du har fått för dig.

Citat:
Tror du inte jag har sett vilken typ av kvinnor ni feministiska män umgås med? Ni har ju själv jeans och t-shirts och man brukar ju umgås med likasinnade, alltså så gör du en kompromiss och undantag med kvinnliga "vänner", det är inte äkta vänskap som bygger på ömsesidig respekt
Ni hävdar att umgås med en kvinna inte är konstigare än att umgås med en man, ändå så umgås ni inte på samma sätt med en kvinna som ni umgås med en man, t ex så håller ni för er själva vad ni anser om en kvinnas klädexpiriment, då finns det inget som heter hybris eller dålig smak
Det är ju själva handlingen i sig med att vilja synas ni har problem med också, att en man gör ett aktivt val att sticka ut, oavsett hur bra han ser ut i sin stil eller inte, ändå så ser ni inte era kvinnliga bekanta som omogna exhibonister utan som "modiga" och "tuffa"

Det är värst vad du tror en massa konstiga saker. Om jag ska fortsätta den där fotbollsmetaforen från något inlägg upp i tråden så är du nu långt ifrån fotbollsplanen, och har förirrat dig in i en frisörsalong och börjat sparka på en hårtork i tron att den är bollen.
Citera
2021-10-21, 22:38
Medlem
Citat:
Så berätta då för mig varför männen med alternativmode slutar när studierna är färdiga medans kvinnorna fortsätter?

Citat:
Jag tror att det finns fler alternativ, och nej jag har inte valt någon fjäskarens väg som du uttrycker det, det är bara något du har fått för dig.

Jo, eftersom du sänker din standard för vänskap med kvinnor och umgås med kvinnor som spökar ut sig med alla möjliga stilar, men umgås bara med jeans och t-shirt människor när det kommer till männen eftersom du inte delar intresse med männen som gillar att klä ut sig
Och detta måste du ju också göra för att kunna ha kvinnliga vänner och kvinnliga vänner bara måste du ha för det är ju såååååå häftigt och något att skryta om

Citat:
Det är värst vad du tror en massa konstiga saker. Om jag ska fortsätta den där fotbollsmetaforen från något inlägg upp i tråden så är du nu långt ifrån fotbollsplanen, och har förirrat dig in i en frisörsalong och börjat sparka på en hårtork i tron att den är bollen.
Passande avatar du har, det är du som är hunden i det scenariot
Senast redigerad av baraporr 2021-10-21 kl. 23:01.
Citera
2021-10-22, 00:15
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Öpna två flikar i din webläsare.
På ena fliken så googlar du "goth mail" (utan fnuttar*),och tittar på bilderna.
På den andra fliken så googlar du "goth female" (utan fnuttar), och tittar på bilderna.

Använd nu din hjärna och tänk till lite och reflektera och se hur verklighetsnära du är. När du läser detta scenario sedan...

ICA söker folk.
ICA har beslutat sig för att kalla in två personer till intervju.
Lisa och Pelle är gothare.
Båda dyker upp på arbetsintervjun.
Både Lisa och Pelle har full goth utstyrsel och båda är sminkade enligt sin subkultur. ICA beslutar sig för att anställa en av dem och den personen får lov att fortsätta var kläd och sminkad enligt sin subkultur.

VEM av Pelle och Lisa får jobbet?
Svara inte bara med ett namn.
Utan svar med en reflekterande motivering också, och motiveringen skall vara baserat hur det ser ut i samhället i dag och i kombination med din s.k feministiska perspektiv på detta..
Citera
2021-10-22, 00:31
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Att göra det bästa av läget trots världens orättvisor är ju typ poängen med feminism liksom alla andra former av medborgarrättsrörelser, så jag ser inte vad du har synpunkter på.

Jag förstår inte heller varför du föreställer dig saker om mig och min släkt. 🤔 Det verkar ju vara som (för att köra en fotbollsmetafor) att helt missa målet, och bollen, och börja sparka runt på en tom colaburk istället.
Två saker. Jag säger inget alls om din släkt, den intresserar mig inte och det vore mot reglerna för mig att gräva i och om den här.
Det andra är att du hittar på vad feminism handlar om, lite efter ditt eget huvud och jag som sett kaninhålets innanmäte i decennier kan med säkerhet idag säga att den inte på något enda sätt bryr sig om världens orättvisor. Inte ens orättvisor mot kvinnor, i det här landet.
För när en handikappad kvinna gruppvåldtas av ett gäng araber på en toalett på Gotland tar man inte hennes sida, utan startar en demonstration MOT RASISM efter lokalsamhället ville ha ut fanskapen som gjorde det.
Nalin Pekgul, Amineh Kakabaveh, GAPF och Galaxia Lundin avplattformerades när de vill se åtgärder mot hedersvåld också.
Så både sossarna och vänsterpartiet är MASSIVA hycklare i frågan.
Nej, i Sverige handlar feminismen bara om makt och maktpositioner, och et oändligt stort flöde av skattemedel för att finansiera alla jävla genusvetare.
Din region och kommun betalar t.ex troligen miljonbelopp för Diplom som säger att de är certifierade i HBTQ eller genusfrågor. Din region och kommun lägger troligen även miljoner på att utbilda folk i vår tids rasbiologi och frenologi, en kvasivetenskap som heter genusvetenskap.
Vi betalar miljarder för en jämställdhetsmyndighet där nästan bara kvinnor jobbar och driver frågor om och för kvinnor och de delar ut massor av miljoner till fullkomligt idiotiska projekt.
Gå gärna in och kolla, för de måste redovisa detta.

