Resultat: Är du feminist?
Jag är feminist
19,73%
58 röster
Jag är inte feminist
72,11%
212 röster
Vet ej
8,16%
24 röster
2021-10-21, 09:08
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Nej du förvanskar dess innebörd. Ja ordet har sin rot i det kvinnliga men det beror på de historiska omständigheter som rådde då.

Att regressiva krafter i modern tid försöker svartmåla det och omdefinera det till något negativt är såklart tråkigt. Jag kan bara spekulera i motivationen bakom men det verkar inte ha med en önskan om jämställdhet att göra. Tvärtom.
Du kan inte använda historiska oförrätter som motivation eller ursäkt att föra krig mot såna som aldrig gjort sig skyldiga till dem, för såna som aldrig drabbats av dem.

Sånt kallas reparationer och det är omöjligt att veta vem som ska ha vad av vem i den ekvationen.
Är jag förfördelad gentemot dig och på vilket sätt?
Och på vilket sätt har du missgynnats av min existens?

Hur mycket ska du rättmätigt ha av mig?
Du har fortfarande aldrig sagt vad du menar är "jämställdhet".

Jag anser att vi var jämställda redan på sjuttiotalet.
Enligt lag, faktiskt.
Citera
2021-10-21, 09:13
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Om det verkligen är chefer i offentlig verksamhet som du menar är boven så kan jag till viss del hålla med. Det finns alldeles för många av mellanchefer, hr-nissar etc som inte förstår sig på verksamheten etc, oavsett kön. Men de tjänar generellt bättre än de som faktiskt gör jobbet så det var inte dem jag syftade på ändå i mitt inlägg. New public management är ett gissel som vi måste få ogjort.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/New_public_management
Nu har jag läst en del integrerad organisationslära och vet hur man bygger upp fungerande organisationer och det är inte där min beef ligger utan i de funktioner och utbildningar man lagt till med skattemedel som absolut inte behövs för något alls.

Som bara kostar pengar utan att tillföra något alls.
Citera
2021-10-21, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Länka gärna till den tack! Och självklart är din lika mycket värd som min.

Hört talas om feminismen? Den där rörelsen där kvinnor i den andra vågen uttryckte massivt missnöje med att män inte tog sitt ansvar för barn och hem.
Du behöver MER bevis på att nej, kvinnor har inte tagit 100% av allt ansvar för barn och hem "av fri vilja" genom tiderna, utan för att fäders/ mäns frånvaro från jobbet tvingat dem.
Och många kvinnor klagar fortsatt på detta "fenomen" av att män inte tar sin del, rätt många skilsmässor beror på just detta ex.

Citat:
Nej, du förstår inte poängen. Igen var det anekdotisk bevisföring och det är inga bevis på gruppnivå, däremot är det bevis för att man KAN. Kvinnor KAN. Om de vill.
Jag har aldrig förnekat feminismens nytta för kvinnor. Jag har aldrig förnekat behovet av ideologin i länder där den behövs. Min ståndpunkt är att den INTE behövs i Sverige idag.

Ja visst! Kvinnor KAN dumpa ungen i frysfacket.
Feminism behövs självklart fortsatt i Sverige. Vad tyckte du att #Metoo påvisade för fenomen i Sverige?
Att allt är frid och fröjd?
Varför består den allra fattigaste delen av pensionärerna som inte kan leva på sin pension av 80% kvinnor?
Varför ser flashback fortsatt ut som det gör? En massiv vägg av kvinnohat och kvinnoförakt?
Varför tycker 1 av 10 män att det är ok att utnyttja och ha sex med människor som de vet om inte vill ha sex med dem?
Varför har vi fortsatt oförklarad löneskillnad på 4%?
Ska jag fortsätta?

Citat:
Mest intressant är att artikeln säger att kvinnor förhandlar lägre ingångslöner. Är det då någon annans fel att man förhandlar sämre? Ska det då styras med ett regelverk? Eller ska vi stärka kvinnor att våga förhandla bättre? Jag anser det är nummer två.

Ja? Varför tillhör de som förväntar sig lägre ingångslön just gruppen kvinnor, tror du?
Och HUR, vilken ideologi? är det som ska lägga kraft och energi på att "stärka kvinnor"?

Citat:
Jag är ledsen men jag kan inte ställa mig brevid de kvinnor som kallar sig feminister i Sverige idag, får kalla kårar av att förknippas med människor som Lady Dahmer mfl. Dessutom är jag inte intresserad av att fokusera på ett kön, vilket tydligt sägs i ideologins beskrivning, verka för kvinnor. Verka för köns neutralitet kan jag jobba för. Att könet inte ska spela någon roll kan jag jobba för.

