Citat:
Ursprungligen postat av
pewpew
Länka gärna till den tack! Och självklart är din lika mycket värd som min.
Hört talas om feminismen? Den där rörelsen där kvinnor i den andra vågen uttryckte massivt missnöje med att män inte tog sitt ansvar för barn och hem.
Du behöver MER bevis på att nej, kvinnor har inte tagit 100% av allt ansvar för barn och hem "av fri vilja" genom tiderna, utan för att fäders/ mäns frånvaro från jobbet tvingat dem.
Och många kvinnor klagar fortsatt på detta "fenomen" av att män inte tar sin del, rätt många skilsmässor beror på just detta ex.
Citat:
Nej, du förstår inte poängen. Igen var det anekdotisk bevisföring och det är inga bevis på gruppnivå, däremot är det bevis för att man KAN. Kvinnor KAN. Om de vill.
Jag har aldrig förnekat feminismens nytta för kvinnor. Jag har aldrig förnekat behovet av ideologin i länder där den behövs. Min ståndpunkt är att den INTE behövs i Sverige idag.
Ja visst! Kvinnor KAN dumpa ungen i frysfacket.
Feminism behövs självklart fortsatt i Sverige. Vad tyckte du att #Metoo påvisade för fenomen i Sverige?
Att allt är frid och fröjd?
Varför består den allra fattigaste delen av pensionärerna som inte kan leva på sin pension av 80% kvinnor?
Varför ser flashback fortsatt ut som det gör? En massiv vägg av kvinnohat och kvinnoförakt?
Varför tycker 1 av 10 män att det är ok att utnyttja och ha sex med människor som de vet om inte vill ha sex med dem?
Varför har vi fortsatt oförklarad löneskillnad på 4%?
Ska jag fortsätta?
Citat:
Mest intressant är att artikeln säger att kvinnor förhandlar lägre ingångslöner. Är det då någon annans fel att man förhandlar sämre? Ska det då styras med ett regelverk? Eller ska vi stärka kvinnor att våga förhandla bättre? Jag anser det är nummer två.
Ja? Varför tillhör de som förväntar sig lägre ingångslön just gruppen kvinnor, tror du?
Och HUR, vilken ideologi? är det som ska lägga kraft och energi på att "stärka kvinnor"?
Citat:
Jag är ledsen men jag kan inte ställa mig brevid de kvinnor som kallar sig feminister i Sverige idag, får kalla kårar av att förknippas med människor som Lady Dahmer mfl. Dessutom är jag inte intresserad av att fokusera på ett kön, vilket tydligt sägs i ideologins beskrivning, verka för kvinnor. Verka för köns neutralitet kan jag jobba för. Att könet inte ska spela någon roll kan jag jobba för.
Jag håller heller inte med om de lösningar på problem som många Svenska feminister föreslår, jag kan heller inte inte med att bli instoppad i fack och påklädd en offerkofta av andra kvinnor som vill inkludera mig i sin gruppbild. Jag kan heller inte med att man i mångt och mycket vill ta bort valfriheten för familjer och individer.
/den osolidariske.
Som sagt, du är emot radfikalfeminism, finns massa andra "feminismer".
Liberalfeminism eller möjligen säratsfeminism torde ligga dig närmre.