Så, mina synpunkter kan du få väldigt tydligt svart på vitt.
De behov för medborgarrättsrörelsen "kvinnokampen" var över redan på 70-talet och det som bedrivs idag är något HELT annat!

Jag har ett tips.
Vet du vad Gudrun Schyman kallar sitt extraknäck för idag?
https://maktakademi.se

Tror du det är ett sammanträffande?
Citera
2021-10-22, 00:33
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Ja, och hon skrev också att hon ibland sökte jobb hon "gillade". Med den attityden blir det oftast inga stora inkomster för en som är outbildad.

Men det är väl strukturella orättvisor som är orsaken. Feminismen kommer som räddning.
Ja, att hon inte får ett chefsjobb är patriarkatets fel. Helt klart.
Citera
2021-10-22, 00:35
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Och du uppmanade mig till prostitution. Då vet man hur ditt kvinnosyn är. Eftersom min frihet till och livnära mig på naturen, bygga ett hus i naturen, inte är möjligt, då ger jag fan i detta förbannade system! Just nu sitter jag i soffan, tittar på ett tv program om daytraders, såna människor, som gamblar på börsen. Utan så mycket som en svettdroppe på pannan, skovlar de hundratusen kronor in på mindre än en timme! Jag kommer fan inte lyfta ett finger i detta perversa system, med mindre det kan bidra med och höja min livskvalitet.
Nej, det gjorde jag inte.
Jag försökte hjälpa dig till en egen försörjning enligt principen tjänster och gentjänster och om du vill kalla världens "äldsta yrke" att prostituera sig är det helt din ensak. Du behöver inte ta en krona i betalning. Mat och husrum, räcker väl för dig? Du saknar ju helt andra ambitioner.
Det är dessutom helt lagligt för dig att göra som du vill, men du får varken mat eller tak över huvudet för ingenting.

Du är inte vad jag betalar skatt för.
Citera
2021-10-22, 05:48
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Hört talas om feminismen? Den där rörelsen där kvinnor i den andra vågen uttryckte massivt missnöje med att män inte tog sitt ansvar för barn och hem.
Du behöver MER bevis på att nej, kvinnor har inte tagit 100% av allt ansvar för barn och hem "av fri vilja" genom tiderna, utan för att fäders/ mäns frånvaro från jobbet tvingat dem.
Och många kvinnor klagar fortsatt på detta "fenomen" av att män inte tar sin del, rätt många skilsmässor beror på just detta ex.

Fri vilja, key word. Har männen tvingat dem menar du?

Citat:
Ja visst! Kvinnor KAN dumpa ungen i frysfacket.
Feminism behövs självklart fortsatt i Sverige. Vad tyckte du att #Metoo påvisade för fenomen i Sverige?
Att allt är frid och fröjd?
Varför består den allra fattigaste delen av pensionärerna som inte kan leva på sin pension av 80% kvinnor?
Den frågan är inte alls svår att svara på. Kvinnor valde att inte jobba i samma utsträckning.
Citat:
Varför ser flashback fortsatt ut som det gör? En massiv vägg av kvinnohat och kvinnoförakt?
Varför tycker 1 av 10 män att det är ok att utnyttja och ha sex med människor som de vet om inte vill ha sex med dem?
Varför har vi fortsatt oförklarad löneskillnad på 4%?
Ska jag fortsätta?
För dig handlar det om att man måste ansluta sig till feminismen för att jobba med frågor kring jämställdhet för kvinnor. Det måste man inte. Man kan jobba för jämställdhet utan att vara feminist.

Citat:
Ja? Varför tillhör de som förväntar sig lägre ingångslön just gruppen kvinnor, tror du?
Och HUR, vilken ideologi? är det som ska lägga kraft och energi på att "stärka kvinnor"?
Varför förväntar de sig lägre lön? Kvinnor är statistiskt sett sämre på att löneförhandla än män. Var ligger då problemet? Behöver kvinnan ändra strategi? Eller ska storebror staten gå in och förhandla till dig?

Citat:
Som sagt, du är emot radfikalfeminism, finns massa andra "feminismer".
Liberalfeminism eller möjligen säratsfeminism torde ligga dig närmre.
Nej, ingen av dem passar mig. Jag vill inte förknippas med ideologin i Sverige alls. Jag håller på att kräka på alla självgoda inlägg på linkedin där vissa kvinnor kräker ur sig jämställdhetsfloskler.
Citera
2021-10-22, 09:21
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Fri vilja, key word. Har männen tvingat dem menar du?

Den frågan är inte alls svår att svara på. Kvinnor valde att inte jobba i samma utsträckning.
För dig handlar det om att man måste ansluta sig till feminismen för att jobba med frågor kring jämställdhet för kvinnor. Det måste man inte. Man kan jobba för jämställdhet utan att vara feminist.
Key word här är att feminister ser till kvinnors problem och kallar det jämställdhet, men jämställdhet berör faktiskt även män.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in