Jag håller heller inte med om de lösningar på problem som många Svenska feminister föreslår, jag kan heller inte inte med att bli instoppad i fack och påklädd en offerkofta av andra kvinnor som vill inkludera mig i sin gruppbild. Jag kan heller inte med att man i mångt och mycket vill ta bort valfriheten för familjer och individer.

/den osolidariske.

Som sagt, du är emot radfikalfeminism, finns massa andra "feminismer".
Liberalfeminism eller möjligen säratsfeminism torde ligga dig närmre.
Citera
2021-10-21, 10:09
Medlem
0Z8Ss avatar
Kort å gott förefaller feminism idag ha blivit något typ av identitetsmarkör. En identitetskris är obehaglig och därför fäktar man med näbbar å klor för att finna minsta lilla som skulle kunna upprätthålla feminismens relevans och legitimitet. Jag antar att ”samma möjligheter” (vilket i regel ingår i definitionen av feminism) tillåter det. Det är ett oerhört vagt begrepp som inte ens råder män emellan. Därtill är det så sjuuuukt viktigt att erkänna och svära sig åt feminismen. Kalla mig omogen men jag reagerar och blir så jävla obstinat när hjorden stormar åt ena eller andra hållet, och att de individer som ifråga sätter det kollektiva vansinnet blir skammade. Vad gäller metoo så är jag inte helt enig med de som idag menar att det var mediahanteringen eller fixeringen vid ett fåtal individer som dödade rörelsen. Den var dödfödd redan från början i min mening. Jag antar att det inte finns några sätt att ta reda på vad som stämmer eller inte, vilka som föll för grupptryck (tänker på alla upprop från diverse områden, skådespelare, jurister, sjuksköterskor osv) och inte vågade annat i rädsla för att inte vara i lag med gruppen (människor, i synnerhet kvinnor, tenderar att vara fogliga inför gruppen och inte bråka) och därmed skrev på osv. Samma med hashtaggarna på facebook o Instagram, det blev snarare en meme än tja, en revolution. Reaktionen blev ”bara tro på kvinnor”, pfft. Jag vet inte, idag upplevs problem göras oproportionerligt stora för att få livet att kännas meningsfullt. Redan tidigare idag nämndes det i ekot att självmorden riskeras öka nu när pandemin lättar just för att ett externt hot gör att gemenskapen oss människor emellan stärks. Jag undrar om det samma inte kan sägas om metoo och dagens feminism i övrigt. Det är just en idenritetsmarkör nödvändig för en typ av gruppgemenskap mot ett gemensamt hot. Problemet är bara att detta ”hot” tycks i en all mer betydande grad bli luddigare, svårare att motivera och i synnerhet svårare övertyga om dess reella potens. Tja, detta inlägg blev kanske lite luddigt men iaf, lite tankar om feminism..
Senast redigerad av 0Z8S 2021-10-21 kl. 10:34.
Citera
2021-10-21, 10:15
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0Z8S
Kort å gott förefaller feminism idag ha blivit något typ av identitetsmarkör. En identitetskris är obehaglig och därför fäktar man med näbbar å klor för att finna minsta lilla som skulle kunna upprätthålla feminismens relevans och legitimitet. Jag antar att ”samma möjligheter” (vilket i regel ingår i definitionen av feminism) tillåter det. Det är ett oerhört vagt begrepp som inte ens råder män emellan. Därtill är det så sjuuuukt viktigt att erkänna och svära sig åt feminismen. Kalla mig omogen men jag reagerar och blir så jävla obstinat när hjorden stormar åt ena eller andra hållet, och att de individer som ifråga sätter det kollektiva vansinnet blir skammade. Vad gäller metoo så är jag inte helt enig med de som idag menar att det var mediahanteringen eller fixeringen vid ett fåtal individer som dödade rörelsen. Den var dödfödd redan från början i min mening. Jag antar att det inte finns några sätt att ta reda på vad som stämmer eller inte, vilka som föll för grupptryck (tänker på alla upprop från diverse områden, skådespelare, jurister, sjuksköterskor osv) och inte vågade annat i rädsla för att inte vara i lag med gruppen (människor, i synnerhet kvinnor, tenderar att vara fogliga inför gruppen och inte bråka) och därmed skrev på osv. Reaktionen blev ”bara tro på kvinnor” pfft, patetisk hantering och ett desperat försök att vinna inflytande. Tja, detta inlägg blev kanske lite luddigt men iaf, lite tankar om feminism..
Bra tankar och i sitt innehåll solklara exempel på att det också är egna och genomtänkta tankar.
Till skillnad från många andra, som i princip behöver tvångsmatas med vad de ska tycka för att "passa in.
Citera
2021-10-21, 10:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Hört talas om feminismen? Den där rörelsen där kvinnor i den andra vågen uttryckte massivt missnöje med att män inte tog sitt ansvar för barn och hem.
Du behöver MER bevis på att nej, kvinnor har inte tagit 100% av allt ansvar för barn och hem "av fri vilja" genom tiderna, utan för att fäders/ mäns frånvaro från jobbet tvingat dem.
Och många kvinnor klagar fortsatt på detta "fenomen" av att män inte tar sin del, rätt många skilsmässor beror på just detta ex.

Ja visst! Kvinnor KAN dumpa ungen i frysfacket.
Feminism behövs självklart fortsatt i Sverige. Vad tyckte du att #Metoo påvisade för fenomen i Sverige?
Att allt är frid och fröjd?
Varför består den allra fattigaste delen av pensionärerna som inte kan leva på sin pension av 80% kvinnor?
Varför ser flashback fortsatt ut som det gör? En massiv vägg av kvinnohat och kvinnoförakt?
Varför tycker 1 av 10 män att det är ok att utnyttja och ha sex med människor som de vet om inte vill ha sex med dem?
Varför har vi fortsatt oförklarad löneskillnad på 4%?
Ska jag fortsätta?
Ja? Varför tillhör de som förväntar sig lägre ingångslön just gruppen kvinnor, tror du?
Och HUR, vilken ideologi? är det som ska lägga kraft och energi på att "stärka kvinnor"?
Som sagt, du är emot radfikalfeminism, finns massa andra "feminismer".
Liberalfeminism eller möjligen säratsfeminism torde ligga dig närmre.

#MeToo visade att kvinnor med förvånandsvärd lätthet kan välja att demonisera, avhumanisera och förmå oskyldiga män till självmord. ..detta för att få sina 15min som offer i rampljuset.

Det tog iallafall mig på sängen hur jävla onda ni kvinnor kan vara. Jag känner inte en man som skulle klara att göra något liknande och kunna se sig själv i spegeln efter. I min värld är ni inte värd vatten. NI får bevisa er mänsklighet i fortsättningen.
Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2021-10-21 kl. 10:31.
Citera
2021-10-21, 10:34
Medlem
Citat:
Kort å gott förefaller feminism idag ha blivit något typ av identitetsmarkör. En identitetskris är obehaglig och därför fäktar man med näbbar å klor för att finna minsta lilla som skulle kunna upprätthålla feminismens relevans och legitimitet. Jag antar att ”samma möjligheter” (vilket i regel ingår i definitionen av feminism) tillåter det. Det är ett oerhört vagt begrepp som inte ens råder män emellan. Därtill är det så sjuuuukt viktigt att erkänna och svära sig åt feminismen. Kalla mig omogen men jag reagerar och blir så jävla obstinat när hjorden stormar åt ena eller andra hållet, och att de individer som ifråga sätter det kollektiva vansinnet blir skammade. Vad gäller metoo så är jag inte helt enig med de som idag menar att det var mediahanteringen eller fixeringen vid ett fåtal individer som dödade rörelsen. Den var dödfödd redan från början i min mening. Jag antar att det inte finns några sätt att ta reda på vad som stämmer eller inte, vilka som föll för grupptryck (tänker på alla upprop från diverse områden, skådespelare, jurister, sjuksköterskor osv) och inte vågade annat i rädsla för att inte vara i lag med gruppen (människor, i synnerhet kvinnor, tenderar att vara fogliga inför gruppen och inte bråka) och därmed skrev på osv. Samma med hashtaggarna på facebook o Instagram, det blev snarare en meme än tja, en revolution. Reaktionen blev ”bara tro på kvinnor”, pfft. Jag vet inte, idag upplevs problem göras oproportionerligt stora för att få livet att kännas meningsfullt. Redan tidigare idag nämndes det i ekot att självmorden riskeras öka nu när pandemin lättar just för att ett externt hot gör att gemenskapen oss människor emellan stärks. Jag undrar om det samma inte kan sägas om metoo och dagens feminism i övrigt. Det är just en idenritetsmarkör nödvändig för en typ av gruppgemenskap mot ett gemensamt hot. Tja, detta inlägg blev kanske lite luddigt men iaf, lite tankar om feminism..

kanske logik?

#Metoos själva budskap var antalet. Att så pass många av kvinnor varit utsatta för sexuellt trakasserande, våld, och hot etc.
Det är alltså ett bevis för just det som feminismen hela tiden hävdat, att sexuellt våld är strukturellt och inte nånting som "hoppsan" händer extremt sällan pga psykisk sjukdom typ.
Citera
2021-10-21, 10:36
Medlem
0Z8Ss avatar
Citat:
kanske logik?

#Metoos själva budskap var antalet. Att så pass många av kvinnor varit utsatta för sexuellt trakasserande, våld, och hot etc.
Det är alltså ett bevis för just det som feminismen hela tiden hävdat, att sexuellt våld är strukturellt och inte nånting som "hoppsan" händer extremt sällan pga psykisk sjukdom typ.
Ja, och det var det jag syftade på med att ”antalet” i detta fall är tvivelaktigt. Tyvärr.
Citera
2021-10-21, 10:42
Medlem
Citat:
Ja, och det var det jag syftade på med att ”antalet” i detta fall är tvivelaktigt. Tyvärr.

Seriöst? du tror alltså att miljoner och åter miljoner kvinnor i världen sitter och medvetet ljuger i denna sak?

DET skulle alltså vara en mer sannolikt förklaring av #Metoo, än att kvinnor världen över i så stor grad, faktiskt tvingas leva i samhällen där patriarkala strukturer ger män "rätt" att inte respektera kvinnors sexualitet eller kroppsliga integritet?

Vad med all övrig bevisföring i saken?
Antal våldtäkter.
Antal sexbrott
Antal språk i världen där specifikt kvinnors kön och sexualitet konstant används som nedvärderande epitet, vilekt i sig är ett enormt bevis på den allmän nedvärderande synen på just detta.

Ljug det också kanske?
Senast redigerad av Merapi 2021-10-21 kl. 10:44.
Citera
2021-10-21, 11:04
Medlem
0Z8Ss avatar
Citat:
Seriöst? du tror alltså att miljoner och åter miljoner kvinnor i världen sitter och medvetet ljuger i denna sak?

DET skulle alltså vara en mer sannolikt förklaring av #Metoo, än att kvinnor världen över i så stor grad, faktiskt tvingas leva i samhällen där patriarkala strukturer ger män "rätt" att inte respektera kvinnors sexualitet eller kroppsliga integritet?

Vad med all övrig bevisföring i saken?
Antal våldtäkter.
Antal sexbrott
Antal språk i världen där specifikt kvinnors kön och sexualitet konstant används som nedvärderande epitet, vilekt i sig är ett enormt bevis på den allmän nedvärderande synen på just detta.

Ljug det också kanske?
Det blir alldeles för spretigt, det måste du inse själv, för mig att kunna svara på allt det. Men nej, det handlar inte om att jag tror att några ljuger eller inte. Är det inte rätt långdragen dikotomi? Jag begränsat mig till att enbart prata om Sverige, det är väl för övrigt ointressant att prata om hur det är på andra sidan jorden. Jag skulle visat mer tillförsikt med mitt första inlägg att jag enbart syftar till Sverige. Nåväl, själva andemeningen eller poängen har jag bidragit med i mitt ursprungliga inlägg. Det handlar inte om ljug utan snarare om att göra höna av en fjäder, gapar efter mycket förlorar hela stycket osv.
Citera
2021-10-21, 11:17
Medlem
Citat:
Det blir alldeles för spretigt, det måste du inse själv, för mig att kunna svara på allt det. Men nej, det handlar inte om att jag tror att några ljuger eller inte. Är det inte rätt långdragen dikotomi? Jag begränsat mig till att enbart prata om Sverige, det är väl för övrigt ointressant att prata om hur det är på andra sidan jorden. Jag skulle visat mer tillförsikt med mitt första inlägg att jag enbart syftar till Sverige. Nåväl, själva andemeningen eller poängen har jag bidragit med i mitt ursprungliga inlägg. Det handlar inte om ljug utan snarare om att göra höna av en fjäder, gapar efter mycket förlorar hela stycket osv.

Tss, det blev inte för "spretigt" utan ett för massivt motbevis för din lilla "teori" att kvinnor bara ljuger.

Och ursäkta, men sexuellt våld av alla de slag, är ingen "liten fjäder" men kan skita i, utan ett allvarligt hot i människors liv.
Citera
2021-10-21, 11:18
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Ju! Dessutom är utbjuden av såna jobb i mitt län väldigt få, gissar att jobben aldrig annonseras ut, men förmedlas via kontakter. Och jag ska inte flytta efter ett jobb! Jag har flyttat tillräckligt, och fan inte för ett f"cking städjobb i Luleå!
Vad fan tror du?
Att de ska komma och knacka på hos dig med ett "erbjudande du inte kan tacka nej till"?
Du ska inte ha en spänn i bidrag förrän du står till arbetsmarknadens förfogande.

Du är en parasit.
En patetisk sådan.
Sluta tyck synd om dig själv. Gå ut i skogen, lägg dig under en sten och dra lite gammal mossa över huvudet!

Eller så gör du som kvinnor alltid gjort, drar på dig fishnets, höga klackar och en push up-BH och går ut på stan och frågar om det finns några karlar som kan tänka sig att försörja dig mot att du suger av dem då och då.

Sluta vältra dig i offerrollen!
DU är ensam ansvarig för hur det går för dig här i livet.

Eller så ber du om att få bli omyndigförklarad och skriver in dig på psyket frivilligt eftersom du inte klarar dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in